همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

“کمیتهٔ دفاع از حقوق مردم ایران” ( “کودیر”) که برای بیش از چهار دهه در دفاع از صلح، حقوق و آزادی‌های دموکراتیک، و به‌ویژه آزادی‌ها و حقوق سندیکایی در ایران فعالیت کرده است، در نیمهٔ دوم آبان‌ماه سال جاری نشست سالانه‌اش را در ساختمان مرکزی اتحادیهٔ “یونیسون” در لندن با موفقیت برگزار کرد. یونیسون بزرگ‌ترین ... همبستگی با مبارزه مردم ایران برای صلح، حقوق و عدالت اجتماعی

ادامه

آزادی, آلمان, امپریالیسم, انگلیس, ایران, بازنشستگان, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, عدالت اجتماعی, کارگری, کانادا, معلمان, همبستگی

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, بیانیه, حقوق بشر, کارگری

نیویورک تایمز؛ دستمزدی که زنان بابت کارِ خانگی نمی‌گیرند به اندازه درآمد ۵۰ شرکت بزرگ جهان است

اگر زنان آمریکایی در سال ۲۰۱۹ برای کارهایی که در خانه از تهیه غذا، مراقبت از افراد، شست و شو، نظافت و … مبلغی معادل حداقل دستمزد کشورهای دریافت می‌کردند، یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتند.

ادامه

امریکا, جهان, خبر, زنان

هفته‌نامه “تایم” ؛ اعتراض نسرین ستوده به “نقض سیستماتیک حقوق زنان” در ایران

نسرین ستوده از زندان اوین پیامی به‌مناسبت هشت مارس منتشر کرده است. فراخوانی برای مبارزه مشترک علیه تبعیض و بی‌عدالتی. او با اشاره به شیوع کرونا در ایران از حکومت ایران خواسته است تا به دشمنی خود با جهان پایان دهد.

ادامه

امریکا, ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان

۹ تن از فعالان حوزه زنان طی هفته جاری به دادسرای اوین احضار شدند

دادسرای اوین چند کنشگر حوزه حقوق زنان در ایران را احضار کرده است. وکیل این افراد خبر می‌دهد که آنها را برای ادای توضیح فراخوانده‌اند. نام هیچیک از احضارشدگان مشخص نیست.

 

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، از ارسال احضاریه برای شماری از فعالان حقوق زنان خبر داد. خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه ۱۵ آبان (ششم نوامبر) از قول او نوشت: «هفته جاری احضاریه‌ای از سوی دادسرای اوین برای ۹ نفر از فعالان حوزه زنان ارسال شده است.» امیر رئیسیان عنوان کرده که امکان دارد تعداد احضار شدگان بیشتر باشد.

 

وکیل مدافع این کنشگران گفته که اطلاع زیادی از علت احضار در دست نیست و در احضاریه به “حضور جهت ادای پاره‌ای توضیحات” اشاره شده است.

 

نام هیچیک از احضارشدگان فاش نشده است. یکی از آنها به شرط محفوظ ماندن هویت‌اش به ایرنا گفته است: «تا این لحظه ۹ فعال حوزه زنان احضار و برای هفته آینده در تاریخ‌های مشخص به دادسری مقدس فراخوانده شده‌اند.»

 

خبر احضارهای جدید در حالی منتشر می‌شود که هدی عمید، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان که اوایل شهریور ۹۷ دستگیر شده بود، چند روز قبل به قید وثیقه آزاد شد.

 

هدی عمید به همراه نجمه واحدی و رضوان محمدی، از جمله کنشگرانی هستند که با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، زنان و دختران را با شروط ضمن عقد آشنا می‌کردند.

 

اتهام این سه نفر “تلاش برای براندازی بنیان خانواده” اعلام شد. نجمه واحدی، جامعه‌شناس و دانش آموخته رشته مطالعات زنان و رضوان محمدی، کنشگر فضای مجازی در حوزه برابری جنسیتی هستند.

 

پس از بازداشت این فعالان مدنی در دهم شهریور ۹۷، بیانیه‌ای به امضای بیش از ۷۵۰ نفر از کنشگران مدنی در داخل و خارج ایران در فراخوان آزادی آنها منتشر شد. در بیانیه آمده بود که “اطلاعات سپاه” این سه را دستگیر کرده و آنها در بند دو الف سپاه در زندان اوین نگاهداری می‌شوند.

 

بازداشت و احضار فعالان مدنی در ایران در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. دستگیری فعالان حقوق بشر که از خرداد ماه و با دستگیری نسرین ستوده آغاز شد، با بازداشت شماری از وکلای دادگستری که پیگیر پرونده فعالان مدنی بودند، ابعاد تازه‌ای به خود گرفت.

 

عبدالکریم لاهیجی، حقوق‌دان و از موسسان جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر، پیش‌تر به دویچه‌ وله گفته است: «سرکوب و بازداشت در شرایط بحران تنها راهی است که جمهوری اسلامی می‌شناسد. حال هم مانند چهل سال گذشته، حکومت جمهوری اسلامی، یعنی دولت و تمام نهادهای فرادولتی زیرنظر ولی‌فقیه، فکر می‌کنند می‌توانند با افزایش موج سرکوب، بحران را مهار کنند.»

 

«آزادی نجمه واحدی با قید وثیقه»

 

شامگاه سه‌شنبه پانزدهم آبان و کمی پس از خبر احضار ۹ فعال حقوق زنان، برادر نجمه واحدی در توئیتر از آزادی خواهرش خبر داد. رضا واحدی نوشت: «پس از ۶۷ روز بازداشت موقت، خواهرم نجمه واحدی به قید وثیقه آزاد شد.»

 

نجمه واحدی افزون بر دایر کردن کارگاه‌های آموزشی شروط ضمن عقد، فعالیت‌هایی برای رفع نادیده گرفته شدن ارزش اقتصادی کار خانگی زنان داشته است.

گاردین از اعتصاب زنان کارگر فست‌فود «مک دوناد» در ده شهر آمریکا خبر داد

تانیا هارل، زن جوانی از اهالی ایالت لوئیزیانا ، یکی از اولین کسانی است که این حرکت اعتراضی را کلید زد و به همراه ۹ تن دیگر علیه «مک دونالد» شکایت کرد.

ادامه

امریکا, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, کارگری

عربستان یک فعال حقوقی زن را با شمشیر گردن زد

به گزارش ایلنا به نقل از وطن، انتشار ویدیویی دلخراش در شبکه اجتماعی توییتر از اعدام «اسراء الغمغام» فعال حقوق بشر، با استفاده از شمشیر در عربستان سعودی، موجی از انتقاد و خشم را به راه انداخته است.

ادامه

جنوب غرب آسیا, جهان, حقوق بشر, خبر, زنان, عربستان سعودی

۲۰ سال زندان برای شاپرک شجری‌زاده، از دختران خیابان انقلاب

شاپرک شجری‌زاده، یکی از فعالان مخالف با حجاب اجباری در ایران و از “دختران خیابان انقلاب”، از محکومیت خود به ۲۰ سال زندان خبر داد. او گفت چون وکیلش نسرین ستوده در زندان است، دیر متوجه حکم خود شده است.

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, زنان