هشدار چین نسبت به خطرات سیاسی کردن اقتصاد جهانی

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه پس از هشدار صندوق بین‌المللی پول (IMF) مبنی بر خطرات دو قطبی شدن تجارت جهانی، اظهار داشت که اقتصاد بین‌الملل به دلیل سیاسی شدن به سمت و سویی «غیراخلاقی و ناپایدار» پیش می‌رود و به شدت مانع رشد جهانی می‌شود. به گزارش ایرنا از استریتز تایمز، گیتا گوپینات، معاون ... هشدار چین نسبت به خطرات سیاسی کردن اقتصاد جهانی

ادامه

آمریکا, اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, شرق, صندوق بین‌المللی پول, غرب, کانادا, گزارش, مکزیک

بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

عواقب سیاست‌های آمریکا و اروپا؛ قیمت نفت به مرز ۱۳۰ دلار رسید/ پیش‌بینی‌ نفت ۲۰۰ دلاری

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا در واکنش به احتمال ممنوعیت صادرات انرژی روسیه توسط آمریکا و اروپا و ایجاد شوک رکود تورمی بزرگ در بازارهای جهانی، جهش پیدا کرد.

 

به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۱۰.۴۳ درصد افزایش یافت و به ۱۳۰ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای این معاملات نوسان دارد و در زمان گشایش بازار تا ۱۸ درصد صعود داشت. افزایش قیمت تحت تاثیر احتمال تحریم نفت روسیه توسط آمریکا و اروپا روی داد.

 

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۹.۲۸ درصد افزایش یافت وبه ۱۲۶ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید.

 

افت ارزش یورو ادامه دارد و همزمان قیمت کالاها با ادامه حمله نظامی روسیه به اوکراین، افزایش پیدا کرده است. بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه روز دوشنبه قرمزپوش شدند.

 

اتان هریس، اقتصاددان ارشد بانک امریکا به رویترز گفت: اگر غرب عمده صادرات انرژی روسیه را کاهش دهد، شوک بزرگی برای بازارهای جهانی خواهد بود. از دست رفتن پنج میلیون بشکه نفت روسیه، باعث دو برابر شدن قیمت‌های نفت به ۲۰۰ دلار در هر بشکه و رشد کمتر اقتصاد جهانی می‌شود.

 

طبق گزارش بانک امریکا، نفت تنها کالایی نیست که قیمت آن رو به افزایش است و قیمت‌های کالا قوی‌ترین شروع سال را از سال ۱۹۱۵ به این طرف داشته‌اند. این وضعیت تورم جهانی را تشدید می‌کند. سرمایه گذاران اکنون منتظر انتشار شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا هستند.

 

بر اساس گزارش اینوستینگ، شرایط فعلی بانک مرکزی اروپا را که قرار است تصمیم سیاست پولی خود را اواخر هفته اعلام کند، به دردسر می‌اندازد. تاپاس استریکلند، اقتصاددان موسسه NAB گفت: با توجه به این که احتمال رکود تورمی واقعی است، بانک مرکزی اروپا احتمالا حداکثر انعطاف پذیری را در خصوص برنامه خرید دارایی به میزان ۲۰ میلیارد یورو تا سه ماهه دوم سال میلادی جاری و پس از آن حفظ می‌کند و به این ترتیب زمان افزایش نرخ‌های بهره را عقب می‌اندازد. با این حال پیش‌بینی‌های شاخص قیمت مصرف کننده بالاتر به معنای آن است که افزایش نرخ‌های بهره در آینده ضروری خواهند بود.

 

عامل دیگری که از افزایش قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، تعطیلی میادین نفتی الفیل و شراره در لیبی بود که به از دست رفتن تولید ۳۳۰ هزار بشکه در روز منتهی شد. لیبی که یکی از اعضای اوپک است، حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۲۱ تولید کرد.

 

در این بین، طبق اعلام انجمن خودروی آمریکا، در آمریکا میانگین قیمت هر گالن بنزین روز یکشنبه به ۴.۰۰۹ دلار رسید که بالاترین قیمت از ژوییه سال ۲۰۰۸ بود. مصرف کنندگان آمریکایی ۴۰ سنت بیشتر نسبت به یک هفته پیش و ۵۷ سنت بیشتر نسبت به یک ماه پیش برای بنزین پرداخت می‌کنند.

 

بر اساس گزارش رویترز، مقامات بلندپایه آمریکایی روز شنبه برای مذاکره با دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا به این کشور سفر کردند تا مشخص شود آیا کاراکاس آماده است از متحد نزدیک خود روسیه فاصله بگیرد.

صدراعظم آلمان به ضرورت واردات انرژی از روسیه اعتراف کرد

صدراعظم آلمان با اذعان به نیاز اروپایی ها به نفت و گاز روسیه گفت: آلمان در حال حاضر هیچ برنامه ای برای توقف واردات انرژی از روسیه ندارد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, المان, امریکا, انگلستان, اورگوئه, تحریم, تحلیل, جهان, روسیه

وال استریت ژورنال: روسیه جای آمریکا را در خاورمیانه می‌گیرد

یک رسانه آمریکایی نوشت که هم‌پیمانان سابق آمریکا در خاورمیانه به دلیل سیاست شکست‌خورده این کشور، به سمت روسیه متمایل شده‌اند و مسکو جای واشنگتن را در منطقه خواهد گرفت.

ادامه

اسراییل, اقتصادی, امارات, امریکا, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سازمان ملل, شرق آسیا, شرق اروپا, عربستان سعودی

تحلیلگران حوزه انرژی: اروپا حداقل ۱۰ سال دیگر نیازمند گاز روسیه است

تحلیلگران حوزه انرژی بریان باورند که گاز مایع آمریکا، قطر و استرالیا در کنار صادرات گاز نروژ، به سختی می‌توانند جایگزین ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه شوند و قاره سبز حداقل تا ۱۰ سال آینده نیازمند گاز این کشور است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, استرالیا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جهان, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, قطر, گزارش, لوگانسک

استفاده بانک‌های روسی از سامانه چینی صدور کارت پس از تحریم

بانک های بزرگ روسیه، پس از خروج سامانه های بین‌المللی صدور کارت از این کشور، از سامانه چینی «یونیون‌پی» استفاده خواهند کرد که اجازه پرداخت و برداشت وجه در خارج را برای مالکان کارت های جدید فراهم می‌کند.

ادامه

اروپا, اسپانیا, اقتصادی, المان, امریکا, ایتالیا, تحریم, جهان, چین, خبر, روسیه, سوئیس, شانگ‌های, یونان