بیانیه مشترک حزب‌های کمونیست و کارگری درخط مقدّم مبارزه برای سلامت، کار، و دیگر حقوق طبقهٔ کارگر و ملّت‌ها

یک سال از آغاز همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد که به مثابه عاملی شتاب‌دهنده به تعمیق بحران سرمایه‌داری نیز عمل کرد و رنج زیادی را برای طبقهٔ کارگر و دیگر قشرهای مردمی در سراسر جهان به بار آورد.

ادامه

امپریالیسم, امریکا, بازنشستگان, بیانیه, تحریم, جهان, حقوق بشر, دهقانی, دیدگاه, سرمایه‌داری, سوسیالیسم, کارگری, کمونیسم, کوبا, ونزوئلا

ده سال پس از موفقیت جنبش مردمی درتونس: بحران سیاسی وتنش اجتماعی هنوز ادامه دارد!

جوانان فراموش شدهٔ تونسی چند هفته‌ای‌ است که به‌تظاهرات اجتماعی متوسل شده‌اند. اتحادیه عمومی کارگران تونس (“یو جی تی تی”) به‌جنبش مردمی پیوسته و در مورد ضرورت شروع بحثی ملی با مشارکت همه نیروهای فعال کشور به‌رئیس‌جمهور پیامی فرستاده است.  

ادامه

تونس, جنبش‌های اجتماعی, جهان, شمال افریقا, کارگری, مقاله

سندرز: ۵۰ میلیون آمریکایی قادر به تامین غذای خود نیستند/ اقتصاد ریاضتی دیگر بس است

سناتور برنی سندرز با اشاره به مشکلات طبقه کارگر در آمریکا و فشار مضاعف بر آنها تاکید کرد که ثروتمندان نباید هر روز ثروتمندتر شوند. او همچنین استیضاح ترامپ را بحث بر سر حفظ دموکراسی یا حرکت به سوی خودکامگی دانست.

ادامه

اختلاف طبقاتی, امریکا, امریکای شمالی, تحلیل, جهان, حقوق بشر, خبر, فقر, کارگری

گاردین از اعتصاب زنان کارگر فست‌فود «مک دوناد» در ده شهر آمریکا خبر داد

تانیا هارل، زن جوانی از اهالی ایالت لوئیزیانا ، یکی از اولین کسانی است که این حرکت اعتراضی را کلید زد و به همراه ۹ تن دیگر علیه «مک دونالد» شکایت کرد.

 

تانیا تابستان سال گذشته در یکی از شعبه‌های «مک دونالد» در لوئیزیانا کاری گرفت. تانیا در پایان شیفت کاری، اغلب حاضر می‌شد یکی از مردان همکار را که مسیرشان یکی بود و اتومبیلی نداشت به مقصد برساند. مرد بعد از مدتی در محل کار و وقت خدمات‌دهی به مشتریان شروع کرد به آزار کلامی و بدنی جنسی تانیا.

 

وقتی تانیا پیش مدیر شعبه رفت و از رفتارهای آزارگر مرد همکار شکایت کرد، مدیر شعبه نه تنها شکایت او را جدی نگرفت، بلکه تانیا را متهم کرد که حتما یک رابطه‌ای بینشان هست و با یک رفتار بچه گانه نباید از این کار شکایت کرد.

 

چندی بعد، مرد همکار دیگری در دست‌شویی مردانه قصد تجاوز به او را داشت. این‌بار اصلا دیگر برای شکایت پیش مدیر هم نرفت. چون از همان بار قبلی فهمیده بود که مدیر برای شکایت او اهمیتی قایل نیست.

 

تانیا به سراغ شبکه‌های اجتماعی رفت. با نام مستعار از تجربه‌ی دردناک خود نوشت تا ببیند آیا زنان دیگری هم تجربه‌ی مشابه از نادیده گرفتن آزار جنسی در «مک دونالد» دارند یا نه. خیلی زود ده‌ها زن دیگر هم پیدا شدند که آن‌ها هم در شعب مختلف «مک دونالد» در سراسر آمریکا، تجربه‌های مشابهی داشتند و هرگز مدیریت برای مقابله با آزارگر کاری نکرده بود.

 

این اتفاق‌ها هم‌زمان با اوج گرفتن جنبش MeToo# در آمریکا و به‌ویژه در هالیوود بود. تانیا می‌گوید با خودم فکر کردم ما هم حقی داریم و این جنبش نباید فقط برای زنان ثروتمند و مشهور باشد. تانیا توانست ۱۰ زن دیگر از کارکنان پیشین و فعلی «مک دونالد» را که تجربه‌ی مشابهی دارند راضی کند که با هم علیه «مک دونالد» شکایت رسمی کنند. اول به سراغ نهاد حقوقی “Times Up Legal Fund” رفتند که بعد از شروع جنبش MeToo تشکیل شد و رایگان به آن‌ها که قصد شکایت علیه آزارگران جنسی را دارند، کمک حقوقی می‌کند. با کمک حقوقی آن‌ها، این ۱۰ زن توانستند علیه «مک دونالد» اقامه دعوی کنند.

 

این معترضان هم‌زمان توانستند صدها کارمند «مک دونالد» را بسیج کنند تا به نشانه‌ی اعتراض به رواج رفتار آزارگر در این محیط کار و جلب توجه عمومی، محل کار را ترک کنند. در۱۸ سپتامبر این کارکنان در شهرهای لس آنجلس، میامی، دورهام، کانزاس، نیواورلئان، سن‌فرانسیسکو، سن‌لوئیز، شیکاگو و میلواکی محل کار خود را ترک کردند تا بگویند «دیگر بس است، آزار و اذیت جنسی بس است.»

 

جنبش MeToo# ، در فضای مجازی در اعتراض به آزارهای جنسی زنان انجام شد. زنان سراسر جهان روایت‌هایی از زمانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته بودند را با هم به اشتراک گذاشتند. این جنبش برای این انجام شد که فشار روانی منفی و مجرم قلمداد شدن را از روی زنانی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند؛ بردارد.

ایلنا

احظار دستیار ارشد ماکرون به‌کمیته تحقیق سنا به‌دلیل کتک‌زدن راهپیمایانِ روز جهانی کارگر

به گزارش اسپوتنیک، «الکساندر بنالا» دستیار ارشد رئیس جمهوری فرانسه که به کتک زدن یک نفر از راهپیمایان در روز جهانی کارگر (اول مه می) متهم است، به کمیته تحقیق مجلس سنا فرخوانده شد.

ادامه

جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری

پنج سندیکای کارگری فرانسه خواستار آزادی فعالان صنفی معلمان شدند

پنج سندیکای کارگری فرانسه در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبر جمهوری اسلامی ایران از او خواسته‌اند نسبت به وضعیت «محمد حبیبی» معلم زندانی دربند، توجه ویژه‌ای داشته باشد.

ادامه

ایران, جهان, حقوق بشر, خبر, فرانسه, معلمان

آرژانتینی‌ها در اعتراض به تدابیر ریاضتی تظاهرات کردند

‘اتحادیه های کارگری و فعالان اجتماعی’ دیروز چهارشنبه، چندین خیابان را در شهر ‘بوئنوس آیرس’ در اعتراض به اجرای تدابیر ریاضت اقتصادی دولت این کشور بستند.

ادامه

ارژانتین, اعتراضات اجتماعی, اقتصادی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کارگری