گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

«قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

امضا گرفتن به جبر و برخلاف اراده کارگران، مسیر احقاق حق کارگران را مسدود کرده و آنها را در مسیر مطالبه گری با محدودیت مواجه کرده است. به گزارش خبرنگار ایلنا، «بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم یعنی به ... «قراردادهای سفیدامضا» نمادی از تحمیل بی‌حقوقی مطلق به کارگران

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

نادیده گرفتن حق تشکل‌یابی کارگران / ایجاد جوِ ترس برای تحمیل شرایط کارفرما

مشاور عالی کانون انجمن‌های صنفی کارگران ایران، نسبت به تضییع حقوق کارگران با توجه به شرایط اضطراری هشدار داد.

 

علی اکبر سیارمه در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، گفت: «چنین افزایشی در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. من ۵ سال در شورای عالی کار حضور داشتم اما معتقدم که با وجود این افزایشِ بی‌سابقه دستمزد، همچنان به مسائل معیشتی کارگران به صورت ریشه‌ای نگاه نمی‌شود.»

 

وی با اشاره به سهم دستمزد از هزینه‌های تولید که برخی منابع مدعی سهم حداقل ۵ درصدی برای آن هستند، گفت: «نقش و جایگاه دستمزد، هیچگاه در ایران مورد توجه ریشه‌ای قرار نگرفته است. در کشورهای توسعه‌یافته، سهم دستمزد از هزینه‌های تولید تا ۷۰ درصد هم می‌رسد اما در ایران در سال‌هایی که رشد اقتصادی مثبت و سطح تورم پایین بوده، سهم دستمزد از این هزینه‌ها با ۵ درصد نمی‌رسید و حالا به ۱۰ درصد هم نمی‌رسد.»

 

سیارمه با بیان اینکه در این سال‌‌ها معیشت مدنظر نبوده و کارفرمایان هم هرجا که از بابت افزایش دستمزد خود در فشار دیدند تلاش کردند که شرکای کارگری را به طرف خود بکشند، افزود: «حرف شرکای کارفرمایی ما در شورای عالی کار این است که گروه کارگری به سمت‌شان بیاید و در چنین فشاری با آنها همدل شود!»

 

تاثیر کرونا بر روابط کارگر و کارفرما

 

مشاور عالی کانون انجمن‌های صنفی کارگران ایران، با اشاره به ورود کرونا به کشور و اضافه شدن شیفت‌های بیشتر به عوض جلوگیری از تراکم کارگران در محیط کار در شیفت روز، گفت: «زمان ورود کرونا به کشور، برخی صنایع شروع به کاستن از نیروهای خود کردند و حتی در آن شرایط که محدودیت‌های تردد و تعطیلی کسب‌و‌کارهای غیرضروری با سختگیری اجرا می‌شد، کارگرانی را که اخراج نکرده بودند، در چند شیفت به کار می‌گماردند، بدون اینکه نوبت‌‌کاری، تعطیل‌کاری و اضافه کار آنها را پرداخت کنند.»

 

سیارمه با بیان اینکه کارفرمایان با همین ذهنیت به کار خود ادامه دادند و امروز پس از گذشت بیش از ۲ سال از ورود کرونا به کشور، همچنان در برخی از مشاغل از کارگران خود چند شیفته کار می‌گیرند، گفت: «به نظر می‌رسد که آن فضا اینقدر جا افتاده که کارفرمایان مایل به جدا شدن از آن نیستند و همچنان می‌خواهند در همان وضعیت محیط کسب و کار خود را به اسم وضعیت اضطراری اداره کنند.»

 

وی افزود: «امروز هم که بیشتر محدودیت‌های کرونا لغو شده، به واسطه‌ی افزایش ۵۷ درصدی دستمزد می‌خواهند وضعیت اضطراری خود را تمدید کنند و جو روانی آمیخته با ترس را برای کارگران رقم بزنند و به آنها بقبولانند که اگر وضعیت ما را قبول ندارید پس جمع کنید به خانه‌هایتان برگردید اگر هم با ما هستید، پس هرچه می‌دهیم را قبول کنید و به هر آنچه نمی‌دهیم، ایراد نگیرید؛ چون جای دیگری وجود ندارد که با شما بهتر از این برخورد کند!»

 

اجبار کارفرمایان برای پذیرش شرایط

 

مشاور عالی کانون انجمن‌های صنفی با اشاره به اینکه کارفرمایان از کارگران خود انتظار ندارند که آنها حقوق قانونی خود را پیگیری کنند، تصریح کرد: «نوبت کاری، کار در روزهای تعطیل، کار بیشتر از ۶ ساعت در روز در مشاغل سخت، رعایت مرخصی‌های قانونی، برخورداری از قرارداد کار با درج ساعت کار و رعایت مزایای عرفی و قانونی، ابتدایی‌ترین حقوق هر کارگر است که حالا کارفرما از کارگر می‌خواهد که پیگیرشان نباشد.»

 

سیارمه با بیان اینکه سرمایه انسانی به سبب فاصله گرفتن قوانین حمایتی از قدرت اجرایی‌شان به اهمیت شده است، یادآور شد: «حقوقِ نوشته‌ نیروی منقرض شده‌ است و کسی پاسخگوی این وضعیت نیست. زمانی در حیاط وزارت کار بودم و با کارگران فضای آن سبز صحبت می‌کردم. وزارتخانه‌ها این مسائلی ابتدایی خود را هم به پیمانکاران سپرده‌اند. کارگران به من گفتند که کار به صورت حجمی به پیمانکار سپرده شده و پیمانکار هم بدون توجه به تعداد کارگرانی که برای اجرای کار لازم است، ما را به کار گرفته و یک نفر باید به جای چند نفر کار کند. وقتی در وزارت کار چنین وضعیتی وجود داشت، دیگر در کارگاه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی دور از شهرها و سایر مناطق دوردست چه خبر باید بوده باشد؟»

 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان استان قزوین با اشاره به اینکه در فصول گرم سال که مصرف برق افزایش می‌یابد، صنایع پرمصرف فعالیت خط تولید خود را به شب‌ها موکول می‌کردند، افزود: «با این حال، به ازای اینکه از کارگر در شیفت شب استفاده می‌کردند، مازاد مزد کار شب را پرداخت نمی کردند؛ با این وضعیت باید پرسید که آیا تولیدات ما به قیمت سال‌های گذشته عرضه می‌شوند؟ با این حال تا دستمزد کارگران تکان می‌خورد، فریادشان بالا می‌رود. ما باید بدانیم که اگر قدرت خرید کارگر بالا برود، ۱۰۰ درصد آن در بازار ایجاد تقاضا می‌کند یعنی در قالب نقدینگی غیرجاری که به صورت ارز، طلا و… ذخیره می‌شود، درنمی‌آید.»

 

سیارمه با بیان اینکه کارفرمایان می‌خواهند که از این وضعیت به نفع خود استفاده کنند، گفت: «در برخی از مشاغل کارگر را ۱۲ ساعت در روز به کار می‌گیرند اما نظارتی بر آنها وجود ندارد و در این شرایط نه به کارگر نوبت‌‌کاری می‌دهند، نه حق شیفت، نه افزایش‌های معقول دستمزد؛ یعنی وضعیتی به وجود آمده که کارگر فرصت رسیدگی به کارهای شخصی‌اش را هم ندارد. کارگر ۶ روز کار می‌کند و ۱ روز هم که باید استراحت کند، شاید برای کار فراخوانده شود. در این شرایط دیگر تعطیلی معنی ندارد.»

 

مذاکره بدون توانمندسازی و تشکل‌یابی

 

وی با بیان اینکه در این شرایط هم بحث مزد منطقه‌ای و مزد صنایع و حرف شغلی پابرجاست، گفت: «شورای عالی کار در ماه‌های آینده یافته‌های مربوط به تعیین غیرمتمرکز دستمزد را بررسی می‌کند. با وجود اینکه بارها هشدار داده شده که زیرساخت‌‌های کشور آمادگی پذیرش مزد منطقه‌ای و مزد صنایع و حرف شغلی را ندارد و کارگران هم آنچنان قوی نیستند که توان چانه‌زنی بر سر افزایش دستمزد خود را داشته باشند، این بحث را به شورای عالی کار می‌فرستند تا گروه کارگری را با خود همراه کنند؛ در شرایطی که نباید آن را بپذیریم. از طرفی، زمانی که توانمندسازی کارگران و حق تشکل‌یابی آنها را نادیده گرفتند، چگونه انتظار مذاکره از آنها را بر سر دستمزد را دارند؛ آنهم در سطح استانی!»

قراردادهای موقت ضد شعار اشتغال آفرینی و برای جامعه کارگری بی‌معناست

اینکه شاغلان در فضاهای کار مستمر و کارهایی که نیروی کار باید در آن سال‌ها فعال باشد نیز مشمول قراردادهای موقت و سالانه شدند، اصلا قابل پذیرش نیست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش

برگزاری نشست گروه تدارک همایش سالانهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری جهان

کارگروه تدارک همایش سالانهٔ حزب‌های کمونیست و کارگری جهان در جلسه‌ای که در لیسبون در تاریخ ۱۴ اسفند (۵ مارس) برگزار شد، دربارهٔ مکان، تاریخ، موضوع، و چارچوب بیست و دومین نشست بین‌المللی حزب‌های کمونیست و کارگری (IMCWP) تصمیم گرفت و روند تدوین و انتشار سند نهایی را بررسی کرد.

ادامه

اروپا, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امنیتی, ایران, پرتغال, تحریم, دیدگاه, روسیه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, فاشیسم, فلسطین, کارگری, کمونیسم, کوبا, گزارش, ناتو, یوگوسلاوی

فعال کارگری؛ به نظر می‌رسد دستمزد زیر خط مرگ در ۱۴۰۱ هم ادامه داشته باشد

فعال صنفی کارگران خباز گفت: دستمزد ۱۴۰۰ کارگران خباز استان کردستان در اسفند افزایش یافت؛ یعنی این کارگران دوازده ماه گذشته‌ی سال ۱۴۰۰ را با دستمزد ۱۳۹۹ کار کردند!

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, گزارش