رسانه آمریکایی: نفوذ چین در حیاط خلوت آمریکا افزایش یافته است

شبکه خبری ان بی سی نیوز نوشت: انجام یک پروژه بندری در السالوادور نشان می‌دهد که چین چگونه به شکل فزاینده‌ای نفوذ خود را در حیاط خلوت آمریکا از جمله در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب افزایش داده است.

ادامه

اقتصادی, السالوادور, امریکا, اورگوئه, برزیل, پرو, جنگ سرد, جهان, چین, مقاله

«دانیل اورتگا»: شکست در افغانستان پیام روشنی برای آمریکا داشت

«دانیل اورتگا» رئیس جمهوری نیکاراگوئه با بیان اینکه شکست در افغانستان پیام روشنی برای واشنگتن داشت، خطاب به آمریکا گفت: امیدوار است این کشور از تحولات افغانستان که با شکستی مشابه جنگ ۱۹۷۵ ویتنام، از آن خارج شد درس بگیرد و راه تفاهم با سایر کشورهای جهان را دنبال کند.  

ادامه

افغانستان, امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, تروریسم, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

نشانه‌های زیادی وجود دارد که از بحرانی شدن نظم جهانی حکایت می‌کند. پاسخ آشفته بین‌المللی به شیوع ویروس کرونا، بحران گسترده اقتصادی ناشی از آن، قوت گرفتن تفکرات ناسیونالیستی و پررنگ‌تر شدن مرزهای میان کشورها بخشی از نشانه‌های وضعیت شکننده نظام بین‌المللی است؛ نظامی که کشور مدعی رهبری‌اش، رئیس‌جمهوری دارد که همچنان بر شعار «نخست ... پایان هژمونی آمریکا؛ پایان جهان تک قطبی

ادامه

اتحاد شوروی, اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, افریقای جنوبی, امریکا, امریکای لاتین, اورآسیا, ایتالیا, ایدئولوژیک, برزیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, دیدگاه, روسیه, سازمان بهداشت جهانی, سازمان پیمان امنیت جمعی, شانگ‌های, صربستان, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قطر, مصر, مقاله, نئولیبرالیسم, هندوستان

کوبا آمریکا را به دلیل سیاسی کردن منشأ کرونا محکوم کرد

وزیر امور خارجه دولت کوبا تلاش های آمریکا برای مقصر جلوه دادن چین درباره منشأ ویروس کرونا را «غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» خواند و گفت: این عادت واشنگتن است که برای پیشبرد مقاصد خود متوسل به دروغ شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, کوبا

شکایت مکزیک از شرکت‌های اسلحه سازی آمریکا

مکزیک در یک اقدام کم سابقه علیه ۱۱ شرکت اسلحه‌سازی در آمریکا به دادگاهی در آن کشور شکایت کرده است.

 

به گزارش ایسنا، مکزیک می‌گوید بسیاری از شهروندان این کشور قربانی سلاح‌های ساخت آمریکا می‌شوند و ۱۰ میلیارد دلار تقاضای خسارت کرده است.

 

ارائه شکایت به دادگاه‌های آمریکا پدیده عجیب و نادری نیست. اما شکایت مکزیک از شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا در آن کشور خبر ساز شده است.

 

مکزیک از۱۱ شرکت تولید کننده سلاح در آمریکا و از آن جمله از شرکت‌های اسمیت و وسون(Smith&Wesson)،  شرکت برتا (Beretta) و شرکت گلاک (Glock) شکایت کرده است.

 

دولت مکزیک در شکایت خود به رنج و مصیبتی اشاره کرده که در اثر فروش و توزیع غیرقانونی سلاح در آن کشور پدید آمده است.

 

دولت مکزیک خواستار دریافت ۱۰ میلیارد دلار خسارت از این شرکت‌ها شده است. این در حالی است که تا لحظه انتشار این گزارش، شرکت‌های اسلحه‌سازی آمریکا از اعلام موضع پیرامون این شکایت خودداری ورزیده‌اند.

 

خبرنگار “تاگس‌شاو”، سایت خبری شبکه یک تلویزیون آلمان احتمال پیروزی مکزیک در دادگاه را محدود ارزیابی کرده است.

 

به گزارش دویچه وله، دولت مکزیک گفته است که تنها در سال ۲۰۱۹ در این کشور حدود ۱۷۰۰۰ نفر هدف شلیک سلاح‌های غیرقانونی و قاچاقی قرار گرفته‌اند.

 

گمان برده می شود که ۷۰ درصد از این سلاح‌ها تولید شرکت‌های آمریکایی باشند. سلاح‌هایی که توسط باندهای قاچاق مواد مخدر و گروه‌های بزهکار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مکزیک در شکایت خود اعلام کرده است که برخی از این سلاح‌ها دقیقا برای اعضای باندهای قاچاق و خلاف‌کار طراحی و تولید می‌شوند.

 

به هفت‌تیری اشاره شده است که بر دسته خود نماد قهرمان انقلاب مکزیک، امیلیانو زاپاتا بر آن نقش بسته است. گفته می‌شود خبرنگاری در سال ۲۰۱۷ با چنین سلاحی جان باخته است.

تقویت روابط با چین؛ اولویت دولت جدید پرو

خبرگزاری رویترز از نزدیکتر شدن پرو به چین خبر داد و نوشت: پدرو کاستیو رئیس جمهوری جدید این کشور آمریکای لاتین در نخستین هفته ریاست جمهوری پکن را مهمترین شریک تجاری کشورش دانست.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای لاتین, پرو, جهان, چین, شیلی

مجمع پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا خواستار رفع تحریم‌های کوبا شد

مجمع سیاسی و آکادمیک پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با کوبا، قاطعانه خواستار رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

مکزیک: محاصره آمریکا غیرانسانی است؛ به کوبا کمک می‌کنیم

«آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهور مکزیک با انتقاد شدید از محاصره غیر انسانی آمریکا علیه کوبا اعلام کرد، کشورش بدون توجه به تحریم‌های واشنگتن، به هاوانا کمک‌های انسانی می‌فرستد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مکزیک, همبستگی