حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

پیروزی کارگران معدن چادرملو با بهره‌گیری از تبصره ۲ ماده ۷

کارگران واحد حمل و نقل سبک و سنگین معدن چادرملو با بهره‌گیری از تبصره ۲ ماده ۷ قرارداد خود را دائمی کردند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۴۶ نفر از کارگران واحد حمل و نقل سبک و سنگین معدن چادرملو با بهره‌گیری از تبصره ۲ ماده ۷ توانستند، قرارداد خود را دائمی کنند.

 

به دلیل نیاز مجتمع به کارگران واحد ترانسپورت کلیه پرسنل به صورت مستقیم و بی‌واسطه و بدون انعقاد قرارداد موقت، توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به کارگرفته شدند. یک ماه و نیم پس از اشتغال مستقیم برای معدن، یک شرکت پیمانکاری برای عقد قرارداد به کارگران معرفی شد که کارگران حاضر به بستن قرارداد با آن شرکت پیمانکاری نشدند.

 

کارگران می‌گویند: با بهره‌گیری از تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار توانستیم قرارداد خود را دائمی کنیم. پس از اختلاف میان نیروهای کار و کارفرمایان، پرونده به هیات تشخیص ارجاع و رای به نفع کارگران یعنی دائمی بودن قرارداد صادر شد.

 

آن‌ها ادامه دادند: کارفرما نسبت به رای صادر اعتراض کرد، به همین دلیل، پرونده به هیات حل اختلاف ارجاع شد. پس از برگزاری جلسات و شنیدن صدای طرفین، رای به نفع نیروهای کار صادر شد. اگرچه این رای هنوز ابلاغ نشده اما رای صادره قطعی است. آقای تشکری (مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد) برخلاف دیدگاه حاکم در ادارات کار یعنی حمایت از کارفرمایان از نیروهای کار بسیار حمایت کرد.

 

به گفته کارگران، این رای تمامی فعالان حوزه کار استان یزد را شگفت‌زده کرده است. هفت خان رستم پشت سرگذاشتیم تا با استفاده از ظرفیت قانون و دور از حاشیه‌ها به حق خود برسیم.

 

یادآوری؛ بر اساس ماده هفت قانون کار، قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

در تبصره یک این ماده قانونی آمده است: حداکثر مدت موقت برای کارهایی که طبیعت آنها جنبه غیر مستمر دارد توسط وزارت کار و امور اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

همچنین بر اساس تبصره ۱ ماده هفت قانون کار، در کارهایی که طبیعت آنها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود ، قرارداد دایمی تلقی می‌شود .

حال کارگری که در اراک در اعتراض به دیوان عدالت اداری خودسوزی کرد “وخیم” است

یک کارگر روز یکشنبه بیست و سوم آبانماه جاری در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اراک اقدام به خودسوزی کرد که جزئیات این رویداد در پیگیری‌های ایرنا تشریح شد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

تلاش نئولیبرال‌های حاکم؛ اصلاح قانون کار به‌اسم حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در واقع به نفع کارفرمایان

در سال ۱۳۶۹ بعد از فراز و فرودهای بسیار و البته جرح و تعدیل‌های فراوان، قانون کار کنونی به تصویب رسید. هر چند در ابتدا طرفدارانِ سرمایه‌داری تمام تلاش خود را برای تعدیل قانون کار به نفع کارفرمایان انجام دادند اما انگار همین قانونِ تعدیل شده نیز به کام کلان‌سرمایه‌داران تلخ آمد.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, تحلیل, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, کارگری, نئولیبرالیسم

تأملی بر جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان و وظیفهٔ مبارزان سندیکایی در مرحله کنونی

مبارزه کارگران و زحمتکشان علیه اجرای برنامه تعدیل ساختاری با محوریت خصوصی‌سازی و آزادسازی اقتصادی، لاجرم موضوع پراهمیت‌ ترمیم مزد را نیز به یکی از مباحث حاد و چالش‌برانگیز در سپهر سیاسی میهن ما بدل کرده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امپریالیسم, ایران, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله