حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

قراردادهای موقت ضد شعار اشتغال آفرینی و برای جامعه کارگری بی‌معناست

اینکه شاغلان در فضاهای کار مستمر و کارهایی که نیروی کار باید در آن سال‌ها فعال باشد نیز مشمول قراردادهای موقت و سالانه شدند، اصلا قابل پذیرش نیست.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از مسائلی که تهدید امنیت شغلی کارگران پس از افزایش حداقل دستمزد به اندازه تورم از سوی برخی کارفرمایان را جدی می‌کند، مسئله موقتی بودن بخش عمده قراردادهای کارگران فعال در واحدهای اقتصادی است که گاه سالانه و گاه چندماهه منعقد می‌شوند.

 

در این زمینه علی محمد دهقانی اعلام کرد: در استان یزد بحث تعدیل نیرو از طرف کارفرمایان به دلیل واکنش به تغییرات قیمتی مطرح نیست ولی متاسفانه در ابعاد کشوری مشکل قراردادهای موقت باعث شده است که دست برخی برای تعدیل‌ها باز باشد.

 

وی با بیان اینکه «همیشه در تمدید قراردادها تا برج دوازدهم تصمیم گرفته می‌شد» افزود: امسال به‌دلیل رای شورای عالی کار و عدم فرجام‌خواهی درباره آن در دیوان عالی کشور، ممکن است تصمیمات قراردادی کارفرمایان تا بعد از تعطیلات نوروزی هم به طول بکشد؛ حال سوال ما این است که واحدی که با کمبود نیرو مواجه است و یا واحدی که با حداکثر ظرفیت باید کار کند تا سوددهی داشته باشد، چرا باید با اندکی افزایش مزد نیروی کار خود را تعدیل کند؟

 

دهقانی با انتقاد از این مسئله که «قراردادهای موقت که ضد شعار تولیدِ اشتغال آفرین است، وجودشان باعث شده که در دو دهه اخیر چنین مباحثی در حوزه کارگری مطرح شود» اضافه کرد: باید برای بررسی مسئله تا پس از ایام تعطیلات عید نیز صبر کرد و فعلا بازار کار مسئله خاصی را نشان نمی‌دهد. در ابتدای اردیبهشت می‌توان برآورد کرد که چه تعداد بنگاه تمایل به تعدیل نیرو دارند که به نظر ما چندان دلیل کافی برای این کار وجود نداشته و بیکارسازی گسترده بعید به‌نظر می‌رسد.

 

این کارشناس مسائل بازار کار با بیان موضع جامعه کارگری در قبال قراردادهای موقت بیان کرد: به نظر ما چیزی به نام قرارداد موقت معنا و مفهومی ندارد! دیوان عدالت اداری سال‌ها پیش یک رای در شرایط خاص برای حرکت بخشی به تولیدکنندگان رای عجیبی صادر کرد که نباید اثر آن ادامه پیدا کند. اساسا قرارداد موقت برای کار موقت است. اگر در شرایط کار فصلی و موقت قراردادی موقت هم تنظیم شود، کاملا عقلانی است؛ اما متاسفانه امروزه براساس رای صادره از طرف دیوان عدالت اداری مسئله قراردادهای موقت به شدت رواج پیدا کرده است. اینکه شاغلان در فضاهای کار مستمر و کارهایی که نیروی کار باید در آن سال‌ها فعال باشد نیز مشمول قراردادهای موقت و سالانه شدند، اصلا قابل پذیرش نیست.

 

وی ضمن تقاضا از دولت برای حل مسئله تداوم گستردگی قراردادهای موقت و برخورد با آن اضافه کرد: یکی از دلایلی که در سال‌های گذشته دستمزدها در حد قانونی خود افزایش نمی‌یافت، همین فقدان امنیت شغلی ناشی از تسری قراردادهای موقت برای کارگران بود. همین افزایش نرخ ۵۷درصدی حداقل دستمزد نیز براساس نرخ‌های نیمه اول ۱۴۰۰ است و نه نرخ‌های قابل پیش‌بینی برای نیمه اول سال ۱۴۰۱ و درنتیجه احتمالا به دلیل تورم بخش قابل ملاحظه‌ای از این افزایش دستمزد در همین نیمه نخست سال بی‌اثر می‌شود؛ همچنین ماجرای حذف ارز ترجیحی نیز در نهایت به نفع کارفرمایان است و خودشان مبالغ زیادی روی قیمت تمام شده کالاها خواهند کشید.

برگزاری نشست گروه تدارک همایش سالانهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری جهان

کارگروه تدارک همایش سالانهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری جهان در جلسه‌ای که در لیسبون در تاریخ ۱۴ اسفند (۵ مارس) برگزار شد، دربارهٔ مکان، تاریخ، موضوع، و چارچوب بیست و دومین نشست بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری (IMCWP) تصمیم گرفت و روند تدوین و انتشار سند نهایی را بررسی کرد.

ادامه

اروپا, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, ایران, پرتغال, تحریم, دیدگاه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, فاشیسم, فلسطین, کارگری, کمونیسم, کوبا, گزارش, ناتو, یوگوسلاوی

فعال کارگری؛ به نظر می‌رسد دستمزد زیر خط مرگ در ۱۴۰۱ هم ادامه داشته باشد

فعال صنفی کارگران خباز گفت: دستمزد ۱۴۰۰ کارگران خباز استان کردستان در اسفند افزایش یافت؛ یعنی این کارگران دوازده ماه گذشته‌ی سال ۱۴۰۰ را با دستمزد ۱۳۹۹ کار کردند!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش