چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند. با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را ... خداحافظی سرد از بلینکن در چین/ فقط سفیر آمریکا در چین بلینکن را بدرقه کرد

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, شرق آسیا

کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتقاد از گزارش اخیر واشنگتن درباره پیونگ‌‎یانگ تأکید کرد که حقوق بشر ابزاری برای تهاجم و رفتار خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ در پاسخ ... کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند

ادامه

آمریکا, اوکراین, جنگ سرد, جهان, روسیه, شبه جزیره کره, کره جنوبی, کره شمالی, گزارش

تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

وزیر دفاع چین گفت، تعامل بین نیروهای مسلح چین و روسیه نقش با ثبات کننده‌ای در روندهای جهانی و در شرایط متشنج و پر تلاطم بین‌المللی ایفا می‌کند. به گزارش ایسنا، «دونگ جون» وزیر دفاع چین در جریان گفت‌وگو با سرگئی شویگو همتای روسی خود در آستانه گفت: «در یک محیط متلاطم بین‌المللی به ویژه ... تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند

ادامه

آسیای میانه, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به رزمایش‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که قرار است از جمعه هفته جاری در فنلاند آغاز شوند، هشدار داد: رزمایش‌های ناتو نزدیک مرز روسیه، خطرات حوادث نظامی احتمالی را افزایش می‌دهند. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ائتلاف ناتو به اکتشاف‌های نظامی خود ... هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه

ادامه

آمریکا, اروپا, امنیتی, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شمال اروپا, غرب, فنلاند, ناتو

زمینه‌های ارتقا روابط مسکو-ریاض؛ از بازار انرژی تا توازن راهبردی

تحلیلگران سعودی معتقدند که هماهنگی در بازارهای انرژی و همکاری برای حفظ توازن‌های راهبردی از مهم‌ترین دلایل ارتقا روابط عربستان و روسیه است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، روابط روسیه و عربستان طی چند ماه اخیر به ویژه در حوزه‌هایی نظیر هماهنگی در بازارهای انرژی و حفاظت از توازن در این زمینه شاهد رشدی قابل توجه بوده‌اند؛ تحلیلگران سعودی به بررسی دلایل این مسئله پرداخته‌اند.

 

طبق گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، تحلیل‌گران بر این باورند که تماس اخیر بین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، بر استواری روابط دو کشور تاکید داشته است.

 

«جهاد العبید» کارشناس مسائل اقتصادی و راهبردی سعودی در این باره می‌گوید که هماهنگی بین دو کشور درخصوص منافع مشترک در بالاترین سطح وجود دارد؛ و این هماهنگی‌ها بیش از همه در حوزه انرژی دیده می‌شود.

 

العبید در گفت‌وگو با اسپوتنیک خاطرنشان کرد که تصمیم عربستان و روسیه برای همکاری در چارچوب اوپک پلاس و کار بر این حوزه، اتفاقی تاریخی محسوب می‌شود و دو طرف اهمیت و لزوم تداوم استمرار این روند درک می‌کنند.

 

این کارشناس عربستانی درباره تماس تلفنی بین پوتین و بن‌سلمان اذعان کرد که ریاض تلاش می‌کند تا از روابط متوازن با تمام قدرت‌های جهانی محافظت کند؛ عربستان تعهد خود را در این زمینه نشان داده است.

 

وی افزود: علی‌رغم فشارهای جهانی که اوپک پلاس به رهبری سعودی و روسیه با آن روبه‌رو هستند، آن‌ها مصمم‌اند که به هماهنگی‌ها بین خود و پیشبرد توافقنامه ادامه دهند. دو کشور برای یکدیگر مهم هستند و به دنبال افزایش همکاری و ارتقای سطح هماهنگی برای منافع مشترک خود خواهند بود.

 

«عبدالله العسیری» استراتژیست عربستانی در همین خصوص معتقد است که روابط روسی-سعودی روابطی راهبردی هستند و بر پایه منافع مشترک و احترام متقابل بنا شده‌اند.

 

کارشناس سعودی در گفت‌وگو با اسپوتنیک تاکید کرد که ریاض بسیار مشتاق است تا با توجه به منافع خود و مطابق با قوانین و معاهدات بین‌المللی، روابط خود را در فاصله‌ای یکسان، با همه قدرت‌های جهانی و کشورهای تأثیرگذار حفظ کند.

 

العسیری خاطرنشان کرد که عربستان سعودی یکی از کشورهای اصلی صادرکننده انرژی است و ارتباط ریاض و مسکو در چارچوب سازمان کشورهای صادرکننده نفت با توجه به ضرورت تعهد و پایبندی اعضای سازمان به یک مسیر واحد و مورد توافق انجام می‌شود.

 

وی در این خصوص افزود: عربستان و روسیه از بزرگترین صادرکنندگان انرژی هستند و با وجود شرایط و تغییرات تاثیرگذار در فضای سیاسی راهبردی جهانی، هماهنگی و همکاری مشترک بین دو کشور به حفظ تعادل قیمت انرژی کمک می‌کند.

 

رئیس جمهور روسیه پنجشنبه شب به وقت تهران با ولی‌عهد عربستان سعودی به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد. کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین در این تماس تلفنی، بر اهمیت تداوم همکاری‌ها در چارچوب «اوپک پلاس» تأکید کرده است. در آن بیانیه آمده بود که «اوضاع فعلی بازار جهانی نفت به‌طور مفصل مورد بحث قرار گرفته و اهمیت همکاری بیشتر در چارچوب اوپک پلاس مورد تأکید واقع شده است».

روزهای گرم دریای چین جنوبی؛ رزمایش‌های بزرگ چین، آمریکا و ژاپن

در بحبوحه اقدامات تحریک‌آمیز نیروی دریایی آمریکا در منطقه، ارتش چین از برگزاری رزمایش پنج روزه در «دریای چین جنوبی» خبر داده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امنیتی, اوکراین, تایوان, جهان, چین, روسیه, ژاپن, شرق آسیا, شرق اروپا, ویتنام

جزئیاتی جدید ازبسته کمک‌های نظامی آمریکا شامل۵۸۰ پهپاد فونیکس‌گوست به‌اوکراین

یک مقام ارشد آمریکا در مورد جزئیات بسته کمک‌های نظامی جدید واشنگتن به اوکراین گفت: کاخ سقید در حال بررسی احتمال ارسال جنگنده‌های ساخت آمریکا به اوکراین است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا

دیلی‌میل؛ استقرار ناوگان زیردریایی هسته‌ای انگلیس در آب‌های استرالیا

روزنامه دیلی‌میل چاپ لندن نوشت: انگلیس قصد دارد تا یک ناوگان از زیردریایی‌های هسته‌ای خود را برای مهار نفوذ چین به استرالیا اعزام کند.

ادامه

استرالیا, اقیانوسیه, امریکا, امنیتی, انگلستان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر