زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نیرو‌های آمریکایی در اوکراین درگیر آموزش نیستند بلکه حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهارنظری به ایزوستیا گفت: نیرو‌های آمریکایی مستقر در خاک اوکراین، هماهنگی اجرای حملات تروریستی توسط اوکراینی‌ها را بر عهده دارند. او در مورد سخنان پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، ... زاخارووا: آمریکایی‌ها حملات تروریستی اوکراینی‌ها را هماهنگ می‌کنند

ادامه

آمریکا, اوکراین, تروریسم, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, فلسطین, ناتو

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که ایالات متحده ۱۰۰۰ پرسنل نظامی آمریکایی را در ماه‌های آینده از این کشور واقع در غرب آفریقا خارج می‌کند. به گزارش ایسنا، در این گزارش که روز جمعه منتشر شد، آمده است که دولت ایالات متحده به دولت انتقالی نیجر در مورد طرح خود اطلاع داده است. به گزارش روزنامه ... نیویورک‌تایمز: آمریکا ۱۰۰۰ نظامی را از نیجر خارج می‌کند

ادامه

آفریقا, آمریکا, استعمار, تروریسم, خبر, روسیه, غرب آفریقا, فرانسه, نیجر

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

منابع رسانه‌ای از دیدار و رایزنی نخست‌وزیر عراق با وزیر دفاع آمریکا درباره جدول زمانی پایان ماموریت ائتلاف بین‌المللی به اصطلاح «مقابله با داعش» در عراق خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، شبکه المیادین در این باره گزارش داد که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا پیشنهادها درباره جدول زمانی پایان ... جدول زمانی خروج آمریکایی‌ها از عراق، محور رایزنی السودانی و لوید آستین

ادامه

آمریکا, اشغالگری, امنیتی, تروریسم, خاورمیانه, عراق, گزارش

بلومبرگ: قدرت گرفتن طالبان خطر تروریسم از روسیه تا چین را تشدید می‌کند

شبکه خبری بلومبرگ نوشت: پیشروی های سریع طالبان و سلطه آن بر بخش های زیادی از افغانستان، همزمان با اقدام جو بایدن برای خارج کردن نیروهایش از افغانستان، زنگ هشدار را برای روسیه و چین به صدا در آورده است.

 

به گزارش ایرنا، این شبکه خبری افزود: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان توازن قدرت در آسیای جنوبی را که در دو دهه گذشته روند یکنواختی داشته است، مختل کرده است.

 

این رسانه آمریکایی نوشت:

 

دستکم ۱۰۰۰ نفر از نیروهای افغان به تاجیکستان عقب نشینی کردند تا به این کشور برای بسیج ۲۰ هزار نیرو برای حفاظت از مرزهایش کمک کنند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از طالبان خواسته است به مرزهای کشورهای آسیای مرکزی که روزگاری بخشی از شوروی سابق بودند، احترام بگذارد و این درحالیست که کشور همسایه افغانستان، پاکستان، گفته است مرزهایش را به روی پناهندگان باز نخواهد کرد.

 

وانگ یی وزیر خارجه چین هفته گذشته هشدار داد که یکی از وظایف سنگین افغانستان این است که به حفظ ثبات کمک کرده و از بروز جنگ و ناآرامی جلوگیری کند. این مقام چینی هفته آینده راهی آسیای مرکزی می‌شود تا درباره افغانستان و آینده آن با مقامات اسیای میانه گفت و گو کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه خروج آمریکا از افغانستان را شتاب زده توصیف کرد و گفت واشنگتن باید به تعهداتش درباره جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به پناهگاهی برای تروریسم پایبند باشد.

 

فن هنگدا استاد موسسه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه بین‌المللی شانگ‌های گفت، هرج و مرج در افغانستان می‌تواند به دیگر کشورها سرایت کند و باعث آشوب منطقه ای شود. چین نمی‌خواهد نقش آمریکا را بپذیرد اما امیدوار است دستیابی به صلح  و ایجاد ثبات در منطقه را تسهیل کند زیرا به نفع منطقه است.

 

فرید ماموندزی سفیر افغانستان در هند نیز گفت: طالبان با ۲۰ گروه تروریستی که از روسیه تا هند فعال هستند در ارتباط نزدیک است. این فعالیت ها هم اکنون مشهود هستند و تهدیدی جدی برای منطقه محسوب می شوند.

 

بلومبرگ افزود: پاکستان که در به قدرت رسیدن طالبان در دهه ۱۹۹۰ میلادی کمک کرد اکنون نگران تقویت قدرت تحریک طالبان پاکستان است. این گروه به ایفای نقش در کشتار ۷۰ هزار نفر از غیرنظامیان در این کشور از زمان تهاجم آمریکایی ها به افغانستان در سال ۲۰۰۱ متهم است.

 

به تازگی تحریک طالبان پاکستان فرصتی را یافت به منظور اعمال نفوذ سیاسی در سلام آباد  به پروژه های چین حمله کند.

 

با توجه به رشد تقریبا ۵ برابری اقتصاد چین از زمان تهاجم آمریکا به افغانستان، پکن به ویژه به هدف آماده ای تبدیل شده است. ارتش پاکستان در اقدامی که اهمیت روابط پکن و اسلام آباد را نشان می دهد هزاران نیرو را برای حفاظت از پروژه های دالان اقتصادی پاکستان و چین بسیج کرده است.

 

دالان اقتصادی پاکستان و چین یا سی‌پیک مجموعه‌ای از پروژه‌های زیرساختی است که هم‌اکنون در سرتاسر پاکستان در حال احداث‌اند. این طرح اقتصادی قرار است با احداث شبکه‌های حمل‌ونقلی مدرن، تولید نیروگاه‌های انرژی، و ایجاد مناطق ویژهٔ اقتصادی، زیرساخت‌های کشور پاکستان را به‌سرعت مدرن کند و اقتصاد آن کشور را قوت ببخشد.

 

با قدرت گرفتن طالبان بسیاری از افغان ها از روستاهای خود به شهرها متواری شده اند تا امنیت خود را حفظ کنند. انتظار می رود پاکستان میزبان ۵۰۰ هزار پناهجوی افغان باشد و مقامات این کشور گفته اند این افراد پناهنده را در کمپ های مرزی نگه خواهند داشت. بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار پناهجوی افغان اکنون نامشان در پاکستان ثبت شده است.

 

مدیحه افضل از کارشناسان موسسه بروکینز مستقر در واشنگتن گفت: پیروزی طالبان در نهایت نیروهای همسو با آن را در سراسر منطقه جسورتر خواهد کرد. آنها خروج آمریکا از افغانستان و موضع طالبان را پیروزی برای نیروهای ترویستی قلمداد می‌کنند.

کابل ادعای طالبان مبنی بر تصرف ۸۵ درصد خاک افغانستان را «کارزار تبلیغاتی» خواند

مقام‌های طالبان روز جمعه ادعا کردند که ۸۵ درصد از خاک افغانستان به تصرف نیروهای این گروه در آمده است اما مقام‌های دولت افغانستان این ادعا را رد کرده و آن را بخشی از «کارزار تبلیغاتی» گروه طالبان توصیف کرده‌اند.

ادامه

اتحاد شوروی, افغانستان, تاجیکستان, ترکمنستان, تروریسم, جنگ سرد, جهان, روسیه

ابراز تردید پارلمان روسیه به وعده‌های طالبان

«یوری شویتکین» معاون رئیس کمیته دفاع مجلس روسیه در مورد وعده‌های نمایندگان طالبان افغانستان مبنی بر عدم تهدید برای قلمرو کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و نپیوستن داعش به آنها ابراز تردید کرد.

ادامه

افغانستان, امریکا, تاجیکستان, تحلیل, تروریسم, جهان, حقوق بشر, روسیه

ابراز نگرانی روسیه درباره دست داشتن آمریکا در ترور رئیس‌جمهور هائیتی

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به گزارش‌ها در خصوص بازداشت دو آمریکایی در ارتباط با قتل رئیس‌جمهور هائیتی، اعلام کرد مسکو به طور جدی نگران گزارش‌ها در این ارتباط است.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, هائیتی

گروه تروریستی “جنود الشام” در سوریه خود را منحل کرد

گروه تروریستی “جنود الشام” در سوریه در پی اعمال فشار از سوی هیئت تحریرالشام، از عقب نشینی از نقاط نظامی خود در محورهای شمال لاذقیه خبر داد.   به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، این گروه که تحت فرماندهی مسلم الشیشانی قرار دارد و در حومه شمال شرقی لاذقیه فعالیت می‌کند خود را ... گروه تروریستی “جنود الشام” در سوریه خود را منحل کرد

ادامه

اسراییل, امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, روسیه, سوریه, قطر