گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

همچون دیگر نقاط جهان، ما نیز در گوتنبرگ روز اول ماه مه را گرامی می‌داریم. از سال ۱۸۹۰ میلادی، کارگران همواره این روز را با خواست ۸ ساعت کار در روز، جشن گرفته‌اند. در دو سال اخیر، مردم سوئد شاهد آن بودند که چطور افزایش ده ساله‌ی دستمزد واقعی آن‌ها دود شده و به هوا ... گرامی باد اول ماه مه ۲۰۲۴ روز مبارزه و جشن طبقه کارگر

ادامه

آمریکا, ارتجاع, امپریالیسم, جهان, خاورمیانه, روسیه, سوئد, سوسیالیسم, شیلی, صلح, صهیونیسم, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, عراق, فقر, فلسطین, ناتو

خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

با توجه به بحران‌های فراگیر اقتصادی-اجتماعی و زیست‌محیطی، رشد فاشیسم در جهان، و با در نظر گرفتن آنچه در اوکراین و غزه و سودان می‌گذرد، به‌ویژه با توجه به اقدام تروریستی دولت فاشیستی اسرائیل در حمله به ساختمان‌های متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در خاک سوریه و سپس پرتاب صدها پهپاد و موشک توسط ... خطر جنگ‌های گسترده و رژیم ولایت فقیه

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, استثمار, اسراییل, اسلام سیاسی, امپریالیسم, انترناسیونالیسم, انگلیس, اوکراین, ایران, بریکس, پاکستان, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, زنان, سرمایه‌داری, سودان, سوریه, سیاسی, صلح, عدالت اجتماعی, فاشیسم, فقر, فلسطین, کمونیسم, لنین, محیط زیست, مقاله, منافع ملی, نئونازیسم, نسل‌کشی

افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

تلویزیون اسرائیل امروز چهارشنبه نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه را افشا کرد. به گزارش ایسنا، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل امروز در گزارشی به نقل از برخی مسوولان در لاهه اعلام کرد، صدور چنین دستوراتی همانند این اقدام چشمگیر، ... افشا نگرانی‌های شدید و گسترده تل‌آویو از صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات ارشد رژیم از سوی دیوان دادگستری لاهه

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, اسراییل, افغانستان, خاورمیانه, دیوان داوری لاهه, فلسطین, گزارش, هلند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

رئیس‌جمهور شیلی جنگ جاری اسرائیل در نوار غزه را «وحشیانه» توصیف کرد. به گزارش ایسنا، «گابریل بوریچ» رئیس‌جمهور شیلی در شبکه‌های اجتماعی عکسی از «صابرین» دختر فلسطینی را پس از دست‌ دادن مادر، پدر و خواهر ۴ ساله‌اش در بمباران اسرائیل منتشر کرد. به نقل از آناتولی، بوریچ گفت: «هرگز نباید وحشیگری را که توسط ... رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خاورمیانه, شیلی, فلسطین

هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

وزیر خارجه اسپانیا خواستار استقرار آتش‌بس در غزه و عدم عملیات نظامی اسرائیل در رفح شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نبود آینده‌ای روشن پیش روی فلسطینیان و ادامه اشغالگری‌های اسرائیل در نهایت منجر به وقوع حمله هفتم اکتبر شد. اکنون برخی کشور‌های اروپایی در تلاش هستند با ایجاد امید در میان فلسطینیان از جمله آینده ... هشدار اسپانیا به اسراییل درباره حمله به رفح

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اسراییل, ایرلند, تروریسم, جنوب اروپا, خاورمیانه, فلسطین, لبنان, مالت

مصاحبه با «کمال اوکویان»، دبیرکل حزب کمونیست ترکیه: در مبارزه با صدور نظام سرمایه‌داری و امپراتوری اردوغان، از بالکان تا آفریقا

مصاحبهٔ مارینلا کورگیا از روزنامهٔ چپ‌گرای ایتالیایی “ایل مانیفستو” با دبیرکل حزب کمونیست ترکیه دربارهٔ نتایج انتخابات این کشور در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که در آن رجب‌طیب اردوغان و برنامهٔ اقتصادی او پیروز شد، کمال اوکویان می‌گوید:”با تضعیف هژمونی امپریالیستی ایالات متحده، ترکیه تلاش بیشتری برای یافتن بازارهای جدید انجام می‌دهد.”

انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در ۱۴ ماه مه ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) برگزار شد. دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه در ۲۸ ماه مه ۲۰۲۳ (۷ خرداد ماه ۱۴۰۲) با حضور دو نامزد مقام ریاست‌جمهوری که بیش‌ترین رأی را کسب کرده بودند یعنی رجب‌طیب اردوغان [نامزد حزب اسلام‌گرای “عدالت و توسعه”] و کمال قلیچداراوغلو [نامزد حزب “جمهوری خلق”] به‌منظور تعیین رئیس‌جمهور برگزار شد. مشارکت ۸۸٫۴۸ درصدی مردم ترکیه در این انتخابات بالاترین میزان مشارکت در تاریخ انتخابات ترکیه و همین‌طور بالاترین میزان مشارکت در انتخابات‌های [رقابتی] برگزار شده در منطقه خاورمیانه بوده است.  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم ولایی، در اظهار خشنودی از شکست “قلیچدار اوغلو”، در واکنش به مشارکت بالای مردم ترکیه در این انتخابات گفت: “مشارکت بالای مردم ترکیه در انتخابات نشانهٔ پیروزی مردم‌سالاری است.”

در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر ترکیه، حزب کمونیست ترکیه که در سال ۱۲۹۹ (۱۹۲۰ میلادی) تأسیس شده است، همراه با “ائتلاف نیروهای سوسیالیست”، از رقیب اردوغان، احمد قلیچداراوغلو حمایت کردند. اولویت نیروهای سوسیالیست در اساس غلبه بر “سلطان” بود تا معرفی نامزد خود. مارینلا کورگیا برای به‌دست آوردن دیدگاهی کلی از رویدادهای این کشور مصاحبه‌ای با کمال اوکویان، دبیرکل حزب کمونیست ترکیه، انجام داده است که ترجمه‌ آن را در زیر می‌خوانید:

س: اردوغان به‌رغم کوتاهی‌هایی عمده در عملیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان و نقش حزبش در آسان کردن ساخت‌و‌ساز بی‌رویه که به چندبرابر شدن تلفات زلزله منجر شد، او در مناطق زلزله‌زده نیز پیروز انتخابات گردید.

اوکویان: این مناطق نسبتاً محافظه‌کار هستند و مدت زیادی است که به جناح راست رأی می‌دهند. با این حال، زلزله بر پویایی ایدئولوژیک و سیاسی جمعیت تأثیر داشت. بسیاری از مردم از انفعال دولت شوکه شدند. آنان برای نخستین بار در زندگی به موضع‌گیری‌شان شک می‌کردند. حزب کمونیست ترکیه به گشودن دفترهایی جدید در این مناطق موفق شد ولی تعصب‌های ناسیونالیستی یا اسلام‌گرایانه در برابر کار یک حزب کمونیست مانعی محکم است. ما تنها در ابتدای راه هستیم.

س: چرا آن شرایط بسیار دشوار به شکست اردوغان منجر نشدند؟ نقش اسلام‌گرایی، ملی‌گرایی و یارانه‌ها، به‌منزلهٔ برگ‌های برندهٔ اردوغان، تا چه اندازه مؤثر بود؟

اوکویان: بخش محافظه‌کار جامعه با اپوزیسیونی که واقعاً وحدت نشان نمی‌داد، احساس امنیت نمی‌کردند. درحالی که حزب عدالت و توسعه اردوغان مقداری اندک پول بین فقرا توزیع می‌کرد، ائتلاف بر محور حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه نتوانست حمایت آن میلیون‌ها انسان ناامید را به‌دست آورد. آن ابزارها مؤثر بودند، زیرا ائتلاف مخالفان تقریباً نقطه شروع ایدئولوژیک یکسانی داشت و پذیرفته بود که این امر در کشور روندی عادی است و در عین حال تلاش کرد که این خط را با موضع‌گیری‌ای غرب‌گرایانه ترکیب کند. سپس، حزب عدالت و توسعه موفق شد که حقوق اجتماعی را با الگوی اسلامی آن، یعنی خیریه، جایگزین کند. شما حقوقی جز یارانه‌ها ندارید. تنها کاری که مخالفان این ترفند انجام دادند، تمسخر این هدایا و یارانه‌ها بود.

س: دولت ترکیه یکی از عاملان اصلی سقوط سوریه است. از سال ۲۰۱۳/ ۱۳۹۲، ترکیه به‌عنوان راه کمک‌رسانی‌ای به گروه‌های اسلام‌گرای جهادی سوریه عمل کرده و از سال ۲۰۱۸ / ۱۳۹۷ بخش هایی از خاک این کشور را اشغال کرده است.

اوکویان: حزب کمونیست ترکیه مخالف هرگونه حضور نظامی ترکیه در خارج از کشور و مخالف حضور هر نیروی نظامی خارجی، به‌ویژه ناتو و ایالات متحده، در داخل ترکیه است. موضع حزب در مورد سوریه نیز از ابتدا ثابت بوده است. در دوران موسوم به “بهار عربی”، ایالات متحده و برخی نیروهای ارتجاعی از خواست‌های مردمی سوءِاستفاده کردند، امری که ما به همه اعلام می‌کردیم. برای ما تغییر باید بر مبارزه مردم مبتنی باشد و هیچ توهمی در مورد باندهای جهادی نباید داشته باشیم.

س: هم‌اکنون بسیاری از شهروندان ترکیه از حضور میلیون‌ها نفر پناهجوی سوریه‌ای آزرده هستند. آیا این شهروندان نمی‌دانند حضور این پناهجویان  نتیجهٔ سیاست حمایت اردوغان از اسلام‌گرایان جهادی در سوریه است؟

اوکویان: این مسئله چند بُعد دارد. ما در حزب کمونیست ترکیه به این موضوع رویکردی طبقاتی همراه با مبارزه با همه شکل‌های نژادپرستی داریم. از کارگران مهاجر، در سراسر جهان، نه‌فقط برای به‌دست آوردن نیروی کار ارزان، بلکه برای برانگیختن درگیری در میان توده‌های کارگر استفاده می‌شود. با این حال، ما گروه‌های بنیادگرای مسلح را نیز در نظر می‌گیریم که عمدتاً از مردان سوری، لیبیایی، و افغانستانی تشکیل شده‌اند. این یک مشکلی واقعی در برابر امنیت توده‌های کارگر است.

س: دربارهٔ آخرین ترفند قلیچداراوغلو برای کسب رأی با دادن این وعده که به‌لطف صلح با سوریه سوری‌ها تا دو سال آینده به کشورشان بازگردانده می‌شوند نظرتان چیست؟

اوکویان: قلیچداراوغلو سیاست یکپارچه و استواری در این زمینه نداشت. او نتوانست رأی دهندگان را متقاعد کند.

س: اردوغان در سیاست خارجی، به‌طورهم‌زمان و در چند جبهه فعال است. او سوریه را اشغال کرده و از تندروترین بنیادگراهای شبه‌نظامی در لیبی حمایت می‌کند، ولی روابطی عالی با کشورهای غیرغربی مخالف ناتو و جنگ‌های آن دارد. او به اوکراین اسلحه می‌فروشد، ولی کسانی که از کیف حمایت نمی‌کنند او را در کنار روسیه می‌بینند. درنهایت، ترکیه در ناتو است و بخشی از آن باقی خواهد ماند ولی با این همه، شعار استقلال می‌دهد.

اوکویان: سرمایه‌داری ترکیه را نباید دست‌کم گرفت. بسیار انعطاف‌پذیر و پویا است و از ضعف طبقه کارگر سود می‌برد. ولی این همه ماجرا نیست. با تضعیف سلطه‌طلبی امپریالیسم ایالات متحده، ترکیه به جستجوی فضایی بازتر آغاز کرد و برای یافتن بازارهایی جدید تلاش بیشتری انجام داده است. سال‌هاست که بورژوازی ترکیه در نواحی قفقاز، بالکان، خاورمیانه و بخش‌هایی از آفریقا سرمایه‌گذاری می‌کند. دولت حزب عدالت و توسعه درحال ترویج نظام نو-امپریالیستی در این مناطق است. ارتش نیز به‌وسیلهٔ پایگاه‌های زیادی که در خارج از کشور دارد از این منافع دفاع می‌کند. سیاست خارجی ترکیه، همچنان بر اساس طرفداری از ایالات متحده و ناتو است، البته با سبکی متفاوت با معمول. برخی از نیروهای چپ در سراسر جهان تصور می‌کنند اردوغان ضد ناتو یا حتی ضد امپریالیست است، ولی این تحلیل اشتباه است. اردوغان نمایندهٔ سرمایه‌داری بزرگ ترکیه است. نکته اصلی همین جا است. ترکیه در ناتو است و همچنان در ناتو خواهد ماند مگر اینکه مردم ترکیه نظم موجود را تغییر دهند.

س: نیروهای مخالف اردوغان در آینده چه خواهند کرد؟ به‌نظر می‌رسد ائتلاف، پیشاپیش منحل شده است.

اوکویان: درست است. پس از اینکه حزب های راست‌گرا توانستند با کمک حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه وارد پارلمان شوند، اکنون از هم فاصله گرفته‌اند. این حزب، مشکلات جدی داخلی خودش را دارد. اردوغان اکنون می‌تواند به ارتجاعی‌ترین و راست‌گراترین پارلمان تاریخ ترکیه تکیه کند. او تلاش خواهد کرد قانون اساسی جدیدی را به‌تصویب رساند ولی مردم پیشاپیش در مقابل توهم راه‌حلی پارلمانی ایستاده‌اند. حزب کمونیست ترکیه همه تلاش خود را می‌کند تا از این واقعیت استفاده کند. بار مشکلات اقتصادی در آینده بر دوش کارگران خواهد افتاد. مبارزهٔ طبقاتی ما از موضعی سکولار و ضد امپریالیستی خواهد بود، درحالی که اردوغان با پایبندی بر مواضع اسلامی‌اش در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی زندگی در ترکیه باید روابطش را با انحصارهای غربی بهبود بخشد.

به نقل از «نامۀ مردم»، شمارۀ ۱۱۸۷، ۹ مرداد ۱۴۰۲

ترور۳ مبارز فلسطینی توسط نظامیان اسرائیلی در جنین + فیلم

نظامیان اسرائیلی به سمت خودروی حامل ۳ تن از مبارزان فلسطینی در جنوب جنین آتش گشودند و آنها را به شهادت رساندند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شهاب نیوز، نیروهای ویژه ارتش اسرائیل، با تیراندازی به سمت خودروی حامل ۳ تن از مبارزان فلسطینی در جنوب جنین، آنان را به شهادت رساندند. رسانه‌های ... ترور۳ مبارز فلسطینی توسط نظامیان اسرائیلی در جنین + فیلم

ادامه

اسراییل, تروریسم, جهان, خاورمیانه, خبر, صهیونیسم, فلسطین

بایدن برای نجات آمریکا دیر جنبید

تلاش‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای بازگرداندن روابط این کشور با عربستان به مسیر طبیعی خود، از طریق اعزام پی در پی مسئولان بلندپایه به ریاض، تاکنون ناکام مانده است. به گزارش مهر؛ «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب در سرمقاله خود در روزنامه رأی الیوم نوشت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ماهی ... بایدن برای نجات آمریکا دیر جنبید

ادامه

آمریکا, اسراییل, اوکراین, ایران, تحلیل, چین, خاورمیانه, روسیه, صلح, عربستان سعودی, ناتو

نشریه هیل: بهار عربی به زمستان تبدیل شد و آمریکا همچنان سرگردان است

نشریه نزدیک به کنگره آمریکا به صورت تلویحی گرم شدن روابط کشورهای عربی با سوریه بعد از ناآرامی‌های داخلی این کشور از سال ۲۰۱۱ را به عنوان تبدیل شدن «بهار عربی» به «زمستان» تعبیر کرده است. به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه هیل، نزدیک به کنگره آمریکا در تحلیلی از عدم آمادگی ایالات متحده آمریکا در ... نشریه هیل: بهار عربی به زمستان تبدیل شد و آمریکا همچنان سرگردان است

ادامه

آمریکا, امارات, ایران, جنگ سرد, چین, خاورمیانه, روسیه, سوریه, عربستان سعودی, غرب

دیپلمات سوری: چین می‌تواند الگوی خوبی برای توسعه کشورهای عربی باشد

پرفسور«ایاد زوکار» دیپلمات سوری با اشاره به روند سریع توسعه چین در چند سال اخیردر زمینه های مختلف، از سران کشور های عربی خواست چین را الگوی خود برای دستیابی به توسعه قرار دهند. به گزارش روز شنبه ایرنا، پرفسور«ایاد زوکار» استاد دانشگاه و دیپلمات سوری در مصاحبه با روزنامه گلوبال تایمز گفت: چین با ... دیپلمات سوری: چین می‌تواند الگوی خوبی برای توسعه کشورهای عربی باشد

ادامه

تحلیل, جهان, چین, خاورمیانه, سوریه, شرق آسیا, شمال اروپا, شمال افریقا, فقرزدایی