چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه ۲۳ آوریل در کنفرانس خبری در اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در انتقاد از روابط اقتصادی و تجاری چین و روسیه گفت: آمریکا در حالی که لایحه کمک به اوکراین را تصویب کرده، از طرفی دیگر، دست به اتهام بی‌اساسی علیه مبادلات ... چین: مواضع آمریکا در مورد روابط چین – روسیه ریاکارانه است

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, اقیانوسیه, اوکراین, تحلیل, جنایات جنگی, چین, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا

آمریکا، اروپا را درهم شکست

اروپا به یک رعیت کامل تبدیل شده است. به گزارش اسپوتنیک، والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه به اسپوتنیک گفت که آمریکایی‌ها اروپا را درهم شکستند و آن را دست نشانده خود کردند، آنها به سادگی اروپایی‌ها را “سرکوب” کردند. وی در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها به سادگی اروپا را زیر پا گذاشتند. آن را به ... آمریکا، اروپا را درهم شکست

ادامه

آمریکا, اروپا, اقتصادی, امنیتی, تحلیل, جهان, روسیه

کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

رئیس موسسه کریبروم روسیه با اشاره به موفقیت بریکس در پیاده سازی ارز دیجیتال خود، این گروه را در برابر استعمار دیجیتال مقاوم دانست. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ ایگور آشمانوف، رئیس موسسه کریبروم و عضو شورای حقوق بشر روسیه تاس گفت که کشور‌های عضو بریکس قادر خواهند بود مشترکاً در برابر استعمار ارزدیجیتال مقاومت کنند. ... کشور‌های بریکس می‌توانند به‌طور مشترک در برابر استعمار دیجیتال مقاومت کنند

ادامه

استعمار, اقتصادی, تحلیل, جهان, خبر, روسیه

خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

یک گزارش جدید نشان‌ می‌دهد اروپا تقریبا دو برابر بیشتر از میانگین نرخ جهانی درحال گرم‌شدن است؛ این گزارش تأثیرات تغییرات آب و هوایی در اروپا را بررسی و تاکید کرده است که این گرمایش، وقوع سیل و خشکسالی را تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان؛ سازمان هواشناسی سازمان ملل متحد و آژانس آب و ... خطر افزایش دما اروپا را تهدید می‌کند

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, ایتالیا, جهان, خبر, محیط زیست

بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

بر اساس پیش‌بینی «بلومبرگ»، چین در پنج سال آینده بیشترین سهم را در رشد اقتصاد جهانی خواهد داشت، به طوری که سهم چین از مجموع کشورهای G7 فراتر رفته و تقریباً دو برابر ایالات متحده خواهد بود. به گزارش رادیو بین‌المللی چین؛ محاسبات بلومبرگ در این هفته بر اساس آخرین داده‌های پیش‌بینی اقتصادی «صندوق بین‌المللی ... بلومبرگ: چین همچنان بزرگترین کمک کننده به رشد اقتصادی جهان در ۵ سال آینده خواهد بود

ادامه

اقتصادی, اندونزی, جهان, چین, ژئوپلیتیک, صندوق بین‌المللی پول, هندوستان

درخواست کمک پنج میلیارد دلاری ایران برای مقابله با کرونا

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انتشار یک پست اینستاگرامی خبر از درخواست رسمی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای حمایت مالی از این کشور در عرصه مقابله با بیماری کرونا را داده است.

 

به گزارش رادیو آلمان؛ صندوق بین‌المللی پول برای حمایت و پشتیبانی از کشورهایی که با شیوع بیماری کرونا روبه‌رو هستند، یک امکان مالی جدید پیش بینی کرده است.

 

این امکان مالی “ابزار مالی سریع” (Rapid Financial Instrument) نام دارد. صندوق بین‌المللی پول بودجه‌ای معادل ۵۰ میلیارد دلار برای تامین سریع نیازهای مالی کشورهایی که با شیوع بیماری کرونا روبه‌رو هستند، اختصاص داده است.

 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران “ایرنا” روز پنجشنبه ۲۲ اسفند (۱۲ مارس) گزارشی درباره نامه عبدالناصر همتی به رئیس صندوق بین‌المللی پول منتشر کرده است.

 

همتی در نامه‌ای که برای خانم کریستالینا گئورگیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول نوشته، خواستار بهره‌مندی از ابزار تامین مالی سریع شده است.

 

رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرده است که ایران از این صندوق درخواست پشتیبانی مالی به میزان پنج میلیارد دلار دارد.

 

گفته می‌شود که همتی این نامه را روز جمعه ۱۶ اسفند ارسال کرده است. بانک مرکزی مدعی شده است که دولت برای تهیه تجهیزات پزشکی نیاز به بهره‌مندی از ابزار مالی پیش بینی شده از سوی صندوق بین‌المللی پول دارد.

 

رئیس بانک مرکزی گفته است: «واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آن‌ها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب دیده باشد.»

 

درخواست کمک محمدجواد ظریف

 

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از دبی به درخواست محمدجواد ظریف از صندوق بین‌المللی پول اشاره کرده است. در این گزارش آمده است که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز با انتشار یک پست توییتری از این نهاد مالی بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

 

محمدجواد ظریف در این پست توییتری نوشته است که رئیس صندوق بین‌المللی پول، خانم کریستالینا گئورگیوآ اعلام کرده که «کشورهایی که مبتلا به ویروس کووید-۱۹ شده‌اند از طریق بهره‌مندی از ابزار سریع مالی مورد حمایت قرار می‌گیرند. بانک مرکزی ما خواستار بهره‌مندی سریع از این ابزار مالی است.»

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده است که مسئولانه به وظایف خود عمل کند.

 

سقوط بهای نفت و پیامدهای اقتصادی کرونا

 

در ارتباط با بیماری کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد ایران گزارش‌هایی نیز در رسانه‌های این کشور منتشر شده است. سعید لیلاز، یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی ازپیامدهای کرونا برای اقتصاد ایران به عنوان سخت‌ترین دوران اقتصادی تاریخ معاصر ایران سخن گفته است.

 

به باور لیلاز، پیامدهای اقتصادی کرونا عملا خود را طی چند ماه آینده نشان خواهد داد. بر اساس ارزیابی این کارشناس مسائل اقتصادی، کرونا می‌تواند ۲ تا ۳ درصد از نرخ رشد اقتصادی ایران را کاهش دهد. خسارات ناشی از این بیماری برای اقتصاد ایران نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

 

لیلاز معتقد است که با توجه به کاهش صادارت نفت خام ایران، تنزل ۲۰ دلاری بهای نفت تاثیر عمیقی بر اقتصاد ایران نخواهد داشت. در مقابل اما، در اثر پیامدهای اقتصادی کرونا، میزان صادارت غیرنفتی ایران نیز در حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

واشنگتن پست: بازنده نهایی جنگ قیمتی نفت، آمریکاست

پس از آنکه روس‌ها درخواست سعودی‌ها برای کاهش میزان تولید نفت را نپذیرفتند، عربستان آتش به جان بازار انداخت و بهای این ماده سیاه را به پست‌ترین جایگاه در دهه‌های اخیر کشاند. اما مسکو مرعوب اقدام انتحاری ریاض نشد بلکه نفت شیل آمریکا بود که وادار به عقب‌نشینی و فرار از این نزاع ویرانگر گردید.

ادامه

اقتصادی, الجزایر, امریکا, امریکای شمالی, انگولا, جهان, خبر, روسیه, شمال افریقا, عربستان سعودی, نیجریه, ونزوئلا

سقوط بی‌سابقه قیمت نفت به ۳۱ دلار/ جنگ جهانی نفت آغاز شد

پس از آنکه عربستان با کاهش قیمت نفت خود و وعده افزایش عرضه به بازار، به اقدام روسیه درمخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد، قیمت نفت که درهفته‌های اخیر از افت تقاضای ناشی از شیوع کرونا آسیب دیده، امروز بیشترین افت از سال۱۹۹۱ را به ثبت رساند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, جهان, روسیه, عربستان سعودی

کرونا، آمریکا را وادار به حذف تعرفه واردات برخی کالاها از چین کرد

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا واردات ده‌ها عنوان کالای پزشکی از چین از جمله ماسک، مواد ضدعفونی کننده دست و دستکش معاینه پزشکی یک بار مصرف را از تعرفه وارداتی مستثنی کرده است؛ اقدامی که حاکی از کمبود این کالاها در شرایط حساس شیوع ویروس کرونا است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, کره جنوبی

راغفر؛ دولت مواردی از جمله رفاه، خدمات، آموزش و سلامت را در بودجه نادیده گرفته است

قطعاً سال ۹۹ با این بودجه که دولت تهیه کرده است وضع به مراتب بدتر از سال ۹۸ خواهد بود چون هم بیکاری گسترده‌ای خواهیم داشت و هم تورم بالا؛ به نظر من نابرابری هم در جامعه بیشتر خواهد شد.

ادامه

اجتماعی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, مصاحبه و گفتگو