هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

هائیتی و هندوراس در هفته‌های اخیر خبرساز شده‌اند. خوآن اورلاندو اِرناندز (Juan Orlando Hernández) رئیس‌جهمور سابق هندوراس، به‌تازگی در دادگاهی در ایالات متحد به‌اتهام قاچاق مواد مخدر مجرم شناخته شده و ممکن است به حبس ابد محکوم شود. به‌نوبهٔ‌خود، هائیتی در حال حاضر کشوری بدون دولت است: گروه‌های مسلح علیه نخست‌وزیر کنونی که با معیارهای ... هائیتی، هندوراس، و هژمونی ایالات متحد آمریکا

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, استبداد, امپریالیسم, تروریسم, جهان, حقوق بشر, فرانسه, کانادا, کوبا, مقاله, هائیتی, هژمونیسم, هندوراس

کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

شیلی در هفته‌های اخیر افزایش نگران‌کننده‌ حمله‌های کین‌توزانهٔ رسانه‌ای علیه اعتبار حزب کمونیست را شاهد بوده است. این امر موجب شد که رئیس‌جمهور، گابریل بوریک، وادار به دفاع علنی از این حزب شود و این موضوع در سرمقاله‌ روزنامه “ال سیگلو” در روز دوشنبه ۴ مارس/ ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۲مورد بحث قرار بگیرد. رویارویی و بحث ... کمونیست‌‌ستیزی همراه با انتقام جویی به شیلی بازگشته است

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, استبداد, تروریسم, دیدگاه, زنان, سازمان ملل, شیلی, فاشیسم, کارگری, کلمبیا, کمونیسم, مارکسیسم, ونزوئلا

چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

امروز، صنعت تسلیحات در قلب نظام سرمایه‌داری قرار دارد. پژوهشگران کتابخانه یادبود مارکس استدلال می‌کنند که ما باید با هر دو پدیده مقابله کنیم. درگیری‌ها و کشورگشایی‌های نظامی و همچنین تولید و فروش جنگ‌افزار همیشه در کانون نظام سرمایه‌داری بوده‌اند. در سال ۱۵۷۷/ ۹۵۶ خورشیدی فرانسیس دریک که در پی طلا و نقره بود، به‌غارت ... چرا تجارت جنگ‌افزارها وجود دارد؟

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسپانیا, استثمار, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, ایتالیا, بحرین, برونئی, پرتغال, ترکیه, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, ژاپن, سرمایه‌داری, غارتگری, فرانسه, کره جنوبی, کنیا, کویت, مقاله, ناتو

اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

به‌قلم رفیق “جرمی کرونین”، سیاستمدار و رهبر سرشناس حزب کمونیست آفریقای جنوبی یافته‌های دیوان بین‌المللی دادگستری مبتنی بر اینکه یورش هولناک اسرائیل به مردم غزه مورد نسل‌کشی‌ای پذیرفته شده است رویدادی برجسته‌ به‌شمار می‌رود. این حکم، تلاش اسرائیل را برای جلوگیری از آنچه اکنون به رسیدگی قضایی‌ای بنیادی در مورد ارتکاب جنایت علیه بشریت از ... اکنون بیش از هر زمانی دیگر، پایدار باد همبستگی با فلسطین!

ادامه

آفریقای جنوبی, آلمان, آمریکا, اتحادیه اروپا, استرالیا, اسراییل, انگلیس, جنایات جنگی, جنوب آفریقا, جهان, خاورمیانه, دیدگاه, دیوان داوری لاهه, سازمان ملل, صهیونیسم, فلسطین, کانادا

حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

شروع کار دوبارهٔ پارلمان ایرلند شمالی (استورمونت) و انتخاب میشل اونیل به‌مقام “وزیر اول” برای بی‌پاسخ گذاشتن مسئلهٔ ضرورت مبارزه برای وحدت ایرلند است. حزب کمونیست ایرلند هشدار می‌دهد تحولات اخیر نشان دهندهٔ راهی به‌سوی اتحاد ایرلند و جنبش آزادی‌بخش ایرلند نمی‌باشد. انتخاب خانم میشل اونیل، معاون رهبر حزب شین- فِین، به‌مقام “وزیر اول” مجلس ... حزب کمونیست ایرلند: سخنی در ضرورت مبارزه برای استقلال و وحدت ایرلند!

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استثمار, استعمار, امپریالیسم, ایرلند, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, غرب اروپا, کارگری, کمونیسم, مقاله

برنامهٔ عمل مشترک حزب‌های کمونیست و جهان

شرکت کنندگان در بیست و سومین نشست جهانی حزب های کمونیست و کارگری در ازمیر، اراده و عزم خود در انجام اقدامات مشترک و همگرا در مورد موضوع‌های اصلی زیر، تا نشست بعدی، را اعلام می‌دارند:

۱.‌ مخالفت با جنگ‌های امپریالیستی، مسابقه تسلیحاتی، ازجمله سلاح‌های هسته‌ای، پایگاه‌های نظامی خارجی و همه عملیات سازمان ناتو؛ در همین چارچوب، افزایش تبلیغات طبقاتی و بسیج علیه گسترش و تجاوزات ناتو در سراسر جهان، ایستادگی در برابر دخالت ناتو و متحدانش در جنگ اوکراین و تجاوزات وحشیانه اسرائیل به مردم فلسطین؛ تقویت مبارزه برای جدا کردن اعضای ناتو و انحلال آن، سازماندهی مراسم ضد امپریالیستی و علیه جنگ در روز ۳۰ شهریورماه (۲۱ سپتامبر)، “روز جهانی صلح”، و حمایت از تلاش‌های “شورای جهانی صلح”.

۲.‌ توجه به مبارزه با فاشیسم و مظاهر آن به‌عنوان یکی از اولویت‌های جنبش بین‌المللی کمونیستی. برگزاری جشن روز پیروزی سال ۲۰۲۴/ ۱۴۰۳، به عنوان روز پیروزی بر فاشیسم در سال ۱۹۴۵/ ۱۳۲۴ خورشیدی.

۳.‌ سازماندهی هرچه نیرومندتر مراسم روز اول ماه مه ۲۰۲۴/ ۱۴۰۳، به‌عنوان روز مبارزات طبقاتی برای حقوق کارگران، عدالت اجتماعی، و برابری؛ برای لغو استثمار سرمایه‌داری در سراسر جهان؛ علیه جرم‌انگاری مبارزات کارگری و حقوق صنفی.

۴.‌ ابراز همبستگی با کمونیست‌هایی که با انواع سرکوب، مداخله در فعالیت‌شان، و ممنوعیت مواجه هستند و حقوق و آزادی‌های سیاسی آنان در هر جای جهان که پایمال می‌شود.

۵.‌ گرامی‌داشت روزهای جهانی نمادین در مبارزهٔ کمونیست‌ها با نشر بیانیه‌ها و کارزارهای مشترک به‌منظور ترویج ارزش‌های سوسیالیسم. در همین زمینه و به‌مناسبت صدمین سالگرد مرگ لنین، سازماندهی مراسمی برای تبلیغ اصول و ارزش‌های سوسیالیستی، مطرح بودن تاریخی سوسیالیسم. برگزاری مراسم بزرگداشت به‌مناسبت دهمین سالگرد مرگ نلسون ماندلا.

۶.‌ توسعه فعالیت‌های مشترک علیه کارزارهای ضد کمونیستی، فاشیستی، و تبلیغات ساختگی به‌ضد کمک تاریخی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی به بشریت.

۷.‌ توانمندتر کردن مبارزه زنان علیه نابرابری، سرکوب، و تبعیض با افزایش بسیج نیروها برای شرکت فعال در مراسم روز ۸ مارس، روز جهانی زن، به‌ویژه برای زنان شاغل.

۸.‌‌ فعالیت علیه گنجاندن خودسرانهٔ نام کوبا در فهرست “کشورهای حامی تروریسم” و دخالت در امور داخلی کوبا؛ برای افزایش همبستگی با مردم کوبا برای لغو فوری و بدون قیدوشرط محاصرهٔ اقتصادی، تجاری، و مالی تحمیل شده از سوی ایالات متحده.

در این زمینه، مشارکت فعال‌تر در روزهای جهانی همبستگی با کوبا که در آخر هفته هر ماه برگزار می‌شود. ما خواستار شرکت در هشتمین سمینار جهانی صلح و برچیدن پایگاه‌های نظامی خارجی هستیم که در تاریخ ۴ و ۵ ماه مه ۲۰۲۴ / ۱۴۰۳ در گوانتانامو، کوبا، برگزار می‌شود. برای افزایش مشارکت در نشست جهانی همبستگی با کوبا؛ در دومین نشست جهانی انتشارات نظری احزاب و جنبش های چپ؛ در سومین دوره از کنفرانس جهانی “پاتریا” (سرزمین پدری) که در روز مطبوعات کوبا برگزار می شود.

۹.‌ درخواست پایان دادن به حمله‌های وحشیانهٔ اسرائیل علیه مردم فلسطین و اشغالگری، شناسایی حقوق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت خود، مقاومت و داشتن یک کشور مستقل. درخواست حق بازگشت آوارگان و تأمین شرایط مطابق با قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل و آزادی زندانیان سیاسی فلسطینی.

محکومیت آنچه به‌اصطلاح معاملهٔ قرن نام گرفته است و سیاست‌های استعماری و تبعیض‌آمیز آمریکا و اسرائیل ازجمله شهرک‌سازی و توسعه شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، ارتفاعات جولان در سوریه، و کشتزارهای شَبعا و ارتفاعات روستای کَفَرشوبا در جنوب لبنان. در همین راستا، گرامی‌داشت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین در ۹ آذرماه (۲۹ نوامبر).

۱۰.‌ پنجاه سال پس از جنگ، اشغال، و تقسیم مصنوعی جزیرهٔ قبرس و مردم آن، حمایت از یکپارچگی دوبارهٔ این جزیره بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد. حمایت از مبارزهٔ مردم صحرای غربی برای حق تعیین سرنوشت خود بر اساس قطعنامه‌های مربوطه سازمان ملل متحد.

۱۱.‌ حمایت از مردم سوریه در مبارزه با گروه‌های جنایتکار مورد حمایت نیروهای مرتجع و امپریالیسم آمریکا-ناتو- اتحادیهٔ اروپا، و علیه محاصره، و برای پایان دادن به تحریم‌های اقتصادی و قانون ناعادلانهٔ سزار [اعمال تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه حکومت بشار اسد] و اخراج نیروهای اشغالگر خارجی و احترام گذاشتن به قوانین و مرزهای بین‌المللی.

۱۲.‌ تداوم همبستگی با مردم کشورهایی که در اثر زلزله، سیل، طوفان، آتش‌سوزی، و سانحه‌های راه آهن متحمل ویرانی و خسارت شدید می‌شوند و افشای نقش اصلی، سوداگری و نبودِ برنامه‌ریزی در نظام سرمایه‌داری در این زمینه.

۱۳.‌ مشارکت فعال در بسیج مردمی با هدف مطالبه برای مراقبت و حفاظت از محیط زیست و طرد شیوهٔ تولید و مصرف در نظام سرمایه‌داری.

۱۴. توافق بر سر اقدام مشترک حزب‌های کمونیستی و کارگری و نهاد‌های وابسته به‌منظور تقویت سازمان‌های جهانی ضد امپریالیست، به‌ویژه فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU)، شورای جهانی صلح (WPC)، فدراسیون جهانی جوانان دموکرات (WFDY)، و فدراسیون بین‌المللی دموکراتیک زنان (WIDF).

۱۵.‌ تقویت تعامل و همکاری بین حزب‌های کمونیستی و کارگری در همه مناطق جهان برای هموار کردن موفقیت‌آمیز راه به‌سوی بیست‌و‌چهارمین نشست جهانی حزب‌های کمونیستی و کارگری در سال ۲۰۲۴/ ۱۴۰۳.

بیست و سومین نشست جهانی حزب های کمونیست و کارگری

۲۸ – ۳۰ مهرماه ۱۴۰۲- ازمیر، ترکیه

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۱۹۴، ۱۵ آبان ۱۴۰۲

سرمایهٔ جهانی شده و رهبری ملی

یکی از جالب‌ترین بحث‌های کنونی این است که رهبری سیاسی اروپا در آنچه به‌نظر می‌رسد تلاش‌های ایالات متحده برای تضعیف اقتصادهای اروپایی است چرا در این تلاش‌ها با آمریکا همیاری می‌کند. پیش از این سیمور هرش، خبرنگار معروف و پژوهشگر آمریکایی که با ارائه شواهد و مدارکی دال بر اینکه ایالات متحده مسئول انفجار خط ... سرمایهٔ جهانی شده و رهبری ملی

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحادیه آفریقا, اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امپریالیسم, انگلیس, اوکراین, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, فاشیسم, نئولیبرالیسم, یونان

بدهی، ابزار اصلی سرمایه‌داری

جان گرین توضیح می‌دهد که نظام سرمایه‌داری نه تنها با پدیده “بدهی” مخالفتی ندارد، بلکه آن را به‌عنوان راهی برای وابسته ساختن افرادی که کم‌ترین بهره را از آن می‌برند، برای این نظام سودآور می‌داند. بدهکار بودن و ناتوانی در پرداخت بدهی یکی از تکراری‌ترین کابوس‌ها برای بسیاری از مردم است و اساس بسیاری از ... بدهی، ابزار اصلی سرمایه‌داری

ادامه

آزادی, استعمار, اقتصادی, امپریالیسم, بانک جهانی, بریکس, جهان, دیدگاه, سرمایه‌داری, کارگری, مارکسیسم

به‌مناسبت سالگرد خیزش مردمیِ «زن، زندگی، آزادی» تقویت جایگاه جنبش کارگری در معادله‌های سیاسی و راهکارهای آن

یک ‌سال از خیزش ”زن، زندگی، آزادی“ با خواست‌هایی مردمی، ملی، و دمکراتیک می‌گذرد. این خیزش به‌منزلهٔ بخشی از رشته‌تحول‌های سیاسی جامعه و بحران چندلایهٔ موجود، تکانه‌ای نیرومند در جامعه پدید آورد و دستاوردهایی معین نیز به‌همراه داشت. از مبارزهٔ مردمی در دی‌ماه ۹۶ و خیزش آبان‌ماه ۹۸ که با خون تهیدستان رنگین شد تا ... به‌مناسبت سالگرد خیزش مردمیِ «زن، زندگی، آزادی» تقویت جایگاه جنبش کارگری در معادله‌های سیاسی و راهکارهای آن

ادامه

آزادی, اختلاف طبقاتی, استبداد, امپریالیسم, انقلاب ملّی-دموکراتیک, ایدئولوژی, حقوق بشر, دیدگاه, زنان, سوسیالیسم, سیاسی, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله

مصاحبه با «کمال اوکویان»، دبیرکل حزب کمونیست ترکیه: در مبارزه با صدور نظام سرمایه‌داری و امپراتوری اردوغان، از بالکان تا آفریقا

مصاحبهٔ مارینلا کورگیا از روزنامهٔ چپ‌گرای ایتالیایی “ایل مانیفستو” با دبیرکل حزب کمونیست ترکیه دربارهٔ نتایج انتخابات این کشور در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که در آن رجب‌طیب اردوغان و برنامهٔ اقتصادی او پیروز شد، کمال اوکویان می‌گوید:”با تضعیف هژمونی امپریالیستی ایالات متحده، ترکیه تلاش بیشتری برای یافتن بازارهای جدید انجام می‌دهد.” انتخابات ریاست‌جمهوری و ... مصاحبه با «کمال اوکویان»، دبیرکل حزب کمونیست ترکیه: در مبارزه با صدور نظام سرمایه‌داری و امپراتوری اردوغان، از بالکان تا آفریقا

ادامه

آمریکا, افغانستان, امپریالیسم, ترکیه, خاورمیانه, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوریه, سوسیالیسم, غرب, کارگری, کمونیسم, لیبی, ناتو