روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

روسیه امروز (پنجشنبه) با وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به شکل موثری نظارت هیاتی از کارشناسان این نهاد بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی را لغو کرد. به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: قطعنامه‌ای که با حمایت آمریکا به شورای امنیت پیشنهاد شد برای یکسال دیگر ماموریت این هیات را تمدید می‌کرد ... روسیه قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی را وتو کرد

ادامه

آمریکا, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, شبه جزیره کره, شرق آسیا, غرب, کره شمالی

کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

رسانه دولتی کره شمالی امروز دوشنبه، گزارش کرد، کیم جونگ اون یک واحد تانک را مورد بازرسی قرار داد و خواستار افزایش آمادگی رزمی آن از جمله «قدرت ایدئولوژیک و ذهنی» بیشتر شده است. به گزارش ایسنا، این واحد اولین لشکر زرهی کره شمالی است که در سال ۱۹۴۸ راه اندازی شد و در استان ... کیم جونگ اون خواستار آمادگی رزمی محکم و قوی شد

ادامه

جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, شرق آسیا, کره شمالی

مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

نخست‌وزیر مجارستان افشا کرد که کشورهای غربی احتمالا طی ۲ الی سه ماه آینده نیروهایشان را به اوکراین اعزام کنند. به گزارش ایسنا، جنجال و احتمال اعزام نیروهای غربی به اوکراین از اظهارات ماه گذشته «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه آغاز شد و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد و طبق آن چیزی که نخست‌وزیر مجارستان می‌گوید ... مجارستان: ناتو بزودی نیرو به اوکراین اعزام می‌کند

ادامه

آلمان, اتحادیه اروپا, اوکراین, تحریم, جنگ سرد, جنگ نیابتی, خبر, روسیه, شرق اروپا, فرانسه, مجارستان

جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید از دولت کشورشان خواستند بر پهپادهای چینی وارد شده به آمریکا تعرفه‌های بیشتری وضع کند. به گزارش ایرنا از رویترز، گروهی از اعضای کنگره آمریکا روز چهارشنبه از دولت بایدن خواستند تا با وضع تعرفه‌های بیشتری را بر هواپیماهای بدون سرنشین ساخت چین، مشوق های ... جنگ اقتصادی آمریکا و چین به پهپادها کشیده شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, جنگ سرد, چین, شرق آسیا, گزارش

همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

کره شمالی همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در سئول، یک موشک بالستیک به سوی آب‌های شرق شبه‌جزیره کره پرتاب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی برای نخستین بار در دو ماه اخیر و همزمان با حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سئول، ... همزمان با حضور بلینکن در سئول؛ کره شمالی موشک بالستیک شلیک کرد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, جنگ سرد, جهان, خبر, ژاپن, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی

وزیر خارجه بولیوی؛ آمریکای لاتین برعکس اروپا روز به‌روز بیشتر از عمل به‌فرامین آمریکا دورتر می‌شود

«روخلیو مایتا» وزیر امور خارجه بولیوی گفت درگیری در اوکراین ممکن است به جنگ جهانی سوم تبدیل شود.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، وزیر امور خارجه بولیوی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک خاطرنشان کرد: متاسفانه رهبران و قدرت‌ها با آتش بازی می‌کنند و اینکه درگیری در اوکراین به جنگ جهانی سوم تبدیل شود یک احتمال واقعی است و ما نمی‌توانیم از دیدن و گفتن آن دست بکشیم.

 

روخلیو مایتا معتقد است «این وضعیت را نمی‌توان بی‌اهمیت و تنها به عنوان رویدادی در شرق اروپا در نظر گرفت». وی افزود: این بخشی از یک آتش بزرگ‌تر است که در آن بازیگرانی که همان قدرت‌های اصلی هستند، وجود دارند. ایالات متحده به عنوان قدرتی است که نمی‌خواهد هژمونیک بودن را متوقف کند. ما از رهبران قدرت‌های بزرگ می‌خواهیم که یک بلوغ تاریخی داشته باشند تا یک راه متمدنانه پیدا کنند. راهی که منجر به آتش جنگ نشود.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی بولیوی پیرامون اقدام اخیر اعضای مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی متشکل از آرژانتین، برزیل، پاراگوئه و اروگوئه) مبنی بر رد درخواست «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین برای سخنرانی در نشست اخیر این بلوک تجاری آمریکای لاتین که به میزبانی پاراگوئه برگزار شد، گفت: این تصمیمی است که از سوی اعضا اعلام شد و ما می‌بینیم که جهان در شرایط بحرانی است، ما یک بازیگر را نمی‌بینیم بلکه چندین بازیگر را رصد می‌کنیم. هژمونی در جهان مورد مناقشه است و این همان چیزی است که برخی از ما کشورهای دور را در موقعیت بسیار حساسی قرار می‌دهد. ما به عنوان مردمانی که از نظر اقتصادی و نظامی در جهان، قدرت نداشته اما در نهایت متحمل پیامدهای آن می‌شویم. ما نگران هستیم چرا که این اختلاف در سطوح و مناطق مختلف در حال وقوع است و حتی می‌تواند به یک رویارویی نظامی تبدیل شود.

 

وزیر امور خارجه در تشریح پیامدهای درگیری قدرت‌ها برای ضعیف‌ترین مردم جهان گفت: کووید-۱۹ و در دسترس بودن واکسن‌ها به ما نشان داد که جهان چقدر ناعادلانه است، آن‌هایی که پول، فناوری بیشتر، واکسن‌های احتکار شده داشتند و به بقیه دنیا اهمیت نمی‌دادند، وقتی غذا کمبود وجود داشته باشد، دقیقا همینطور خواهند بود و کشورها با پول و منابع بیشتر، عرضه مواد غذایی را حفظ خواهند کرد و کشورهای فقیر به احتمال زیاد کسانی هستند که از پیامدهای یک بحران غذایی بالقوه جهانی رنج خواهند برد.

 

مایتا همچنین در مورد تحریم‌ها علیه روسیه گفت: ما نه فقط در مورد روسیه بلکه به طور کلی مخالف تحریم‌های یکجانبه‌ای هستیم که تجربه نشان داده است، نتیجه خوبی ندارند و تنها با هدف ایجاد نارضایتی اجتماعی و ایجاد تغییرات سیاسی است. وی افزود: این تدابیر، مشکلات را حل نمی‌کند، آن‌ها را بزرگ می‌کند، پیچیده می‌کند. اکنون باید زمان دیپلماسی باشد.

 

وزیر امور خارجه بولیوی در پاسخ به این پرسش که «برخی از بازیگران می‌گویند لیتیوم در بولیوی منبع اختلاف بین قدرت‌های بزرگ است، نظر شما در مورد این چیست؟» گفت: ما با احترام به حاکمیت و تعیین سرنوشت خود، با همه جامعه بین‌المللی کار می‌کنیم. با این حال، تجربه در جهان نشان داده است که قدرت‌های بزرگ به صورت عمده علیه کشورها برای آنچه منابع استراتژیک می‌دانند، اقدام کرده‌اند. از جنگ جهانی دوم و انگیزه آلمان که می‌خواست برای دستیابی به منابع طبیعی که برای توسعه آن لازم بود گسترش یابد، تا نمونه‌های دیگری که در آن برخی از قدرت‌های معاصر به هر بهانه‌ای به سرزمین‌ها حمله کرده‌اند تا منابع هیدروکربنی آن‌ها را تصاحب کنند. ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم به توسعه لیتیوم به عنوان یک ثروت طبیعی برای کمک به جهان دست پیدا کنیم و همیشه از حاکمیت خود محافظت کنیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی بولیوی پیرامون تلاش‌های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن کشورهای آمریکای لاتین برای اقدام علیه روسیه گفت: بولیوی کشوری است که از زمان تدوین قانون اساسی خود از حاکمیت خود دفاع می‌کند و اکنون هشدار می‌دهیم که تجربه تاریخی نشان می‌دهد که این نوع شرایط در قدرت‌های سلطه‌گر رخ می‌دهد و به همین دلیل معتقدیم که باید بیش از ایجاد جهان‌های چندقطبی و دو قطبی، به پایان قطب‌بندی‌ها بیندیشیم. هر ملتی باید بدون فشار، سرنوشت خود را تعیین کند.

 

برآیند اظهارنظرها، واکنش‌ها و اقدامات مقام‌های آمریکای لاتین در قبال جنگ اوکراین نشان می‌دهد که این منطقه با در پیش گرفتن موضعی صلح‌طلبانه در تلاش است تا با تاکید مداوم بر ضرورت دستیابی به توافق و راهکاری مسالمت‌آمیز، گام به گام با تحولات اوکراین پیش رفته و منطبق با ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود، زمینه برای کمترین آسیب و بیشترین منفعت را فراهم کند. اینطور به نظر می‌رسد که آمریکای لاتین که به «حیاط خلوت» آمریکا شهره بود، روز به روز بیشتر از عمل به فرامین و اقدام در چارچوب مطالبات آمریکا دور شده و در مقابل، اروپا وادار شده تا به ورطه جدی جنگ کشیده شود. در نگاهی واقع‌بینانه، آمریکای لاتین قطعا به دنبال رویارویی با آمریکا نیست اما به نظر می‌رسد که سرشاخ شدن با روسیه منطبق با سیاست‌های آمریکا و اروپا نیز از دستور کار دولت‌های منطقه خارج شده است.

 

آمریکا اگر چه اعمال دکترین مونرو و تز سنتی جنگ سرد علیه آمریکای لاتین را در سر می‌پروراند اما موضع‌گیری‌های اخیر رهبران آمریکای لاتین در مناسبات مستقل با هر کشوری که باری از دوش توسعه‌نیافتگی این منطقه سبک‌تر کند، سوار شدن دولت‌ها بر موج چندقطبی شدن و انقضای هژمونی را نشان می‌دهد.

فرمانده آمریکایی: ارتش چین تهاجمی‌تر و خطرناک‌تر شده است

ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان سفر هند-اقیانوس آرام خود که شامل توقف در اندونزی نیز می‌شود، گفت که ارتش چین در مقایسه با پنج سال پیش تهاجمی‌تر و خطرناک‌تر شده است.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اندونزی, انگلستان, تشنج‌ زایی, جزایر سلیمان, جنگ سرد, جهان, چین, حضور نظامی, حقوق بشر, ژاپن, شرق آسیا, فیلیپین, کانادا, ویتنام

هراس آمریکا از روسیه این بار در اعماق اقیانوس

ارتش آمریکا که نشان داده از لحاظ پیشرفت‌های تسلیحاتی نسبت به چین و روسیه بخصوص در زمینه موشک‌های مافوق صوت عقب مانده، اکنون باید در هراس و نگرانی ورود زیردریایی جدید روسیه به ناوگان دریایی این کشور قرار بگیرد. این زیردریایی روسیه نه تنها بزرگترین بلکه پیشرفته‌ترین سلاح جهان را با خود حمل می‌کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, جنگ سرد, جهان, دانش, روسیه, شرق اروپا

زمینه‌های ارتقا روابط مسکو-ریاض؛ از بازار انرژی تا توازن راهبردی

تحلیلگران سعودی معتقدند که هماهنگی در بازارهای انرژی و همکاری برای حفظ توازن‌های راهبردی از مهم‌ترین دلایل ارتقا روابط عربستان و روسیه است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق اروپا, عدالت اجتماعی, مقاله

روزهای گرم دریای چین جنوبی؛ رزمایش‌های بزرگ چین، آمریکا و ژاپن

در بحبوحه اقدامات تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در منطقه، ارتش چین از برگزاری رزمایش پنج روزه در «دریای چین جنوبی» خبر داده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, تایوان, جهان, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, شرق اروپا, ویتنام

جزئیاتی جدید ازبسته کمک‌های نظامی آمریکا شامل۵۸۰ پهپاد فونیکس‌گوست به‌اوکراین

یک مقام ارشد آمریکا در مورد جزئیات بسته کمک‌های نظامی جدید واشنگتن به اوکراین گفت: کاخ سقید در حال بررسی احتمال ارسال جنگنده‌های ساخت آمریکا به اوکراین است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا