حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

شوکت؛ سال ۱۴۰۰ شاهدِ فقیرتر شدنِ کارگران بودیم

یک فعال کارگری گفت: در سال ۱۴۰۰ شاهد فقیرتر شدنِ مردم و به خصوص کارگران شدیم و امیدواریم دولت و مجلس با تصمیمات اشتباه وضعیت را در سال آینده بدتر نکنند.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، سال ۱۴۰۰ برای کارگران چه سالی بود؟ اکبر شوکت رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی، در پاسخ به این سوال گفت: نه فقط در سال ۱۴۰۰ بلکه طی سه سال گذشته همه‌ی اقشار ضعیف جامعه به خصوص کارگران آسیب بسیاری دیدند.

 

وی ادامه داد: نرخ بالای تورم و افزایش چند برابری قیمت‌ها روز به روز وضعیتِ کارگران را بدتر کرد تا جایی که حداقل دستمزد تعیین شده برای سال ۱۴۰۰ عملا ارزش خود را بعد از مدتی از دست داد و دستمزد تنها چند روز از ماه کفاف هزینه‌های زندگی را داد.

 

رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی با اشاره به تورم ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی طی سه سال گذشته گفت: در بخش ساختمان در سه سال گذشته حدود ۷۰۰درصد تورم داشتیم. قیمت ساخت یک بنا در سال ۹۷ متری یک میلیون تومان بود اما در سال ۱۴۰۰ به متری ۷ تا ۸ میلیون تومان رسید. در مورد کالاهای دیگر نیز همین افزایش قیمت چند صد درصدی را داشتیم؛ به طور مثال گوشتِ کیلویی ۲۵ – ۳۰ هزار تومانِ ابتدای سال ۹۷ به کیلویی ۱۶۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. این درحالیست که این نرخِ تورم در دستمزد کارگران لحاظ نشد.

 

شوکت بیان کرد: نرخ تورم ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی و افزایش قیمتِ ۵ تا ۱۰ برابری طی سه سال گذشته فشار بسیاری بر کارگران وارد کرد و آن‌ها را در تنگنا قرار داد.

 

این فعال کارگری بیان کرد: در شرایط تورم افرادی که ملک و دارایی دارند روز به روز پولدارتر و در مقابل اقشار متوسط و ضعیف جامعه فقیرتر می‌شوند..

 

وی تاکید کرد: در این سال‌ها با زیاد شدنِ فاصله‌ی طبقاتی در جامعه رفته رفته قشر متوسط به سمت حذف شدن رفت و با یک فضای دو قطبی مواجه شدیم. طی این سال‌ها افراد بسیاری سعی کردند با رفتن به سمتِ کارهای دلالی خود را بالا بکشند اما واقعیت این است که تعداد بسیاری از افراد، حقوق‌بگیر هستند و این شرایط تورمی آن‌ها را به خط فقر رسانده است.

 

شوکت با بیان اینکه بخشی از مشکل به تحریم و بخشی دیگر به بی‌لیاقتیِ مدیران برمی‌گردد، گفت: فقر آسیبهای اجتماعی را افزایش می‌دهد و با این وضعیت نمی‌توان به تغییرات بنیادین امیدوار بود.

 

رئیس کانون سراسری انجمن‌های کارگران ساختمانی با اشاره به تصمیم دولت و مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی سبب افزایش قیمت‌ها خواهد شد و با این روند نمی‌توان نسبت به بهبود وضعیتِ کارگران در سال آینده امیدوار بود.

 

وی گفت: اگرچه ما به نحوه‌ی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی همواره اعتراض داشتیم اما به هیچ وجه موافق حذف این ارز نیستیم. دولت و مجلس اگر نگرانِ رانتِ حاصل از این ارز هستند می‌توانند نحوه‌ی تخصیص ارز را تغییر دهند نه اینکه با حذف کامل آن زندگیِ اقشار ضعیف جامعه را دشوارتر از این کنند.

 

این فعال کارگری تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ شاهد فقیرتر شدنِ مردم و به خصوص کارگران شدیم و امیدواریم دولت و مجلس با تصمیمات اشتباه وضعیت را در سال آینده بدتر نکنند.

فعال کارگری؛ به نظر می‌رسد دستمزد زیر خط مرگ در ۱۴۰۱ هم ادامه داشته باشد

فعال صنفی کارگران خباز گفت: دستمزد ۱۴۰۰ کارگران خباز استان کردستان در اسفند افزایش یافت؛ یعنی این کارگران دوازده ماه گذشته‌ی سال ۱۴۰۰ را با دستمزد ۱۳۹۹ کار کردند!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

تظاهرات کارگران در ایتالیا در اعتراض به ارسال سلاح به اوکراین در پوشش محموله‌های بشردوستانه

شماری از شهروندان ایتالیا از جمله کارگران این کشور با برگزاری تظاهراتی در روزهای گذشته به ارسال سلاح به اوکراین تحت پوشش کمک‌های بشردوستانه اعتراض کردند.

ادامه

امریکا, اوکراین, ایتالیا, خبر, روسیه, کارگری, ناتو

افزایش قیمت سوخت و غلات؛‌ اعتراض و اعتصاب گسترده کامیون‌داران اسپانیا

افزایش قیمت سوخت در هفته های اخیر یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی به شمار می‌رود که اروپا با آن مواجه شده است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, اسپانیا, اعتراضات اجتماعی, جنوب اروپا, جهان, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

حزب کمونیست جمهوری دونباس؛ احزاب در«Solidnet» درگیری دونباس را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

وب سایت بین المللی احزاب کمونیست و کارگری («Solidnet») در رابطه با آخرین رویدادهای دونباس در اوکراین حاوی بیانیه متعدد وموضع متفاوتی هستند.

ادامه

اتحاد شوروی, المان, امریکا, انگلستان, اوکراین, ایران, پرتغال, جهان, دونتسک, دیدگاه, روسیه, سیاسی, کارگری, کانادا, لوگانسک, ناتو, همبستگی, یونان