روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست. سرهنگ ژاک بو، افسر اطلاعاتی سابق سوئیس و مشاور ناتو در مصاحبه با کانال یوتیوب دیالوگ ورکز گفت: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده است ممکن است به کی‌یف نرسد. او گفت: اگر به این بسته کمک مالی نگاه ... مشاور ناتو: پولی که آمریکا برای اوکراین اختصاص داده ممکن است به کی‌یف نرسد

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, تایوان, تحلیل, جنگ نیابتی, روسیه, سوئیس, شرق اروپا, غرب, ناتو

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

حزب کمونیست جمهوری دونباس؛ احزاب در«Solidnet» درگیری دونباس را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

وب سایت بین المللی احزاب کمونیست و کارگری («Solidnet») در رابطه با آخرین رویدادهای دونباس در اوکراین حاوی بیانیه متعدد وموضع متفاوتی هستند.

 

درخواست اولیه توسط حزب کمونیست یونان آغاز شد. از طرف ۳۰ حزب و سازمان سیاسی به امضاء رسید. درگیری در اوکراین را تهاجم ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا و نیز ترویج سیاست های ملی گرایانه و فاشیستی این دولت ها در اوکراین دانستند . در عین حال عملیات نظامی را: «تصمیم فدراسیون روسیه مبنی بر رسمیت شناختن «استقلال» «جمهوری های مردمی» در دونباس، تحت عناوین «دفاع» و همچنین «غیرملیتاریزه کردن» اوکراین، برای حفاظت از مردم منطقه و جهان بهانه برای ارتقای منافع انحصارات روسیه در خاک اوکراین و رقابت شدید با کشورهای غربی دانستند……»

 

در پاسخ به این موضوع، حزب کمونیست فدراسیون روسیه در نامه ای به احزاب Solidnet نوشت و در بند ذکر شده بیانیه آمده است که باید این جمله جایگزین شود: «هدف از عملیات نظامی ویژه حفاظت از جان میلیون ها شهروندان منطقه بوده ، که هشت سال با سرکوب و نسل کشی توسط رژیم حاکم در کیف تحت ستم قرار گرفته اند. »

 

دراین رابطه بیانیه مشترکی به ابتکار CP انگلیس، CP ایرلند و حزب توده ایران صادر شده است، که از یک طرف، گسترش ناتو، مانورهای سیاسی و نظامی آمریکا، و اتحادیه اروپا و حمایت آنان از دولت کیف را محکوم می کند در سوی دیگر با محکومیت عملیات نظامی روسیه و درعین حال با به رسمیت شناختن جمهوری های مردمی دونباس مخالف هست: ….ما، احزاب سیاسی امضاء کننده زیر، از بیانیه شورای جهانی صلح در ۲۵ فوریه ۲۰۲۲ استقبال می کنیم که در آن: … به رسمیت شناختن یک جانبه استقلال مناطق اوکراین توسط روسیه نه تنها اصول اساسی منشور سازمان ملل را تضعیف می کند. بلکه بهانه‌ای برای سوءاستفاده‌ آینده از این روش‌ها توسط قدرت‌های امپریالیستی علیه سایر خلق‌ها ایجاد می‌کند.…..

 

موضع حزب کمونیست پرتغال، با نگرانی از سیاست تهاجمی ناتو، چنین ابراز می‌دارد:

 

«پ ‌ک ‌پی » نگرانی عمیق خود را درباره تحولات جدی در وضعیت اروپای شرقی، از جمله اقدامات نظامی گسترده روسیه در اوکراین، نگرانی گسترش جنگ فراتر از دونباس، را ابراز می دارد و خواستار کاهش فوری درگیری، برقراری آتش‌بس است. و راه را برای مذاکره باز می‌کند.

 

حزب PKP بر نیاز فوری به ابتکارات برای تسهیل روند گفتگو به سمت راه حل سیاسی درگیری در اوکراین، پاسخ به امنیت جمعی در اروپا، و احترام به اصول منشور سازمان ملل متحد و قانون نهایی کنفرانس هلسینکی تاکید می کند. اصولی که حزب طبقه کارگر در جنگ علیه یوگسلاوی، عراق، افغانستان، لیبی یا سوریه رعایت کرده امروز نیز با همین اعتقاد به دفاع از آن اصول ادامه می‌دهد.

 

«پ ‌ک‌ پی» تاکید می‌کند که وخامت اوضاع به ‌طور جدایی‌ناپذیر با استراتژی خطرناک تنش و رویارویی آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا علیه روسیه مرتبط است و شامل گسترش مداوم ناتو و تقویت شبکه نظامی تهاجمی در امتداد مرزهای این کشور می باشد. استفاده ابزاری از گروه های فاشیستی پس از کودتای ۲۰۱۴ منجر به تحمیل یک رژیم ستیزه جو که مسئول گسترش بیگانه هراسی و اقدامات خشونت آمیز در این کشور است..

 

بیانیه حزب کمونیست کانادا PCC در مورد مسئولیت ناتو در قبال وضعیت فعلی در اوکراین:

 

دولت کانادا به جای تلاش برای یافتن راه حل سیاسی مسالمت آمیز و مذاکره ، دوباره از آمریکا و ناتو الگو گرفت و فدراسیون روسیه را تحریک کرد . نگرانی های امنیتی مشروع روسیه ناشی از گسترش بی وقفه ناتو به شرق را نادیده گرفت. تمایل به جنگ شامل انتقال تبلیغات وسیع نظامیگری تحت پوشش اطلاعات واقعی در رسانه های دولتی نمونه CBC است.

 

در سال ۱۹۹۰، جیمز بیکر، وزیر امور خارجه وقت ایالات متحده، با میخائیل گورباچف، رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی، توافق کرد که ناتو به سمت شرق فراتر از مرزهای آلمان گسترش نخواهد یافت، اما در عمل این کار صورت گرفت. کشورهای ناتو، با اردوگاه‌های نظامی و تسلیحاتی به سمت شرق هدایت ‌شد، با کودتای میدان در اوکراین سال ۲۰۱۴ یک دولت ملی گرای راست افراطی با مشارکت آشکار عناصر فاشیست و نازی ایجاد کرد. که بلافاصله با تهدیدهای تبعیض آمیز آشکار علیه اقلیت بزرگ روس زبان کشور دنبال گردید و به جدایی کریمه و تشکیل جمهوری های جدا شده دونتسک و لوهانسک و همچنین منجر به تشدید بیشتر تنش ها با همسایه روسیه در شمال شد.

 

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه گذشته در نشست امنیتی ناتو گفت که اوکراین به دنبال عضویت فوری در ناتو است و لغو وضعیت عاری از سلاح هسته‌ای خود را بررسی می‌کند و درها را برای ناتو برای نصب سلاح‌های هسته‌ای در خاک اوکراین باز می‌کند. بلافاصله پس ازاین نشست امنیتی گلوله باران جمهوری های تازه استقلال یافته در شرق دونباس توسط نیروهای نظامی اوکراین و شبه نظامیان فاشیست آغاز شد.

 

بهر دلیلی، دولت کانادا می بایست قبل از شروع جنگ با فشار بر توافق و محدود کردن ناتو به شرق، وکاهش تنش بحران کمک کند. بازگرداندن سربازان کانادایی مستقر در لتونی؛ امتناع از اعزام نیرو و تسلیحات اضافی به اوکراین؛ اصرار بر رعایت توافقات مینسک توسط دولت کیف؛ و اصرار بر مذاکرات منجر به راه حلی مسالمت آمیز سیاسی، دولت کانادا می بایست برای خاموش کردن آتش و قبل از گسترش به تمام اروپا اقدام می کرد .

 

دولت کانادا باید:

 

– سربازان، تسلیحات و تجهیزات نظامی کانادایی مستقر در اروپا را باز گرداند؛

 

– از ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا خواستار خروج فوری منطقه و درگیری و تبعیت از توافقنامه محدود کردن مرز اروپای شرقی ناتو به آلمان شوند.

 

– از طریق مذاکرات بین روسیه، اوکراین و جمهوری های دونباس به دنبال راه حل سیاسی باشند.

 

ایالات متحده، کانادا و ناتو ژندارم جهان نیستند. کارگران شاغل در کانادا و سراسر جهان که از صلح و راه حل های سیاسی و نه از نیروی نظامی حمایت می کنند، باید سریعاً برای بازسازی جنبش های صلح قدرتمند که می توان جلوی جنگ ها را متوقف کرد و دولت ها راوادار به پاسخگویی نمود . خروج فوری کانادا از ناتو اولین گام برای ثبات و صلح خواهد بود. اظهارات مشابهی توسط حزب کمونیست بوهمیا و موراویا بیان شد.

 

حزب کمونیست آلمان نیز به جنگ علیه دونباس که به مدت هشت سال ادامه دارد و دلیل اصلی تشدید درگیری مربوط به آمریکا و ناتو است، تاکید کرد:

 

«هر جنگی برای مردم رنج، خونریزی و مرگ به همراه دارد. در دونباس، مردم ۸ سال است که از چنین جنگ رنج می برند، از گلوله باران مدارس، مهد کودک ها، ایستگاه های اتوبوس و در نتیجه تخریب زیرساخت‌ها.

 

وضعیت فعلی مستلزم مذاکرات فوری بین طرف های درگیر است، یعنی. فدراسیون روسیه، اوکراین و جمهوری های خلق دونتسک ولوهانسک و همچنین خروج فوری ارتش اوکراین از دونباس…

 

هشت دلیل اصلی در توسعه جنگ کنونی اوکراین:

 

اول، تلاش برای ادغام اوکراین به اتحادیه اروپا و ناتو به عنوان بخشی از گسترش جعلی و تهاجمی ناتو به سمت شرق.

 

ثانیاً، کودتای ملی گرایانه اوکراین در سال ۲۰۱۴ که با مشارکت نیروهای فاشیست و موافقت ناتو، اتحادیه اروپا و آلمان صورت گرفت، زمانی که مسیر ادغام اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو در خطر بود.

 

ثالثاً، جنگ (داخلی) که دولت اوکراین هشت سال است علیه مردم دونباس که از ادغام در ناتو و کودتای ناسیونالیستی خودداری کرده اند، به راه انداخته است.

 

چهارم، تحریم توافقات مینسک توسط اوکراین هفت سال است که ادامه دارد. آنها مذاکرات مستقیم بین طرف های درگیر – اوکراین و جمهوری های خلق دونباس – را فراهم کردند. اوکراین از همان ابتدا آشکارا این مذاکرات مستقیم را رد کرد.

 

پنجم، حمایت از تحریم مینسک-۲ توسط کشورهای ضامن – آلمان و فرانسه، و همچنین ناتو و ایالات متحده.

 

ششم، رویکردی به پیشنهاداتی که چند هفته پیش توسط دولت فدراسیون روسیه برای حرکت به سمت نظام صلح آمیز، از جمله تضمین های امنیتی برای روسیه ارائه شد. آنها توسط نمایندگان غرب خط خوردند.

 

هفتم، تضعیف و نابودی قوانین بین‌المللی، که ناتو، اتحادیه اروپا و امپریالیست‌ها برای چندین دهه انجام داده‌اند. ما فقط نمونه های یوگسلاوی، لیبی، سوریه و افغانستان را نام می بریم.

 

هشتم، لغو احتمالی تفاهم نامه بوداپست، که طبق آن ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس امنیتی مونیخ، مبنی بر عاری بودن اوکراین از سلاح های هسته ای است.

 

حزب کمونیست ونزوئلا نیز نوشت:

 

«… تنش فزاینده ناشی از رقابت بین قدرت‌های امپریالیستی و سرمایه‌داری، بشریت را در معرض خطر فوری جنگ‌های ویرانگر جدید قرار می‌دهد و در آن کارگران جان خود را فدای منافع دیگران خواهند کرد.

 

بار دیگر روشن می شود که مبارزه برای صلح اگر ارتباط آن با نیاز طبقه کارگر جهانی به داشتن استراتژی مستقل از منافع و برنامه های بورژوازی در کشورهای خود درک نشود، شعاری توخالی است.

 

از طرف حزب کمونیست ونزوئلا CPV، ما به شدت برنامه های مداخله جویانه و تهاجمی ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ناتو در اروپای شرقی و به ویژه در اوکراین را محکوم می کنیم. علاوه بر این، ما ریاکاری «جامعه جهانی» را رد می کنیم، که ازعملیات نظامی روسیه خشمگین است، اما در طول هشت سال بمباران و کشتار مردم دونباس سکوت کرده اند، همانطور که آنها کور شده اند. نگاه کنید زمانی که اسرائیل و عربستان سعودی مردم فلسطین، یمن و سوریه را بمباران می کنند.

 

ما مجدداً همبستگی خود را با مردم دونتسک و لوهانسک که از تهاجم سیستماتیک دولت نازی- فاشیست ها زیر ستم قرار گرفته اند و همچنان حمایت خود را با زحمتکشان اوکراین، حزب کمونیست اوکراین و همه نیروهای مقاومت اعلام می‌‌داریم.

 

برگرفته از سایت حزب کمونیست جمهوری دنباس ۱۴مارس۲۰۲۲

م . چابکی : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۲۰۲۲.۰۳.۱۹

هشدار یونیسف نسبت به قاچاق و سوءاستفاده از کودکان آواره اوکراینی

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرد، تهدید قاچاق و سوءاستفاده از کودکان به دلیل اینکه بیش از ۱.۵ میلیون کودک اوکراینی آواره شده‌اند، “واقعی و رو به ازدیاد” است.

ادامه

اروپا, اسیای مرکزی, اوکراین, پناهجویی, جهان, خبر, رومانی

منابع محلی سوریه: آمریکا داعشی‌های زندانی را به اوکراین می‌فرستد

منابع محلی سوریه اعلام کردند که آمریکا زندانیان داعشی در شمال شرق این کشور را به جنگ در اوکراین اعزام می‌کند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, اوکراین, بلژیک, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق اروپا, هلند

لاوروف؛ آمریکا کشور‌های دیگر را تهدید کرده تا در سازمان ملل علیه روسیه رأی دهند

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه جدید خود ابعاد جدیدی از جنگ روانی آمریکا، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و لابی این کشور در سازمان ملل را بیان کرده است.

ادامه

ارژانتین, امریکا, اوکراین, برزیل, بیولوژیکی, تحریم, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, روسیه, رویارویی نظامی, سازمان ملل, شرق اروپا, غرب, گزارش, مکزیک, ناتو, هندوراس