حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

به‌مناسبت سالگرد خیزش مردمیِ «زن، زندگی، آزادی» تقویت جایگاه جنبش کارگری در معادله‌های سیاسی و راهکارهای آن

یک ‌سال از خیزش ”زن، زندگی، آزادی“ با خواست‌هایی مردمی، ملی، و دمکراتیک می‌گذرد. این خیزش به‌منزلهٔ بخشی از رشته‌تحول‌های سیاسی جامعه و بحران چندلایهٔ موجود، تکانه‌ای نیرومند در جامعه پدید آورد و دستاوردهایی معین نیز به‌همراه داشت.

از مبارزهٔ مردمی در دی‌ماه ۹۶ و خیزش آبان‌ماه ۹۸ که با خون تهیدستان رنگین شد تا جنبش ”زن، زندگی، آزادی“ طیفی گسترده از طبقه و لایه‌های اجتماعی مخالف و منتقد دیکتاتوری ولایی در پیکاری مشترک اما بدون برخورداری از جبهه‌ای فراگیر و ستاد فرماندهی‌ای ملی و میهنی، خواست‌های‌شان را در شکل‌هایی متنوع به‌ویژه در تظاهرات خیابانی و رویارویی با گزمگان مسلح حکومت جمهوری اسلامی مطرح کردند و خواهان دستیابی به آن‌ها شدند. نقش و جایگاه طبقه کارگر در جنبش همگانی ضد دیکتاتوری و خیزش اخیر ”“زن، زندگی، آزادی““ همواره یکی از مهم‌ترین مباحث بوده ‌است. حضور کارگران و زحمتکشان در خیزش‌های مردمی علیه دیکتاتوری حاکم از جمله در خیزش ”“زن، زندگی، آزادی““، فارغ از سطح آمادگی و سازمان‌دهی و تأثیرگذاری، امری مهم بوده است. در گرماگرم مبارزات مردمی سال گذشته بیش از هر زمان دیگری اهمیت و ضرورت حضور متشکل و متحد طبقه کارگر و زحمتکشان خودنمایی می‌کرد و به مباحثی گوناگون در خصوص چگونگی این مشارکت به‌هدف تقویت جایگاه جنبش کارگری دامن می‌زد. این بحث‌ها کماکان از مهم‌ترین و جدی‌ترین مباحث در جنبش کارگری، حرکت‌های سندیکایی، و نیز در مجموعهٔ جنبش همگانی ضد دیکتاتوری است.

در بررسی‌ای تطبیقی می‌توان به‌روشنی دید که کارگران و زحمتکشان و حرکت‌های سندیکایی موجود در جریان خیزش ”زن، زندگی، آزادی“ با همهٔ دشواری‌ها و ضعف‌ها در مقام قیاس با دی‌ماه ۹۶ و آبان‌ماه ۹۸ و پیش‌تر از آن‌ها در رخدادهای سیاسی و اجتماعی سال‌های دهه ۱۳۹۰ نقشی برجسته‌تر و روی‌هم‌رفته پررنگ‌تری داشته‌اند. برای نخستین بار پس از سال‌ها کارگران مراکز مهم صنعتی مانند صنعت نفت خصوصاً کارگران، کارمندان، و تکنیسین‌های رسمی صنعت ملی نفت ایران و کارگران و کارکنان صنعت ذوب‌آهن ضمن تأکید بر خواست‌های صنفی- رفاهی با جنبش همگانی ضد دیکتاتوری ابراز همبستگی کرده و حضورشان را در مقام یک طبقهٔ مستقل کم‌وبیش نمایان‌تر ساختند.

مجموعه‌ای از عامل‌های عینی و ذهنی سبب مشارکت و حضور جدی‌تر طبقه کارگر و زحمتکشان فکری و یدی در خیزش ”زن، زندگی، آزادی“ بوده ‌است. حزب ما در موضع‌گیری‌هایش در این زمینه این عامل‌های عینی و ذهنی را تا حد امکان ارزیابی کرده و به‌آن‌ها پرداخته ‌است. بنابراین، از اشاره دوباره به‌این ارزیابی‌ها اجتناب می‌کنیم. چگونگی نقش کارگران و زحمتکشان در ارتباط با خیزش ”زن، زندگی، آزادی“ از مهم‌ترین بحث‌های جاری کنونی ‌است. برپایهٔ مباحث جاری در میان مبارزان هوادار تأمین منافع طبقه کارگر، سندیکالیست‌ها، و دیگر نیروهای مردمی، پاسخ به‌این پرسش‌ها اهمیتی اساسی دارد. چرا برای تقویت جنبش کارگری و حضور سازمان‌یافته‌اش در پیکار ضد دیکتاتوری باید مبارزه کرد؟ آیا سازمان‌دهی و تجهیز طبقه کارگر صرفاً به‌منظور ارتقای سطح مبارزاتی جنبش همگانی ضد دیکتاتوری و همراه آن مقابله با مداخلهٔ امپریالیسم است؟ رابطه میان تقویت جنبش ضد دیکتاتوری با استقلال‌عمل طبقاتی جنبش کارگری چیست؟ این‌گونه پرسش‌ها و پاسخ‌های ارائه‌شده به‌آن‌ها از آنجاکه سیاست، روش، و راهکارهای مبارزاتی را معین می‌کنند فوق‌العاده پر اهمیت هستند. پرواضح است تجربه مبارزاتی سالیان اخیر به‌ما ثابت می‌کند حضور متشکل و متحد کارگران و زحمتکشان در مبارزهٔ ضد دیکتاتوری ولایی ضرورتی است سرنوشت‌ساز. هرچه میزان حضور و سطح سازمان‌دهی جنبش کارگری در پیکار همگانی ضد دیکتاتوری گسترده‌تر و ژرف‌تر باشد نه‌تنها به تقویت مبارزات مردمی منجر می‌شود، بلکه مهم‌تر ازآن امکان تغییر توازن قوا به‌زیان ارتجاع و دیکتاتوری را بیشتر و دست‌یافتنی‌تر می‌سازد. پاسخ ما به ‌پرسش چرایی و چگونگی تقویت جایگاه جنبش کارگری از این زاویه است. نکته مهم اینجاست که طبقه کارگر و زحمتکشان فکری و یدی به‌شمول زحمتکشان روستا، صرفاً و فقط در مقام نیرویی یاری‌دهنده و بدون هویت طبقاتی‌ای مستقل در پیکار همگانی ضد دیکتاتوری درنظر نباید گرفته ‌شوند، بلکه با هویت طبقاتی‌ای مستقل باید درنظر گرفته شوند.

تقویت جایگاه جنبش کارگری در مبارزهٔ سراسری توأم و همراه با انسجام سازمانی، ارتقای سطح سازمان‌دهی و رشد نظری – ایدئولوژیک به‌معنای بالا بردن آگاهی طبقاتی و نیز رشدِ آگاهی سوسیالیستی و به‌یک کلام تأکید بر هویت طبقاتی‌ای مستقل ‌است. ما در اینجا از اهمیت مبارزهٔ سیاسی طبقه کارگر سخن می‌گوییم. به‌این ترتیب و از این مجرا ‌است که از یک سو جنبش سراسری ضد دیکتاتوری تقویت و صف‌های آن تحکیم می‌شود و از دیگر سو طبقهٔ کارگر و زحمتکشان به‌لحاظ سیاسی، نظری، و سازمانی بنیه و نقش‌شان را برای این مرحله و مرحله‌های بعدی بازسازی، تقویت، و تحکیم می‌کنند. امری که در مرحلهٔ کنونی یعنی گذار از دیکتاتوری اهمیتی اصولی دارد.

این مسیر پرپیچ‌وخم و پرفرازونشیب با دشواری‌هایی عینی و ذهنی همراه ‌است. اما درعین‌حال این مسیری واقعی و رو به برآورده ساختن نیازهای جامعهٔ ما و منافع کوتاه‌مدت و بلندمدت طبقه کارگر و متحدان آن در میان لایه‌های مختلف اجتماعی در پیکار با دیکتاتوری حاکم و مداخله‌های امپریالیسم است. هرقدر استقلال عمل طبقاتی و توأم با آن پیوند با جنبش همگانی ضد دیکتاتوری تقویت شود، حرکت به‌سمت تغییر توازن قدرت به‌سود توده‌های مردم امکان‌پذیرتر و تسریع می‌شود و در چارچوب جبههٔ ضد دیکتاتوری‌ای فراگیر به‌هدف به‌زانو درآوردن دیکتاتوری ولایی و سپس راه گذار به مرحلهٔ ملی- دمکراتیک هموارتر می‌شود.

پویه‌ای که به‌آن اشاره کرده و بر آن تأکید می‌کنیم هم‌اکنون در چند سطح و لایه جریان دارد و ما در آن رشد آگاهی طبقاتی و سازمان‌دهی مناسب‌تر جنبش کارگری با توجه به امکانات موجود را شاهد هستیم. راهکارهای ممکن، عملی، و علمی پویهٔ چندلایه و چندوجهی کنونی را به‌اختصار و فشرده می‌توان چنین برشمرد که عبارتند از: ارتقای سطح سازمان‌دهی و همبستگی، احیای حقوق سندیکایی، اتحادعمل فراگیر و تشدید مبارزهٔ اعتصابی، پیوند با جنبش سراسری و ارتقای آگاهی طبقاتی، رشد آگاهی سندیکایی و همچنین ایدئولوژیک- نظری کارگران پیشرو و مجموعهٔ کارگران و زحمتکشان! در جریان مبارزه جاری ضرورت تقویت نقش و جایگاه جنبش کارگری برای تغییر توازن قوا و شکل‌گیری جبهه واحد ضد دیکتاتوری با وسیع‌ترین اتحادعمل ممکن میان طبقه و لایه‌های اجتماعی متضرر از سیاست و عملکرد حکومت جمهوری اسلامی و نمایندگان سیاسی‌شان، درس و تجربه‌ای ارزشمند برای همهٔ نیروهای میهن‌پرست، ملی، و انقلابی در سالگرد خیزش ”زن، زندگی، آزادی“ است.

به نقل از ضمیمهٔ کارگری «نامۀ مردم»، شمارۀ ۷۶، ۲۰ شهریور ۱۴۰۲

با حقوقی که نصف خط فقرهم نیست، در این روزگار پیری و بیماری چطور زندگی کنیم؟

حتی اگر دائمی شدن همسان‌سازی را در برنامه هفتم بیاورند، تکلیف نیست، فقط یک راهبرد است، فقط زمانی که تبدیل به قانون شود و اعتبار مورد نیاز آن در بودجه‌ی سالیانه بیاید، تبدیل به تکلیف می‌شود؛ کما اینکه در دو سال اخیر هم اعتبار همسان‌سازی در بودجه سالانه نیامد! به گزارش خبرنگار ایلنا، بیش از ... با حقوقی که نصف خط فقرهم نیست، در این روزگار پیری و بیماری چطور زندگی کنیم؟

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, گزارش

مرکز آمار آمریکا؛ افزایش تورم در آمریکا موجب کاهش درآمدها و گسترش فقر شد

با وجود افزایش میزان حقوق در آمریکا، نرخ تصاعدی تورم در این کشور طی سال ۲۰۲۲ موجب شد که میزان درآمد واقعی آمریکایی‌ها به میزان ۲.۳ نسبت به سال قبل از آن، کاهش یابد. به گزارش مهر به نقل از المیادین، در ماه‌های اخیر در آمریکا همزمان با تشدید اعتصابات کارگری در بخش خودرو و ... مرکز آمار آمریکا؛ افزایش تورم در آمریکا موجب کاهش درآمدها و گسترش فقر شد

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اقتصادی, حقوق بشر, فقر, کارگری, گزارش

مرگ سه کارگر چاه‌ کن در عمق ۱۰ متری چاه

صبح روز سه‌شنبه۲۱ شهریور، سه کارگر چاه کن بر اثر گاز گرفتگی در تهران جان خود را از دست دادند. به گزارش ایلنا، براساس گزارش «سیدجلال ملکی»، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران، در یک ساختمان سه کارگر چاه کن در حال حفر چاهی به عمق ۱۰متر بودند که دچار حادثه گاز گرفتگی می‌شوند. ... مرگ سه کارگر چاه‌ کن در عمق ۱۰ متری چاه

ادامه

افغانستان, ایران, حقوق بشر, حوادث, عدالت اجتماعی, کارگری

کارزار همبستگی فدراسیون جهانی با مردم کوبا

فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به‌مناسبت ۲۶ ژوئیه- سالگرد حمله به پادگان مونکادا در سانتیاگوی کوبا- کارزار پخش وسیع پیام همبستگی بین‌المللی با مردم کوبا با پیام کوبا تنها نیست را سازمان‌دهی کرده است. ۲۶ ژوئیه آغاز تلاشی انقلابی برای سرنگونی دیکتاتوری باتیستا بود. این امر کارگران را در سراسر جهان امیدوار کرده و نشان داد ... کارزار همبستگی فدراسیون جهانی با مردم کوبا

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, استبداد, استثمار, امپریالیسم, تحریم, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کوبا, همبستگی