پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

نشریه پولیتیکو شکست ارتش اوکراین در نبرد با روسیه را طی ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، بنا به پیش‌بینی یک رسانه غربی، ارتش اوکراین احتمالاً در چند ماه آینده در جبهه نبرد دچار شکست می‌شود. نشریه پولیتیکو به نقل از چند افسر بلندپایه نظامی روز چهارشنبه اعلام کرد ... پولیتیکو: جبهه اوکراین تابستان فرو می‌پاشد

ادامه

اوکراین, تحلیل, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

صدراعظم آلمان طی نشستی با رئیس جمهوری چین اعمال نفوذ پکن بر مسکو را برای پایان دادن به جنگ در اوکراین خواستار شد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، اولاف شولتس روز سه شنبه اظهار داشت که از شی جین پینگ رئیس جمهوری چین خواسته است تا برای پایان دادن به جنگ در اوکراین ... درخواست آلمان از چین برای برقراری صلح در اوکراین

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, فلسطین

لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به‌طور فزاینده‌ای نگران طرح کشورهای عضو گروه اقتصادهای نوظهور (بریکس) برای توسعه ابزارهای مالی مستقل خود است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری تاس نوشت: سرگئی لاوروف در نشست کمیسیون شورای عمومی حزب روسیه متحد در زمینه همکاری بین المللی و حمایت از شهروندان خارج از کشور گفت: ما ... لاوروف: غرب نگران توسعه ابزارهای مالی مستقل بریکس است

ادامه

آمریکا, بریکس, تحلیل, جهان, روسیه, شرق اروپا, غرب

دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه امروز سه‌شنبه، در سفری به مصر با رئیس جمهوری این کشور دیدار و در ارتباط با تحولات منطقه به ویژه بحران غزه گفت وگو کرد. به گزارش ایرنا به نقل از شبکه روسیاالیوم، «سرگئی ناریشکین» رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه در سفری به قاهره با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ... دیدار و رایزنی مقام ارشد امنیتی روسیه با السیسی درباره تحولات منطقه

ادامه

افغانستان, امنیتی, اوکراین, تروریسم, خاورمیانه, خبر, روسیه, شمال افریقا, مصر

مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای روسیه با اشاره به کسری بودجه آمریکا، واشنگتن را متهم کرد که با برانگیختن یک جنگ دیگر در خاورمیانه، به دنبال رهایی اقتصاد خود از “نکول” (بحران بدهی خارجی) است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، ولودین با نوشتن از پیام در کانال تلگرامی خود، به داده‌های وزارت ... مقام روس: آمریکا دوباره آتش جنگ دیگری را در خاورمیانه شعله‌ور کرده است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اقتصادی, اوکراین, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, گزارش, هژمونیسم

بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست وکارگری در دفاع از صلح و راه‌حل عادلانه برای درگیری در اوکراین

ما حزب‌های سیاسی امضا کنندهٔ این بیانیه، از بیانیهٔ ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ شورای جهانی صلح استقبال می‌کنیم که:

 

— با توجه به اینکه درگیری نظامی روسیه و اوکراین هیچ نفعی برای مردم روسیه و اوکراین و نیز مردم منطقه ندارد، از همهٔ طرف‌های درگیر می‌خواهد که از راه گفت‌وگوی سیاسی سازنده، صلح و امنیت بین‌المللی را احیا و حفظ کنند؛

 

— مانورهای سیاسی و نظامی آمریکا، ناتو، و اتحادیهٔ اروپا را از زمان کودتای یورومیدان در سال ۲۰۱۴ محکوم می‌کند، که پس از آن، نیروهای ارتجاعی با حمایت آشکار قدرت‌های امپریالیستی غربی، قدرت را در کی‌یف به دست گرفتند؛

 

— بر مخالفت با گسترش ناتو به سمت شرق، تجمع نظامی آن در اروپای شرقی، و محاصرهٔ فدراسیون روسیه تأکید می‌کند؛

 

— اعلام می‌کند که به رسمیت شناختن یک‌جانبهٔ استقلال استان‌های اوکراین از سوی روسیه نه‌فقط اصول بنیادین منشور سازمان ملل متحد را زیر پا می‌گذارد، بلکه توجیهی برای سوءاستفادهٔ آتی قدرت‌های امپریالیستی از چنین روش‌هایی علیه ملت‌ها به دست می‌دهد؛ و

 

— اذعان دارد که این درگیری به کنترل منابع انرژی، خطوط لوله، بازارها، و حوزهٔ نفوذ مربوط است.

 

بر این اساس، ما امضا کنندگان این بیانیه خواستار آتش‌بس فوری و توقف تمام عملیات نظامی در اوکراین هستیم که خطر تشدید جنگ را در پی دارد.

 

ما از سازمان ملل متحد و کشورهای بی‌طرف و غیرهمسو [با قدرت‌های بزرگ] می‌خواهیم که برای انجام مذاکره با هدف تخفیف درگیری و فراهم آوردن شالوده‌ای برای حل‌وفصل دائمی، پایدار، و مسالمت‌آمیز همهٔ مسائل مهمی که به روابط اوکراین و روسیه آسیب می‌رساند، بکوشند.

 

ما از روسیه می‌خواهیم که خارج کردن نیروهایش از اوکراین را آغاز کند، و از آمریکا و اتحادیهٔ اروپا می‌خواهیم که متعهد شوند که اوکراین غیرنظامی و بی‌طرف می‌ماند.

 

هنگامی که صحبت از راه‌اندازی جنگ‌هایی می‌شود که در آنها قوانین بین‌المللی و بشردوستانه، قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، و حق ملت‌ها برای حاکمیت و تعیین سرنوشت نقض می‌شود، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به‌جای حمایت از قطعنامه‌های یک‌طرفه‌ای که در آنها کارنامهٔ قدرت‌های غربی و ناتو نادیده گرفته می‌شود، باید در دفاع از برقراری آتش‌بس و صلح بکوشند.

 

شایان ذکر است که چنین جنگی را هم‌اکنون عربستان سعودی و حمایت کنندگان غربی آن همچنان علیه مردم تقریباً بی‌دفاع یمن به پیش می‌برند، در حالی که شمال قبرس، در پی تهاجم غیرقانونی ترکیه عضو ناتو در سال ۱۹۷۴ همچنان در اشغال ترکیه است، و دولت بریتانیا همچنان به روند تاریخی طولانی خود در انکار حق حاکمیت و استقلال مردم ایرلند ادامه می‌دهد.

 

بهترین کارپایه برای حل‌وفصل جنگ روسیه و اوکراین، رعایت کامل توافق مینسک-۲، از جمله به رسمیت شناختن دائمی مرزهای مستقل اوکراین و خودمختاری برای منطقهٔ دونباس در داخل اوکراین است.

 

به منظور ایجاد شرایط مساعدتر برای برقراری آتش‌بس، مذاکره، و حل‌وفصل دائمی جنگ، ما اعمال تحریم علیه روسیه را که جنگ با استفاده از ابزاری دیگر است، و به طور کلی به آسایش و بهروزی مردم روسیه، اوکراین، و اروپا آسیب می‌رساند، رد می‌کنیم.

 

ما همبستگی خود را با طبقات زحمتکش اوکراین و روسیه ابراز می‌کنیم که سنگین‌ترین بها را برای این ماجراجویی نظامی روسیه خواهند پرداخت.

 

ما خواستار رفع ممنوعیت از فعالیت حزب کمونیست اوکراین هستیم.

 

ما خواستار اقدام متحد همهٔ نیروهای مترقی و صلح‌دوست برای تلاش در راه انحلال ناتو هستیم.

 

اتحادیهٔ اروپا بازیگر عمدهٔ فعالی در رویدادهای جاری اوکراین است. ما مخالف نظامیگری فزاینده و افزایش مخارج نظامی اتحادیهٔ اروپا در قالب برنامهٔ «همکاری ساختاریافتهٔ دائمی» (PESCO) هستیم که تهدید فزاینده‌ای برای صلح در اروپا و جهان است.

 

ما تمام تلاش‌هایی را که چه در روسیه و اوکراین و چه در جاهای دیگر برای خفه کردن صداهای صلح‌خواهی و آشتی‌جویی صورت می‌گیرد، مردود می‌دانیم و با ممنوع کردن رسانه‌هایی که دیدگاه جهانی امپریالیسم غربی و ناتو را تبلیغ نمی‌کنند، مخالفیم.

 

به جنگ پایان دهید؛ صلح را شروع کنید!

 

پشتیبانی شده از سوی:

حزب کمونیست بریتانیا، حزب کمونیست کانادا، حزب کمونیست در دانمارک، حزب کمونیست فرانسه (PCF)، حزب تودهٔ ایران، حزب کمونیست ایرلند، حزب کمونیست فیلیپین (PKP – ۱۹۳۰)، حزب کمونیست خلق‌های اسپانیا، حزب کمونیست آمریکا

این بیانیه برای امضاهای بیشتر باز است

تحلیلگران حوزه انرژی: اروپا حداقل ۱۰ سال دیگر نیازمند گاز روسیه است

تحلیلگران حوزه انرژی بریان باورند که گاز مایع آمریکا، قطر و استرالیا در کنار صادرات گاز نروژ، به سختی می‌توانند جایگزین ۲۰۰ میلیارد متر مکعب گاز روسیه شوند و قاره سبز حداقل تا ۱۰ سال آینده نیازمند گاز این کشور است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, استرالیا, اقتصادی, امریکا, انگلستان, جهان, دونتسک, روسیه, شرق اروپا, قطر, گزارش, لوگانسک

«بی‌بی‌سی» صحنه‌هایی از بازی ویدیوئی «فرار از تارکوف» را به جای شهر‌های جنگ‌زده اوکراینی نشان داد!

در ادامه اطلاعات گمراه سازی‌های  غرب درباره تحولات اوکراین، شبکه بی‌بی‎‌سی انگلیسی با نشان دادن صحنه‌هایی از شهری در  یک بازی ویدیوئی آن را یکی از شهر‌های جنگ‌زده اوکراینی معرفی کرد.

ادامه

امریکا, انگلستان, اوکراین, جهان, چین, روسیه, سوریه, شرق اروپا, فرانسه, لبنان, ناتو

گلوبال تایمز: آمریکا در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه اشتباه کرد

گلوبال تایمز نوشت که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت دفاعی روسیه نه تنها مخرب نبوده بلکه باعث افزایش تقاضای خرید تسلیحات روسیه می‌شود.

ادامه

امریکا, اوکراین, ایران, تحریم, تحلیل, ترکیه, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو, هندوستان

ناو هواپیمابر ترومن آمریکا وارد شمال دریای اژه شد

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد همزمان با تشدید تنش بین اوکراین با روسیه، ناو هواپیمابر بزرگ آمریکا به شمال دریای اژه وارد شد.

ادامه

امریکا, امنیتی, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, روسیه, شرق اروپا, لهستان