یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

اپراتور بزرگترین رادیوتلسکوپ جهان با قطر ۵۰۰ متری چین با نام «فست» چهارشنبه از رصد بیش از ۹۰۰ تپ اختر جدید توسط این تلسکوپ از زمان راه اندازی آن در سال ۲۰۱۶ خبر دادند. به گزارش رادیو بین‌المللی چین: تَپ‌اخترها یا تَپارها ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با سرعت بسیار زیادی دوران (چرخش) دارند ... یافتن ۹۰۰ تپ اختر توسط تلسکوپ «فست» چین

ادامه

جهان, چین, خبر, دانش, شرق آسیا

ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

بعد از ظهر پنجشنبه ۱۸ آوریل، ۳۰ فروردین، به وقت محلی، پیش‌نویش قطعنامه «پیشنهاد پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد» از سوی ایالات متحده وتو شد و در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب نرسید. به گزارش رادیو بی‌المللی چین؛ «فو تسونگ» نماینده دائم چین در سازمان ملل طی سخنرانی خود پس از ... ابراز تأسف شدید چین از وتوی درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل توسط ایالات متحده

ادامه

آمریکا, اسراییل, تحلیل, چین, خاورمیانه, سازمان ملل, شرق آسیا, صلح, فلسطین

اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

بحران کرونا؛ ژاپن از نظامیان آمریکایی خواست از پایگاه‌هایشان خارج نشوند

“یوشیماسا هایاساشی” وزیر امور خارجه ژاپن روز پنجشنبه در پی اوج‌گیری موارد ابتلا به ویروس کرونا در اطراف پایگاه‌های ارتش آمریکا، از نظامیان این کشور خواست برای جلوگیری از انتشار بیشتر بیماری کووید – ۱۹، از پایگاه‌هایشان خارج نشوند.

 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ مخالفت با حضور نیروهای آمریکایی در ژاپن مانند اوکیناوا و ایواکنی در جنوب این کشور، در پی اوج گیری همه گیری، افزایش یافته است. از یک هزار و ۷۴۸ نظامی آمریکایی مبتلا به کووید – ۱۹ در ژاپن، یک سوم در اوکیناوا و ۵۲۹ مورد در پایگاه ایواکنی ثبت شده است.

 

“فومیو کیشیدا” نخست وزیر ژاپن نیز گفته که تصمیم به تشدید محدودیت‌های ضد همه‌گیری ویروس کرونا در اوکیناوا در استان یاماگوچی که پایگاه ایواکنی در آن قرار گرفته و هیروشیما، گرفته شده است.

 

“دنی تاکامی” فرماندار اوکیناوا نیز از دولت مرکزی خواستار مجوز برای تشدید اقدامات ضد ویروس در این استان شده است. “تاماکی”، نظامیان آمریکا را مسئول افزایش هشدار دهنده موارد در اوکیناوا دانسته که بیشتر از دیگر استان‌های ژاپن، از حمله این ویروس، آسیب دیده و قول کمک مالی به کسب وکارهای آسیب دیده از محدودیت ها را داده است. مقام های استان یانامگوچی نیز گسترش این بیماری را به نظامیان آمریکا مستقر در پایگاه اویاکنی و کارکنان ارتش ژاپن شاغل در این پایگاه نسبت می‌دهند.

 

با اینکه براساس مقررات سختگیرانه مرزی ژاپن در اواخر سال گذشته (۲۰۲۱)، ‌ ورود مسافران خارجی به استثنای ساکنان و شهروندان به این کشور ممنوع شده بود، اما نظامیان آمریکا بر اساس توافقنامه دوجانبه امنیتی می‌توانند آزادانه و بدون محدودیت وارد ژاپن شده و در این کشور تردد کنند. هنوز اعمال مقررات منع آمد و شد در پایگاه نیروهای آمریکا، اعلام نشده است.

 

هایاشی افزود: درگفت وگوی تلفنی با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی‌اش، به او قول حداکثر تلاش‌ها را برای تضمین سلامت همگانی داده شده است.

 

سخنگوی نیروهای آمریکا مستقر در خاک ژاپن گفت که نمی‌تواند در این باره اظهار نظر کند، اما گروهی به دقت موارد ابتلا  را رصد می‌کنند.

 

ارتش آمریکا پیش از این نیز وعده اجرای اقدامات سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از همه‌گیری داده بود که بر اساس آن همه کارکنان این نیرو حتی در صورت دریافت کامل واکسن، موظف به پوشیدن ماسک درون پایگاه تا تست سوم منفی ویروس کرونا هستند و بر اجرای دستور پیشین برای استفاده همگانی از ماسک در خارج پایگاه، تاکید شده است.

 

در حالی که شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در برخی روزهای آخرین ماه سال گذشته (دسامبر ۲۰۲۱) صفر بوده، اما شمار شهروندان با جواب تست مثبت در روز پنجشنبه، ۹۸۱ تن ثبت شده است.

 

با اینکه ژاپن هیچگاه مقررات قرنطینه را اجرا نکرده، اما اقداماتی به صورت محدودیت های دوره ای برای تردد و فعالیت‌های همگانی مانند درخواست از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها برای زود تعطیل‌کردن و محدود شدن مشتریان آنها به اجرا گذاشت که در سپتامبر لغو شد.

 

ژاپن در هفته جاری بیش از ۲ هزار مورد جدید روزانه ثبت کرده که روز پنجشنبه نزدیک به ۲ برابر و حتی در برخی نقاط در مقایسه با هفته پیش، سه برابر شده است. نزدیک به ۸۰ درصد شهروندان این کشور ۲ واحد واکسن اولیه را دریافت کرده اند، اما تزریق واحد تقویتی تازه آغاز شده و شمار کلی مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا نیز بیش از ۱۸ هزار تن ثبت شده است.

شی جین‌پینگ: با تلاش برای انقلاب رنگی در قزاقستان به‌شدت مخالفیم

رئیس جمهور چین در پیامی به همتای قزاقستانی خود گفت، پکن با هرگونه تلاش برای ایجاد ناآرامی و انقلاب رنگی در این کشور به‌شدت مخالف است.

ادامه

اسیای مرکزی, امنیتی, بلاروس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, شرق آسیا, صربستان, قزاقستان

فرود خطرناک اف-۳۵ کره جنوبی و زمین‌گیرشدن این جت‌های نسل پنجم

بروز نقص فنی در سیستم «اَویونیک» یک جنگنده اف-۳۵ نیروی هوایی کره جنوبی منجر به فرود اضطراری این جنگنده و زمین گیر شدن ناوگان این نوع جت نیروی هوایی کره جنوبی شد.

ادامه

استرالیا, امریکا, جهان, خبر, ژاپن, سنگاپور, شرق آسیا, کره جنوبی