تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

مقامات آمریکایی همزمان با آغاز ماموریت فضایی کاوشگر قمری «چانگ‌ای‌۶» چین به نیمه پنهان ماه نسبت به شتاب پیشرفت‌های فضایی این کشور ابزار نگرانی ‌کردند. به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا ، چین روز جمعه یک فضاپیمای رباتیک برای سفر به نیمه پنهان ماه پرتاب کرد که ماموریتی از جنبه فناورانه (تکنولوژیک) دشوار است ... تاکید چین بر دوری از ذهنیت مسابقه فضایی و دنبال کردن منافع بشریت

ادامه

آمریکا, اتحاد شوروی, انگلیس, ایتالیا, پاکستان, تایلند, جنگ سرد, جهان, چین, روسیه, ژاپن, سوئد, سوئیس, غرب, فرانسه, گزارش, مصر

مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه هدف کشورهای ناتو از رزمایش «مدافع ثابت‌قدم» آمادگی برای تقابل با روسیه است، گفت ادعای ناتو مبنی بر حمله ترکیبی روسیه علیه اعضای این ائتلاف تلاشی است برای توجیه نظامی‌گری اعضای ناتو. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت رزمایش بزرگ «مدافع ثابت‌قدم» ناتو نشان ... مسکو: ناتو برای تقابل احتمالی با روسیه آماده می‌شود

ادامه

آمریکا, اروپا, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, گزارش, ناتو

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به اظهارات دیپلمات ارشد اروپایی گفت تنها راه برقراری صلح در اوکراین، توقف حمایت‌های تسلیحاتی غرب است. به گزارش ایسنا، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت هر فرمول صلحی در مناقشه اوکراین به قطع حمایت‌های تسلیحاتی غرب از کی‌یف ختم می‌شود. این سخنگو به اظهارات «جوزپ بورل» مسؤول ... واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین/ بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اوکراین, جنایات جنگی, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب, گزارش

مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

بوداپست اظهارات غرب درباره وقوع جنگ در اروپا را نشان دهنده مقاصد واقعی این بلوک قدرت دانست و گفت آمریکا در مناقشه اوکراین منافع شخصی دارد. به گزارش ایسنا ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت اظهارات رهبران اتحادیه اروپا درباره جنگ در اروپا نشان‌دهنده مقاصد واقعی آنان است، اما آن‌ها دارند با آتش‌بازی می‌کنند. جوزپ بورل، ... مجارستان: آمریکا می‌خواهد اروپای مرکزی خط مقدم جنگ سرد با روسیه باشد

ادامه

آمریکا, اتحادیه اروپا, اروپا, اروپای مرکزی, اقتصادی, اوکراین, تحلیل, جنگ سرد, جهان, روسیه, شرق اروپا, صلح, لهستان, مجارستان

چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

براساس گزارشی به نقل از وزارت خارجه آمریکا، مقامات چین پس از مذاکرات نوامبر ۲۰۲۳ با ایالات متحده از ادامه مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای خودداری کرده و به گزینه‌های پیشنهادی «پاسخ اساسی» ارائه نکرده‌اند. به گزارش ایسنا، وب‌سایت خبری «سمافور» امروز پنجشنبه، به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: «متأسفانه، جمهوری خلق ... چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند

ادامه

آمریکا, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, گزارش

وزیر دفاع انگلیس: روس‌ها اطمینان دادند قصد حمله به اوکراین ندارد

بن والاس وزیر دفاع انگلیس در نشستی مطبوعاتی پس از دیدار با همتای روسی خود به صراحت اعلام کرد که طرف روسی به طور شفاف و صریح به وی اطمنیان داده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد.

 

به گزارش ایرنا، بن والاس روز جمعه پس از دیدار با سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف رئیس ستاد ارتش روسیه در نشستی مطبوعاتی در سفارت انگلیس در مسکو اعلام کرد که طرف روسی اطمینان داده است که قصد تهاجم به اوکراین را ندارد.

 

وزیر دفاع انگلیس خاطرنشان کرد که با طرف روسی درخصوص مساله اوکراین و توافقنامه مینسک و نیز پیشنهاد روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی گفت و گو و مذاکره کرده است.

 

والاس در خصوص مذاکرات خود با شایگو با اشاره به اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که مذاکره با لیز تراس همتای انگلیسی خود را گفت و گوی کر و لال خوانده بود اظهار کرد: با شایگو گفت و گو وضع دیگری داشت و مذاکرات صریح و سازنده‌ای صورت گرفت.

 

وی گفت: ما در خصوص مسائل مختلف ازجمله وضعیت مرزهای اوکراین و تنش‌های پیرامون این کشور و پیش‌نویس توافقنامه‌ای بین روسیه و پیمان ناتو و جزییات این موضوع گفت و گو کردیم.

 

وزیر دفاع انگلیس گفت: در مذاکرات مسکو به صراحت گفتم که جنگ در اوکراین پیامدهای بسیار ناگوار ازجمله برای امنیت قاره اروپا به همراه خواهد داشت.

 

نیروهای انگلیس مستقر در اوکراین به زودی از این کشور خارج می‌شوند

 

وزیر دفاع انگلیس با بیان این ادعا که نیروهای بریتانیایی حاضر در اوکراین تنها با هدف آموزش در این کشور حضور دارند، وعده داد که این نیروها به زودی به کشورشان بازخواهند گشت و لندن «هیچ برنامه‌ای» برای اعزام ۶۰۰ نیروی ویژه خود به این کشور ندارد.

 

والاس تصریح کرد: سیستم‌های دفاعی ارسال شده به کی‌یف توسط انگلیس «تنها برای حفاظت» هستند.

 

لندن قصد اعزام نیروی ویژه به اوکراین ندارد

 

وزیر دفاع انگلیس اخبار برخی رسانه ها در مورد اعزام ۶۰۰ نیروی ویژه به اوکراین را تکذیب کرد و گفت: انگلیس هیچ برنامه‌ای برای اعزام ۶۰۰ نیروی ویژه به اوکراین را ندارد.

 

والاس گفت: لندن به اوکراین راکت های کوتاه برد تحویل می‌دهد. این تسلیحات ماهیت دفاعی دارند و برای دفاع بکار گرفته خواهند شد.

 

به گفته وی، دولت انگلیس اتباع این کشور را بخاطر تنش‌های با روسیه ازسفر به اوکراین منع نمی‌کند.

 

وزیر دفاع انگلیس این را نیز گفت که کشورش در روابط با روسیه قصد ندارد از اصل تفرقه بینداز و حکومت کن استفاده کند.

 

در این حال وزارت خارجه انگلیس از شهروندان انگلیسی خواست فورا خاک اوکراین را ترک کنند

 

وزارت امور خارجه انگلیس عصر جمعه با صدور بیانیه‌ای از شهروندان انگلیسی خواست فورا خاک اوکراین را ترک کنند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، وزارت مزبور دستورالعمل مسافرتی جدیدی را منتشر کرد و در قالب آن توصیه‌هایی در اختیار شهروندان بریتانیایی برای مسافرت به اوکراین قرار داد.

 

در این توصیه به روز شده آمده است: شهروندان بریتانیایی در اوکراین باید همین حالا تا زمانی که راه‌های تجاری همچنان در دسترس است، این کشور را ترک کنند.

 

این اقدام به تبعیت از تصمیم دولت آمریکا اتخاذ شد که پیشتر از شهروندان آمریکایی خواسته بود به اوکراین سفر نکنند.

 

وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از همه شهروندان آمریکایی در اوکراین خواست همین حالا این کشور را ترک کنند.

 

در این میان، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس عصر جمعه در نشستی مجازی با سران آمریکا، ایتالیا، لهستان، رومانی، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ناتو گفت وگو کرد و نسبت به امنیت اروپا به دلیل تهدید ادعایی روسیه علیه اوکراین، ابراز نگرانی کرد.

 

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده است. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

اعتراض مسکو به “بی‌احترامی دیپلماتیک” ناتو و اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت، مسکو پاسخ جمعی از سوی ناتو و اتحادیه اروپا درباره تضمین‌های امنیتی را نمی‌پذیرد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, امریکا, جنگ سرد, جهان, روسیه, سازمان امنیت و همکاری اروپا, شرق اروپا, ناتو

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از افراد غیرضروری خواسته‌اند تا خاک اوکراین را ترک کنند

پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که دیپلمات‌های این اتحادیه در اوکراین به جز افراد با اولویت بالا و غیرضروری درخواست کردند تا خاک این کشور را ترک کنند.

ادامه

اتحادیه اروپا, امریکا, انگلستان, اوکراین, بلژیک, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, جهان, دانمارک, روسیه, ژاپن, شرق اروپا, غرب, گزارش, ناتو, نروژ

مجارستان با افزایش نیروهای ناتو در این کشور مخالفت کرد

وزیر امور خارجه مجارستان گفت که دولت این کشور حضور نیروهای بیشتر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در خاک خود نمی‌پذیرد.

ادامه

استونی, امریکا, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, جهان, حضور نظامی, حقوق بشر, روسیه, رومانی, شرق اروپا, غرب, گزارش, لتونی, لهستان, لیتوانی, مجارستان, ناتو