همبستگی با کوبا؛ سد کشورهای دوست دربرابر خصومت آمریکا

ارسال محموله‌های غذایی، دارو، تجهیزات ایمنی و سرنگ در یک هفته اخیر از طرف کشورهای مکزیک، بولیوی، روسیه، ویتنام و چین به کوبا به عنوان نمایش همبستگی، اقدامات خصمانه و مداخله جویانه در امور داخلی این کشور را به چالش کشید.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کوبا, گزارش, مکزیک, همبستگی, ویتنام

مجمع پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا خواستار رفع تحریم‌های کوبا شد

مجمع سیاسی و آکادمیک پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با کوبا، قاطعانه خواستار رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین شد.

 

به گزارش ایرنا از شبکه تله سور، اعضای ائتلاف ترقی‌خواهان گروه پوئبلا که در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ در مکزیک تاسیس شد، همچنین در فراخوان خود از «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا خواستند ضمن از سرگیری سیاست تجدیدنظر در روابط با کوبا به قید تسریع و بدون قید و شرط، به تحریم های حداکثری دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا پایان دهد.

 

براساس این بیانیه و با استناد به کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و کارائیب (ECLAC) این تحریم ها در طول ۶ دهه خسارات سنگینی در حدود ۱۴۷ میلیون دلار بر کوبا وارد آورده که بیش از ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار آن در دوره مقابله با بیماری همه گیر، مردم این کشور آمریکای لاتین را با رنج های بی شماری مواجه کرده است.

 

گروه پوئبلا همچنین ابراز امیدواری کرد که اختلاف نظرهای داخلی در کوبا بدون مداخلات واشنگتن و دمیدن در آتش تفرقه از سوی کشورهای دیگر، از طریق گفتگو و مذاکرات حل و فصل شود.

 

در یکی از بخش‌های این بیانیه همچنین تاکید شده که سیاست خارجی اعلام شده از سوی جو بایدن مبنی بر مذاکرات و تقویت چندجانبه گرایی، باید در عمل در رابطه با کوبا و آمریکای لاتین مشاهده شود.

 

دولت آمریکا در پی ناآرامی‌های اخیر در کوبا، جمعه شب به وقت محلی، پلیس کوبا و مدیران آن را به بهانه نقض حقوق بشر تحریم کرد. تلاش‌های آمریکا برای دخالت در امور داخلی کوبا در حالی انجام می‌شود که “میگل دیاز کانل” رییس جمهوری کوبا نیز پیش‌تر اقدام های مداخله جویانه واشنگتن برای ویرانی این کشور را شکست خورده خواند.

 

دیاز کانل در پی اظهارات جو بایدن همتای آمریکایی خود در مورد اینکه کوبا “یک کشور ناموفق” است، گفت که واشنگتن برغم هزینه میلیاردها دلار برای ویرانی کوبا شکست خورده است.

 

شش دهه تحریم و سیاست ظالمانه آمریکا علیه کوبا واقعیتی است که مردم این جزیره کارائیب را برای تامین کوچکترین حقوق انسانی‌شان به سختی انداخته است.

مکزیک: محاصره آمریکا غیرانسانی است؛ به کوبا کمک می‌کنیم

«آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهور مکزیک با انتقاد شدید از محاصره غیر انسانی آمریکا علیه کوبا اعلام کرد، کشورش بدون توجه به تحریم‌های واشنگتن، به هاوانا کمک‌های انسانی می‌فرستد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مکزیک, همبستگی

رئیس جمهوری مکزیک: کوبا مظهر مقاومت، و باید “منطقه میراث جهانی” اعلام شود

رئیس جمهوری مکزیک با اعلام اینکه کوبا مظهر مقاومت است، پیشنهاد کرد که کل این کشور باید به عنوان یک میراث جهانی اعلام شود.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, کوبا, مکزیک, همبستگی