همبستگی با کوبا؛ سد کشورهای دوست دربرابر خصومت آمریکا

ارسال محموله‌های غذایی، دارو، تجهیزات ایمنی و سرنگ در یک هفته اخیر از طرف کشورهای مکزیک، بولیوی، روسیه، ویتنام و چین به کوبا به عنوان نمایش همبستگی، اقدامات خصمانه و مداخله جویانه در امور داخلی این کشور را به چالش کشید.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کوبا, گزارش, مکزیک, همبستگی, ویتنام

مجمع پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا خواستار رفع تحریم‌های کوبا شد

مجمع سیاسی و آکادمیک پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با کوبا، قاطعانه خواستار رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

مکزیک: محاصره آمریکا غیرانسانی است؛ به کوبا کمک می‌کنیم

«آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهور مکزیک با انتقاد شدید از محاصره غیر انسانی آمریکا علیه کوبا اعلام کرد، کشورش بدون توجه به تحریم‌های واشنگتن، به هاوانا کمک‌های انسانی می‌فرستد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مکزیک, همبستگی

گزارش دویچه‌وله از دیپلماسی واکسن چین

پایگاه خبری دویچه وله با اشاره به قول پکن برای اعطای ۵۰۰ میلیون دوز واکسن به کشورهای خارجی نوشت، ده‌ها کشور در سراسر جهان امیدوارند که چین آن‌ها را از شر پاندمی ویروس کرونا خلاص کند.

 

به گزارش فارس، پایگاه خبری دویچه‌وله آلمان در گزارشی به دیپلماسی چین در زمینه واکسن کرونا پرداخت و نوشت، ده‌ها کشور در سراسر جهان به دنبال این هستند که چین آنها از از شر پاندمی ویروس کرونا خلاص کند.

 

این گزارش در ادامه نوشت، علت توجه کشورها به چین این است که دولت پکن قول داده است بیش از ۵۰۰ میلیون دوز واکسن به کشورهای خارجی اعطا کند.

 

دویچه وله در ادامه با اشاره به وجهه چین در ابتدای پاندمی و شروع شیوع ویروس کرونا از ووهان که باعث آسیب‌هایی به چهره چین در جهان شده بود گزارش داد، دیپلماسی واکسن می‌تواند وجهه چین در را در نظام بین‌المللی تغییر دهد و همچنین باعث افزایش نفوذ سیاسی و دیپلماتیک این کشور در جهان شود.

 

شبکه سی ان بی سی آمریکا نیز با اشاره توزیع ماسک و تجهیزات محافظتی از سوی چین و روسیه به کشورهای آسیب دیده طی سال گذشته تاکید کرد که پکن و مسکو این اقدامات و توزیع واکسن را یکی از اصول اساسی دیپلماسی خود قرار داده‌اند.

 

در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی در زمینه رقابت غیراخلاقی بر سر خرید واکسن و جا ماندن کشورهای فقیرتر و ضعیف‌تر از دریافت واکسن کرونا هشدار داده است، چین و روسیه رویکرد تعاملی را در زمینه تحویل واکسن کرونا به دیگر کشورها اتخاذ کرده‌اند.

 

پایگاه خبری «دیپلمات» نیز با اشاره به حضور شخصی رئیس جمهور شیلی در فرودگاه هنگام ورود اولین محموله واکسن این کشور از چین نوشت، چین به منشا امید تبدیل شده است و بسیاری از کشورها برای نجات از ویروس کرونا به چین وابسته هستند.

 

با توجه به اینکه چین با چهار تولید کننده قصد دارد بیش از ۲.۶ میلیارد دوز واکسن تولید کند و قول پکن برای ارسال ۵۰۰ میلیون دوز واکسن به ۴۵ کشور جهان، در پایان سال جاری بیشتر کشورها با واکسن‌های چینی واکسینه خواهند شد نه با واکسنهای کشورهای غربی.

 

با این وجود، رسانه‌های غربی در ادامه کمپین خود برای تضعیف اقدامات چین و روسیه در تولید واکسن، مدعی هستند که پکن و روسیه به دنبال سوء استفاده از این شرایط برای تامین منافع خود در ازای اهدای واکسن به کشورهای دیگر هستند.

 

رسانه‌های غربی از ابتدا تلاش کردند واکسن‌های تولید شده در چین و روسیه را ناکارآمد و ابزاری برای تبلیغات سیاسی نشان دهند، این درحالیست که کارآمدی این واکسن‌ها از سوی مجامع علمی غربی مورد تایید قرار گرفته است و طی چند هفته گذشته بسیاری از کشورها در تلاش برای خرید واکسن‌های روسی و چینی هستند.

 

بسیاری از کشورهای اروپایی از روند طولانی تایید واکسنهای خارجی و عدم صدور مجوز برای خرید مستقل واکسن از کشورهای دیگر انتقاد کرده‌اند. این انتقاد باعث شد که کمیسیون اروپا اخیرا اعلام کند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا میتوانند به صورت مستقل اقدام به خرید واکسن کرونا کنند.

 

شبکه راشاتودی در این زمینه نوشت، به دنبال کمبود واکسنهای فایزر، مدرنا و آسترازنکا که توسط اتحادیه اروپا مورد تایید قرار گرفته‌اند، برخی از کشورهای این اتحادیه در جستجوی راه‌های دیگر برای تامین واکسن مورد نیاز مردم خود هستند. پیش از این مجارستان و اسلواکی واکسن اسپوتنیک-وی را به صورت مستقل مورد تایید قرار داده بودند و لهستان و جمهوری چک در حال بررسی تایید واکسن «سینوواک» چین هستند.

روز جهانی زن؛ ضرورت مبارزه با تبعیض اقتصادی علیه زنان

تارنمای فرانس ۲۴ روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی زن نوشت: مقاومت برخی مردان و مخالفت آن‌ها با استقلال مالی زنان، گونه‌ای بدرفتاری خانگی به شمار می‌رود که اغلب نادیده گرفته می‌شود.

ادامه

اقتصادی, المان, امریکای لاتین, برابری اجتماعی, جهان, حقوق بشر, زنان, فرانسه, فقر, گزارش, همبستگی

درخواست چین برای افزایش کمک‌های بین‌المللی به یمن

معاون نماینده دائمی چین در سازمان ملل با اشاره به بحران انسانی در یمن، از جامعه بین‌الملل خواست برای جلوگیری از وخیم تر شدن وضعیت، کمک های خود به مردم این کشور را افزایش دهند.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, خبر, سازمان ملل, سوئد, شرق آسیا, عربستان سعودی, همبستگی, یمن

سی‌ان‌ان؛ آمریکا در هرج و مرج و چین در مسیر پیشرفت

تارنمای شبکه آمریکایی سی ان ان روز پنجشنبه نوشت: ایالات متحده صحنه هرج‌ومرج و آشوب‌های انتخاباتی است و با وجود گرفتاری کشورهای سراسر جهان در همه‌گیری کووید – ۱۹، چین در مسیر پیشرفت قرار دارد و در حال احیای اقتصاد و دنبال کردن اهداف ژئوپولیتیکی‌اش است.

ادامه

اتحادیه اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, بلژیک, جهان, چین, شرق آسیا, همبستگی