شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا: جنگ فناوری آمریکا و چین برای دنیا گران تمام می‌شود

شبکه ان.بی.سی نیوز استرالیا گزارش داد، ایالات متحده تلاش کرده است تا مانع از ظهور چین در به اصطلاح جنگ سرد فناوری شود که در حال تبدیل شدن به میدان جنگ تعیین کننده برای رقابت بین دو کشور است.

ادامه

امریکا, جنگ سرد, جهان, چین, دانش, مقاله

وابستگی آمریکا به فناوری “ارزان اما کارآمد” چین

روزنامه فایننشیال تایمز نوشت پهپادهای پیشرفته برای انجام ماموریت‌های تصویربرداری که وزارت دفاع آمریکا برای جایگزینی نمونه‌های چینی ساخته، بسیار گران تر و ناکارآمدتر از مدل‌های چینی از آب درآمده و نهادهای آمریکایی ترجیح می‌دهند از نمونه ارزان و درعین حال باکیفیت چینی استفاده کنند.

ادامه

امریکا, جهان, چین, دانش, شرق آسیا, گزارش

رئیس‌جمهوری کوبا واکسن آبدالا با اثربخشی ۹۲.۲ درصدی را رویدادی افتخارآمیز برای این کشور و دانشمندان آن دانست

به دنبال نتایج بالینی موفقیت‌آمیز واکسن «آبدالا» و اثربخشی ۹۲.۲ درصدی، این واکسن ساخت کوبا تاییدیه استفاده اضطراری را دریافت کرده و منطقه آمریکای لاتین و کارائیب عملا به نخستین واکسن بومی برای مقابله کرونا دست یافته است.

ادامه

امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, دانش, کوبا

روزنامه تلگراف؛ دیپلماسی واکسن چین

همزمان با افزایش مجدد موارد مبتلا به ویروس کرونا در پاکستان، داوطلبان در حال پذیرش تزریق واکسن آزمایشی چینی هستند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه تلگراف، هزاران داوطلب به منظور امتحان واکسنی از تولیدکننده چینی CanSinBio و به عنوان بخشی از توافقی که ظاهراً بنا بر آن پاکستان میلیون‌ها دوز از  واکسن نهایی دریافت می‌کند، تحت استخدام درآمده‌اند.

 

پاکستان و دیگر کشورها در آسیا و آفریقا عادت به دریافت سرمایه‌های هنگفت چینی برای ساخت بزرگراه‌ها، بنادر، خطوط ریلی و نیروگاه‌ها دارند.

 

تحت این دیپلماسی واکسن، کشورها در حال کمک به دانشمندان چینی با میزبانی از امتحان واکسن در ازای دریافت داروهای نهایی هنگام موجود شدن آن‌ها هستند.

 

چین همچنین به یک طرح جهانی مورد حمایت سازمان ملل برای توزیع واکسن کووید ۱۹ پیوسته که مورد اجتناب آمریکا قرار گرفته است.

 

با این حال “یو جی”، همکار ارشد تحقیقاتی درباره چین در اندیشکده “چتم هاوس” می‌گوید: برنامه‌های واکسن چین فرصت جدیدی برای اعتمادسازی به آن می‌دهد و همچنین مردم خود این کشور را ایمن می‌کند.

 

وی افزود: از این همه‌گیری آموختیم که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند اقدام کند، چین به تنهایی نمی‌تواند کووید ۱۹ را کاملاً حذف کند. موارد وارد شده همیشه از کشورهای همسایه چین می‌آیند. به همین جهت چین در حال انجام دیپلماسی واکسن است تا به خودش هم کمک کند چرا که اگر همه کشورهای همسایه از این همه‌گیری خلاص شوند، چین هم امن‌تر خواهد بود.

 

امتحان واکسن‌های کووید ۱۹ چینی در پاکستان، برزیل، روسیه و عربستان سعودی در حال انجام است. مقامات پاکستانی گفته‌اند که آن‌ها در عوض بر اساس اولویت‌ها، میلیون‌ها دوز از واکسن نهایی چینی دریافت خواهند کرد.

خیز چین برای انجام بزرگترین واکسیناسیون جهان

در شرایط کنونی از میان معدود واکسن‌هایی که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته، سه مورد آن تولید چین است که ازاین میان دو شرکت به نام‌های «سینوواک» و «سینوفارم» واکسن خود را به صورت رسمی ثبت کرده‌اند؛ با این حال چین تاکنون برنامه‌ای برای واکسیناسیون عمومی اعلام نکرده است.

ادامه

اروپا, امریکا, جهان, چین, دانش, روسیه, شرق آسیا, گزارش