بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

یک مقام صندوق بین‌المللی پول گفت، در صورت سقوط نظام مالی جهانی و دلار آمریکا، گروه بریکس می‌تواند جایگزینی برای آن ارائه کند. به گزارش ایسنا، «الکسی موژین» عضو هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول گفت: اگر نظام مالی جهانی سقوط کند، کشورهای عضو گروه بریکس می‌توانند جایگزینی برای دلار آمریکا پیدا کنند. موژین گفت: «مباحث ... بریکس می‌تواند جایگزینی برای دلار آمریکا ارائه کند

ادامه

آمریکا, اقتصادی, بریکس, تحلیل, جهان, صندوق بین‌المللی پول

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

توافق تجارت آزاد که اکوادور به عنوان چهارمین کشور آمریکای لاتین با چین، این غول آسیایی امضا کرده است، از دیروز (چهارشنبه یکم مه ۲۰۲۴) لازم‌الاجرا شد و مقام‌های دو کشور، این «نقطه عطف تاریخی» را با برگزاری مراسمی در کیتو، پایتخت اکوادور گرامی داشتند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از خبرگزاری افه، اکوادور ... گسترش حضور پکن در آمریکای لاتین / توافق تجارت آزاد اکوادور- چین لازم‌الاجرا شد

ادامه

آلمان, آمریکای لاتین, اقتصادی, اکوادور, پرو, چین, شرق آسیا, شیلی, کاستاریکا, گزارش

«امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

کشورهای “شمال جهانی” در انبوهی از سیستم‌های تسلیحاتی‌ای غرق شده‌اند که توانایی چند بار نابودی جهان را دارند. این کشورها نه تنها ارتش‌های مرگبار و خطرناکی دارند، بلکه بزرگ‌ترین صادرکننده تسلیحات به سایر نقاط جهان نیز هستند و به درگیری‌هایی دامن می‌زنند که با دیپلماسی حل‌وفصل‌شدنی‌اند. هرچه زرادخانه تسلیحات آن‌ها بزرگ‌تر باشد، اعتماد به‌نفسِ این ... «امپریالیسم نو»، تسلحیات مرگبار و جنگ طلبی

ادامه

آلمان, آمریکا, اروپا, افغانستان, اقتصادی, امپریالیسم, چین, روسیه, ژاپن, شرق, شرق آسیا, عراق, فرانسه, فقر, کره جنوبی, گروه ۷, مقاله, ناتو

کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

کشور‌های قطب خاورمیانه و آفریقا از بیم اقتصاد راکد آمریکا به دنبال خارج کردن ذخایر طلای خود از آمریکا هستند. به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ نشریه آمریکایی هوستون پست نوشت: کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد ایالات متحده خارج می‌کنند. به نوشته این نشریه، کشور‌هایی که چنین اقداماتی را انجام می‌دهند عبارتند از ... کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند

ادامه

آفریقا, آفریقای جنوبی, آمریکا, اقتصادی, الجزایر, خاورمیانه, خبر, سنگال, عربستان سعودی, غنا, مصر, نیجر

وزیر کشور ایران از افزایش قطعی قیمت مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن خبر داد

افزایش مبلغ پرداختی یارانه‌ها به مردم موقت خواهد بود و پس از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی، دولت ایران دیگر یارانه‌ای نقدی پرداخت نخواهد کرد

 

احمد وحیدی، وزیر کشور ایران در اظهاراتی خبر داد، دولت ابراهیم رئیسی، مجوز افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن را صادر کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری «فارس»، وحیدی، سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت، در یک برنامه زنده تلویزیونی گفت، افزایش قیمت این اقلام ضروری به دلیل حذف ارز ترجیحی و «هدفمند کردن یارانه‌ها» صورت می‌گیرد.

 

پیشتر واکنش ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری این کشور به افزایش قیمت ماکارونی، نشان داده بود صدور مجوز دولتی برای گرانی کالاهای از پیش تعیین‌شده، مانعی برای افزایش قیمت سایر کالاها ایجاد نمی‌کند.

 

رئیسی، یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، در اظهاراتی که سلب مسئولیت خود را نشان می‌داد، افزایش قیمت کاهالای ضروری را «بی‌دلیل» خواند و بازار این کشور را «رهاشده» دانست.

 

هدفمند کردن یارانه‌ها

 

بر اساس طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، دولت ایران درنظر دارد، مابه‌التفاوت افزایش قیمت کالاهایی که خود مجوز آن را صادر کرده است را به‌صورت یارانه به مردم پرداخت کند.

 

قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال ۸۹ و همزمان با افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت حامل‌های انرژی مانند بنزین، برق، گاز و .. آغاز شد.

 

دولت وقت این کشور متعهد شده بود در مقابل این افزایش قیمت، یارانه‌ای به ارزش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر شهروند ایرانی پرداخت کند.

 

اکنون با گذشت بیش از ده سال از این طرح، دولت رئیسی درنظر دارد، «هدفمندی یارانه‌ها» را گسترده‌تر کرده و از سوی دیگر، با ایجاد طرح «کالابرگ الکترونیک» دسترسی مردم به کالاهای اساسی در این کشور را محدود کند.

 

به گفته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران، افزایش مبلغ پرداختی یارانه‌ها به مردم موقت خواهد بود و پس از آغاز طرح کالابرگ الکترونیکی، دولت ایران دیگر یارانه‌ای نقدی پرداخت نخواهد کرد.

 

بر اساس این طرح، هر شهروند ایرانی تنها سهمیه محدودی از کالاهای اساسی خواهد داشت که می‌تواند آن را با کارت کالابرگ دریافت کند.

 

اختلاف نهادهای حاکم

 

روزنامه «همشهری» با انتشار یادداشتی نسبت به شکست طرح هدفمندسازی یارانه‌ها هشدار داده و گفته است، بین دولت و مجلس، درباره اجرای این طرح «اجماع ملی» وجود ندارد.

 

بر اساس این یادداشت، عدم وجود «راهبرد مشترک» بین نهادهای حاکمیتی در این کشور، می‌تواند اعتماد عمومی را برای همراهی با این طرح تضعیف کند.

 

رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز اعلام کرد، این کشور در روزهای آینده ممکن است در زمینه توزیع و کالارسانی دچار مشکلاتی شود.

 

در روزهای اخیر و با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان از بودجه دولت ایران، قیمت همه کالاهای اساسی افزایش جهشی چشمگیری داشته است به طوری که قیمت نان باگت معمولی از ۳ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان‌ افزایش یافت.

 

پس از افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی، فراخوان‌هایی برای تجمع اعتراض‌آمیز در شهرهای خوزستان منتشر شد.

 

در واکنش به این فراخوان‌ها، مقامات دولتی به قطع اینترنت، بازداشت فعالان و گسیل نیروهای یگان ویژه به شهرهای سوسنگرد، شادگان، مسجدسلیمان، ایذه، بهبهان و … اقدام کردند.

لاوروف: سرقت اموال خارجی عادت غرب شده است

وزیر خارجه روسیه ایده رئیس دیپلماسی اروپایی مبنی بر صرف دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین را “سرقت” خواند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, حقوق بشر, روسیه, شرق اروپا, غرب

تحریم‌های آمریکا باعث بلایای انسانی بی‌شماری شده‌اند

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد آمریکا با هدف حفظ هژمونی خود در دنیا، تحریم های مکرری را علیه دیگر کشورها وضع می‌کند.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, تحلیل, جهان, چین, حقوق بشر, خبر, شرق آسیا, ونزوئلا

نقش سیاست‌های اقتصادی دولت ابراهیم رئیسی، در افزایش نرخ تورم،‌بیکاری و گرانی

موج گرانی کالاها و خدمات با قدرتی مهارناپذیر جامعه را درمی‌نوردد و سفرۀ زحمتکشان را با شتابی زیاد می‌روبد و خالی می‌کند.

ادامه

اجتماعی, اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, خصوصی‌سازی, سرمایه‌داری, عدالت اجتماعی, فقر

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از طرح ممنوعیت انتقال نفت روسیه

منابع خبری از عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از طرح منع کشتی‌ها برای انتقال نفت خام روسیه خبر دادند.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, انگلستان, اوکراین, پاناما, تحریم, جهان, حقوق بشر, خبر, روسیه, شرق اروپا, گروه ۷, یونان