کوبا: تولید واکسن کوبایی کرونا از هفته آینده در ایران آغاز می‌شود

کوبا اعلام کرد که ایران هفته آینده اولین کشوری خواهد بود که واکسن کوبایی ضد کرونا را در خارج از این کشور تولید می‌کند.

 

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، داده های اولیه کوبا از آزمایش های بالینی حاکی است که واکسن سوبرانا ۲ و پیشرفته ترین واکسن دیگر این کشور موسوم به آبدالا جزو موثرترین واکسن های ضد کرونایی جهان با بیش از ۹۰ درصد تاثیرگذاری است.

 

انستیتو پاستور ایران پیشتر در سال جاری موافقت کرد با انستیتو فینلای کوبا که تولید کننده واکسن سوبرانا ۲ است، فاز سوم آزمایش های بالینی این واکسن در ایران را به اجرا گذارد.

 

«ویسنته ورز بنکومو» رئیس انستیتو فینلای کوبا این هفته در جریان سفر به تهران گفت که ایران و کوبا میلیون‌ها دُز واکسن سوبرانا ۲ در ایران تحت عنوان پاستوکووک تولید می‌کنند.

 

وی گفت: برای تولید یک واکسن از مرحله صفر تا تولید انبوه به ۱۵ سال زمان نیاز است، اما ما همه این گام‌ها را طی یک سال برداشتیم و مدارک موجود نشان می‌دهد که خوب عمل کرده است.

 

بخش بیوتکنولوژی کوبا با تولید ۸۰ درصد واکسن‌های مورد استفاده در این کشور جزیره ای کارائیبی و صادرات بخشی از آن، از سابقه طولانی در تولید واکسن برخوردار است.

 

مکزیک، ویتنام، آرژانتین و جامائیکا جزو کشورهایی هستند که برای تولید یا خرید واکسن‌های کرونای کوبا ابراز علاقمندی کرده‌اند.

 

علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران پیشتر گفته بود که واکسن مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران علیه فرم‌های شدید و مرگ‌های ناشی از کرونا اثربخشی ۱۰۰ درصدی دارد که این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. وی تاکید کرد که اثربخشی ۲ دُز واکسن سوبرانا۲ به همراه دُز بوستر سوبرانا پلاس در کارآزمایی بالینی فاز سوم کوبا ۹۱/۲ درصد اعلام شده که اثربخشی علیه موارد شدید و فوت، ۱۰۰ درصد بوده است.

 

این مسوول با اشاره به اینکه کوبا و ایران سابقه همکاری طولانی در حوزه بیوتکنولوژی دارند ادامه داد: به طور خاص، همکاری بین انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در مورد واکسن کووید-۱۹ بر اساس یک رابطه استراتژیک در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌های واکسن است.

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا