همبستگی با کوبا؛ سد کشورهای دوست دربرابر خصومت آمریکا

ارسال محموله‌های غذایی، دارو، تجهیزات ایمنی و سرنگ در یک هفته اخیر از طرف کشورهای مکزیک، بولیوی، روسیه، ویتنام و چین به کوبا به عنوان نمایش همبستگی، اقدامات خصمانه و مداخله جویانه در امور داخلی این کشور را به چالش کشید.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, بولیوی, تحریم, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, کوبا, گزارش, مکزیک, همبستگی, ویتنام

مجمع پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا خواستار رفع تحریم‌های کوبا شد

مجمع سیاسی و آکادمیک پوئبلا متشکل از ۱۶ کشور چپگرای آمریکای لاتین و اسپانیا، طی بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با کوبا، قاطعانه خواستار رفع تحریم های غیرقانونی و ظالمانه واشنگتن علیه این کشور آمریکای لاتین شد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا

مکزیک: محاصره آمریکا غیرانسانی است؛ به کوبا کمک می‌کنیم

«آندرس مانوئل لوپز ابرادور» رئیس‌جمهور مکزیک با انتقاد شدید از محاصره غیر انسانی آمریکا علیه کوبا اعلام کرد، کشورش بدون توجه به تحریم‌های واشنگتن، به هاوانا کمک‌های انسانی می‌فرستد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, حقوق بشر, روسیه, کوبا, مکزیک, همبستگی

مشکل ایران در خرید واکسن کرونا با وجود تحریم آمریکا، حس بشردوستی چینی‌ها را برانگیخت

رادیو و تلویزیون مرکزی چین در تاریخ ۲۸ دسامبر/۸ دی ماه، ده خبر برتر داخلی و ده خبر برتر بین‌المللی در سال جاری میلادی را اعلام کرد که با بازنشر گسترده در رسانه های بزرگ همراه شد.

 

به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ خبر «اعمال فشار حداکثری آمریکا علیه ایران» به عنوان برترین خبر حوزه بین‌الملل توسط رادیو و تلویزیون مرکزی چین انتخاب شد؛ درست در همان روز، خبری با عنوان «ایران یک میلیون دوز واکسن از چین خریداری خواهد کرد» نیز در فهرست داغ شبکه‌های اجتماعی چین جای گرفت.

 

از جمله علت انتخاب خبر «اعمال فشار حداکثری آمریکا علیه ایران» به عنوان خبر برتر حوزه بین‌الملل این دلایل هستند: در سال ۲۰۲۰ میلادی، ارتش آمریکا «قاسم سلیمانی» فرمانده ارشد ایران را ترور کرد و به تشدید فشار حداکثری علیه ایران ادامه داد و می‌خواست تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را همزمان با فرا رسیدن تاریخ انقضای آن، مجددا به صورت نامحدود تمدید کند که با مخالفت یکپارچه جامعه بین‌المللی روبرو شد.

 

سال ۲۰۲۰ میلادی، پنجمین سالگرد امضای توافق هسته‌ای ایران است اما حل و فصل موضوع برنامه هسته ای ایران به دلیل اعمال فشار حداکثری از سوی آمریکا، با عقب گردی جدی روبرو شد.

 

سال ۲۰۲۰، یک سال عجیب و غریب برای کل جهان است؛ پاندمی ویروس کرونا یک چالش بی‌سابقه در برابر امنیت زندگی بشری محسوب می‌شود و تاثیراتی جدی روی اقتصاد جهان بر جای گذاشته و کل جهان وارد دوره ای از تغییرات متلاطم گشته اما با این وجود، این سال برای ایران به مراتب سخت‌تر و دشوارتر بوده است؛ تاثیرات ناشی از پاندمی و همه گیری کرونا که در قرن گذشته بی‌سابقه بوده است از یک سو و تحریم‌های بی‌رحمانه و بی سابقه اعمال شده از سوی آمریکا از سوی دیگر باعث وخامت عذاب و رنج مردم ایران شده است.

 

بر این اساس، در حالیکه بیش از ۷۰ درصد از درآمد ارزی ایران از طریق صادرات نفت و گاز تامین می‌شود اما دولت ترامپ مدعی است که ایران اجازه صادر کردن یک قطره از نفت خام خود را نخواهد داشت؛ دولت ترامپ بدنبال مدیریتی دست درازانه و قلدرانه در مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری عادی ایران با سایر کشورهاست.

 

این اظهارات همتی سریعا به فهرست اخبار داغ شبکه اجتماعی «سرخط امروز» چین اضافه شد؛ ایران اولین کشوری نیست که واکسن‌های چینی را وارد خواهد کرد و در عین حال حجم خرید این واکسن های چینی از سوی ایران زیاد نیست اما آنچه باعث ایجاد بحث داغ پیرامون این خبر میان کاربران اینترنتی در چین شده، این است که با وجود تحریم‌های آمریکا،  ایران در خرید واکسن‌ها با مشکلات فراوانی مواجه  است.

 

رئیس کل بانک مرکزی ایران اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که ایران در تلاش است تا از ذخایر ارزی کشور برای خرید واکسن از طریق برنامه «کووکس» که تحت حمایت سازمان بهداشت جهانی قرار دارد، استفاده کند اما با این حال، برخی کشورها از جمله کره جنوبی به ایران اعلام کرده اند که ممکن است این وجوه مصادره و یا مسدود شوند.

 

در عین حال، دفتر کنترل دارایی های خارجی تحت نظارت وزارت خزانه داری آمریکا اخیرا اعلام کرده است که هیچ اعتراضی به این نوع انتقال وجوه ندارد؛ اما مقامات این دفتر پس از این اظهارات اعلام کردند که این وجوه باید قبل از انتقال برای خرید واکسن، از طریق یک بانک آمریکایی منتقل شوند.

 

این اظهارات مقامات آمریکایی باعث عصبانیت «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران شد؛ روحانی نگران احتمال مصادره این وجوه بعد از انتقال به بانک آمریکاست؛ رئیس جمهور ایران در این باره گفته است: چه کسی می‌تواند به آمریکا اعتماد کند؟ شاید آمریکا تلاش کند پول ما را بدزدد!

 

ایران در حال حاضر در حال مقابله با موج دوم اپیدمی کروناست و واردات واکسن‌های کرونای چین به ایران بدون تردید به این کشور جهت مقابله با پاندمی فزاینده و وخیم در ایران کمک خواهد کرد.

 

در حال حاضر، همچنان اخبار خوبی از واکسن‌های چینی منتشر می‌شود؛ واکسن‌های غیر فعال کننده کرونا که توسط شرکت ‌سینوواک پکن تولید شده‌اند، در جریان آزمایش‌های بالینی مرحله نهایی در برزیل، از آستانه اثربخشی تائید شده در سطح بین‌المللی فراتر عمل کرده‌اند.

 

مقامات ترکیه نیز اعلام کرده اند که واکسن‌های این شرکت چینی برای مردم ترکیه مناسب، کارآمد و بی‌خطر است؛ امارات متحده عربی و بحرین نیز ثبت و استفاده از واکسن کرونای تولید شده توسط شرکت «سینوفارم» چین را تائید کرده‌اند.

 

تمامی این اخبار نماد و جلوه‌ای واقعی از ایمنی و اثربخشی واکسن های کرونای تولید شده توسط چین را به نمایش گذاشته‌اند.

 

واکسن‌های کرونا یکی پس از دیگر برای ورود به بازار تائیدیه می‌گیرند و این روند باعث شده است که جهان شاهد درخشش نوری در انتهای تونلی تاریک باشد اما با این حال، روند خرید و توزیع عادلانه این واکسن‌ها در تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه و از جمله ایران، همچنان با چالش روبروست و اقدام آمریکا به حذف تحریم‌های غیر قانونی و غیرانسانی که علیه ایران تحمیل کرده است، از اهمیت بیشتری برخوردار است و یک اولویت برتر محسوب می‌شود.

 

زندگی بشر در معرض خطر قرار گرفته است و ویروس کرونا دشمن مشترک بشریت محسوب می‌‌شود؛ نباید اجازه داد که سیاسی کردن موضوع اپیدمی کرونا و ملی گرایی واکسن به مانعی در مسیر وحدت جامعه بین‌الملل در جنگ با اپیدمی کرونا تبدیل شوند.

 

صادرات نفت و گاز ایران تحت فشار دولت آمریکا حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد در مقایسه با سال‌های عادی کاهش یافته و این روند باعث شده است که دولت ایران بودجه لازم برای مقابله با اپیدمی کرونا را در اختیار نداشته باشد و در عین حال هیچ کانالی نیز برای واردات تجهیزات ضد اپیدمی کرونا به ایران وجود ندارد.

 

در تاریخ ۲۷ دسامبر/۷ دی ماه بود که «کریم همتی» رئیس جمعیت هلال احمر ایران در گفت و گو با رسانه‌ها اعلام کرد که جمعیت هلال احمر درصدد خرید یک میلیون دوز واکسن کرونا از چین است چرا که شرایط نگهداری واکسن‌های چینی برای ایران مناسب‌تر است.

تاکید بر همکاری‌های استراتژیک در گفت و گوی تلفنی سران چین و روسیه

شی جین پینگ رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین همتای روس او ۲۸ دسامبر / ۸ دی با یکدیگر تلفنی گفت و گو کردند. آن‌ها ابتدا سال نو را به همدیگر و مردم کشور طرف مقابل تبریک گفتند. 

ادامه

جهان, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, همبستگی

هاوانا در کنار دمشق در جنگ علیه تروریست‌ها ایستاده است

معاون وزیر خارجه کوبا در دیدار سفیر سوریه در هاوانا با وی که در ساختمان وزارت خارجه کوبا برگزار شد، تاکید کرد: کوبا در کنار سوریه در جنگش علیه تروریسم قرار دارد.

ادامه

امریکای لاتین, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, سوریه, کوبا, همبستگی

مصر نخستین محموله واکسن چینی سینوفارم را دریافت کرد

رویترز به نقل از مقامات بهداشتی مصر اعلام کرد که این کشور روز پنجشنبه نخستین محموله واکسن چینی کرونا «سینوفارم»(China National Pharmaceutical Group –  (Sinopharm را از طریق امارات متحده عربی دریافت کرده است.

ادامه

امارات, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, دانش, روسیه, مصر, همبستگی

تحقق تعهدات چین در تامین واکسن کرونای جهان

بر اساس گزارش رسانه‌های امارات متحده عربی، وزارت بهداشت و پیشگیری این کشور امروز ۹ دسامبر/۱۹ آذرماه اعلام کرد که واکسن‌های غیرفعال کننده ویروس کرونا تولید شده توسط گروه دارویی ملی چین را رسما به ثبت رسانده است.

ادامه

امارات, اندونزی, انگلستان, برزیل, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, شرق آسیا, همبستگی