تجمع پرستاران لرستان مقابل استانداری

شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ خرم آباد تجمع پرستاران و کارکنان درمانی ، در اعتراض به پرداخت نشدن عادلانه تعرفه، کارانه و اضافه کار. تاکید بر اجرای صحیح قانون تعرفه گذاری پیگیری مطالبات معوقه پرستاری

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, مغیشت

چگونه خصوصی‌سازی بخش بهداشت و درمان فاجعه آفریده‌است!

با رشد نرخ تورم و گرانی کالاها و خدمات عمومی، موضوع افزایش سرسام‌آور قیمت دارو و درمان به‌بحث دربارهٔ فاجعه ناشی از خصوصی‌سازی بخش سلامت دامن ‌زده ‌است. اینک با اجرای جراحی اقتصادی، درمان و بهداشت بیش از گذشته چه در کلان شهرها و پایتخت و چه در مناطق محروم از دسترس مردم خصوصاً زحمتکشان ... چگونه خصوصی‌سازی بخش بهداشت و درمان فاجعه آفریده‌است!

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, خصوصی‌سازی, درمان, سرمایه‌داری, فقر, کارگری, کودکان, گرسنگی, مقاله

چرخه‌ی معیوب نظام درمانی؛ اضافه کار اجباری با ساعتی ۱۶ هزار تومان!

دبیرکل خانه پرستار گفت: بیمارستان‌ها کمبود نیروی پرستار را با نیروهای قراردادی وشرکتی جبران می‌کنند. مشخص است کمتر کسی حاضر است با حداقل حقوق، کارِ سختِ پرستاری را انجام دهد و در محیطِ بیمارستان ساعت‌ها سر کند. به گزارش خبرنگار ایلنا، اضافه کارِ اجباری با ساعتی ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان؛ یکی از دلایلِ اعتراضِ ... چرخه‌ی معیوب نظام درمانی؛ اضافه کار اجباری با ساعتی ۱۶ هزار تومان!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, گزارش

تأملی بر مشخصه‌های جنبش اعتصابی زحمتکشان در مرحلهٔ کنونی

گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در مرکز‌های صنعتی و خدماتی را از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی کشور در چندماه اخیر می‌توان دانست. جنبش اعتراضی طبقه کارگر و زحمتکشان با طرح خواست‌های مشخص مانند افزایش و ترمیم دستمزد، توقف خصوصی‌سازی، اجرای طرح مترقی طبقه‌بندی و رتبه‌بندی، حق تشکل‌یابی مستقل، احیا و ایجاد سندیکاهای کارگری و نظایر آن‌ها در ... تأملی بر مشخصه‌های جنبش اعتصابی زحمتکشان در مرحلهٔ کنونی

ادامه

اختلاف طبقاتی, استبداد, امپریالیسم, بازنشستگان, پرستاری, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

فراخوان اتحادیه‌های کارگری پرتغال برای اعتراض به‌ عدم افزایش مزد

ده‌ها هزار نفر از کارگران بخش خصوصی و دولتی از جمله پرستاران پرتغال در اعتراضات سراسری روز چهارشنبه شرکت خواهند کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری گرادا، اتحادیه کارگری کنفدراسیون عمومی کارگران پرتغال (CGTP) خواستار اعتصابات و اعتراضات سراسری در تمامی بخش‌های مختلف این کشور در ۲۸ ژوئن (چهارشنبه) برای افزایش دستمزدها ... فراخوان اتحادیه‌های کارگری پرتغال برای اعتراض به‌ عدم افزایش مزد

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, پرستاری, جنوب اروپا, جهان, عدالت اجتماعی, کارگری

چرا امنیت شغلی پرستاران تضمین نمی‌شود؟

مدافعان سلامت در مبارزه‌ای متحد و سازمان‌دهی شده از سوی نیروهای غیررسمی و رسمی، روز دوم اسفندماه از استان‌های مختلف به تهران آمدند و برای تبدیل وضعیت نیروهای غیررسمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، مقابل وزارت بهداشت تجمع اعتراضی برگزار کردند.

 

تبدیل وضعیت شغلی از پیمانکاری به رسمی و اجرای قانون “طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری” مصوب سال ۸۶، دو خواسته مهم پرستاران کشورمان در مبارزه بر ضد خصوصی‌سازیِ درمان و نقض شدید امنیت شغلی و معیشت آنان از سوی کارگزاران رژیم در سال‌های اخیر بوده است.

 

مطابق معمول و عملکرد ۱۵ سال قبل رژیم، روز ۱۲ بهمن‌ماه، معاون پرستاری وزارت بهداشت به ایلنا گفت: “کارانه پرستاران با تعرفه جدید که قرار بود از اول دی امسال اعمال شود، در اواخر بهار سال ۱۴۰۱ پرداخت خواهد شد.” خبرگزاری ایلنا، ۵ بهمن‌ماه، با تأکید بر اینکه “بیش از ۸۰ درصد خدمات درمانی در بیمارستان‌ها متوجه پرستاران است”، نوشت: “در طرح تحول سلامت، بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نوع تعرفه برای پزشکان تعریف و به آن‌ها تعلق گرفت؛ اما در این طرح تقریباً هیچ نوع تعرفه‌ای به پرستاران تعلق نگرفت.” برخی از خدمات پرستاری مانند انجام دیالیز بسیار سخت است، و علاوه بر صرف “۴ ساعت” برای انجام آن، پرستار “تمامی مسئولیت عواقب آن را بر عهده دارد.” خدمات پرستاران همچنان به‌نام پزشکان ثبت می‌شوند. مقاله فوق بعد از ۱۵ سال، صرفاً از نوشته شدن “استانداردهای بالغ بر ۵۰۰ خدمت پرستاری” خبر داد، اما افزود: “این نگرانی وجود دارد که قانون به‌صورت ناقص اجرا شود.”

 

دبیرکل خانه پرستار روز ۲۰ آذرماه ۱۴۰۰ از “اختلاف ۱۰۰ برابری بین درآمد پزشکان و پرستاران” در نظام فعلی بهداشت و درمان کشور خبر داد. برای بهره‌کشی حداکثری از پرستاران موجود، به‌خصوص با فروکش کردن موج‌های مختلف کرونا و اخراج پرستارانی با قراردادهایی مانند “۸۹ روزه”، کارگزاران رژیم پرستاران را به اضافه‌کاری مجبور می‌کنند. به‌رغم وجود “حدود ۱۰۰ هزار پرستار بیکار در کشور” در حال حاضر کمبود ۱۰۰ هزارنفری پرستاران در کشور وجود دارد. در سال ۱۳۹۹ “حداقل ۱۲۵۰ نفر” از پرستاران از سازمان نظام پرستاری درخواست برای مهاجرت (گوداستندینگ) کرده بودند. پرستاران تأمین اجتماعی برای استفاده از حق قانونی‌شان در مشاغل سخت و زیان‌آور برای بازنشستگی با ۲۰ سال بیمه‌پردازی، بارها مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند. بار دیگر روز دوم اسفندماه، در اعتراض به‌شرط “حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت” برای بازنشستگی تأمین اجتماعی، پرستاران مقابل ساختمان تأمین اجتماعی تجمع کردند. به‌علت استخدام نکردن پرستاران بیکار با وجود کمبود شدید نیروی پرستار، پرستاران گفتند: “سازمان عملاً با بازنشستگی بر مبنای ۲۵ سال خدمت هم مخالفت می‌کند.”

 

پرستاران مبارز کشورمان در ادامه اعتراض‌شان به خصوصی‌سازی درمان و نقض شدید امنیت شغلی و معیشت‌شان، روز ۱۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در نامه‌ای به مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، آغاز شدن موج جدید همه‌گیری کرونا دو سال پس از شروع آن را یادآوری کردند. پرستاران در این نامه تأکید کرده بودند: “بیش از ۷۰۰ روز است که کادر سلامت با جان و خون و شرافتشان در خط مقدم جبهه‌ای ایستاده‌اند” و در حین جان ‌باختن بسیاری از همکاران خود، تنها دستگاهی بودند که “حتی برای دقیقه‌ای تعطیل یا دورکار” نبودند.

 

پرستاران در نامه‌شان بر دو خواسته تأکید کردند: نخست بر “اجرای فوق‌العاده خاص با ضریب ۳” بر اساس وعده رئیسی در روز نوزدهم آذرماه تا به‌قول او “شاید دیگر غم نان نداشته” باشند و دوم بر “تبدیل وضعیت” شغلی خود بر اساس وعده‌های خامنه‌ای در “خصوص امنیت شغلی کادر سلامت”. پرستاران همچنین در حمایت قاطعانه از همکاران‌شان، تأکید کردند: “ما آرام نمی‌گیریم تا زمانی که همکار شرکتی، قراردادی، ۸۹ روزه، و طرحی بی‌پناه دوران کرونا، امنیت شغلی نداشته باشند، تا زمانی که معیشت کادر سلامت با جانی که می‌کند همخوانی نداشته باشد.”

 

با همبستگی و مبارزه‌ای متحد و پیگیر با اعتصاب و اعتراض‌های سازمان‌یافته و پافشاری برحق برخورداری از تشکل مستقل سندیکایی و پیوند این اعتراض‌ها با اعتصاب‌های فرهنگیان، کارگران، بازنشستگان، و همه زحمتکشان، پرستاران کشورمان می‌توانند با بهره‌کشی ضد انسانی رژیم فاسد ولایی در بخش درمان مقابله کنند.

ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»

کادر سلامت کشور می‌نویسند؛ تا فوق‌العاده خاص با ضریب ۳ وتبدیل وضعیت تحقق پیدا نکند آرام نمی‌گیریم

کادر بهداشت و درمان کشور (سلامت) در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دو خواسته خود را یادآور شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری