روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، قطعنامه پیشنهادی کشورهای آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل مطرح و با مخالفت روسیه مواجه شد. ۱۳ ... روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد

ادامه

آمریکا, انگلس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, شرق اروپا, فرانسه

استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ریشی سوناک نخست‌ وزیر انگلیس از اعزام ۱۶ هزار نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون این کشور به لهستان خبر داد. به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری اکسپرس، نخست‌وزیر انگلیس در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دونالد تاسک همتای لهستانی خود اعلام کرد: لندن به زودی ۱۶ هزار تن از نظامیان ... استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان

ادامه

اروپا, انگلیس, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, خبر, شرق اروپا, لهستان, ناتو

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ادامه خط‌مشی آمریکا و متحدانش در ناتو برای تحمیل «شکست راهبردی» بر مسکو، هشدار داد: غربی‌ها به طور خطرناکی در آستانه یک درگیری نظامی مستقیم بین قدرت‌های هسته‌ای تعادل ایجاد کرده که می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سرگئی لاوروف، ... لاوروف: جهان در آستانه درگیری بین قدرت‌های هسته‌ای قرار دارد

ادامه

آمریکا, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, سازمان ملل, غرب, ناتو

لاوروف؛ آمریکا کشور‌های دیگر را تهدید کرده تا در سازمان ملل علیه روسیه رأی دهند

وزیر خارجه روسیه در مصاحبه جدید خود ابعاد جدیدی از جنگ روانی آمریکا، آزمایشگاه‌های بیولوژیکی و لابی این کشور در سازمان ملل را بیان کرده است.

 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه اختصاصی با شبکه راشاتودی، گفت: «تجربه اخیر اعمال تحریم علیه این کشور از سوی آمریکا و غرب نشان داد طرف‌های غربی قابل اطمینان نیستند و روسیه بدون شک در همکاری‌های آتی این موضوع را لحاظ خواهد کرد.»

 

وی گفت: «روسیه به تحریم عادت کرده زیرا اقدامات تحریمی کشور‌های بلوک غرب از سال ۲۰۱۴ شروع شده اما روسیه از پس آن ها برمی‌آید.»

 

وزیر خارجه روسیه ضمن اعلام این‌که تاکنون بیش از ۵ هزار تحریم علیه روسیه اعمال شده که دوبرابر تحریم‌های ایران و کره شمالی است، گفت که تحریم‌ها علیه این کشور به خاطر دفاع از حقوق مشروع شهروندان روس تبار در کریمه و اوکراین است.

 

لاوروف از نادیده گرفتن وقایع تاریخی از سوی غرب در خصوص الحاق کریمه به اوکراین انتقاد کرد و گفت: «وقتی صحبت از اوکراین می‌شود، درست به سراغ موضوع الحاق کریمه می‌روند. در صورتی که علت اصلی امر این است که اتحادیه اروپا نتوانست بر اجرای توافق صلح که آن را تضمین کرده بود، اصرار کند. مخالفان اوکراینی توافقی را که اتحادیه اروپا امضاء و تضمین کرده بود، دور انداخته و خواستار بیرون راندن شهروندان روس از کریمه شدند.»

 

افراطیون اوکراین خواستار روسیه زدایی هستند

 

لاوروف با اشاره به گفته‌های زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سال گذشته، گفت او و سایر افراطیون خواستار «روسیه زدایی» از اوکراین هستند.

 

وی گفت که زلنسکی سپتامبر سال گذشته میلادی اظهار داشته اگر کسی در اوکراین باور دارد روس است و می‌خواهد رابطه دوستانه با روس‌ها داشته باشد باید به روسیه برود.

 

آمریکا کشور‌های دیگر را تهدید کرده تا در سازمان ملل علیه روسیه رأی دهند

 

وزیر خارجه روسیه گفت آمریکا به دنبال ساخت یک دنیای تک قطبی بوده و در حال بسیج کردن تمام بلوک غرب در تأمین منافع خود است.

 

لاوروف ضمن انتقاد از عدم استقلال اعضای ناتو و اتحادیه اروپا گفت: «بازیگرانی هستند که هیچ‌وقت، دهکده جهانی‌ای را که آمریکا کلانتر آن باشد، نمی‌پذیرند. مطمئن هستم کشور‌هایی مثل چین، هندوستان، برزیل، آرژانتین و مکزیک نمی‌خواهند در موقعیتی قرار بگیرند که آمریکا به آن‌ها دستور بدهد.»

 

وی در خصوص کشور‌هایی که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه رأی دادند، گفت: «اکثر کشور‌هایی که علیه ما رأی دادند، این کار را تحت فشار و باج‌خواهی انجام دادند. من دقیقاً مطلع هستم که اعضای هئیت‌ها را تهدید کرده‌اند که دارایی‌های آن‌ها را در حساب‌های بانکی‌شان در آمریکا بلوکه می‌کنند و سراغ فرزندان آن‌ها که در دانشگاه‌های آمریکا مشغول تحصیل هستند، خواهند رفت.»

 

او در ادامه گفت به همین علت است که بیشتر کشور‌های رأی‌دهنده تحریمی علیه روسیه اعمال نکرده و رابطه خود را با این کشور حفظ کرده‌اند. چراکه می‌دانستند چنین اقدامی تنها خوراکی تبلیغاتی برای رسانه‌ها است.

 

اوکراین، مقر اصلی آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا

 

لاوروف با اشاره به اسناد به دست آمده طی عملیات ویژه در اوکراین گفت آمریکا بیش از ۳۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی در جهان دارد که بیشتر آن‌ها را اطراف روسیه و چین راه اندازی کرده است.

 

وی گفت: «آژانسِ کاهش تهدید دفاعیِ پنتاگون مسئول انجام فعالیت‌های بیولوژیک در این آزمایشگاه‌ها است. آن‌ها سرگرم تولید پاتوژن‌های بسیار خطرناک از جمله طاعون، تب مالت، سیاه زخم و نمونه‌های خطرناک دیگر هستند. آمریکایی‌ها چند سال پیش متوجه شدند که انجام دادن این کار در خاک خودشان بسیار خطرناک است، به همین خاطر تمامی این اقدامات خطرناک را به کشور‌های دیگر منتقل کردند.»

 

لاوروف می‌گوید روسیه بیش از ۲۰ سال است این موضوع را به سازمان‌های بین‌المللی گزارش داده و خواستار شفافیت در چنین اقداماتی شده است. اما در حال حاضر هیچ مکانیسمی برای شفافیت و تحقیق در خصوص فعالیت در این آزمایشگاه‌ها وجود ندارد.

 

دلیل اصرار زلنسکی بر ایجاد منطقه پرواز ممنوع چیست؟

 

لاوروف گفت بایدن می‌داند اقداماتی مثل ارسال جنگنده به اوکراین و ایجاد منطقه پرواز ممنوع خطر تقابل مستقیم روسیه و ناتو را به شدت افزایش می‌دهد، اما زلنسکی روی احساسات مبتنی بر روسیه هراسی اعضای کنگره حساب کرده است.

 

وی در خصوص ارسال جنگنده به اوکراین گفت محموله‌های نظامی مورد هدف روسیه قرار خواهند گرفت، زیرا هدف این کشور از عملیات ویژه، غیرنظامی کردن اوکراین است. وی خنثی کردن تهدید‌ها علیه روسیه، حفاظت از غیرنظامیان روسی که ۸ سال تحت بمباران قرار گرفتند، دستیابی به تضمین‌های امنیتی و حذف قوانین تبعیض‌آمیز علیه روس‌تبار‌ها در اوکراین را از دیگر اهداف روسیه دانست.

 

چیزی به نام رسانه غربی مستقل وجود ندارد

 

لاوروف گفت جنگ اطلاعاتی در کنترل رسانه‌هایی است که به بلوک غرب تعلق دارند. وی گفت آمریکا از چهره‌های شبکه تیک‌تاک استفاده می‌کند تا با تولید محتوای ضد روسی در راستای شست‌و‌شوی مغزی قشر جوان گام بردارند.

 

مثال دیگر لاوروف منع حضور رسانه‌های روسی مثل راشاتودی و اسپوتنیک در کنفرانس‌های خبری مهم غربی بود. وی گفت: «چیزی به نام رسانه غربی مستقل وجود ندارد. در این شبکه‌ها سانسور به طور گسترده ادامه پیدا می‌کند. این یک جنگ است و هیچ شکی درباره این موضوع نیست.»

 

وقتی درگیری روسیه و اوکراین تمام شود، چه چالش‌هایی در روابط آینده روسیه و اوکراین خواهد بود؟

 

لاوروف گفت: «ما هیچ وقت مشکلی با مردم اوکراین نداشته‌ایم. مردم این دو کشور از نظر فرهنگی بسیار به هم شبیه هستند. تقریباً همه اوکراینی‌ها زبان روسی را متوجه می‌شوند. ما نقاط اشتراکی مثل فرهنگ، تاریخ مشترک، شیوه زندگی و سنت‌های خانوادگی و اجتماعی داریم. به همین خاطر امیدوارم وقتی این ناهنجاری به پایان برسد، روابط دو کشور دوباره شکل بگیرد.»

 

این اتفاق باید به صورت تدریجی روی بدهد و ممکن نیست سریع به وقوع بپیوندد، چون تلاش همکاران غربی ما این است که روسیه هراسی در اوکراین به راه بیندازد و بعد این کشور را همان‌طور که پوتین گفت، به ابزاری ضد روسیه تبدیل کنند.

 

به گفته وی خنثی کردن احساسات منفی ایجاد شده زمان خواهد برد، اما در پایان، قرابت تاریخی این دو ملت، پیروز ماجرا خواهد بود.

جنگ سرد بازگشته است، ولی اتحاد شوروی نه!

برآمدن روسیه به منزلهٔ نیروی متخاصم نظامی، هیچ ربطی به هدف‌های اتحاد شوروی ندارد. ما باید به اصول انترناسیونالیستی ضدجنگ پایبند باشیم و با ناتو و پوتین، هر دو، مخالفت کنیم، حتی اگر در این شرایط امری ناممکن به نظر برسد.

ادامه

اتحاد شوروی, افغانستان, المان, امپریالیسم, امریکا, انگلستان, اوکراین, جهان, روسیه, سوسیالیسم, عراق, مقاله

کاخ سفید تحت فشار کنگره و زلنسکی برای بررسی تحویل سلاح‌های زمان اتحاد شوروی به اوکراین

بر اساس گزارش سی.ان.ان، با گذشت حدود سه هفته از حمله روسیه به اوکراین، دولت بایدن هنوز در حال ارزیابی موثرترین راه برای رساندن کمک‌های نظامی به اوکراین بدون زدن جرقه یک جنگ گسترده‌تر است.

ادامه

اتحاد شوروی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان