اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

روزنامه فرانسوی لوموند عنوان کرد روسیه و چین که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکرده‌اند، این بحران را فرصتی برای شکاف بین غرب و بقیه جهان می‌دانند. به گزارش ایسنا، به نقل از لوموند، برعکس، در جریان گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه وانگ یی، وزیر امور خارجه چین و حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌اش، وزیر امور ... اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل

ادامه

اسراییل, ایران, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب

چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

چین امروز سه‌شنبه، از انگلیس خواست تا از مداخله در امور هنگ کنگ و همدستی با مجرمان و آشوبگرانی که امنیت ملی چین را تضعیف می‌کنند، دست بردارد. به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تهمت‌های ... چین گزارش انگلیس درباره هنگ کنگ را رد کرد

ادامه

آزادی, انگلیس, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, غرب اروپا, هنگ کنگ

آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

کمیته تحقیقات روسیه از نقش کشورهای غربی در تامین مالی اقدامات تروریستی در این کشور پرده برداشت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روسیه موضوع تامین مالی تروریسم ضد روسی از سوی کشورهای غربی را بررسی می‌کند. کمیته تحقیقات روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در پی حمله تروریستی به مسکو، پرونده جنایی ... آمریکا و غرب؛ تامین‌کنندگان مالی اقدامات تروریستی علیه روسیه

ادامه

آمریکا, تروریسم, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, ناتو

چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

سخنگوی وزارت خارجه چین درخصوص نقش سلاح‌های هسته‌ای در سیاست امنیت ملی و جمعی آمریکا هشدار داد. ایالات متحده باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد. این را مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری اعلام کرد. مائو نینگ گفت: «ایالات متحده و ژاپن باید نگرش ... چین: واشنگتن باید نقش سلاح‌های هسته‌ای را در سیاست امنیت ملی و جمعی کاهش دهد

ادامه

آمریکا, امنیتی, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, حقوق بشر, خلع سلاح هسته‌ای, ژاپن, شرق آسیا, ناتو

روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

یک روزنامه ایتالیایی به نقل از محافل ناتو از بالا گرفتن بحث‌ها در این ائتلاف نظامی درباره طرح واگذاری سرزمین‌های تحت کنترل روسیه به این کشور و الحاق بقیه این کشور به ائتلاف نظامی غربی به عنوان راه حلی برای پایان جنگ اوکراین خبر داد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، بر اساس گزارشی که در روزنامه ... روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا”: ناتو در اندیشه ارائه اراضی اوکراین به روسیه

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, اوکراین, ایتالیا, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش

کاخ سفید تحت فشار کنگره و زلنسکی برای بررسی تحویل سلاح‌های زمان اتحاد شوروی به اوکراین

بر اساس گزارش سی.ان.ان، با گذشت حدود سه هفته از حمله روسیه به اوکراین، دولت بایدن هنوز در حال ارزیابی موثرترین راه برای رساندن کمک‌های نظامی به اوکراین بدون زدن جرقه یک جنگ گسترده‌تر است.

 

به گزارش ایسنا، سی ان ان گزارش داد، مقامات دولتی آمریکا می‌گویند تلاش برای ارائه تسلیحات ساخت آمریکا به نیروهای اوکراینی مانند سلاح ضد تانک جاولین و موشک‌های ضد هوایی استینگر تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده‌اند، اما کاخ سفید تحت فشار قرار گرفته تا در این زمینه اقدامات بیشتری صورت دهد.

 

بر اساس این گزارش، مشخصا هم کنگره و هم ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مقامات دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا واسطه انتقال تسلیحات سنگین‌تر ساخت شوروی به اوکراین از جمله جنگنده‌های میگ و سامانه موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰ شود. به نوشته سی.ان.ان زلنسکی احتمالا فردا چهارشنبه در جریان سخنرانی خود خطاب به کنگره آمریکا این پیام را بازتاب خواهد داد. به واسطه انتقال تسلیحات سنگین ساخت شوروی به اوکراین، از جمله جت‌های جنگنده میگ و سامانه‌های موشکی زمین به هوای اس-۳۰۰، کمک کنند. این پیامی است که زلنسکی می‌تواند روز چهارشنبه هنگام سخنرانی در کنگره تکرار کند.

 

با این حال بر اساس این گزارش دولت بایدن تاکنون تصمیمی در خصوص ارائه این تسلیحات سنگین‌تر ساخت شوروی به اوکراین نگرفته است. مقامات آمریکا درگیر این نگرانی هستند که روسیه در صورت تصویب روند انتقال برخی از این تسلیحات چه پاسخی خواهد داد. این مقامات در عین حال نسبت به اینکه جنگنده‌های میگ در این جنگ چطور می‌توانند موثر باشند و آیا ارزش ریسک کردن را دارند سوال می‌پرسند.

 

چند منبع گفتند، وزارت امور خارجه آمریکا تاکنون در تلاش بوده که کشورهایی که هم اکنون سامانه‌های اس-۳۰۰ را دارند شناسایی و بررسی کند که آنها چطور قابل انتقال به اوکراین هستند. با این حال هنوز مشخص نشده که آمریکا چطور در صورت اجرای این کار ذخایر موشک‌های سطح به هوای آن کشورها را تکمیل می‌کند.

 

زمانی که لهستان از تمایلش برای ارسال جنگنده‌های میگ-۲۹ خود به اوکراین خبر داد چند روز پیش مشکلی مشابه پیش آمد و آمریکا به لهستان گفت بعدا قادر به تکمیل سریع آنها نخواهد بود.

 

یک دستیار جمهوریخواه سنای آمریکا روز دوشنبه به سی.ان.ان گفت که کنگره آمریکا در جریان تصویب یک لایحه بودجه‌ای ۱.۵ تریلیون دلاری در چند روز قبل که با تاخیر فراوان انجام شد، این مشکل را حل کرد. آن بسته شامل بیش از ۱۳ میلیارد دلار پول به جهت پاسخ به حمله روسیه به اوکراین از جمله اعتبارات مخصوص تکمیل ذخایر متحدان و شرکایی که از محل ذخایرشان به اوکراین سلاح داده اند، بود.

 

این دستیار اضافه کرد: در این مورد ما باید از دولت بخواهیم با متحدان و شرکا نه فقط در اروپا بلکه به صورت بالقوه در سراسر جهان، که موقعیت تحویل مهمات بیشتر برای تسلیحاتی نظیر اس-۳۰۰ یا دیگر سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته را دارند همکاری کند و ما می‌توانیم با همکاری هم قابلیت‌های آنها را تکمیل کنیم.

میزبانی انگلیس از رهبران بالتیک و نوردیک برای فشار بر روسیه/ آمریکا نیروی بیشتری در اروپا مستقر می‌کند

نخست‌وزیر انگلیس به زودی میزبان رهبرانی از کشورهایی در امتداد جناح شمال غربی روسیه خواهد بود تا درباره راه‌های واکنش به حمله پوتین به اوکراین از جمله یافتن راه‌های جدیدی برای منزوی کردن اقتصاد روسیه رایزنی کند.

ادامه

اروپا, امریکا, امنیتی, انگلستان, اوکراین, بالکان, جنگ سرد, جهان, دانمارک, روسیه, سوئد, شرق اروپا, فنلاند, لتونی, لیتوانی, ناتو, نروژ, هلند