براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

براساس نتایج منتشر شده از شاخص ادراک دموکراسی (DPI)، جایگاه آمریکا به‌ویژه به‌دلیل حمایت بی‌دریغ از جنگ اسرائیل در غزه روبه افول است. به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، آمارهای جدید نشان می‌دهد که اقبال عمومی در سطح جهان نسبت به آمریکا رو به کاهش است و این امر به ویژه در پی ... براساس نتایج یک بررسی بین‌المللی، جایگاه جهانی آمریکا رو به افول است

ادامه

آسیا, آفریقا, آلمان, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, اروپا, اسراییل, اوکراین, جهان, چین, خاورمیانه, روسیه, شمال افریقا, غرب اروپا

هشدار چین نسبت به خطرات سیاسی کردن اقتصاد جهانی

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه پس از هشدار صندوق بین‌المللی پول (IMF) مبنی بر خطرات دو قطبی شدن تجارت جهانی، اظهار داشت که اقتصاد بین‌الملل به دلیل سیاسی شدن به سمت و سویی «غیراخلاقی و ناپایدار» پیش می‌رود و به شدت مانع رشد جهانی می‌شود. به گزارش ایرنا از استریتز تایمز، گیتا گوپینات، معاون ... هشدار چین نسبت به خطرات سیاسی کردن اقتصاد جهانی

ادامه

آمریکا, اقتصادی, جنگ سرد, جهان, چین, ژئوپلیتیک, شرق, صندوق بین‌المللی پول, غرب, کانادا, گزارش, مکزیک

دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به برنامه ارتش کشور متبوعش مبنی بر برگزاری رزمایش تسلیحات تاکتیکی اتمی، تاکید کرد که سیاست گستاخانه و تهاجمی غرب، مسکو را وادار به برگزاری این رزمایش کرده است. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، آناتولی آنتونوف با بیان اینکه روسیه کسی را تهدید نمی‌کند، افزود: ... دیپلمات روس: گستاخی غرب، روسیه را به برگزاری رزمایش اتمی واداشت

ادامه

آمریکا, انگلیس, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جنگ نیابتی, جهان, روسیه, غرب, فرانسه

مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت

معاون شورای امنیت روسیه می‌گوید که اعزام نیروهای غربی به اوکراین، به معنای اعلان جنگ با روسیه است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه با هشدار درباره اعزام احتمالی نیرو از غرب به اوکراین، گفت که چنین اقدامی به فاجعه‌ای در سطح جهانی منجر خواهد شد. مدودف ... مدودف: پاریس، واشنگتن و لندن هدف قرار خواهند گرفت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلس, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, فرانسه

پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

وزارت دفاع روسیه تائید کرد رئیس‌جمهور این کشور برای مقابله با تهدید‌های غرب دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور دستور آغاز آماده‌سازی برای انجام رزمایش‌های نظامی در زمینه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک را صادر کرده ... پوتین دستور آغاز رزمایش هسته‌ای را صادر کرد

ادامه

آسیا-اقیانوسیه, آمریکا, جنگ سرد, جهان, خبر, روسیه, غرب, مسابقه تسلیحاتی

نشریه هیل: بهار عربی به زمستان تبدیل شد و آمریکا همچنان سرگردان است

نشریه نزدیک به کنگره آمریکا به صورت تلویحی گرم شدن روابط کشورهای عربی با سوریه بعد از ناآرامی‌های داخلی این کشور از سال ۲۰۱۱ را به عنوان تبدیل شدن «بهار عربی» به «زمستان» تعبیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، نشریه هیل، نزدیک به کنگره آمریکا در تحلیلی از عدم آمادگی ایالات متحده آمریکا در برابر تغییرات جدید در منطقه غرب آسیا انتقاد کرده و به صورت تلویحی گرم شدن روابط کشورهای عربی با سوریه بعد از ناآرامی‌های داخلی این کشور از سال ۲۰۱۱ را به عنوان تبدیل شدن «بهار عربی» به «زمستان» تعبیر کرده است.

در این مقاله آمده است: «متاسفانه خاورمیانه به دلیل تصمیم آمریکا برای خروج از منطقه دچار بازآرایی شده و این مسئله موجب شده شرکای دیرینه آمریکا در قابل اعتماد بودن آمریکا تجدید نظر کنند.»

نگارنده تصریح کرده که شرکای آمریکا در منطقه، ایالات متحده را به دلیل داشتن اتحاد با این کشور به چین، روسیه و ایران ترجیح می‌دهند اما واشنگتن «سردرگم و ضعیف به نظر می‌رسد و به همین دلیل است که نگاه آنها به جای دیگری دوخته شده است.»

مطابق این تحلیل، منطقه خاورمیانه مدام رو به تغییر است و این مسئله باعث گیج شدن کارشناسان سیاسی در آمریکا شده «که مکررا در این دام می‌افتند که منطقه را از لنز غرب می‌بینند.»

نگارنده در ادامه به مسئله میانجی‌گری چین در رابطه میان عربستان سعودی و ایران پرداخته و از «عدم آمادگی» ایالات متحده برای این تحول انتقاد کرده است.

او می‌نویسد: «آمریکا برای میانجی‌گری چین در خصوص روابط آشتی‌جویانه بین عربستان سعودی و ایران ناآماده به نظر می‌رسید همان‌طور که درباره فرا رسیدن زمستان عربی بعد از بهار عربی سردرگم بود.»

هیل در ادامه این مقاله به دیگر سردرگمی‌های ایالات متحده آمریکا در منطقه اشاره کرده است: «آیا آمریکا اختلاف بین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی را پیش‌بینی می‌کرد؟ آیا ما در حال تدوین راهبردهایی در خصوص چگونگی بهره‌برداری از این موضوع به نفع خودمان یا دست‌کم برای کاهش دادن تبعات منفی آن بر منافعمان در زمینه‌های تبادل اطلاعات و برنامه پدافند موشکی مشترک علیه ایران هستیم؟»

نگارنده علاوه بر این از آنچه بی‌میلی آمریکا برای استفاده از حضور نظامی خود جهت پاسخ دادن به تنش‌ها در منطقه خوانده شده انتقاد کرده است.

در این مقاله آمده است: «بله، همه می دانند که آمریکا بیشترین حضور نظامی را در منطقه دارد. اما ما آنقدر آشکار تمایلی به استفاده از این حضور نظامی نداریم که برای تصمیم‌گیران در منطقه بی‌ربط به نظر می‌آییم و دیگران در حال پر کردن جای این خلا هستند.»

وی تصریح کرده هنگامی که گروه‌های متحد ایران به نظامیان آمریکا در التنف حمله می‌کنند واشنگتن اغلب تمایلی به انجام اقدامات تلافی‌جویانه نشان نمی‌دهد: «این پیام عدم عزم راسخ را مخابره کرده و آنها را به حملات بیشتر دعوت می‌کند.»

به عنوان مثالی دیگر، هنگامی که یک جت روسی بر فراز آسمان سوریه به یک پهپاد آمریکایی ریپر حمله کرد و آن را مجبور به فرود اضطراری کرد آمریکا تنها به دادن پاسخ دیپلماتیک اکتفا کرد.

روابط جدید در منطقه غرب آسیا که باعث بازآرایی این منطقه به ضرر منافع آمریکا شده‌اند مسئله دیگری است که هیل به آن پرداخته است. این نشریه می‌نویسد: «برخی از روابط جدیدی که باعث تحیر شما خواهند شد چه ها هستند؟»

در ادامه این مقاله آمده است: «از سرگیری روابط ایران و عربستان با حمایت چین در صدر این فهرست قرار دارد و اعراب سنی و شیعیان ایران به دلیل ترک منطقه توسط آمریکا در کنار هم قرار گرفته‌اند. همانطور که الجزیره گزارش داده میانجیگری چین برای یک معامله بین رقبای دیرینه خلیج فارس نشانه‌ای وسیع از تغییر نظم جهانی است».

در ادامه این مقاله آمده است: «امارات به عنوان یکی از اعضای پیمان آبراهام همکاری‌های خود را با ایران افزایش داده و عمان نیز در حال انجام همین کار است. هر دو می دانند که ایران با حمایت چین و روسیه در حال رشد است. حتی رژیم محافظه کار سعودی که از اخوان المسلمین در هراس است با حماس دیدار می کند.»

هیل می‌افزاید: «مصر و ترکیه، که از یک دهه قبل درگیر اختلاف با یکدیگرند نیز به عنوان بخشی از پازل جدید روابط منطقه گرد هم آمده‌اند. حتی اتحادیه عرب بشار اسد را دعوت کرده که به آغوشش بازگردد و این صف بندی دیگری است که نشان می‌دهد آمریکا نفوذ خود را از دست داده است.»

هشدار روسیه به ناتو با رزمایش در بالتیک

رزمایش نظامی روسیه در دریای بالتیک با مشارکت حدود ۶ هزار پرسنل و ۳۰ ناو جنگی برگزار شد؛ اقدامی که در پاسخ به تحرکات اخیر ناتو برگزار شده است. به گزارش خبرگزاری فارس، در بحبوحه تنش‌های فزاینده غرب و مسکو بر سر جنگ اوکراین، روسیه تحرکات آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو را با برگزاری ... هشدار روسیه به ناتو با رزمایش در بالتیک

ادامه

آمریکا, اروپا, استونی, اوکراین, جنگ سرد, خبر, روسیه, غرب, لتونی, لیتوانی, ناتو

بلاروس: ادعای لهستان برای توجیه حضور نظامی ناتو است

وزارت دفاع بلاروس در بیانیه‌ای اتهام کشور لهستان مبنی بر نقض حریم هوایی این کشور را رد کرد و گفت این ادعا تنها برای توجیه حضور نظامی ناتو در نزدیک مرزهای این کشور مطرح شده است. به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی، بلاروس ادعای نقض حریم هوایی لهستان توسط بالگردهای این کشور را رد ... بلاروس: ادعای لهستان برای توجیه حضور نظامی ناتو است

ادامه

بلاروس, تحلیل, جنگ سرد, جهان, لهستان, ناتو

وزیر دفاع روسیه و فرمانده ارتش الجزایر درباره همکاری‌های نظامی گفت وگو کردند

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند، وزیر دفاع روسیه در مسکو با رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر دیدار و درباره همکاری‌های نظامی رایزنی کرد. به گزارش ایرنا از روسیا الیوم، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با سعید شنقریحه رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر درباره تقویت همکاری‌های نظامی بین ارتش‌های دو کشور گفت وگو کرد. روز ... وزیر دفاع روسیه و فرمانده ارتش الجزایر درباره همکاری‌های نظامی گفت وگو کردند

ادامه

الجزایر, جنگ سرد, چین, روسیه, سوئد, شرق اروپا, شمال افریقا, گزارش, هندوستان

پکن؛ کمک نظامی آمریکا به تایوان دخالت در امور داخلی چین است

سخنگوی وزارت دفاع چین کمک نظامی آمریکا به تایوان را مداخله آشکار در امور داخلی کشورش توصیف کرد. به گزارش ایلنا به نقل از نووستی، «تان کفی»، سخنگوی وزارت دفاع چین تاکید کرد که کمک نظامی آمریکا به تایوان مداخله آشکار در امور داخلی چین است. وی گفت:‌ «ایالات متحده با کمک نظامی به تایوان ... پکن؛ کمک نظامی آمریکا به تایوان دخالت در امور داخلی چین است

ادامه

آمریکا, تایوان, جنگ سرد, جهان, چین, خبر, شرق آسیا, صلح, گزارش