پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان اعلام کرد که روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم افغان در دانشکده‌های پزشکی دولتی برخی شهرهای این کشور آغاز شده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آوا، وزارت بهداشت حکومت سرپرست طالبان روند پذیرش دختران فارغ التحصیل پایه دوازدهم در دانشکده‌های پزشکی دولتی شهرهای ... پذیرش دختران در دانشکده‌های پزشکی افغانستان از سر گرفته شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, زنان

رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

به دنبال واکنش ایالات متحده به تصویب یک قانون در قرقیزستان که طبق ادعای آمریکا برگرفته از یک قانون سرکوبگر در روسیه است، بیشکک به شدت از واشنگتن انتقاد کرد و عدم مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را خواستار شد. به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، صدیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان امروز دوشنبه ... رئیس‌جمهور قرقیزستان خطاب به آمریکا: در امور کشورمان دخالت نکنید

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, اتحادیه اروپا, حقوق بشر, روسیه, قزاقستان, گزارش

سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

شورای دولتی چین شهر ارومچی، کاشغر و هورگوس در سین کیانگ را به طور آزمایشی به عنوان منطقه آزاد تجاری معرفی کرد که به توسعه طرح کمربند – جاده این کشور و ارتباط با آسیای میانه کمک کند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا از شین هوا، دولت چین در منطقه سین کیانگ به طور آزمایشی ... سین کیانگ؛ جدیدترین منطقه آزاد تجاری چین/ تولید موتورسیکلت برای آسیای مرکزی

ادامه

آسیا, آسیای میانه, اروپا, اقتصادی, چین, شرق آسیا, غرب, کارگران, گزارش

تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ماموران امنیتی قرقیزستان چند تن از افراد مشهور و یک تاجر را به اتهام تلاش برای کودتا و به دست گرفتن قدرت بازداشت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان از دستگیری حامیان امام الدین تاشوف تاجر و یک فعال با نام تیلیخمت کورنوف که به تلاش برای کودتا و به دست ... تلاش برای کودتا در قرقیزستان ناکام ماند

ادامه

آسیای میانه, آمریکا, امنیتی, جهان, خبر, قرقیزستان

چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

چین از شورای امنیت سازمان ملل خواست که با توجه به شرایط فعلی در افغانستان تحریم‌ها علیه این کشور را تعدیل کند. به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل پنجشنبه گفت: افغانستان در مرحله حساسی از بازسازی و احیای آرام است. جامعه بین‌المللی باید تعامل سازنده ... چین خواستار تعدیل تحریم‌ها علیه افغانستان شد

ادامه

آسیای میانه, افغانستان, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا

شی جین‌پینگ: با تلاش برای انقلاب رنگی در قزاقستان به‌شدت مخالفیم

رئیس جمهور چین در پیامی به همتای قزاقستانی خود گفت، پکن با هرگونه تلاش برای ایجاد ناآرامی و انقلاب رنگی در این کشور به‌شدت مخالف است.

 

به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «شینهوآ»، «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین روز جمعه در پیامی به «قاسم ژامرت تاکایف» همتای قزاقستانی خود گفت، پکن با هر اقدامی که ثبات این کشور را بر هم زده و امنیت آن را تهدید کند مخالف است.

 

رئیس جمهور چین افزود، کشورش هرگونه تلاش برای به راه انداختن ناآرامی و «انقلاب رنگی» و همچنین اقدام برای برهم زدن روابط دوستانه و همکاری‌های دو کشور را قویاً رد می‌کند.

 

در پی به خشونت‌کشیده شدن اعتراضات در قزاقستان، بنابر گزارش دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی واحد های پیشتاز این سازمان در حال حاضر وظایف خود در قزاقستان را آغاز کردند. بر اساس این گزارش، ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان رسما، آغاز شده است.

 

علاوه بر چین، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز در واکنش به تحولات اخیر در قزاقستان نیز گفت:‌ «ما رخدادهای اخیر در یک کشور دوست را تلاشی با تحریک خارجی می‌بینیم که هدف آن استفاده از گروه‌های مسلح و آموزش‌دیده و توسل به زور برای تضعیف امنیت و یکپارچگی این کشور است».

 

زاخاروا افزود، روسیه به مقامات قزاق کمک می‌کند تا به خشونت‌ها پایان دهد و این کشور به زندگی عادی بازگردد. مسکو با قزاقستان و دیگر کشورهای عضو سازمان معاهده امنیت جمعی (CSTO) مشورت داشته و احتمال تحرکات بیشتر «ضد تروریستی» در این کشور وجود دارد.

 

رئیس جمهور صربستان نیز روز پنجشنبه گفت، سرویس‌های اطلاعاتی خارجی در پس نا‌آرامی‌های قزاقستان هستند.

 

«الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس نیز در واکنشی گفت، ناآرامی در شهرهای مختلف قزاقستان احتمالاً هماهنگ‌شده و از پیش طراحی شده هستند و «مداخله خارجی در این حوادث آشکار است».

جدیدترین تحولات در قزاقستان

در حالی که بر اساس جدیدترین گزارش‌ها، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت مشترک شامل روسیه، ارمنستان،‌ تاجیکستان، بلاروس و قرقیزستان برای اعزام هزاران نیروی صلحبان به قزاقستان برنامه‌ریزی کرده‌اند، رئیس جمهور این کشور امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نظم قانون اساسی در این کشور مجددا به طور عمده حکمفرما شده است.

ادامه

ارمنستان, اسیای مرکزی, بلاروس, تاجیکستان, تروریسم, جهان, روسیه, سازمان پیمان امنیت جمعی, قرقیزستان, قزاقستان, گزارش

افشاگری یک رسانه آمریکایی از رونق کسب و کار پیمانکاران در جنگ افغانستان

یک رسانه آمریکایی در گزارشی آورده است که جنگ آمریکا در افغانستان با تخصیص میلیاردها دلار به پیمانکاران نظامی به یک کسب و کار (تجاری و اقتصادی) در این کشور تبدیل شد.

ادامه

اسیای مرکزی, افغانستان, اقتصادی, امریکا, جنوب آسیا, جهان, عراق, گزارش

ادامه درگیری‌ها در آلماتی؛ رئیس جمهوری قزاقستان: پایتخت را ترک نمی‌کنم

صدها معترض و نیروهای پلیس، در سومین روز شروع اعتراضات در قزاقستان وارد میدان اصلی «آلماتی» بزرگترین شهر این کشور شده و با یکدیگر درگیر شده اند و درحالی که صدای شلیک گلوله از هر طرف شنیده می شود، رئیس جمهوری قزاقستان اعلام کرده که پایتخت را به هیچ عنوان ترک نخواهد کرد.

ادامه

اسیای مرکزی, اعتراضات اجتماعی, جهان, روسیه, قزاقستان, گزارش