گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

به کمک هم‌وطنان سیل‌زده در سیستان‌وبلوچستان بشتابیم! با بارش باران‌های شدید و متوالی در سیستان‌وبلوچستان و سرریز شدن آب ذخیره پشت سدها متأسفانه اغلب مناطق استان را سیل دربر گرفت و زندگی مردم استان را با بحرانی سخت روبه‌رو ساخته است. نزدیک به ۲ هزار روستا و چندین شهرستان بر اثر سیلاب‌ها و به‌دلیل آب‌گرفتگی ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آلمان, آمریکا, اجتماعی, اقتصادی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, فقر, کارگران, کودکان, گزارش

حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

حزب کمونیست ژاپن به‌تازگی با برگزیدن نخستین رهبر زن تاریخ‌ساز شد. نمایندگان حزبی در بیست‌ونهمین کنگرهٔ این حزب، روزهای پایانی دی‌ماه ۱۴۰۲، رفیق “توموکو تامورا” را به‌مقام رهبر جدید کمیتهٔ اجرایی حزب کمونیست ژاپن برگزیدند. او به‌جای رفیق “کازو شیی”، رهبر دیرین حزب کمونیست ژاپن، که از این پس ریاست نشست های کمیته مرکزی را ... حزب کمونیست ژاپن برای اولین بار یک رفیق زن، «توموکو تامورا»، را به‌مقام رهبری برگزید

ادامه

آمریکا, احزاب کمونیستی و کارگری, انگلیس, برزیل, جنبش دانشجویی, ژاپن, سوسیالیسم, شرق آسیا, شیلی, فرانسه, کارگران, کمونیسم, کوبا, لائوس, ویتنام

نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

فجایع ناشی از نبود بهداشت و ایمنی در محیط‌های کار در عرصه‌های گوناگون تولید، معدن‌ها، پالایش و استخراج نفت و گاز، و فعالیت‌های خدماتی و درمانی را می‌توان هر روز در اخبار ناگوار سوانح کار مشاهده کرد. مصدوم شدن و جان باختن هر روزهٔ کارگران در حین رفت و آمد به محل کار، در محل ... نبودِ شرایط ایمنی و افزایش سوانح کار نتیجهٔ سیاست‌های ضد کارگری مقررات‌زدایی و خصوصی‌سازی است!

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, استبداد, استثمار, ایران, ایمنی, بانک جهانی, بنگلادش, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, محیط زیست, هندوستان

بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

حدود یک سال پس از فروکش کردن تظاهرات و خیزش‌های مردمی سال گذشته با شعار اصلی “زن، زندگی، آزادی”، اکنون پیامدهای تعیین‌کنندۀ آن حرکت تاریخ‌ساز را در جامعه و به‌ویژه در شکاف وسیع و عمیق پُرنشدنی بین اکثر مردم و دیکتاتوری حاکم به‌روشنی می‌توان دید. در چند سال اخیر، به‌علت تحریم‌های وسیع انتخابات نمایشی و ... بُن‌بست سیاست‌های رژیم ولایت فقیه و تنگ‌تر شدن حلقۀ «خودی‌ترین خودی‌ها»

ادامه

آزادی, استبداد, اسراییل, اسلام سیاسی, بازنشستگان, تحریم, جهان, زنان, سرمایه‌داری, سوریه, سیاسی, فلسطین, کارگران, معلمان, مقاله, نئولیبرالیسم

پیرامون اعتراض کشاورزان آلمان؛ همبستگی با کشاورزان یک ضرورت اجتماعی است!

در اولین روزهای سال ۲۰۲۴ میلادی واضح گردید که بخار از ظرف جوشان رها شده است. مطالباتی که در اعتصابات هشدار دهنده سال گذشته بیان گردید، در اعتراضات امسال مجددا تکرار شد: مردم از سیاست های دولت ناراضی هستند. “هاگن لش” از مؤسسه اقتصاد آلمان، با نگرانی گفت: “اگر اعتراض کشاورزان الگو شود، ما با ... پیرامون اعتراض کشاورزان آلمان؛ همبستگی با کشاورزان یک ضرورت اجتماعی است!

ادامه

آلمان, اقتصادی, اوکراین, پناهجویی, روسیه, زنان, فقر, کارگری, کشاورزی, کودکان, مقاله

تظاهرات کارگران در ایتالیا در اعتراض به ارسال سلاح به اوکراین در پوشش محموله‌های بشردوستانه

شماری از شهروندان ایتالیا از جمله کارگران این کشور با برگزاری تظاهراتی در روزهای گذشته به ارسال سلاح به اوکراین تحت پوشش کمک‌های بشردوستانه اعتراض کردند.

 

به گزارش فارس، به نوشته وبگاه «گلوبال تایمز» یکی از نمایندگان اتحادیه کارگری ایتالیا در زمینه ارسال سلاح به اوکراین تحت پوشش کمک‌های بشردوستانه گفت: «ارسال سلاح وضعیت درگیری بین روسیه و اوکراین را حل نمی‌کند، زیرا این کار ما را در معرض خطر جنگ جهانی سوم قرار می‌دهد.»

 

حدود ۲۰۰۰ نفر روز شنبه در اعتراض به ارسال تسلیحات از سوی ایتالیا به اوکراین در شهر «پیزا» تظاهرات کردند. کارکنان فرودگاه «گالیله» در پیزا فاش کردند که تحت عنوان یک محموله بشردوستانه، جعبه‌هایی حاوی سلاح و مهمات به اوکراین ارسال شده است. رسانه‌های محلی گزارش دادند که این کارگران از بارگذاری این هواپیما خودداری کردند.

 

«سینزیا دلا پورتا» از نمایندگان اتحادیه‌های کارگری در ایتالیا گفت: «کارگران فرودگاه گفتند کالاهای داخل هواپیما غذا یا لباس نیست و در داخل هواپیما اسلحه وجود دارد. به همین دلیل محموله را برای پرواز آماده نکردند.»

 

«یواس‌بی» یکی از بزرگترین اتحادیه‌های کارگری ایتالیا که آغازگر این اعتراض بود، اعلام کرد: «طبق معیارهای ایمنی، نمی‌توان چنین محموله ای را از فرودگاه غیرنظامی ارسال کرد، زیرا برای کارگران خطرناک است.»

 

وی با بیان این که این تظاهرات در حمایت از صلح و علیه ناتو نیز برگزار شد گفت: «ما با ارسال سلاح موافق نیستیم، زیرا در خطر جنگ جهانی سوم قرار داریم.»

 

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه از ناتو خواسته تا ارسال تسلیحات و مزدور به اوکراین را متوقف کند.

 

ولودین در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌‌ «تسلیحات و مهمات اوکراین از کشورهای ناتو تأمین می‌شود. مزدورانی که رتبه‌های مختلف گردان‌های ملی‌گراهای اوکراین را پر می‌کنند از کشورهای عضو اتحاد آتلانتیک شمالی آمده و تحت رهبری آن‌ها قرار دارند.»

 

رئیس مجلس نمایندگان روسیه افزود: «بنابراین هنگامی که “جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا و شرکایش در ناتو دعوت به صلح می‌کنند، باید ابتدا از خود شروع کنند. در خصوص تأخیر ایجاد شده در نازی‌زدایی و خلع سلاح در اوکراین و آرام شدن اوضاع در این کشور، آن‌ها مقصر هستند.»

 

کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا طی سال‌های گذشته از دولت اوکراین حمایت‌های مالی و نظامی گسترده‌ای داشته و پس از شروع درگیری‌ها در این کشور نیز به حمایت‌های خود در کنار اعزام مزدور ادامه داده‌اند.

 

رئیس جمهور روسیه هشدار داده که اقدام کشورهای غربی در ارسال سلاح و مزدور به اوکراین، این کشور را به خون می‌کشد.