مخالفت آلمان با تصمیم‌گیری سیاسی درباره پروژه گازی “نورد استریم ۲”

صدر اعظم جدید آلمان پروژه گازی “نورد استریم ۲” را یک موضوع مرتبط با بخش خصوصی دانسته و هر گونه تصمیم‌گیری سیاسی درباره آن با توجه به مناقشات با روسیه بر سر اوکراین را رد کرد..

ادامه

اروپا, امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا

صلح خاورمیانه در گرو تشکیل کشور مستقل فلسطین است

رئیس‌جمهور مصر تاکید کرد یافتن راهکاری سیاسی و دائم برای بحران سوریه یک مسئله با اهمیت برای خاموش کردن شعله جنگ است.

ادامه

اتحادیه عرب, اتیوپی, افریقای جنوبی, امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, دیدگاه, سودان, سوریه, صلح, فلسطین, لیبی, مداخله خارجی, مداخله نظامی, مصر, همبستگی, یمن

۱۲۰ نماینده عراقی خواستار مقابله با ماجراجویی آمریکا شدند

در پی ادامه تحرکات نظامی آمریکا در نقاط مختلف عراق از جمله حمله هفته گذشته بالگردهای آمریکایی به نیروهای پلیس فدرال عراق در استان کرکوک، ۱۲۰ نماینده عراقی خواستار مقابله پارلمان با این امر شدند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

۵۳ مقام سابق آمریکایی خواستار بازگشت ترامپ به برجام شدند

بیش از ۵۰ نفر از مقام های سابق امنیتی، سیاسی و نظامی آمریکایی با تاکید بر لزوم بازگشت واشنگتن به برجام اعلام کردند، سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران و خروج وی ازتوافق هسته ای هیچ یک از اهداف او را محقق نمی کند و حتی تبعاتی برای ایالات متحده نیز خواهد داشت.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, روسیه, مذاکرات اتمی

حمص آزاد شد/ چرا خروج مخالفان سوری از حمص بسیار مهم است

روز گذشته شهر حمص پس از حدود ۵ سال به طور کامل از اشغال نیروهای مخالف سوری خارج شد؛ شهری که برای اولین بار در آن نیروهای موسوم به مخالفان به تقابل با بشار اسد و دولتش پرداختند.

 

از همان روزهای آغازین جنگ و درگیری در سوریه چندین نقطه هم برای مخالفان و هم برای دولت این کشور بسیار حائز اهمیت بود. در میان چندین منطقه و شهر، حمص همواره اهمیتی اقتصادی، جغرافیایی و استراتژیک داشته که در مرکز یک منطقه حاصلخیز کشاورزی و در کنار رود “عاصی” شکل گرفته است و تنها راه طبیعی ارتباطی میان ساحل مدیترانه کشور سوریه و مرکز آن محسوب می‌شود.

 

الکساندر گوریف، تحلیلگر روس مسائل بین‌المللی هم‌زمان با خروج آخرین گروه مخالفان روسی از شهر حمص به مقصد جرابلس در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک، درباره اهمیت این استان می‌گوید: آخرین گروه از مخالفان سوری از منطقه الوعر حمص در حالی صورت گرفت که بسیاری از غیرنظامیان ترجیح دادند در شهر و خانه خود بمانند. پس از آنکه خنثی‌کنندگان مین و گروه‌های پاکسازی وارد این منطقه شوند تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا نمایندگان رسانه‌ها می‌توانند در این منطقه که تازه‌ترین نقطه آزاد شده محسوب می‌شود، حضور یابند یا خیر.

 
مرحله یازده و نهایی خروج شبه‌نظامیان از حمص روز شنبه با خروج بیش از ۲۵۰۰ تن از این شهر شامل ۷۰۰ شبه‌نظامی آغاز شد.

 

پیش از این در ۱۳ مارس مقامات روسی و گروه‌های شبه‌نظامی با میانجی‌گری روسیه در حمص به توافقی دست یافتند که به موجب آن شبه‌نظامیان و خانواده‌هایشان توانستند طی مراحلی ضمن تضمین امنیتشان از این شهر خارج شوند.

 

گوریف در ادامه اظهاراتش درباره اهمیت این منظقه در سوریه به ویژه در دوران جنگ بیان می‌کند: حمص مرکز دوفاکتوی گروه‌های افراطی بود. در سال ۲۰۱۱ این شهر به اولین شهری تبدیل شد که در آن گروه‌های موسوم به مخالفان به تقابل با اسد و دولتش پرداختند.

 

این مدیر مرکز موسسه برنامه‌ریزی استراتژیک خاطرنشان می‌کند که این گروه‌های افراطی اکنون تمرکز نیروهای خود را به ادلب به عنوان هدف بعدی خود معطوف خواهند کرد.
وی هم‌چنین در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی ضمن اشاره به تداوم درگیری‌ها در سوریه می‌گوید: آزادی حمص معنی بسیار مهم سیاسی دارد. جنگ در سوریه سراسر خاورمیانه از عراق و ایران و افغانستان تا پاکستان و ترکیه را درگیر خود کرده است. با وجود اینکه شاید در برخی از این کشورها اقدامات مستقیم نظامی وجود نداشته باشد اما آن‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در جنگ سوریه درگیر شده‌اند.

 

اکنون دیدگاه مشترک بسیاری از تحلیلگراندر کنار گوریف این است که مهم‌ترین وظیفه نیروهای دولتی، آزاد کردن تمامی کشور و بازپس‌گیری یک به یک شهرهای آن است چرا که هنوز مناطقی وجود دارند که کنترل آن‌ها را مخالفان در دست دارند.
ایسنا

روسیه ۶۰ هزار نیروی نظامی مسلمان به سوریه اعزام می‌کند

به گزارش اینوسمی، روسیه حدود ۶۰ هزار نظامی مسلمان سنی متشکل از شهروندان جمهوری‌های قفقاز شمالی را جهت اعزام به سوریه آماده کرده است.   گروه اول این نیروها اکنون در حلب به عنوان پلیس فعالیت می‌کنند.   همچنین در شرق دره رودخانه “بردی” نزدیک پالمیرا، گردان مسلمانی با نام “توران” تشکیل شده است.   ... روسیه ۶۰ هزار نیروی نظامی مسلمان به سوریه اعزام می‌کند

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, روسیه, سوریه

تداوم پیشروی ارتش سوریه به سوی گذرگاه «التنف» در مرز با عراق

نیروهای ارتش سوریه در حالی به پیشروی های خود به سوی گذرگاه التنف در نزدیکی مرز عراق با سوریه ادامه می دهند که برخی منابع از ورود نیروهای نروژی به جنوب سوریه خبر دادند.   به گزارش النشره، شکر عبید ژنرال عراقی از ورود نیروهای ویژه نروژی به جنوب سوریه از طریق گذرگاه الولید در ... تداوم پیشروی ارتش سوریه به سوی گذرگاه «التنف» در مرز با عراق

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, سوریه

رسانه‌های عراق: جدیدترین نقشه مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل

به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، گروه رسانه جنگ عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل شامل مناطق “الشفاء، الزنجلی، الصحه الاولی، باب سنجار، راس الکور، المیدان و الفاروق” است.   ارتش عراق پیش بینی کرده است که این مناطق نیز به زودی آزاد شوند.   این گروه رسانه‌ای ... رسانه‌های عراق: جدیدترین نقشه مناطق تحت کنترل داعش در غرب موصل

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, عراق

نیروهای عراقی منطقه الرفاعی و الربیع در غرب موصل را آزاد کردند

فرماندهی عملیات قادمون نینوا از آزادسازی کامل منطقه الرفاعی و الربیع در غرب موصل خبر داد. این در حالی است وزیر کشور عراق امروز (پنجشنبه) وارد محور جنوبی موصل شد. به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، نیروهای مبارزه با تروریسم منطقه الرفاعی و الربیع در غرب موصل را به طور کامل آزاد کردند و ... نیروهای عراقی منطقه الرفاعی و الربیع در غرب موصل را آزاد کردند

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, عراق