هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

حاکمیت «مردم محور»؛ بارزترین ویژگی چین در سال کرونایی ۲۰۲۰ میلادی

بیش از ۷۸ میلیون نفر مبتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان شناسایی شده اند و از طرف دیگر،‌ بیش از ۱.۷۳ میلیون نفر دیگر نیز در اثر ابتلا به بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست داده‌اند؛ شاید اگر زمان به آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی باز می‌گشت، کسی تصورش را هم نمی‌کرد که ویروس کرونا تا این اندازه باعث درد و هرج و مرج در جامعه بشری شود؛ کرونا شکنجه‌ای است که تمام کشورها در حال حاضر با آن روبرو هستند.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ چین به عنوان اولین کشور جهان که تاثیرات ناشی از همه گیری کرونا را تجربه کرد، در زمینه رسیدن به دستاوردهای استراتژیک مهم در زمینه کنترل و جلوگیری از کرونا و از سرگیری اشتغال و تولید در جایگاه برتر جهان قرار گرفت؛ چین همچنین اولین کشور جهان است که در شرایط فعلی از رشد منفی به رشد مثبت اقتصادی رسیده است و در حال تحقق بخشیدن به هدف برنامه ریزی شده در این کشور در زمینه ریشه کن کردن فقر مطلق است.

 

چرا چین می‌تواند؟

 

مهمترین تجربه حاصل شده در این زمینه این است که حزب کمونیست چین به عنوان پشتیبان و حامی اصلی مردم چین در مواجه با مشکلات و سختی ها، همواره منافع مردم را در اولویت برتر قرار می دهد و جهت غلبه بر تمام سختی ها و موانع به مردم کشورش تکیه می کند؛ چنین رویکردی باعث جایگاه اعلی و برتر مردم در این کشور شده و به بارزترین نشانه و ویژگی چین در این سال عجیب و غریب تحت اپیدمی کرونا تبدیل شده است.

 

مقامات چین با اتخاذ رویکردهای مختلفی از جمله تعطیلی قاطعانه و موقت کانال های خروجی در ووهان با جمعیت بیشتر از ده میلیون نفری اش و اعزام بیش از ۴۲ هزار نفر از کارکنان و پرسنل پزشکی سراسر کشور برای کمک به ووهان و استان هوبی و سایر مناطق جهت مقابله با اپیدمی کرونا آن هم به هر قیمتی، تصویری از «سرعت چین»، «معیار چین» و «کارآمدی چین» به تصویر کشیدند که تمامی این ها کاملا نشان داد که از دیدگاه مقامات چین، صرفا یک هدف وجود دارد و آن به حداقل رسانیدن گسترش اپیدمی کرونا و حفاظت از جان مردم است!

 

احترام مقامات چین به زندگی و نجات مردم این کشور تحت بحران به وجود آمده ناشی از همه گیری کرونا را می‌توان با جزئیات مشاهده کرد؛‌ برای مثال، هزینه های پزشکی بیماران تماما بر عهده بخش های مالی دولت چین است؛ اهمیتی ندارد که بیمار کودک است یا یک فرد مسن و سالخورده چرا که به هر حال درمان وی به طور کامل انجام می‌شود.

 

ووهان را به عنوان یک نمونه و مثال در نظر بگیرید؛ درصد موفقیت درمان میان بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار مسن بالای ۸۰ سال مبتلا به کرونا در این شهر، حدود ۷۰ درصد گزارش شده است؛ ده ها پرسنل پزشکی ده ها روز خود را صرف نجات جان یک پیرمرد ۸۷ ساله کرده اند.

 

«بروس آیلوارد» از مشاوران ارشد مدیرکل سازمان بهداشت جهانی که ریاست یک تیم بازدیدکننده از چین را بر عهده داشته است، درباره اینکه مقامات چین می‌دانند چگونه بیماران را از ویروس کرونا نجات دهند و بسیاری از  کشورها هنوز متوجه این موضوع نشده‌اند، ابراز تاسف کرده است! او بر این باور است که مقامات چین تصمیم خود برای مهار کرونا گرفته‌اند و سرمایه گذاری زیادی برای نجات جان بیماران کرده‌اند.

 

روزنامه روسی «نیزاویسیمایا گازیتا»، با انتشار مقاله‌ای تاکید کرده است که چین در مواجه با اپیدمی کرونا، اصل «مردم مهم تر از پول هستند» را انتخاب کرد؛ در حقیقت، اگرچه اتخاذ اقدامات قاطعانه و قوی ضد اپیدمی کرونا در چین باعث ضرر صدها میلیارد دلاری در این کشور شده اما مسئولان چین بر این باورند که دادن این گونه ضررها برای حفظ زندگی که موهبتی بسیار گرانبهاست، اقدامی ارزشمند است.

 

این رویکرد چین که مقامات این کشور علی رغم چالش‌های عظیمی که در مسیر توسعه می‌بینند، همچنان وعده خود برای ریشه کن کردن فقر مطلق تا سال ۲۰۲۰ میلادی را طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش می‌برند، بسیار ارزشمند است؛ این پیروزی خارق‌العاده نتایج برجسته حاصل شده از رویکرد «مردم در جایگاه اول» حزب کمونیست چین و فلسفه حاکمیت مردم محوری این حزب است.

 

داستان های رقم خورده در سال ۲۰۲۰ میلادی در چین باعث درک به مراتب عمیق تر ناظران بین‌المللی از تعهدات قاطعانه مسئولان چین نسبت به حق زندگی مردم این کشور و این نکته شده است که توسعه و پیشرفت، بارزترین ویژگی حزب کمونیست چین و سیستم سیاسی این کشور تلقی می‌شود.

 

وقتی برخی کشورهای جهان به دلیل حمایت دیدگاه عمومی از جایگاه برتر حزب حاکم چین در بسیاری از نظرسنجی‌های بین‌المللی ماتم می‌گیرند، این مفهوم «مردم در جایگاه اول» است که در روند باشکوه ضد اپیدمی کشور چین می‌درخشد و علت برتری حزب حاکم چین را به تصویر می‌کشد.

انگلس و مبارزهٔ امروز در راه سوسیالیسم

متن سخنرانی رفیق جرونیمو دوسوزا، دبیرکل حزب کمونیست پرتغال، در همایش این حزب با عنوان ”انگلس و مبارزهٔ امروز در راه سوسیالیسم“   به نمایندگی از حزب کمونیست پرتغال مایلم به همهٔ شما شرکت‌کنندگان در این همایش ما که با عنوان “فردریش انگلس و مبارزهٔ امروز در راه سوسیالیسم” برگزار می‌شود، صمیمانه‌ترین درودها را تقدیم ... انگلس و مبارزهٔ امروز در راه سوسیالیسم

ادامه

اختلاف طبقاتی, امپریالیسم, پرتغال, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, عدالت اجتماعی, کارگری, کمونیسم, مارکسیسم

چامسکی: ترامپیسم مدت‌ها با ما خواهد بود

«دونالد ترامپ» که تلخی شکست از رقیب دموکرات برایش غیرقابل تحمل شده است، بی توجه به تبعات اقدامات و اظهاراتش در جامعه مدرن امریکایی، حتی پس از صدور مجوز آغاز فرآیند انتقال قدرت، نیز آرام نگرفت.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, دیدگاه, کارگری, نئولیبرالیسم

به بهانه انقلابی که با فروریزی خاموش شد

فوریه ۱۰۳ سال پیش بود که اعتصابات سراسری کارگری سرانجام نسخه نیکلای دوم را پیچید تا حکومت تزاری پس از نزدیک به ۴۵۰ سال خاتمه بیابد. به دنبال چندین برابر شدن قیمت گوشت و سیب‌زمینی و … از یک سو و سوء مدیریت تزار در جنگ جهانی اول، مردم به خیابان‌های سن‌پترزبورگ (آن زمان پتروگراد ... به بهانه انقلابی که با فروریزی خاموش شد

ادامه

اتحاد شوروی, تاریخ, جهان, دیدگاه, روسیه, سوسیالیسم, کارگری