کوبا: آمریکا در اقداماتش علیه هاوانا شکست خورده است

«میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهوری کوبا اعلام کرد، دولت آمریکا در تلاش‌های جدید خود با هدف براندازی نظم اقتصادی و اجتماعی این کشور حوزه کارائیب شکست خورده‌ است و واشنگتن از طریق اقدامات اقتصادی علیه کشورهای مستقل نیز به اهداف خود نخواهد رسید.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، رئیس‌جمهوری کوبا در اختتامیه نهمین جلسه پارلمان این کشور خاطر نشان کرد: دولت آمریکا قصد داشت تا از طریق کارزارهای شدید در شبکه‌های اجتماعی که مقام‌های آمریکایی نیز به آن پیوستند، همزمان با فشار شدید اقتصادی، یک انفجار اجتماعی ایجاد کند اما شکست خورد.

 

دیاز کانل گفت: تشدید محاصره اقتصادی، سلاحی است که واشنگتن علیه ملت کارائیب استفاده می‌کند. وی همچنین سیاست آمریکا در ابراز نگرانی نسبت به رفاه مردم کوبا، حقوق بشر و دموکراسی را «ناصادقانه» توصیف کرد.

 

رئیس دولت کوبا اطمینان داد، آنچه آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند، نابودی روند انقلابی و تجاوزگری علیه کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه و سایر کشورهاست.

 

وی افزود: این دلایل موجب حذف (کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا) از اجلاس نافرجام قاره آمریکا در لس‌آنجلس شد و به بومرنگی تبدیل شد که انزوای ایالات متحده در منطقه را آشکار کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه آمریکا هیچ دلیلی ندارد که کوبا را حامی تروریسم بداند، گفت «هیچ مدرک معتبری برای حمایت از تهمت وجود ندارد» و یادآور شد که پیامدهای این اتهام‌ها مضر است چرا که مانع از معامله‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی، دسترسی به مکانیسم‌های پرداخت و تعامل با نهادهای خارجی می‌شود.

 

دیاز کانل هشدار داد: روابط بین‌الملل در سناریوی خطرناکی در جریان است و هزینه‌های تهاجم ایالات متحده را میلیون‌ها نفر در جهان متحمل می‌شوند. تهاجم‌هایی که با هدف به سلطه درآوردن کشورها از طریق سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و ایجاد درگیری‌هایی با پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی است.

 

وی تاکید کرد چنان که مقاومت کوبا نشان داده است، آمریکا از طریق اقدامات اقتصادی علیه کشورهای مستقل نیز به اهداف خود نخواهد رسید.

 

دیاز کانل خاطرنشان کرد، کوبایی‌ها باید به این مسئله که تحریم ادامه خواهد داشت، عادت کنند و راه‌حل مشکلات را با خلاقیت بیابند و این امر چالش است. رئیس‌جمهوری کوبا با بیان اینکه دولت امکان تفاهم با آمریکا را رد نمی‌کند، گفت: دولت حاضر است در صورتی که به حاکمیت کشور خدشه وارد نشود، در این مسیر حرکت کند.

 

در سال ۲۰۰۸ میلادی، زمانی که برادر فیدل کاسترو (رهبر انقلابی کوبا و اسطوره مبارزه با امپریالیسم آمریکا) «رائول کاسترو» بر سر کار آمد، اقداماتی در جهت برداشتن محدودیت‌ها برای کوبایی‌ها آغاز شد. در مقابل هم باراک اوباما تصمیم گرفت تا برخی محدودیت‌ها برای کوبایی‌ها را لغو کند، از سال ۲۰۱۴ زمزمه‌های روابط دو کشور آغاز شد. در نتیجه در همان سال در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و با ایجاد تغییرات در سیاست خارجی آمریکا، پس از نیم قرن تحریم و محاصره کامل اقتصادی کوبا، روابط دو کشور از سر گرفته شد.

 

اما این توافق دوامی نداشت و با روی کار آمدن دونالد ترامپ جمهوری‌خواه این توافق به صورت یکجانبه لغو شد و فشارها علیه این کشور ضد امپریالیست آمریکای لاتین افزایش یافت. این در حالی است که روی کار آمدن جو بایدن دموکرات نیز نزدیکی روابط دوران اوباما را موجب نشده است.

 

آمریکا در چارچوب تحریم‌های جدید علیه کوبا، محدودیت‌های صدور روادید برای بیش از بیست نماینده دولت این کشور را اعلام کرده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای ادعا کرد این ۲۸ مقام کوبایی در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز حدود یک سال پیش در این کشور نقش داشته‌اند.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا