شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

کاوشگر چین با موفقیت روی ماه فرود آمد + فیلم

شب گذشته کاوشگر چینی‌ها موسوم به “چانگ ای ۵”(Chang’e ۵) که چندی پیش زمین را به مقصد ماه ترک کرده بود، روی ماه فرود آمد.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس،  کاوشگر چینی روی ماه فرود آمده است و این کشور قصد دارد سوغاتی‌هایی را از آنجا به زمین بیاورد.

 

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) در بیانیه‌ای گفت: چانگ ای ۵، اولین ماموریت چین برای آوردن نمونه از ماه، اول دسامبر با موفقیت در منطقه “اقیانوس توفان‌ها” (Ocean of Storms) ماه فرود آمد.

 

اقیانوس توفان‌ها نام دشت بازالتی بسیار بزرگی است بر روی سطح کره ماه است. اقیانوس توفان‌ها بزرگترین آبگیروار سطح ماه است. مساحت این اقیانوس‌وار حدود چهار میلیون کیلومتر مربع است.

 

مقامات سازمان ملی فضایی چین گفتند که این کاوشگر ساعت ۱۰:۱۱ به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۸:۴۱ به وقت تهران) در نزدیکی ناحیه‌ای به نام “Mons Rümker” که کوهی در اقیانوس توفان‌ها است، ماه را لمس کرد. این کاوشگر بلافاصله بعد از آن آرایه و آنتن خورشیدی خود را مستقر کرد تا کار خود را روی ماه آغاز کند.

 

دو قطعه از چهار ماژول کاوشگر مذکور که شامل یک سطح نشین ثابت(stationary lander) و یک وسیله صعودگر(ascent vehicle) بود به خاکستر ماه برخورد کرد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، کاوشگر چند روز آینده را صرف جمع آوری حدود ۴.۴ پوند نمونه(۲ کیلوگرم) خواهد کرد. این کاوشگر هشت هزار و ۲۰۰ کیلوگرمی پس از ۱۱۲ ساعت سفر ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد. این کاوشگر قرار است ۷ فوت(۲.۱ متر) در ماه حفاری کند تا نمونه‌هایی را برای جمع‌آوری جمع کند. انتظار می‌رود کل ماموریت ۲۳ روز طول بکشد.

 

سپس نمونه به وسیله صعودگر منتقل شده و به مدار ماه خواهند رفت تا در آنجا با دو ابزار دیگر این کاوشگر یعنی مدارگرد و سفینه بازگشت به زمین منتقل شود. این وسیله نقلیه بازگشت، سنگ‌های ماه را به زمین منتقل خواهد کرد. بنابر گزارش‌ها، این وسیله در اواسط ماه دسامبر در ناحیه در مغولستان داخلی فرود خواهد آمد. اگر کاوشگر چینی بتواند با موفقیت و همراه با نمونه به زمین بازگردد چین تبدیل به سومین کشوری خواهد شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین می‌آورد.

خیز چین برای انجام بزرگترین واکسیناسیون جهان

در شرایط کنونی از میان معدود واکسن‌هایی که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته، سه مورد آن تولید چین است که ازاین میان دو شرکت به نام‌های «سینوواک» و «سینوفارم» واکسن خود را به صورت رسمی ثبت کرده‌اند؛ با این حال چین تاکنون برنامه‌ای برای واکسیناسیون عمومی اعلام نکرده است.

ادامه

اروپا, امریکا, جهان, چین, دانش, روسیه, شرق آسیا, گزارش