هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

برگزاری نشست گروه تدارک همایش سالانهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری جهان

کارگروه تدارک همایش سالانهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری جهان در جلسه‌ای که در لیسبون در تاریخ ۱۴ اسفند (۵ مارس) برگزار شد، دربارهٔ مکان، تاریخ، موضوع، و چارچوب بیست و دومین نشست بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری (IMCWP) تصمیم گرفت و روند تدوین و انتشار سند نهایی را بررسی کرد.

گروه کاری همچنین دربارهٔ روند ارزیابی مجدد ترکیب کارگروه، با تعیین جدول زمانی برای اجرای اقدام‌های لازم، و در مورد موضوع‌های گوناگون مرتبط با فهرست حزب‌های عضو شبکهٔ همبستگی بین‌المللی کمونیستی «سالیدنت» (Solidnet) تصمیم‌هایی گرفت.

 

نمایندگان حزب‌های عضو کارگروه پس از بیش از دو سال که به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ امکان دیدار و گفت‌وگوی حضوری نداشتند، امسال این فرصت را یافتند. در این نشست کارگروه، که به میزبانی حزب کمونیست پرتغال برگزار شد، نمایندگان ۲۶ حزب کمونیست و کارگری حضور داشتند. در نشست امسال، دربارهٔ اوضاع جهانی و وضعیت مبارزهٔ زحمتکشان در کشورهای مربوط و در جهان تبادل نظر شد. همچنین، دربارهٔ چگونگی اقدام‌های مشترک مصوب نشست آنلاین ویژهٔ حزب‌های برادر در روزهای ۱۹ و ۲۰ آذر ۱۴۰۰ (۱۰ و ۱۱ دسامبر ۲۰۲۱) بحث و گفت‌وگو شد.

 

در نشست اخیر، رفقای عضو کمیتهٔ مرکزی و مسئول و هدایت کننده فعالیت‌های بین‌المللی حزب کمونیست کوبا به صورت آنلاین شرکت داشتند. همچنین، سفیر کوبا در پرتغال و مسئول سیاسی سفارتخانه در بحث‌ها و بررسی‌های کارگروه شرکت فعال داشتند. رفقای میزبان این نشست، دربارهٔ امکان‌پذیر نشدن حضور برخی از رفقای حزب‌های عضو کار گروه به دلیل بروز جنگ در اوکراین توضیح دادند.

 

نمایندهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران در این نشست کارگروه که در برههٔ مهم و حساسی از تاریخ معاصر برگزار شد، شرکت فعال داشت و در بحث‌های مربوط به تصمیم‌گیری دربارهٔ موضوع اصلی همایش سالانهٔ آتی، ضرورت در نظر گرفتن شرایط خاص فعالیت حزب‌های برادر و مرحلهٔ تحولات سیاسی در کشورهای در حال توسعه در آسیا، آفریقا، و خاورمیانه را مطرح کرد. رفیق حزبی با اشاره به ویژگی‌های رژیم اسلام‌گرای حاکم در ایران و سرکوب مستمر فعالیت‌ها و جنبش‌های کارگری، زنان، و جوانان در کشور، مطرح کرد که همایش سالانهٔ حزب‌های برادر باید فرصت برای تبادل نظر همهٔ حزب‌ها و به‌ویژه حزب‌هایی فراهم شود که در شرایط دشوار سلطهٔ رژیم‌های دیکتاتوری فعالیت و مبارزه می‌کنند. نمایندهٔ حزب ما در صحبت‌های خود بر ضرورت توجه به نقش جنبش‌های مدنی و اجتماعی، و همچنین توجه به مرحلهٔ خاص تحول ملی و دموکراتیک در کشورهای در حال توسعه، و از جمله در ایران، به مثابه مرحله‌ای عینی و ضرور برای گشودن مسیر مبارزه در راه انقلاب‌های اجتماعی تأکید کرد.

 

حزب‌های حاضر در نشست ۱۴ اسفند، از اعلام آمادگی حزب کمونیست کوبا برای میزبانی همایش جهانی در سال ۲۰۲۲ بسیار استقبال کردند. کارگروه تصمیم گرفت که بیست و دومین همایش جهانی حزب‌های کمونیست و کارگری در پاییز سال ۱۴۰۱/ ۲۰۲۲ در هاوانا، پایتخت کوبا، برگزار شود. نشست کارگروه پس از بحث‌های روشنگر، موضوع‌های اصلی همایش جهانی آتی را این طور تعیین کرد: “همبستگی با کوبا و همهٔ خلق‌هایی که در حال مبارزه‌اند؛ با اتحاد در مبارزهٔ ضدامپریالیستی قوی‌تر خواهیم بود؛ همراهی با جنبش‌های اجتماعی و مردمی، در مقابله با سرمایه‌داری و سیاست‌های آن؛ تهدید فاشیسم و جنگ؛ در دفاع از صلح، محیط‌زیست، حقوق کارگران، همبستگی، و سوسیالیسم”. دستور کار همایش آتی به روال سابق تنظیم خواهد شد. همچنین، اشاره شد که یک هدف از برگزاری همایش، کوشش برای تصویب بیانیهٔ نهایی با توافق جمعی همهٔ حزب‌های شرکت کننده خواهد بود. قرار شد که حزب کمونیست کوبا پیش‌نویس بیانیه پایانی بیست و دومین همایش جهانی حزب‌های کمونیست و کارگری را تا ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) به کارگروه ارائه دهد. نشست اخیر کارگروه همچنین انتشار پیام همبستگی ویژه‌ای با کمونیست‌های اوکراین را تصویب کرد: “حزب‌های حاضر در نشست کارگروه برگزاری همایش جهانی حزب‌های کمونیست و کارگری، حمایت خود را از مبارزهٔ کمونیست‌های اوکراینی و همبستگی خود را با مبارزهٔ آنها اعلام می‌کنند؛ مبارزه‌ای که کمونیست‌های اوکراینی در شرایط بسیار دشوار جنگ و اذیت و آزار ضدکمونیستی، در راه دفاع از صلح و حقوق کارگران و مردم اوکراین ادامه می‌دهند.”

 

با پرچم “نه به جنگ، آری به صلح” در مراسم بزرگداشت ۱۰۱مین سالگرد بنیادگذاری حزب کمونیست پرتغال

در روز یکشنبه ۶ مارس (۱۵ اسفند)، روزی که حزب کمونیست پرتغال صد و یکمین سالگرد تأسیس خود را جشن می‌گرفت، نمایندگان حزب‌های شرکت کننده در نشست حضوری کارگروه در لیسبون، به دعوت رهبری حزب برادر این فرصت را یافتند که در گردهمایی شکوهمندی به همین مناسبت شرکت کنند که در استادیوم سرپوشیدهٔ لیسبون با شعار “آینده از آنِ حزب ماست: آزادی، دموکراسی، سوسیالیسم” برگزار شد. در این گردهمایی، رفیق جرونیمو دو سوزا، دبیرکل محبوب حزب کمونیست پرتغال، سخنرانی همه‌جانبه‌ای کرد که در آن از جمله به موضوع جنگ در اوکراین و شرایط دشوار ایجاد شده در جهان پرداخت. رفیق دو سوزا در پایان مراسم با نمایندگان حزب‌های برادر دیدار و گفت‌وگو کرد. فرازهای اصلی سخنرانی رهبر حزب برادر از این قرار بود:

 

“پیامدهای نظام نابکار و چپاولگر [سرمایه‌داری] را در بازمانده‌های غم‌انگیز مرگ و ویرانی در مسیر طی شدهٔ آن نیز می‌توان دید. به نظر می‌رسد که برای پاسخ‌گویی به بحرانی که نظام سرمایه‌داری را در خود فرو برده است، جنگ‌افروزی تنها گزینه در مقابل آن است. امروزه ویرانی‌ها و تباهی‌های ناشی از جنگ، از فلسطین تا سوریه، از عراق تا لیبی، از یوگسلاوی تا افغانستان، به دست آنانی که وانمود می‌کنند بی‌آزار و دوستدار صلح‌اند، دیگر برای توده‌های مردم آشکار و شناخته شده است.

 

ما در اروپای شرقی، در اوکراین، شاهد وضعیت جنگی هستیم. جنگی که باید متوقف شود و هرگز نمی‌بایست آغاز می‌شد. رویدادهای تأثربرانگیز و غم‌آفرین جاری در اوکراین به‌حق مایهٔ بهت و تشویش درک‌شدنی است. رویدادهایی با پیامدهای مصیبت‌زا که بر اساس اطلاعات ساختگی و تحریف شدهٔ چندش‌آور، حاصل دست کسانی که در سیاست‌های دخالت و تجاوز نقش‌آفرینی می‌کنند، دستاویزی برای راه انداختن کارزار جدید ضدکمونیستی شده است، و در آینده خطرهای جدی و واکنش‌های اثرگذاری در اروپا و سراسر جهان به بار خواهد آورد.

 

حزب کمونیست پرتغال از این جنگ حمایت نمی‌کند. اگر خلاف آن گفته ‌شود، افترایی ننگین است. حزب کمونیست پرتغال پیشینهٔ بی‌همتایی در پیکار در راه صلح در کارنامهٔ خود دارد. حزب کمونیست پرتغال هیچ ارتباطی با دولت روسیه و رئیس‌جمهور آن ندارد. حزب کمونیست پرتغال از لحاظ دیدگاه طبقاتی با نیروهای سیاسی حاکم بر روسیه سرمایه‌داری و گروه‌های اقتصادی حامی آن مخالف است. حزب کمونیست پرتغال همچنین با راهبرد افزایش جنگ‌افزارها و سلطه‌گری دیرینهٔ امپریالیسم آمریکا مخالف است.

 

موضع حزب کمونیست پرتغال را تحریف نکنید که برخلاف دیگران، با موضعی روشن و صریح، کودتای ۲۰۱۴ را که آمریکا در اوکراین مهندسی و اجرا کرد و نیرویی بیگانه‌هراس و جنگ‌افروز را به قدرت رساند، و نیز مداخلهٔ نظامی اخیر روسیه در اوکراین و تشدید جنگ‌افروزی آمریکا، ناتو، و اتحادیهٔ اروپا را محکوم کرده است، و با هرگونه مداخله‌گری، خشونت، و رو‌دررویی مخالف است.

 

حزب کمونیست پرتغال نقض اصول حقوق بین‌المللی، منشور سازمان ملل متحد، و توافق نهایی کنفرانس امنیت و همکاری اروپا (کنفرانس هلسینکی) را محکوم می‌کند؛ اینها اصولی است که حزب ما همیشه از آنها دفاع کرده است و اکنون نیز با همین اعتقاد به دفاع مداوم از آنها ادامه می‌دهد.

 

موضع حزب کمونیست پرتغال، همچون همیشه، دفاع از صلح و همبستگی با مردمی است که از خشونت و پیامدهای جنگ رنج می‌برند. از آنجا که این حزب چنین اصولی را هرگز نادیده نگرفته است، مدت‌هاست که در مورد خطرهای جدی ناشی از سیاست توسعه‌طلبانهٔ بی‌وقفهٔ ناتو به اروپای شرقی، مانورهای تحریک‌آمیز و استقرار روزافزون نیروها و تجهیزات نظامی در امتداد مرزهای روسیه، کنار گذاشتن معاهده‌های مهم خلع سلاح، و رد پیشنهادها برای صلح و امنیت اروپا و جهان، هشدار داده است.

 

این پرسش اهمیت دارد که جنگ به سود چه کسانی است؟ جنگ نه به سود اوکراینی‌ها، و نه به سود روس‌ها و دیگر مردم اروپا است. جنگ در خدمت منافع دولت آمریکا و صنایع نظامی آن است تا توجه را از مشکلات داخلی منحرف سازد، در مقیاس بزرگ اسلحه بفروشد، تا از جنگی که هزاران کیلومتر با مرزهایش فاصله دارد، از نظر اقتصادی و نظامی سود ببرد.

 

حزب کمونیست پرتغال طرفدار صلح است، نه جنگ! این حزب از مردم پرتغال می‌خواهد تا بسیج شوند و برای صلح، نه برای تشدید جنگ، اقدام کنند. و خواستار همبستگی و کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم است که نباید آن را با حمایت از گروه‌های فاشیست و نئونازی اشتباه کرد. ضروری است که سیاست مجادله متوقف شود، زیرا که فقط به تشدید درگیری، از دست رفتن جان انسان‌ها، و رنج بیشتر منجر می‌شود.

 

برقراری آتش‌بس و آغاز روند گفت‌وگو با هدف مذاکره برای یافتن راه‌حل این مناقشه، پاسخ به مشکلات امنیت جمعی و خلع سلاح در اروپا، رعایت اصول منشور سازمان ملل متحد و توافق نهایی کنفرانس هلسینکی برای صلح و همزیستی ملت‌ها، اقدام‌های لازم برای کمک به تنش‌زدایی در اوکراین است.

 

تقویت مبارزه با فاشیسم و جنگ‌طلبی، مخالفت با افزایش تنش‌ها و تجاوز و مداخلهٔ امپریالیسم، مبارزه با گسترش ناتو و کوشش برای انحلال آن، مبارزه علیه نظامی کردن اتحادیهٔ اروپا، و پایان دادن به تحریم‌ها و محاصره‌ها، مبارزه برای صلح و خلع سلاح جهانی، از میان بردن سلاح‌های هسته‌یی، برای احترام گذاشتن به حقوق و حاکمیت مردم، اهمیت بسیار زیادی دارد.”

«نامۀ مردم»

خطر نادیده گرفتن مبارزۀ ضددیکتاتوری ولایی و درگیر شدن در جانبداری‌های «جنگ سرد» جدید به زیان منافع ملی کشور

در شرایطی که اوضاع اقتصادی و روابط بین‌المللی در جهان وارد مرحلۀ جدید و نگران کننده‌ای می‌شود، هنوز هم سران “نظام” جمهوری اسلامی ایران و در رأس آنها خامنه‌ای و رئیس‌جمهور برگماردهٔ ولایت فقیه همان شعارهای تخیلی و وعده‌های غیرعملی همیشگی را برای حل بحران‌ها تکرار می‌کنند. رژیم ولایی نتوانسته است و نخواهد توانست بحران‌های ... خطر نادیده گرفتن مبارزۀ ضددیکتاتوری ولایی و درگیر شدن در جانبداری‌های «جنگ سرد» جدید به زیان منافع ملی کشور

ادامه

اتحاد شوروی, اسپانیا, المان, امپریالیسم, امریکا, اوکراین, ایتالیا, ایران, جنگ سرد, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, سیاسی, مقاله, ناتو

حزب کمونیست جمهوری دونباس؛ احزاب در«Solidnet» درگیری دونباس را چگونه ارزیابی می‌کنند؟

وب سایت بین المللی احزاب کمونیست و کارگری («Solidnet») در رابطه با آخرین رویدادهای دونباس در اوکراین حاوی بیانیه متعدد وموضع متفاوتی هستند.

ادامه

اتحاد شوروی, المان, امریکا, انگلستان, اوکراین, ایران, پرتغال, جهان, دونتسک, دیدگاه, روسیه, سیاسی, کارگری, کانادا, لوگانسک, ناتو, همبستگی, یونان

شرق؛ شاه و پروژه کودتا

یرواند آبراهامیان؛ سیا برای منحرف‌کردن نقش خود، شایعاتی دروغین را منتشر کرد که حزب توده در روزهای حساس کودتا علیه مصدق درآمده است. بسیاری از چپ‌ها در ایران، مانند مصطفی شعائیان که به منابع اولیه دسترسی نداشتند، به آسانی این تصور نادرست را پذیرفتند.

ادامه

اتحاد شوروی, اقتصادی, امریکا, انگلستان, ایران, تاریخ, جهان, حقوق بشر, دیدگاه, سیاسی

آیا اویغورها «کارگرهای بَرده»اند؟

ادامه گزارش “کار اجباری اویغورها” همچون پدیده‌ای مهلک در زمینه حقوق بشر در چین همچنان مطرح است. عمده‌ترین خاستگاه چنین گزارش‌هایی، مؤسسهٔ سیاست راهبردی استرالیا به‌نام ” اسپی” (ا= Aspi) است که در سال ۲۰۲۰ / ۱۳۹۹ گزارشی را به‌نام “اویغورها برای فروش” منتشر کرد که در آن ادعا می‌شود دولت چین در حال تنظیم ... آیا اویغورها «کارگرهای بَرده»اند؟

ادامه

امریکا, انگلستان, جهان, چین, دیدگاه, سازمان بین‌المللی کار, شرق آسیا, کارگری, مقاله