به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

کارگران و زحمتکشان برضد جنگ، سرکوب و برای صلح مبارزه می‌کنند! کارگران و زحمتکشان میهن ما درحالی به‌پیشواز ۱۱ اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر می‌روند که سالی پر از رزم و پیکار را پشت‌سر گذاشتند. زحمتکشان در مقایسه با دیگر انتخابات در اسفندماه سال گذشته در کارزار نه قاطع به انتخابات فرمایشی و شکست آن ... به‌مناسبت روز جهانی کارگر: رشد و گسترش مبارزهٔ طبقه کارگر و وظایف بی‌درنگ در مرحلهٔ کنونی

ادامه

آزادی, ارتجاع, استبداد, استقلال, اسراییل, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, بازنشستگان, پرستاری, تجاوز نظامی, جهان, خصوصی‌سازی, سیاسی, صلح, طبقه کارگر, فرهنگیان, فلسطین, معیشت, مقاله, ناتو, نسل‌کشی, همبستگی

نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

روزنامه “جهان کارگر” به‌عنوان ارگان چندین حزب و تشکل کارگری ایالات متحده آمریکا از کارگران این کشور خواست تا از جنبش توقف جنگ بر علیه مردم غزه حمایت کنند. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه «جهان کارگر»، این روزنامه به عنوان ارگان تبلیغاتی شورای احزاب چپ و کارگری آمریکا، روز جهانی کارگر را ... نقشِ تاریخیِ امپریالیسمِ آمریکا در حمایت و تسلیحِ دولتِ صهیونیست و‌خونریزِ اسرائیل

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اسراییل, امپریالیسم, جهان, حقوق بشر, صهیونیسم, طبقه کارگر, فلسطین, گزارش, همبستگی

امسال با پرچمِ فلسطین در برابر سودِ سرمایه‌داران برای زندگیِ خود قیام می‌کنیم!

WFTU در بیانیه‌ای اعلام کرد: کارگران در هر گوشه‌ای از جهان در برابر جنایتی که اسرائیلی‌ها مرتکب می‌شوند، سکوت نخواهند کرد. آن‌ها از فرصت اول ماه مه برای همبستگی با مردم مبارز فلسطین و محکومیت دولت قاتل اسرائیل و متحدان امپریالیست آن استفاده خواهند کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، فدراسیون جهانی ... امسال با پرچمِ فلسطین در برابر سودِ سرمایه‌داران برای زندگیِ خود قیام می‌کنیم!

ادامه

آمریکا, اروپا, استبداد, استثمار, امپریالیسم, بازنشستگان, بیانیه, جهان, سرمایه‌داری, سوریه, صلح, عدالت اجتماعی, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگران, مداخله نظامی, ناتو, همبستگی

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

رشد بیکاری، بطلان شعارهای ولی‌ فقیه! آمار منتشر شده در پایان سال گذشته خط بطلان دیگری بود بر شعار ولی فقیه یعنی سال “مهار تورم و رشد تولید”، شعاری که می‌بایستی به رشد تولید و اشتغال منجر گردد. طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار، نرخ متوسط بیکاری در زمستان سال گذشته ۸٫۶ درصد بوده ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی‌های دموکراتیک, اجتماعی, ایران, بازنشستگان, برابری اجتماعی, حقوق بشر, دانشجویی, زنان, سوخت‌بران, سیاسی, فقر, کارگری, کولبری, گزارش, محیط زیست, نئولیبرالیسم, نفتگران, همبستگی

ادامۀ موج همبستگی با مبارزۀ دلیرانه زنان، کارگران، جوانان و دانشجویان ایران

ابراز همبستگی حزب کمونیست هند با مردم ایران، همبستگی حزب کمونیست ایرلند،

بیانیهٔ فدراسیون فلزکاران ایتالیا دربارهٔ تحولات ایران

اطلاعیهٔ مطبوعاتی سازمان فرانسوی”زنان در همبستگی”

 

ابراز همبستگی حزب کمونیست هند با مردم ایران

 

دهلی نو

۱۰ اکتبر ۲۰۲۲ [۱۸ مهر ۱۴۰۱]

دبیرخانهٔ کشوری حزب کمونیست هند حمایت خود را از مردم ایران و همبستگی خود را با آنان اعلام می‌کند که به قتل وحشیانهٔ مهسا امینی ۲۲ ساله به دست “گشت ارشاد” ایران در روز ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ معترض‌اند.

 

به باور حزب کمونیست هند، تظاهرات توده‌یی کنونی زنان و جوانان و دانشجویان، نشان دهندهٔ شجاعت، ابتکار، و فداکاری بی‌سابقهٔ آنان در بیان مخالفت خود با رژیم دین‌سالار [حاکم بر ایران] است. این تظاهرات توجه جامعهٔ جهانی را به خود جلب کرده و حمایت عظیم از زنان ایرانی را به دنبال داشته است که علیه یورش رژیم دین‌سالار کنونی ایران قیام کرده‌اند.

 

تا کنون ۳۰ نفر در این اعتراض‌ها کشته شده‌اند که بیشتر آنها دختران جوان بوده‌اند. اما نیروی سرکوب بیش از حدّی که رژیم به کار گرفته است، نتوانسته است خیزش مردمی در ایران را مهار کند.

 

حزب کمونیست هند ضمن ابراز حمایت از مردم ایران و اعلام همبستگی با آنها، خواستار توقف فوری هر نوع اقدام سرکوبگرانه علیه معترضان، آزادی همهٔ دستگیرشدگان، و اقدام [قضایی] علیه کسانی است که مهسا امینی را کشته‌اند. حزب کمونیست هند در عین حال بار دیگر بر این موضع خود تأکید می‌کند که هیچ‌گونه دخالت خارجی در امور داخلی ایران، به هیچ بهانه‌ای، نباید بشود.

 

ما همچنین همبستگی خود را با حزب تودهٔ ایران اعلام می‌کنیم؛ حزبی که ضمن تلاش برای از سر گذراندن همهٔ سرکوب‌ها علیه آن در ۸۰ سال گذشته، برای برپایی جمهوری دموکراتیک ملی در ایران مبارزه می‌کند که صلح و عدالت در آن تضمین شده باشد.

رویکوتی، دبیر دفتر

از طرف د. راجا، دبیرکل

 

 

زنان ایران به پا خاسته‌اند

 

ترجمه از: سوشالیست وُیس (صدای سوسیالیست)، نشریهٔ حزب کمونیست ایرلند

 

زنان ایران با فریادهای “مرگ بر دیکتاتور!” به پا خاسته‌اند.

 

انگیزهٔ اعتراض‌های جاری در ایران، قتل مهسا (ژینا) امینی، زنی ۲۲ ساله است که به دست “گشت ارشاد” کشته شده است. او را روز ۲۲ شهریور به‌خاطر بدحجابی دستگیر کردند و به بازداشتگاه بردند. چند ساعت بعد، او را در وضعیت جسمانی بحرانی به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان منتقل کردند. روز جمعه ۲۵ سپتامبر اعلام شد که او فوت کرده است.

 

مهسا امینی فقط اخیرترین مورد از هزاران نفری است که جمهوری اسلامی ایران تا کنون کشته است. در جریان اعتراض‌هایی که از زمان اعلام مرگ او کشور را تکان داده است، دست‌کم پنجاه نفر دیگر نیز کشته شده‌اند. مهسا چه قصد لرزه انداختن بر پایه‌های رژیم ایران را داشته است یا نه، در هر صورت این کاری است که او کرده است. در همهٔ شعارهای تجمع‌های اعتراضی مردم در سراسر کشور برای ایجاد تغییر، نام او فریاد می‌شود. روی سنگ قبر موقت او نوشته است: “ژینای عزیز، تو نمی‌میری. نام تو، نماد ما خواهد شد.”

 

ما با همهٔ کسانی که خواهان گسستن و دور ریختن زنجیرهای ظلم و ستم هستند، ابراز همبستگی می‌کنیم. برای گسستن این زنجیرها هیچ‌کس سزاوارتر از آنانی نیست که زنجیر به دست و پایشان بسته شده است. درخواست مداخلهٔ بین‌المللی را نمی‌توان ابراز همبستگی خواند. بارها و بارها دیده‌ایم که مداخله به ضرر همه خواهد بود جز امپریالیسم آمریکا. هدف حمله قرار دادن مردم به‌خاطر معتقدات مذهبی‌شان را نیز نمی‌توان ابراز همبستگی دانست.

 

آنچه مهسا امینی را کُشت دین نبود، بلکه سرکوب دولتی بود که از طریق دین بیان می‌شد. دین صرفاً بهانه و ابزاری است که برای منکوب و سرکوب کردن و اعمال سلطه به‌کار می‌رود. همان‌طور که دیده‌ایم، هرچند همه در ایران از این وضع آسیب دیده‌اند، اما این زنان ایران هستند که بیشتر آسیب را دیده‌اند.

 

ما وضعیت مشابهی را در ایرلند دیده‌ایم که کلیسای کاتولیک و دولت از یکدیگر برای خوار، کوچک، کنترل، و سرکوب کردن زنان استفاده کرده‌اند. راه‌حل این نبود و نیست که افراد به‌خاطر باورهای مذهبی شخصی‌شان مورد حمله قرار گیرند و سرزنش شوند. راه‌حل، مقابله با نهادهاست؛ و همین کار است که اکنون در ایران می‌شود، مثل همین‌ جا [ایرلند].

 

فمینیست‌های اسلامی، نیروهای مترقی و چپ در داخل ایران و در تبعید، صداهایی‌اند که در این موضوع باید به آنها توجه کرد. این افراد هستند که با همهٔ خطرهای بزرگی که مبارزه برای آنها داشته است، به مبارزه با ظلم و استبداد ادامه داده‌اند. فقط این نیروها در ائتلاف با یکدیگر هستند که ابزار و درک بایسته را برای تحقق تغییرات لازم در داخل ایران به سود زندگی بهتر برای همه دارند.

 

وظیفه ما کمونیست‌های خارج از کشور رساندن صدای آنها به گوش جهانیان و دفاع و حمایت از کسانی است که مورد ظلم و ستم قرار دارند.

 

خواهران و رفقا، باحجاب یا بی‌حجاب، ما به دنبال ساختن دنیای بهتری هستیم، و آن دنیا را با هم خواهیم ساخت.

 

 

بیانیهٔ فدراسیون فلزکاران ایتالیا دربارهٔ تحولات ایران

 

هوای آزادی؛ این چیزی است که مهسا، حدیث، نیکا، و همهٔ آن زنانی می‌خواهند که کشته شده‌اند، کتک خورده‌اند، و بازداشت شده‌اند. زنانی که مدت‌های طولانی است که آنها را از عزت و کرامتشان محروم کرده‌اند.

 

در ایرانی که از یک سو زیر فشار فزایندهٔ یک حکومت دینی آشتی‌ناپذیر، و از سوی دیگر در تنگنای فقر اقتصادی فزاینده است، شهروندِ آزاد بودن غیرممکن است. میدان‌های شهرها و دانشگاه‌های معترض، مملو از مردان و زنان و دانشجویان، تأییدی بر آرزوی رهایی و آزادی ملت و کشوری است که «مهد تمدن» بوده است. و این آرزوی رهایی و آزادی، برای زنان ایرانی مضاعف است، زیرا محرومیت‌هایشان، و تحقیرهایی که هر روز می‌شوند و باید آنها را تحمل و با آنها زندگی کنند،‌ مضاعف است…

 

زنان شجاعی که اکنون از پشتیبانی مهم و ارزشمند بسیاری از مردان ایرانی نیز برخوردارند. این ره‌پویی طاقت‌فرسا به سمت حقوق و دموکراسی، متأسفانه طولانی خواهد بود. ما در کنار آنها هستیم. آن گیسوهای زیبا در باد، نماد تغییرند؛ زنانی که از سایه بیرون می‌آیند و پیشتاز آزادی یک ملت می‌شوند.

 

همهٔ اعضا و سازمان‌های عضو فدراسیون فلزکاران ایتالیا (Fim Cisl) از زنان و ملت ایران حمایت می‌کنند!

کورا پروسی

هماهنگ‌کنندهٔ کشوری امور زنان

فدراسیون فلزکاران ایتالیا

 

 

اطلاعیهٔ مطبوعاتی سازمان فرانسوی ”زنان در همبستگی”

 

به خواهران ایرانی دلیرمان که برای حقوق همهٔ ما مبارزه می‌کنند

به گزارش منابع خبری ایران، “گشت ارشاد” تهران روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ مهسا امینی، زن ۲۲ سالهٔ ایرانی اهل سنندج- در غرب ایران- را به علت “بدحجابی” دستگیر کرد. مهسا در بازداشت و بر اثر خشونتی که علیه او اعمال شد، به کُما رفت و درگذشت. این رویداد، و بسیاری رویدادهای دیگر در ایران، موج عظیمی از حرکت اعتراضی زنان ایران را در سراسر آن کشور برانگیخت. این حرکت بار دیگر شجاعت استثنایی زنان ایران را نشان داد. [در ایران] مقابله با چنین حرکت‌هایی بسیار بی‌رحمانه است.

 

بسیاری از زنان، به نشانهٔ اعتراض، موهای خود را قیچی می‌کنند و روسری‌های خود را می‌سوزانند. این حرکت وسیع و قدرتمندِ زنان پاسخی محکم به سرکوب‌های نظام مردسالارانه و باورهای مذهبی جزمی است که هدفشان کنترل کردن زندگی و بدن زنان است. این خشونت و شیوه‌های محدود کردن اختیار زنان بر بدن خود و آزادی زندگی کردن به خواست خود، پذیرفتنی نیست. آن باورها پذیرفتنی و تحمل کردنی نیست. مبارزهٔ زنان فقط برای کسب حقوق خودشان نیست، بلکه برای تحقق حقوق همهٔ زنان در سراسر جهان است. مرگ مهسا امینی خشم عمیق مردم را در سراسر جهان برانگیخته است. فمینیست‌ها در همه‌جای دنیا حمایت خود را از زنان ایران اعلام می‌کنند و صدای این زنان را به گوش جامعهٔ بین‌المللی می‌رسانند.

 

“زنان در همبستگی” بیش از هر زمان دیگری از زنان ایران و زنان سراسر جهان حمایت می‌کند؛ زنانی که برای آزادی خود، با سلطهٔ خودکامه‌های سیاسی و مقام‌های مذهبی مبارزه می‌کنند که می‌خواهند حقوق زنان را پس بگیرند. ما از همهٔ زنان جهان می‌خواهیم که از مبارزهٔ زنان ایران برای تعیین سرنوشت خود حمایت کنند.

نامه مردم

 

همبستگی حزب‌های کارگری وکمونیستی با مبارزهٔ شجاعانهٔ زنان ومردم ایران

پیام‌های همبستگی حزب کارگران بلژیک، حزب کار اتریش و هیئت اجرایی حزب کمونیست بریتانیا  با مبارزهٔ شجاعانهٔ زنان و مردم ایران

ادامه

اتریش, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, ایران, بلژیک, پیام, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, دیدگاه, زنان, سوسیالیسم, کمونیسم, همبستگی

گزارشی از نشست نمایندگان پارلمان اروپا دربارۀ جنبش اعتراضی مردم ایران در هفته‌های اخیر!

روز سه‌شنبه ۴ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۲ مهر ۱۴۰۱) نمایندگان پارلمان اتحادیهٔ اروپا در نشست ویژه‌ای در ارتباط با رخدادهای چند هفتهٔ اخیر ایران شرکت کردند.

ادامه

اروپا, المان, ایران, پرتغال, جهان, حقوق بشر, زنان, سوسیالیسم, سیاسی, فرانسه, کمونیسم, گزارش, یونان

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خواستار عدم حضور معلمان در کلاس‌ها شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای به مناسبت ۵ اکتبر روز جهانی معلم از فرهنگیان ایران خواسته تا در حمایت از اعتراضات مردمی روز سه‌شنبه ۱۲ مهر از رفتن به کلاس درس خودداری کنند.

ادامه

اعتراضات سیاسی, ایران, حقوق بشر, خبر, راننده, روزنامه نگاران, عدالت اجتماعی, کارگری, معلمان, همبستگی