شی جین‌پینگ: پکن هرگز به دنبال سلطه و باندبازی نخواهد بود

«شی جین‌پینگ» رییس‌جمهوری چین با انتقاد ضمنی از آمریکا تاکید کرد که کشورش هر قدر‌ هم توسعه یابد، هرگز به دنبال سلطه،  باندبازی و مسابقه تسلیحاتی نخواهد بود.

ادامه

اسیا, اقتصادی, امریکا, تحلیل, جهان, چین, شرق آسیا, صلح, فقرزدایی

ارمغان «الگوهای فقرزدایی چین» برای پروسه کاهش فقر جهان چیست؟

در تاریخ ۲۵ فوریه برابر با ۷ اسفندماه بود که چین رسما خبر حذف و ریشه کنی فقر مطلق در این کشور و تحقق هدف کاهش فقر تعیین شده در دستور کار ۲۰۳۰ توسعه پایدار سازمان ملل را ۱۰ سال زودتر از برنامه‌ریزی‌های انجام شده اعلام کرد؛

ادامه

جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, فقر, فقرزدایی, گزارش

حاکمیت «مردم محور»؛ بارزترین ویژگی چین در سال کرونایی ۲۰۲۰ میلادی

بیش از ۷۸ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان شناسایی شده اند و از طرف دیگر،‌ بیش از ۱.۷۳ میلیون نفر دیگر نیز در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند؛ شاید اگر زمان به آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی باز می‌گشت، کسی تصورش را هم نمی‌کرد که ویروس ... حاکمیت «مردم محور»؛ بارزترین ویژگی چین در سال کرونایی ۲۰۲۰ میلادی

ادامه

جهان, چین, دیدگاه, شرق آسیا, فقرزدایی

فقر زدایی در چین، معجزهٔ‌‌ تاریخی بشریت است

“احترام به حقوق بشر و تضمین آن خواست مشترک و همیشگی تمامی انسان‌هاست و کاهش و نابودی فقر نیز یکی از مسئله‌های بسیار مهم حقوق بشری است. حزب کمونیست و دولت چین همیشه حق زیست و پیشرفت مردم را در اولویت برنامه های‌شان قرار داده و درراستای ترویج و تضمین حقوق بشر، در کاهش فقر همواره در تلاش بوده‌اند.”

 

این بخشی از سخنان “چی.جی.گانگ، معاون دفتر شورای دولتی چین برای کمک به فقرزدایی در روز ۱۷ مهرماه ۹۹/ ۸ اکتبر ۲۰۲۰ به‌مناسبت روز جهانی ریشه‌کنی فقر، در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد فقرزدایی بود. گانگ در این سخنان، تجربه‌ها و دستاوردهای چین در برنامه فقرزدایی را در اختیار بقیه کشورها قرار داد.

 

سیاست‌های فقرزدایی دولت چین در حال حاضر با برنامه‌هایی هدفمند در سراسر چین به‌اجرا در آمده‌اند و دستاوردهایی بسیار چشمگیر هم در این زمینه داشته‌اند. بنا بر برنامه‌های سیاست‌های فقرزدایی، کار گروه‌های مبارزه با فقر و ریشه‌کنی آن تنها به ارایه کمک‌های مالی محدود نمی‌شود، بلکه تلاش برای به‌وجود آوردن موقعیت‌های شغلی و فراهم کردن زمینه‌های استقلال اقتصادی از طریق ایجاد واحدهای تولیدی و خدماتی متناسب با امکانات محلی و منطقه‌ای و تسهیل ارتباطات ترابری در نقاط صعب‌العبور کشور تلاش می‌شود. این گروه‌های مبارزه با فقر، با شناسایی تمامی نقاط دورافتاده- کوچک و بزرگ و حتی صعب‌العبور- تلاش دارند نطفه‌های به‌وجود آمدن فقر را تا پایان سال ۲۰۲۰ از بین ببرند.

 

پس از برگزاری هجدهمین کنفرانس نمایندگان حزب کمونیست در سال ۲۰۱۲/ ۱۳۹۱، کمیته مرکزی حزب کمونیست فقرزدایی در تمام روستاها و شهرستان‌های فقیر و پایان بخشیدن به فقر در تمامی کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ را در دستورکار خود قرار داد.

 

در همین ارتباط شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور و دبیرکل حزب کمونیست چین، در پیامش به سمینار بین‌المللی ریشه‌کنی فقر که در روز ۱۲ اکتبر۲۰۲۰/ ۲۱ مهرماه ۹۹ در فوژو (مرکز استان فوجیان چین) و با حضور بیش از ۴۰۰ نماینده از ۱۰۰ کشور جهان برگزار شد، با اشاره به عزم راسخ چین در مبارزه با فقر و ریشه‌کن کردن آن و اینکه چین با دست‌یابی به‌این هدف تا پایان سال ۲۰۲۰ ده سال از زمان تعیین شده سازمان ملل برای توسعه پایدار جلوتر خواهد بود، گفت:

 

“همه کمیته‌های حزبی و دولت در تمامی سطوح باید جنبش مبارزه با فقر را تا زمانی که پیروزی کامل به‌دست نیامده است ادامه دهند و هرگز متوقف نشوند. … سال ۲۰۲۰ مرحله نهایی تلاش چین برای ساختن جامعه‌ای نسبتاً مرفه در تمامی شئون و پیروزی در مبارزه با فقر است. چین با وجود اینکه به‌دلیل جاری شدن سیل‌ها و شیوع ویروس کووید- ۱۹ با چالش‌هایی مضاعف روبرو بوده است، همچنان عزم خود را در کامل کردن مبارزه با فقر تا پایان امسال (۲۰۲۰) جزم کرده است.”

 

در فقر و گرسنگی به‌سر بردن بسیاری از انسان‌ها در سیستم نابرابر اقتصادی حاکم بر جهان واقعیتی است تلخ. ریشه‌کن کردن فقر می‌بایست هدف مشترک تمامی بشریت باشد. بنا بر آمار بانک جهانی، تعداد کسانی که در فقر مطلق در جهان زندگی می‌کنند ( کسانی که در روز ۱٫۹۰ دلار یا کمتر درآمد دارند) از یک میلیارد و هشتصدوپنجاه میلیون نفر در سال ۱۹۹۰/ ۱۳۶۹به هفتصد‌وسی‌وشش میلیون نفر در سال ۲۰۱۵/ ۱۳۹۴ کاهش یافته است. در همین بازهٔ زمانی، به‌کمک دولت چین ششصدودو میلیون و هفتصد هزارنفر از فقر رهایی یافته‌اند که برابر با کاهش ۵۴ درصدی فقر در جهان است.

 

چین طی ۴۰ سال گذشته بیش از هفتصدوپنجاه‌وچهار میلیون نفر را از فقر نجات داده است که این تعداد از انسان‌ها از تعداد کل جمعیت اروپا بیشتر است (جمعیت اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود هفتصد و چهل ‌وهفت میلیون و هفتصد هزار نفر است).

 

بخشی از برنامه‌های فقرزدایی در چین همچنین افزایش منظم هرساله درآمد مردم در این مناطق را شامل می‌شد. از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ (از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸)، در آمد مردم مناطق فقیرنشین از ۶۰۷۹ یوان به ۱۱۵۶۷یوان افزایش یافته که برابر با افزایش سالانه ۹٫۷ درصدی و ۲٫۲ درصد بیش از متوسط افزایش دستمزدها در کشور است. همچنین در سه ماهه نخست سال نیز بیش از ۱۳۹ میلیارد یوان (حدود ۱۹٫۷ میلیارد دلار) از بودجه دولت به مناطق فقیر اختصاص داده شده است.

 

بر اساس آمار منتشر شده از سوی خبرگزاری “شین هوا”، ۶ اکتبر ۲۰۲۰/ ۱۵مهرماه ۹۹، تعداد کل جمعیت فقیر ثبت شده در چین از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۸) ازپنجاه‌وپنج میلیون و هفتصد‌وپنجاه هزار نفر به پنج میلیون و پنجاه‌ویک هزار نفر کاهش پیدا کرده که با شش دهم درصد از کل جمعیت چین برابر است. بنا بر همین گزارش، تا پایان سال جاری پدیده فقر که هزاران سال در چین وجود داشته است، به‌تاریخ خواهد پیوست که “معجزه‌ای تاریخی برای بشریت محسوب می شود.”

 

برنامه‌ها و طرح‌های اجرا شده از سوی چین در کاهش فقر و دستاوردهای آن، تجربه‌هایی ارزشمند در مبارزه با فقر را به جهانیان ارائه می‌کنند. “آنتونیو گوترش”، دبیر کل سازمان ملل، درباره تجربه‌های چین در زمینه فقرزدایی در نامه‌ای به اجلاس توسعه و کاهش فقر در سال ۲۰۱۷ / ۱۳۹۶، نوشت:

 

“استراتژی‌های هدفمند کاهش فقر تنها راه رسیدن به افراد در دورافتاده‌ترین مناطق و برای دستیابی به هدف‌هایی بلندپروازانه دستورکار سازمان ملل به‌منظور توسعهٔ پایدار تا سال ۲۰۳۰/ ۱۴۰۹ است. … چین صدها میلیون نفر را از فقر بیرون کشیده است و تجربه‌های آن می‌تواند درس‌های با ارزشی را به کشورهای دیگر منتقل کند.”

 

چین ضمن تلاش برای کاهش فقر در خانه‌اش، در راه تحقق کاهش و نابودی فقر به دیگر کشورهای رو به‌رشد هم فعالانه یاری رسانده است. از اکتبر سال ۲۰۱۵/ ۱۳۹۴ تا کنون چین نزدیک به چهارصد میلیارد یوان (حدود شصت میلیارد دلار) به بیش از ۱۶۶ کشور و سازمان بین‌المللی کمک رسانده است و بیش از یکصدوشصت‌وشش هزار نفر از اعضای کادر درمانی و پزشکی چین را به ۶۹ کشور جهان به‌منظور ارائه خدمت اعزام کرده است.

 

پروژه‌های توسعه‌ای که با طرح اقتصادی عظیم “یک جاده، یک کمربند” صورت می‌گیرند از طرفی رشد پایه‌های اقتصادی مناطق فقیر کشورهای رو به‌رشد را سبب می‌شود و از سوی دیگر از فقر جهانی می‌کاهد.

نامۀ مردم

معجزه فقرزدایی چین در تاریخ بشریت ثبت خواهد شد

پروسه فقرزدایی دولت پکن در حال حاضر در سراسر چین در حال اجراست؛ چین در جریان سیزدهمین طرح ۵ ساله خود از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی، به صورتی پایدار سیاست‌های هدف‌گذاری شده خود برای فقرزدایی را با سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این مسیر اجرایی کرده است.

ادامه

اجتماعی, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, فقرزدایی, گزارش

بانوی اول چین؛ تحقق فقرزدایی کامل در چین به ویژه در روستاها ده سال قبل از زمان تعیین‌شده

نشست گرامیداشت بیست و پنجمین سالگرد برگزاری کنفرانس جهانی زنان و پنجمین سالگرد نشست سران جهانی زنان روز چهارشنبه ۲۶ شهریور با موضوع “فقرزدایی بشری در قرن ۲۱ و نقش زنان”در شهر پکن برگزار شد.

ادامه

برابری اجتماعی, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, زنان, شرق آسیا, فقر, فقرزدایی