نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

کمپین همبستگی بین‌المللی «WFTU» با مردم فلسطین تا نیمه فروردین تشکیل و در آن جمع آوری کمک برای غزه مورد تاکید قرار گرفت. به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از WFTU، اعضای فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، طی نشستی با پخش یک کلیپ ویدیویی درباره وضعیت غزه، بر همبستگی با مردم فلسطین تاکید کردند. جلسه ... نشست فوق‌العاده همبستگی با فلسطین فدراسیون WFTU

ادامه

اشغالگری, جهان, حقوق بشر, خبر, فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری, فلسطین, کارگری, همبستگی

اهتزاز پرچم فلسطین و فریاد انزجار از اسرائیل در خیابان‌های کوبا، ونزوئلا و بولیوی + فیلم

هزاران نفر از مردم کوبا، ونزوئلا و بولیوی در حمایت از فلسطین به خیابان‌ها آمده و توقف فوری تجاوز و جنایت‌های اسرائیل علیه مردم غزه را خواستار شدند. به گزارش روز یکشنبه ایرنا، کاراکاس پایتخت ونزوئلا شاهد حضور هزاران نفر از مردم این کشور در خیابان ها به نشانه همبستگی با فلسطین بود که پایان ... اهتزاز پرچم فلسطین و فریاد انزجار از اسرائیل در خیابان‌های کوبا، ونزوئلا و بولیوی + فیلم

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, آمریکای لاتین, اسراییل, برزیل, بولیوی, جهان, حقوق بشر, دیوان داوری لاهه, صهیونیسم, فلسطین, فیلم, کلمبیا, کوبا, گزارش, نیکاراگوئه, همبستگی, ونزوئلا

گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

فارن پالیسی در مطلبی با اشاره به هشدارهای فزاینده مقامات اطلاعاتی و دفاعی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد حمله احتمالی روسیه، نوشت: باوجود شدت گرفتن این تهدید، اعضای این پیمان بر سر جدول زمانی تهاجم احتمالی مسکو سردرگم هستند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از این نشریه آمریکایی، سناریوها و جدول زمانی ... گزارش فارن پالیسی از سردرگمی ناتو از حمله احتمالی روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, استونی, انگلس, اوکراین, بالتیک, دانمارک, روسیه, سوئد, لتونی, لهستان, لیتوانی, ناتو, همبستگی

رئیس جمهوری کلمبیا: آنچه در در غزه می‌گذرد، نسل‌کشی است

«گوستاوو پترو» رئیس جمهوری کلمبیا از مواضع همتای برزیلی خود در قبال جنایات اسرائیل حمایت کرد و گفت آنچه که در غزه جریان دارد، نسل‌کشی است. به گزارش ایرنا، پترو سه‌شنبه شب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همبستگی کامل خودم را با لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری برزیل اعلام می‌کنم. در غزه، نسل‌کشی جریان ... رئیس جمهوری کلمبیا: آنچه در در غزه می‌گذرد، نسل‌کشی است

ادامه

آمریکای لاتین, اتحادیه آفریقا, اتیوپی, اسراییل, برزیل, تحلیل, جهان, زنان, فلسطین, کلمبیا, کودکان, نسل کشی, همبستگی

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

گزارشی از نشست نمایندگان پارلمان اروپا دربارۀ جنبش اعتراضی مردم ایران در هفته‌های اخیر!

روز سه‌شنبه ۴ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۲ مهر ۱۴۰۱) نمایندگان پارلمان اتحادیهٔ اروپا در نشست ویژه‌ای در ارتباط با رخدادهای چند هفتهٔ اخیر ایران شرکت کردند.

 

هدف نهایی این نشست، تدقیق و تصویب قطعنامه‌ای با عنوان «مرگ مهسا امینی و سرکوب مدافعان حقوق بشر و معترضان در ایران» است که خانم کورنلیا اِرنْست، نمایندهٔ پارلمان اروپا در گروه‌بندی «چپ» و عضو حزب چپ آلمان برای بحث و بررسی دربارهٔ موارد نقض حقوق بشر، دموکراسی، و حاکمیت قانون در ایران، به پارلمان اروپا تقدیم کرده است. بیشتر از ۶۰ نماینده از گروه‌بندی‌های متفاوت در پارلمان اروپا در این نشست دربارهٔ مرگ مهسا امینی، سرکوب اعتراض‌ها در ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران، و نیز ابراز همبستگی با مبارزهٔ مردم ایران و به‌ویژه زنان ایران صحبت کردند. اعضای گروه‌های پارلمانی «ائتلاف ترقی‌خواه سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها»، «چپ»، «نوآیند»، «یگانگی و دموکراسی»، «حزب مردم اروپا»، «سبزها»، «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان»، و نیز چند نمایندهٔ مستقل، از کشورهای متعدد مانند سوئد، بلژیک، ایرلند، یونان، مجارستان، اسپانیا، آلمان، جمهوری چک، جمهوری اسلواکی، فرانسه، لوکزامبورگ، ایتالیا، و هلند، در ارتباط با موضوع جلسه صحبت‌های کوتاهی کردند. سخنران آغازین و پایانی این نشست جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی بود.

 

سخنرانان ضمن تسلیت گفتن به خانواده و دوستان مهسا امینی که به دست جمهوری اسلامی ایران کشته شد، به ادامهٔ مبارزه مردم ایران علیه دیکتاتوری حاکم در ایران و ادامهٔ کشتارها از آبان ۹۸ تا کنون نیز اشاره کردند. شماری از سخنرانان مبارزهٔ زنان ایران را تحسین کردند و گفتند که همهٔ زنان جهان صدا و پیام زنان مبارز ایران را در راه احقاق حقوق خود و به دست آوردن جایگاه شایستهٔ خود در اجتماع شنیده‌اند. سخنرانان همچنین خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

 

خانم مانو اوبری، نمایندهٔ پارلمان اروپا از فرانسه و عضو گروه‌بندی «چپ» در این پارلمان، صحبت‌های خود را با «شرم و ننگ…» آغاز کرد و گفت: «ننگ بر آنهایی مهسا امینی و زنان بسیار دیگری را کشتند که لَختی از موی آنها از زیر حجاب بیرون بود. شرم بر نیروهای بسیجی دیکتاتوری اسلامی ایران که آزادی جنبش را از زنان می‌گیرند. ننگ بر این رژیم تاریک‌اندیش مردسالار که زنان و همهٔ کسانی را که با مبارزهٔ زنان همراهی می‌کنند، سرکوب،‌ بازداشت، و زندانی می‌کند. ننگ بر دین‌سالاری ملّاها که ستم به زنان و تحمیل حجاب اجباری به آنان،‌ محور سلطه‌شان است.» او در ادامه گفت: «شرم بر امانوئل مَکرون که در زمانی که پلیس [ایران] به دستور [ابراهیم] رئیسی مردم ایران را به گلوله می‌بست، با رئیسی دست داد. شرم بر سران دولت‌هایی که زمانی که جنبش مردم ایران به همبستگی نیاز دارد و جلادان باید مجازات شوند، سرشان را پایین انداخته‌اند [و بی‌اعتنا هستند].

 

خانم اوبری اضافه کرد: «زنان ایران با همین واژه‌های ساده، پیشاهنگ مبارزهٔ همهٔ زنان ستم‌دیدهٔ جهان هستند، و همهٔ مردم را علیه فساد، دیکتاتوری، و بی‌عدالتی متحد کرده‌اند. شجاعت این زنان تحسین‌برانگیز است.»

 

خانم اوبری تأکید کرد: «ما در ابراز همبستگی خود هرگز نباید تردید و تعلل کنیم. باید همه‌جا و همه‌وقت علیه سرکوب و ستم به زنان و برای تحقق آزادی آنها در ایران، و نیز برای حقوق بنیادین مترقی آنها… مبارزه کنیم.»

 

رفیق کوستاس پاپاداکیس، نمایندهٔ مستقل پارلمان اروپا و عضو حزب کمونیست یونان، در سخنان خود گفت: «ما کشتن مهسا امینی را محکوم می‌کنیم. کشتار و زندانی کردن ایرانیان نشان دهندهٔ ماهیت خشن این حکومت و سرکوبی است که در آن کشور وجود دارد.»

 

خانم کورنلیا اِرنْست نمایندهٔ پارلمان اروپا در گروه‌بندی «چپ» و عضو حزب چپ آلمان از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی گفت: «دربارهٔ رژیمی که دختر جوانی را فقط به‌خاطر بدحجابی می‌کشد، چه می‌شود گفت؟ باید از رژیم‌هایی از این نوع عبور کرد… ما از دفاع از زنانی که می‌کوشند با این نوع سرکوب مبارزه کنند، باز نخواهیم ایستاد. ما از دفاع از زنان معترض ایران باز نخواهیم ایستاد. زنان ایران نماد اعتراض و آزادی شده‌اند، چون می‌خواهند آزادانه نفس بکشند، جایگاه شایستهٔ خود را در جامعه داشته باشند، و آزادانه زندگی کنند. نمی‌توان آزادی و برابری را خفه کرد.» او در ادامه افزود: «ایران کشور زیبایی است و تاریخ و فرهنگی غنی دارد. زمان آن رسیده است که فصل نوینی از تاریخ ایران به دست زنان آن کشور نوشته شود.»

 

در پایان این نشست، جوزپ بورل در سخنرانی خود با اشاره به صحبت‌هایی که پیش از آن شده بود، گفت: «ما همه از آنچه رخ داده، از مرگ مهسا امینی و سرکوب خشن اعتراض‌ها، در شوک هستیم. ما همه از حرکت شجاعانهٔ مردم ایران حمایت می‌کنیم که در خیابان‌ها تظاهرات می‌کنند و با وضعیت دشواری روبه‌رو هستند. ما وقایع ایران را دنبال خواهیم کرد و موضع خود را دربارهٔ وضعیت حقوق بشر در ایران بیان خواهیم کرد.»

 

رأی‌‌گیری دربارهٔ قطعنامهٔ پیشنهادی خانم کورنلیا ارنست به نشست روز پنجشنبه ۶ اکتبر (۱۴ مهر) موکول شد.

سایت حزب تودۀ ایران

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان خواستار عدم حضور معلمان در کلاس‌ها شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در بیانیه‌ای به مناسبت ۵ اکتبر روز جهانی معلم از فرهنگیان ایران خواسته تا در حمایت از اعتراضات مردمی روز سه‌شنبه ۱۲ مهر از رفتن به کلاس درس خودداری کنند.

ادامه

اعتراضات سیاسی, ایران, حقوق بشر, خبر, راننده, روزنامه نگاران, عدالت اجتماعی, کارگری, معلمان, همبستگی

بیانیهٔ فدراسیون جهانی جوانان دموکرات در همبستگی با مبارزهٔ مردم ایران

مهسا امینی ۲۲ سال بیشتر نداشت. پس از آنکه «گشت ارشاد» جمهوری اسلامی ایران او را به‌علت «بدحجابی» بازداشت کرد، با او بدرفتاری شد و در نهایت او در روز ۱۵ سپتامبر [۲۴ شهریور] در بازداشتگاه کشته شد.

ادامه

اتحادیه اروپا, ارتجاع, امپریالیسم, امریکا, ایران, بیانیه, جهان, حقوق بشر, زنان, صلح, عدالت اجتماعی, همبستگی