برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار می‌کنیم‏

رفیق نونس: انقلاب آوریل را جشن می‌گیریم تا با اطمینان و اعتماد در مسیری گام برداریم که انقلاب آوریل باز کرد، به ارزش‌های آن وفادار ‏باشیم، و برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار ‌کنیم.‏ مصاحبهٔ “نامهٔ مردم” با رفیق آلبانو نونس، عضو کمیسیون بازرسی مرکزی حزب کمونیست پرتغال، به‌مناسبت ... برای ایجاد جامعه‌ای نوین و عاری از استثمار و ستم سرمایه پیکار می‌کنیم‏

ادامه

آزادی, آفریقا, آنگولا, اتحاد شوروی, ارتجاع, اروپا, استثمار, استعمار, استقلال, امپریالیسم, پرتغال, جهان, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, صلح, غرب اروپا, فاشیسم, مبارزه طبقاتی, موزامبیک

راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب

حامیان جنبش صلح در ایتالیا همزمان با روز رهایی ایتالیا از فاشیسم علیه نظامی گری کشور‌های غربی تظاهرات کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران: دیروز، ۲۵ آوریل، در روز رهایی ایتالیا از فاشیسم، حامیان جنبش صلح به خیابان‌های شهر بولونیا ایتالیا آمدند تا مخالفت خود را با اقدامات سیاسیون غربی با هدف دامن زدن به درگیری‌ها ... راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسراییل, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, خبر, روسیه, صلح, ضد جنگ, غرب, فاشیسم, فلسطین, کره جنوبی, گرجستان, لبنان

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

حزب کمونیست کوبا: کودتای رسانه‌ای و راهپیمایی فاشیستی جدید در جهان

فاشیسم به لطف نقشی که اتحاد شوروی بازی کرد و قربانی شدن میلیون‌ها مرد و زنی که برای مقابله با آن سلاح به دست گرفتند و در پیشاپیش آن‌ها کمونیست‌ها بودند، شکست خورد. اما امروز به‌ نظر می‌رسد که تاریخ در حال تکرار است، سرمایه‌داری عاشقانه روی تخم‌های مار خوابید و با شور و حرارت جوجه‌های آن را بزرگ کرد

 

هنگامی که فاشیست‌های ایتالیایی به رهبری بنیتو موسولینی «راهپیمایی به رم» خود را برگزار کردند که آن‌ها را در اکتبر سال ۱۹۲۲ در ایتالیا به قدرت رساند، کمتر کسی در جهان به آن توجه کرد. آن راهپیمایی چیزی عجیب‌وغریب و دارای «خصوصیت لاتینی» دانسته شد. فقط شمار معدودی با هشدار آن را محکوم کردند.

 

اندکی پس از آن، در میان جو بی‌ثباتی عمیق ملی در آلمان، هیتلر و نازی‌ها کودتای خود را در ۸-۹ نوامبر سال ۱۹۲۳ با الهام از «راهپیمایی موفق» فاشیستی ایتالیا تدارک دیدند.

 

به‌اصطلاح کودتای آبجوسازی در آن زمان شکست خورد، اما آن حرکت توجه بزرگان صنعتی و نخبگان نظامی و سیاسی آلمان را به خود جلب کرد.

 

وقتی که مار فاشیست رشد می‌کرد و نیرو می‌گرفت، قدرت‌های اصلی سرمایه‌داری فرصت دیدند تا آن را علیه اتحاد شوروی سوق دهند و از جنگ احتمالی بهره ببرند. انحصارات امریکایی، انگلیسی و فرانسوی چنگال‌های خود را تیز کردند.

 

در سال ۱۹۴۰، پشتیبانی مادی ایالات متحد از فاشیسم ایتالیا از ۶۰۰ میلیون دلار (آن‌ زمان) فراتر رفت. در سال ۱۹۳۸، هیتلر که از قبل در قدرت بود، ۲۶درصد سنگ‌آهن، ۵۲درصد لاستیک، ۶۰درصد روی، ۶۱درصد منگنز، ۶۲درصد مس و ۹۴درصد نیکل را به‌صورت اعتباری از شرکت‌های انگلیسی و فرانسوی خرید.

 

کمیسیون نای واندربرگ (Nye Vanderberg) فاش ساخت که (Pratt and Whitney)، (Curtiss Wright) و سایر شرکت‌های امریکایی هزاران موتور، هواپیما و قطعات هواپیما را به نیروی هوایی آلمان در دورۀ رایش سوم (Luftwaffe) فروختند.

 

اکنون ما می‌دانیم که آن داستان و تمام رنج‌هایی که برای بشریت به‌همراه داشت چگونه به پایان رسید. فاشیسم به لطف نقشی که اتحاد شوروی بازی کرد و قربانی شدن میلیون‌ها مرد و زنی که برای مقابله با آن سلاح به دست گرفتند و در پیشاپیش آن‌ها کمونیست‌ها بودند، شکست خورد.

 

اما امروز به‌ نظر می‌رسد که تاریخ در حال تکرار است، سرمایه‌داری عاشقانه روی تخم‌های مار خوابید و با شور و حرارت جوجه‌های آن را بزرگ کرد و آن‌ها تحت حمایت کسانی بزرگ شدند که آن‌ها را برای حفظ هژمونی خود ضروری می‌دانند.

 

آن‌ها می‌خواهند یک فاشیسم قدیمی، با طرحی «جداب» و «شورشی» به ما بفروشند که به‌وسیلۀ سرمایه‌داری قابل جذب است، یک شورشی بی‌دلیل، به‌راحتی قابل دستکاری و سرباز بدترین چیزها.

 

برای اولریش‌های (Ulrich) این دوران، مردی بدون ویژگی در رمان روبرت موزیل (Robert Musil) که در دنیای وارونه زندگی می‌کند، دنیایی که با قدرت شرکت‌های فراملی اطلاعات، سرگرمی و بربریت در لباس فرهنگ ساخته شده است، کاری برای انجام دادن وجود ندارد به‌جز اینکه راحت در خانه بنشیند و «لعنت‌شدگان» در حال انجام وظیفه، مسلمانان، ونزوئلایی‌ها، کوبایی‌ها، چینی‌ها یا روس‌ها را محکوم کند.

 

فاشیسم با لباس‌های سیاه و جمجمه‌های پنهان در پشت گفتمان دموکراسی و حقوقی که مانند گذشته در دفاع از سرمایه، به‌نفع ثروتمندترین‌ها و قدرتمندترین‌ها زیر پا گذاشته خواهد شد، دوباره مد می‌شود.

 

امروز هیچ راهپیمایی بزرگ یا کودتای آبجویی وجود ندارد، کودتا از سوی رسانه‌های بزرگ تدارک می‌شود و انجام می‌گیرد. آن‌ها در سراسر جهان رژه می‌روند، مانند آدولف هیتلر، موسولینی و یانکی‌ها بقایای نجابت و صداقت را با بی‌وجدانی از بین می‌برند.

 

جوجه‌های مار که از انتقام‌‌گرایی بیمار هستند، رؤیای انتقام را در سر می‌پرورانند، در حالی که فراملیتی‌های حریص امیدوارند درآمدهای میلیونی کسب کنند، رقابت را نابود کنند و همۀ انسان‌های برده، به حاشیه رانده شده و گرسنۀ این دنیا را تحت کنترل نگه دارند.

 

توضیح عکس بالا: جوخه‌های حزب نئونازی حزب نیروهای راست، نیروهای شوک در کودتای ۲۲ فوریۀ ۲۰۱۴ در اوکراین، از فراخوان وزارت دفاع تمرد کردند.

نویسنده: رائول آنتونیو کاپوته

برگردان: ایرج زارع

منبع: گرانما، سایت حزب کمونیست کوبا

در کنگره بین‌المللی ضد‌فاشیست گفته شد؛ ایدئولوژی تکفیری شکل دیگری از فاشیسم است

ریاض حداد سفیر سوریه در روسیه بر اهمیت یادآوری خطر ایدئولوژی فاشیستی که امروزه در حال افزایش است تاکید و خاطرنشان کرد که برخی تلاش می‌کنند این جنبش های ضد بشری را احیا کنند و ایدئولوژی فاشیستی را با نام های مختلف مطرح کنند.

ادامه

اپارتایت, امریکا, تحلیل, تروریسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوریه, غرب, فاشیسم, نئونازیسم

سالروز پیروزی خلق چین علیه تجاوزگری ژاپن؛ پاسداشت حقایق بزرگی که تاریخ فاش ساخت

سوم سپتامبر روز پیروزی خلق چین در جنگ مقامت علیه تجاوزگری ژاپن است. در جنگ سختِ مقاومت علیه تجاوزگری ژاپن، تمام پسران و دختران چینی برای نجات کشورشان، برای رستاخیز ملت و بخاطر عدالت بشر مبارزه کردند و پیروزی عظیم عدالت بر اهریمن، نور بر تاریکی و پیشرفت بر ارتجاع را جشن گرفتند.

ادامه

اروپا, اسیا, اقیانوسیه, تاریخ, جهان, چین, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, صلح, فاشیسم, یادنامه

نوام چامسکی: افول آمریکا بیشتر ناشی از عوامل داخلی است

«نوام چامسکی»، دانشمند، نظریه‌پرداز و زبان‌شناس مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای روز پنجشنبه گفته افول ایالات متحده آمریکا بیشتر ناشی از مسائل داخلی است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, فاشیسم, نئونازیسم

زنگ خطر بازگشت رویکرد فاشیستی در عرصه سیاست ایتالیا + فیلم

جناح راست برای تصاحب قدرت در ایتالیا آماده می‌شود و بیم آن می‌رود که احزاب ضد مهاجرتی راستگرا حمایت اکثریتی را در انتخابات برای تشکیل دولت جدید به دست آورند.

ادامه

ایتالیا, پناهجویی, جنوب اروپا, جهان, خبر, فاشیسم, فیلم