مخالفت آلمان با تصمیم‌گیری سیاسی درباره پروژه گازی “نورد استریم ۲”

صدر اعظم جدید آلمان پروژه گازی “نورد استریم ۲” را یک موضوع مرتبط با بخش خصوصی دانسته و هر گونه تصمیم‌گیری سیاسی درباره آن با توجه به مناقشات با روسیه بر سر اوکراین را رد کرد..

ادامه

اروپا, امریکا, اوکراین, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا

صلح خاورمیانه در گرو تشکیل کشور مستقل فلسطین است

رئیس‌جمهور مصر تاکید کرد یافتن راهکاری سیاسی و دائم برای بحران سوریه یک مسئله با اهمیت برای خاموش کردن شعله جنگ است.

ادامه

اتحادیه عرب, اتیوپی, افریقای جنوبی, امریکا, ترکیه, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, دیدگاه, سودان, سوریه, صلح, فلسطین, لیبی, مداخله خارجی, مداخله نظامی, مصر, همبستگی, یمن

۱۲۰ نماینده عراقی خواستار مقابله با ماجراجویی آمریکا شدند

در پی ادامه تحرکات نظامی آمریکا در نقاط مختلف عراق از جمله حمله هفته گذشته بالگردهای آمریکایی به نیروهای پلیس فدرال عراق در استان کرکوک، ۱۲۰ نماینده عراقی خواستار مقابله پارلمان با این امر شدند.

ادامه

امریکا, جهان, خاورمیانه, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

۵۳ مقام سابق آمریکایی خواستار بازگشت ترامپ به برجام شدند

بیش از ۵۰ نفر از مقام های سابق امنیتی، سیاسی و نظامی آمریکایی با تاکید بر لزوم بازگشت واشنگتن به برجام اعلام کردند، سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران و خروج وی ازتوافق هسته ای هیچ یک از اهداف او را محقق نمی کند و حتی تبعاتی برای ایالات متحده نیز خواهد داشت.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, ایران, جهان, چین, خبر, روسیه, مذاکرات اتمی

فرانسه خواستار حذف فیزیکی جهاد گرایان فرانسوی در عراق  و سوریه و عدم بازگشت آنان است

یک “تابو” که فرو می‌ریزد، رازی کما‌بیش پنهان که آشکار می‌شود. فرانسه همانند برخی دیگر از کشورها، از جمله بریتانیا عملیات حذف فیزیکی جهادگرایان شهروند فرانسوی را در عراق و سوریه دنبال می‌کند.

 

لوموند بر اساس منابع موثق خود در شماره چهارشنبه/ ۲۲ فوریه این روزنامه فاش ساخته است که فرانسوا هولاند، رئیس جمهوری فرانسه در برخورد با این پدیده، خط مشی روشنی را برگزیده است: فرانسوا هولاند خواستار آنست که در برخورد با اینگونه جهادگرایان، کار به نحوی فیصله یابد که جهاد گرایان زندانی در کار نباشد، یا تعداد آنانی که زندانی می شوند، حداقل ممکن باشد.

 

لوموند می نویسد که این موضوع در شورای دفاع ملی فرانسه مطرح شده و قانونی نبودن این رویکرد کنار گذاشته شده است. ژان-ایو لو دوریان وزیر دفاع فرانسه در همین رابطه در ماه ژانویه گذشته و در برابر پارلمان این کشور گفت: “امیدوار است که تمامی آنان پیش از رسیدن به اردوگاه دیگری کشته شوند…آنان دشمنان ما هستند و میدانند که در چه راهی گام گذاشته‌اند.”

 

موضوع حذف فیزیکی جهادگرایان فرانسوی توسط نیروهای امنیتی، تک تیراندازان نیروهای ویژه و حملات هدفمند هواپیماهای شکاری رافال فرانسه از سال ۲۰۱۵ به این سو به تدریج ابعاد گسترده تری به خود گرفته است.

 

فرانسوا هولاند پیش تر در گفتگو با دو روزنامه نگار روزنامه لوموند که کتاب آنان در ماه دسامبر گذشته منتشر شد، اذعان نمود که خود او پیش تر دستور حذف فیزیکی عناصر جهادگرای فرانسوی را که مظنون به دست داشتن در گروگان گیری ها و یا حملات دیگر علیه منافع فرانسه در کشورهای آفریقایی ساحل بوده اند، صادر کرده است.

 
لوموند می‌نویسد که حذف جهادگرایان فرانسوی از همان آغاز در کشورهایی همچون لیبی، نیجر، موریتانی، مالی و حتی سومالی آغاز شده است.

 

در مورد عراق و سوریه حذف فیزیکی جهادگرایان توسط حملات هوایی از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و این اواخر کار از بین بردن جهاد گرایان فرانسوی در عراق و سوریه به نیروهای ویژه سپرده شده است.

 

در نیمه شب جمعه ۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۵ هواپیماهای شکاری رافال فرانسه به یک اردوگاه آموزشی گروه دولت اسلامی(داعش) در نزدیکی “رقه” حمله کردند. در بمباران این اردوگاه که به آموزش جهادگرایان خارجی، از جمله فرانسوی اختصاص داده شده بود، حداقل ۶ جهادگرای فرانسوی کشته شدند. بر اساس برخی از ناظران بسیاری از حملات هواپیماهای شکاری فرانسوی در سوریه و عراق به اماکن و پایگاه هایی در خاک سوریه و عراق انجام گرفته که نیروهای اطلاعاتی فرانسه و یا متحدین آمریکایی و بریتانیایی فرانسه، وجود جهادگرایان فرانسوی در این اماکن را تأیید و گزارش کرده بودند.

 

این عملیات، فقط منحصر به فرانسه نبوده، بلکه نیروهای آمریکایی و بریتانیایی هم زمان با تلاش های فرانسه در این راه، حذف جهادگرایان شهروند آمریکایی و بریتانیانی را آغاز کرده بودند. افزون بر این، برای حذف جهادگرایان شهروند این کشورها و احتمالاً دیگر کشورها، میان آمریکا، بریتانیا و فرانسه تبادل اطلاعات و هماهنگی عملیاتی وجود داشته است. “درون” ها و یا هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی طی این سال ها، همانند عقاب در آسمان عراق و سوریه در پرواز بوده اند. حذف فیزیکی جهادگرایان خارجی، آمریکایی، بریتانیایی، فرانسوی و …یکی از اهداف اصلی “درون” های آمریکایی بوده است.

 

دو کشور فرانسه و بریتانیا رویکرد حذف فیزیکی جهادگرایان شهروند خود را با استفاده از نیروهای ویژه خود، از نیمه های سال ۲۰۱۶ میلادی آغاز کرده اند.

 

روزنامه بریتانیایی “ساندی تایمز” در اوایل نوامبر سال ۲۰۱۶ برنامه مخفی بریتانیا برای حذف فیزیکی ۲۰۰ جهاد گرای شهروند بریتانیا را فاش ساخت. بر اساس این برنامه، نیروهای ویژه ارتش بریتانیا موسوم به “اس آ اس” مأموریت یافته اند تا نسبت به حذف فیزیکی صدها جهادگرای خارجی مستقر در سوریه و عراق وارد عمل شوند. نام و تمامی مشخصات و دیگر اطلاعات مربوط به این جهادگرایان خارجی برای شکار در اختیار “اس آ اس” گذاشته شده است. این اطلاعات را یک مقام بلند پایه نظامی بریتانیا که نام او فاش نشده است، به این نشریه بریتانیایی داده است.

 

مأموریت نیروهای ویژه بریتانیا این بوده است که اقدامی نمایند که بازگشت این ۲۰۰ نفر جهادگرا به بریتانیا غیر ممکن شود. مطمئناً با کشتن آنان و در مواردی برای تخلیه اطلاعاتی، دستگیری برخی از آنان در دستور عملیات “اس آ اس” قرار گرفته است.

 

بر اساس اطلاعات روزنامه لوموند فرانسه، هم اکنون در حدود ۶۸۰ فرانسوی جهادگرا در سوریه و عراق زیر پرچم گروه دولت اسلامی(داعش) و یا دیگر گروه های جهادگرا هستند. ۲۷۵ نفر آنان زن هستند. تا کنون بیش از ۲۳۰ نفر از جهاد گرایان فرانسوی در نبردها و یا در چهارچوب برنامه حذف، کشته شده اند.
تعدادجهادگرایان بریتانیایی در دو کشور عراق و سوریه در حدود ۷۰۰ نفر برآورد می شود.

 

با شکست های پی درپی داعش در عراق و سوریه، این احتمال تقویت می شود که بخشی از جهاد گرایان خارجی، فرانسوی، بریتانیایی و …برای فرار از مرگ و کشته شدن به دست نیروهای ویژه فرانسوی و بریتانیایی قصد فرار از سوریه و عراق و پیوستن به کشورهای خود را داشته باشند.

 

بازگشت آنان با توجه با عقب نشینی پیکارجویان داعش از مناطق شمالی سوریه و با توجه به واحدهای شکارچی انسان (نیروهای ویژه) فرانسوی و بریتانیایی بسیار مشکل شده است.یکی از اعضای گروه داعش به لوموند گفته که هم اکنون ترس بسیار شدیدی محافل جهادگرایان خارجی مستقر در سوریه و عراق را فرا گرفته است.

 

منابع اطلاعاتی لوموند گفته اند که فرانسه فقط امکان بازگشت کودکان جهادگرایان شهروند فرانسوی را از کشورهای عراق و سوریه در دست بررسی دارد و تلاش می‌کند که تا حد امکان، جهاد گرایان دیگر نتوانند به خاک فرانسه بازگردند.

رادیو فرانسه

نماینده مجلس مصر:‌ ارتش سوریه شکست ناپذیری این کشور را ثابت کرد

نماینده مجلس مصر روز یکشنبه گفت: ارتش سوریه سلطه برخی کشورها را که گمان می کردند می توانند، سوریه را شکست دهند، درهم شکست.   به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، البتاجی گفت:‌ تمدن مصر و سوریه به مانند صخره ای است که ارتش استعمار بر فراز آن شکستت خوردند و امروز برای دو کشور ... نماینده مجلس مصر:‌ ارتش سوریه شکست ناپذیری این کشور را ثابت کرد

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, سوریه, شمال غرب آسیا

تلاش نافرجام برای ترور بشار الجعفری در آستانه

به گزارش پانوراما الشرق الاوسط، «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و سرپرست هیات مذاکره کننده سوری در آستانه از حمله تروریستی نجات یافت.   یک عامل انتحاری که لباس پلیس به تن کرده بود و قصد داشت بشار الجعفری را ترور کند پیش از انجام اقدام تروریستی خود توسط سازمان اطلاعات روسیه ... تلاش نافرجام برای ترور بشار الجعفری در آستانه

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, روسیه, سوریه

هلاکت شماری از سرکرده های داعش در موصل عراق

منابع خبری شامگاه چهارشنبه گزارش دادند که شماری از سرکرده های داعش از جمله والی داعش در موصل و مسئول اطلاعات این گروه تروریستی در حملات هوایی ارتش عراق در بخش غربی موصل کشته شدند.   به گزارش پایگاه خبری شفق نیوز، ‘حقی اسماعیل عوید’ ملقب به ابو احمد از سرکرده های داعش در موصل ... هلاکت شماری از سرکرده های داعش در موصل عراق

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, شمال غرب آسیا, عراق

قهرمان جنگی روس در سوریه کشته شد / گردان پلیس نظامی روسیه عازم سوریه شد

رسانه های روسی از کشته شدن آلکسی ناینودین که عنوان قهرمان جنگ را در چچن کسب کرده بود در سوریه خبر دادند.     چند رسانه از جمله روزنامه «اسپتس ناز روسیه» و نشریه «رازودچیک» نوشته اند که سرهنگ دوم ناینودین ۳۱ ژانویه (۱۲ بهمن) در سوریه جان خود را از دست داده است.   ... قهرمان جنگی روس در سوریه کشته شد / گردان پلیس نظامی روسیه عازم سوریه شد

ادامه

جنگ بر علیه تروریسم, جهان, خبر, روسیه, سوریه