حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تأملی بر مشخصه‌های جنبش اعتصابی زحمتکشان در مرحلهٔ کنونی

گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در مرکز‌های صنعتی و خدماتی را از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی کشور در چندماه اخیر می‌توان دانست. جنبش اعتراضی طبقه کارگر و زحمتکشان با طرح خواست‌های مشخص مانند افزایش و ترمیم دستمزد، توقف خصوصی‌سازی، اجرای طرح مترقی طبقه‌بندی و رتبه‌بندی، حق تشکل‌یابی مستقل، احیا و ایجاد سندیکاهای کارگری و نظایر آن‌ها در بطن رخدادهای پرشتاب سیاسی در پویشی پُر از افت و خیز اما رو به‌رشد ادامه دارد.

با تصویب “برنامهٔ پنج‌سالهٔ هفتم توسعه” در دولت و ارایه آن به مجلس، این مبارزات گسترشی چشمگیر را نشان می‌دهد. این رشد و گسترش مبارزات کارگری از نقطه‌نظر تناسب قوا در میدان مبارزهٔ طبقاتی اهمیتی جدی دارد. جنبش کارگری با برپایی اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها در نقاط مختلف کشور در پیکار سراسری علیه دیکتاتوری حاکم و معادله‌های صحنه سیاسی با نظرداشت صف‌بندی‌های چندوجهی و سیال نقشی رو به‌رشد دارد. هم‌زمان با گسترش جنبش اعتصابی تنوع شکل‌های مبارزه به یکی از ویژگی‌های این جنبش تبدیل می‌شود.

روند صعودی جنبش اعتصابی بدون پیش‌زمینه‌های عینی و ذهنی‌ای معین نبوده ‌است. در این میان تجربه‌های ارزشمند جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان در سال‌های گذشته و رشد آگاهی طبقاتی توده‌های کارگر شایستهٔ توجه‌ای جدی است. به‌دیگر سخن، جنبش کارگری و حرکت‌های سندیکایی با طی مسیری پرپیچ‌وخم در راه تقویت بنیه و توان سازمان‌دهی‌اش گام به‌پیش برمی‌دارد. تجربهٔ ماه‌های اخیر خصوصاً هم‌زمانی برخی اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری اثرگذار با خیزش زن، زندگی، آزادی حاوی درس‌های فوق‌العاده بااهمیتی‌اند. باید این تجربه‌ها را گردآوری کرد و نتایج و حاصل‌جمع آن ‌را در پیکار کنونی با خلاقیت به‌کار گرفت. این تجربه‌ها در عمده‌ترین محور و مختصات کدامند؟ چگونه می‌توان آن‌ها ‌را با توجه به سطح کنونی آمادگی توده‌های کارگر به‌کار بست و از این رهگذر جایگاه جنبش کارگری و پویهٔ احیای حقوق سندیکایی را تقویت و تحکیم کرد؟

اعتصاب کارگران رسمی صنعت ملی نفت و کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در مقام دو مرکز راهبردی صنعت کشور که در تأمین درآمد ملی نقش پررنگ و اصلی را دارند، در گرماگرم خیزش زن، زندگی، آزادی نشان داد طبقه کارگر باوجود سال‌ها در معرض سرکوب خشن بودن از ظرفیت‌های متعدد خود برای حضور در معادله‌های سیاسی و پیکار علیه دیکتاتوری و مداخلهٔ امپریالیسم آگاه است. چگونگی به‌کار گرفتن این ظرفیت و اِعمال آن در جنبش ضد دیکتاتوری با پویهٔ تقویت بنیهٔ جنبش کارگری در مبارزات جاری مرتبط است. ازاین‌روی، بحث اصلی پیرامون وظایف، مسئولیت‌ها، و جایگاه جنبش کارگری در این مرحله از مبارزات سراسری ضد دیکتاتوری عبارت خواهد بود از یافتن راه‌های تقویت بنیهٔ جنبش کارگری با تأکید بر دو عرصه یعنی عرصهٔ مبارزهٔ سیاسی و عرصهٔ مبارزه صنفی. این دو عرصه درپیوند متقابل دیالکتیکی با یکدیگر قرار دارند. هنگامی که از پویه تقویت بنیه جنبش کارگری در این مقطع زمانی سخن می‌گوییم ضروری است برخی مشخصه‌ها در پیکار زحمتکشان را به‌درستی تشخیص داده و ارزیابی کنیم. ما پیش‌تر نیز درباره این مشخصه‌ها که به‌عبارتی از زمره وظایف کنونی به‌شمار می‌آیند به‌تفصیل سخن گفته ‌بودیم. تشدید مبارزه، اتحادعمل فراگیر، تلفیق مبارزهٔ سیاسی با مبارزهٔ صنفی، و استقلال عمل طبقاتی زحمتکشان در پیکار، چهار مشخصه‌ در این مرحله از رویارویی طبقه کارگر با دیکتاتوری حاکم است.

نگاهی حتی گذرا به اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران در رشته‌های مختلف و مناطق گوناگون نشان‌ دهندهٔ شکل‌گیری این مشخصه‌ها در جنبش کارگری و حرکت‌های سندیکایی است. تأملی بر اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران پروژه‌ای و موقت صنایع نفت، گاز، و پتروشیمی اهمیت اتحادعمل فراگیر در عرصه صنفی- رفاهی و وحدت سندیکایی را به‌اثبات رساند. در پرتو اتحادعمل فراگیر اعتصاب کارگران پروژه‌ای هم‌زمان در چندین مرکز صنعتی امکان‌پذیر شد. هرجا که به‌ذهنی‌گرایی و فرقه‌گرایی میدان داده‌ شد تضعیف یا کم‌اثر شدن مبارزات اعتصابی را شاهد بودیم. اعتصاب کارگران پروژه‌ای اهمیت اتحادعمل فراگیر را برای کارگران و سندیکالیست‌ها نمایان کرد. در مبارزه کارگران رسمی صنعت ملی نفت ایران، ذوب‌آهن اصفهان و کارگران فنی و تکنیسین‌های صنعت برق و توانیر حرکت و عمل آگاهانه با وجود موانع بسیار عبارت بود از ارتباط و پیوند با جنبش سراسری ضددیکتاتوری و مشارکت در خیزش زن، زندگی، آزادی. لازم نیست فقط با چشم‌های مسلح به‌این اعتصاب‌ها نگریست تا محتوای آن‌ها یعنی تلفیق مبارزهٔ صنفی با مبارزهٔ سیاسی را تشخیص داد. انتخاب لحظهٔ اعتصاب و هم‌گامی با مردم در خیزش زن، زندگی، آزادی به‌خودی‌خود معیار ارزیابی این حرکت‌های اعتصابی هستند. دقیقاً به‌دلیل این مشخصه بود که معاون تشکل زرد و حکومتی یعنی “خانه کارگر” گفته ‌است: “با هرگونه مطالبه‌گری صنفی که بخواهد رنگ و بوی سیاسی بگیرد، مقابله خواهدشد.”

اعتراض‌های فرهنگیان نقطهٔ تلاقی اهمیت اتحادعمل، سطح سازمان‌دهی با تلفیق مبارزهٔ صنفی با مبارزهٔ سیاسی است. این مشخصه‌ها در اقدام‌های اعتراضی فرهنگیان به‌خوبی دیده می‌شوند. پیکار پرشور فرهنگیان در مرحله‌های مختلف و حضور یک‌پارچه آنان از مهم‌ترین تجربه‌های جنبش کارگری و تشخیص چهار مشخصهٔ اصلی یاد شدهٔ آن در مقطع زمانی کنونی‌ است. همچنین تداوم اعتراض‌های دوره‌ای بازنشستگان و مستمری‌بگیران همراه با مبارزهٔ پرستاران و زحمتکشان بخش بهداشت همین مشخصه‌ها یا به‌عبارتی وظیفه‌ها را برجسته می‌سازد. علاوه بر این‌ها، نکته مهم و تأمل‌برانگیز در مجموعه اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری ازجمله در میان کارگران راه‌آهن، شهرداری‌ها، کارگران ساختمانی، و کارگران نانوایی رشد سطح همبستگی و تمایل و اراده‌ طبقه کارگر به‌تشدید مبارزه را با وجود سرکوب گواهی می‌کند.

در تمام این حرکت‌های اعتصابی بزرگ و کوچک شاخصه‌ای که باید بر آن انگشت نهاد استقلال‌عمل طبقاتی با تأکید بر خواست‌های صنفی و پیوند با خیزش‌های مردمی ‌است. گرچه برخی از این اقدام‌ها به‌صورت کُند و در مسیری پرپیچ‌وخم جریان دارد، اما حرکت به‌پیش انکارناپذیر است. ناگفته‌ پیداست که ارگان‌های امنیتی و ماشین سرکوب رژیم بر اساس شاخص‌هایی چون میزان اثرگذاری، سطح سازمان‌دهی و همبستگی، و مواردی از این دست برنامهٔ مهار، کنترل، و سرکوب کردن جنبش کارگری را تدوین و ‌اجرا می‌کنند.

مخالفت و مبارزه علیه برنامه هفتم توسعه همراه با خواست افزایش و ترمیم مزد، جلوگیری از افزایش سن بازنشستگی و توقف خصوصی‌سازی با قوت و قدرت جریان دارد. برای تقویت و اعتلای این مبارزات ازهرباره باید کوشید. به‌ویژه توجه به‌‌مشخصه‌های یادشده و تقویت آن‌ها به‌هدف ارتقای جایگاه جنبش کارگری در پیکار با دیکتاتوری حاکم اهمیتی جدی دارند.

به نقل از ضمیمۀ کارگری «نامۀ مردم»، شمارۀ ۷۴، ۲۶ تیر ۱۴۰۲

حقوق بازنشستگان و بحران صندوق‌های بازنشستگی

درشرایطی ‌که با تحمیل اقتصاد نولیبرالی خشن و دستمزد یک‌چهارم خط فقر به کارگران آنان حتی قدرت خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه را هم ندارند رژیم در دشمنی‌ای ویژه‌ با کارگران، بیش از ۳ هزار کارگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه اخراج و بسیاری از این مراکز فروش درحال تعطیل شدن هستند. به‌گزارش ایلنا، ۱۷ تیرماه، رژیم ... حقوق بازنشستگان و بحران صندوق‌های بازنشستگی

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, جهان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فرانسه, کارگری, مقاله

فقدان ایمنی در محیط کار: برنامه‌های رژیم ولایت ‌فقیه عامل افزایش سوانح کار است!

نبود بازرسی و نظارت کافی بر کارگاه‌ها، قدیمی بودن تجهیزات ایمنی در معادن، رعایت نشدن اصول ایمنی کار در ارتفاع و داربست، و جز این‌ها، میزان حوادث کار و مرگ‌ومیر ناشی از آن در کشور در قیاس با دیگر کشورها “بسیار بیشتر” است. با این وصف وزیر کار دولت رئیسی و حسین علی رعیتی‌فرد، معاون ... فقدان ایمنی در محیط کار: برنامه‌های رژیم ولایت ‌فقیه عامل افزایش سوانح کار است!

ادامه

ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, مقاله

مرتضی افقه: ضد کارگری بودن برنامه هفتم، کاملاً درست است

مرتضی افقه گفت: دولت در تنظیم برنامه هفتم توسعه، با یک رویکرد فرافکنانه تلاش کرده بار بحران‌ها را بر دوش طبقات فرودست بیندازد. به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه‌ی هفتم توسعه، یک برنامه‌ی تعدیلی‌ست و به گفته‌ی فعالان کارگری، بندهای ضد کارگری بسیار دارد؛ دولت راه حل خلاصی از بحران صندوق‌های بازنشستگی را در سخت‌تر کردن ... مرتضی افقه: ضد کارگری بودن برنامه هفتم، کاملاً درست است

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

حقوق کارگران بخشی از حقوق بشر است

طی ماه گذشته، ۹ کارگر بخش کشاورزی سوری و اردنی کشته و ۲۱ نفر دیگر مجروح شدند زیرا وانتی که سوار بر آن بودند (به دلیل نا ایمن بودن)، در یک تصادف مرگبار گرفتار شد. به گزارش ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار، این سازمان پس از مرگ غم‌انگیز اخیر ۹ کارگر بخش کشاورزی ... حقوق کارگران بخشی از حقوق بشر است

ادامه

اردن, بیانیه, پناهجویی, حقوق بشر, حوادث, سازمان جهانی کار, سوریه, کارگری