حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

رئیس انجمن صنفی پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: حذف پیمانکاران به هیچ وجه بار مالی ندارد؛ این ایراد اصلاً وارد نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» برای بار سوم به سد ایرادات نهادهای نظارتی برخورد کرد؛ اینبار هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح را مغایر با سیاست‌ها کلی و ... حذف پیمانکاران از اتلاف ثروت‌های ملی جلوگیری می‌کند/ مافیای آن‌ها، برنده میدان!

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, گزارش, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

از مبارزۀ حق‌طلبانهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت پشتیبانی کنیم!

گزارش‌های انتشاریافته حاکی ازآن است در مناطق مختلف کشور شمار بزرگی از کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دست به اعتراض و اعتصاب زده‌اند. این اعتصاب‌ها با فراخوان ازسوی فعالان کارگری از روز گذشته آغاز شده‌است.

 

کارگران پروژه‌ای در منطقهٌ گازی پارس جنوبی – عسلویه، چندین پالایشگاه، نیروگاه و شرکت‌های فعال در پتروشیمی مانند پالایشگاه تهران، اصفهان، پالایشگاه بیدبلند، شرکت ای-جی-سی پالایشگاه آبادان، شرکت سیناپالایش قشم، پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی گچساران و کارگران عملیات دریایی شرکت پایانه‌ای نفتی ایران و چندین شرکت دیگر با خواست‌های مشخص اعلام اعتصاب کرده‌اند. خواست‌های کارگران پروژه‌ای و پیمانی صنایع نفت عبارتند از: افزایش دستمزد، لغو قراردادهای موقت، حذف شرکت‌های پیمانکاری نیروی کار، عقد قرارداد دایم و رسمی، تغییر نوبتِ مرخصی، دریافت حقوق و مزایا بدون تاخیر، رسمیت یافتن حق اعتصاب و برخورداری از تشکل مستقل سندیکایی.

 

این رشته اعتصاب‌ها در مقطع زمانی کنونی، به‌فاصله اندکی پس از نه تاریخی مردم میهن ما به استبداد ولایی با تحریمِ فعال و آراء باطله در انتخابات فرمایشی که در آن چهرهٌ جنایتکاری مانند رئیسی به‌مقام ریاست جمهوری گمارده‌شد، از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است.

 

تجربهٌ اعتصاب و اعتراض‌های یکپارچهٌ سال گذشتهٌ کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ضرورتِ همبستگی با این دور تازه از اعتصاب‌ها را به‌ویژه ازسوی کارگران رسمی در مراکز مهم صنعت نفت برجسته ساخته و در عین‌حال در مقام یک وظیفهٌ مبارزاتی در اولویت قرار می‌دهد. خواسته‌های صنفی – رفاهی کارگران پروژه‌ای و پیمانی تنها به‌زحمتکشان شاغل در صنایع نفت محدود و منحصر نیست. چنین مطالبات برحقی ازسوی کارگران دیگر رشته‌های صنعتی و خدماتی در چهارگوشهٌ کشور بارها طرح و بر سر دستیابی به‌آن مبارزه به شکل‌های گوناگون انجام گرفته و می‌گیرد. ازاین‌رو می‌توان و باید با ارتقاء سطح همبستگی و سازماندهی امکان برقراری پیوند میان اعتراض‌های کنونی در صنعت نفت را با دیگر رشته‌ها و صنایع تا حدٌ امکان فراهم نمود.

 

حزب توده ایران – حزب طبقهٌ کارگر ایران با همهٌ توان از اعتصابِ کارگران پروژه‌ای، پیمانی و قرارداد موقتِ صنایع نفت، گاز و پتروشیمی حمایت می‌کند. ما همهٌ حزب‌ها و نیروهای سیاسی ترقی‌خواه، انقلابی و آزادی‌خواه کشور را به پشتیبانی فعال ازاین رشته اعتصاب‌ها فرا می‌خوانیم. هم‌چنین باید تاکید کرد فعالان کارگری و سندیکالیست‌های راستین دراین میان وظیفهٌ مهم تقویتِ صف‌های جنبش کارگری و حرکت‌های سندیکایی را با پشتیبانی ازاین اعتصاب و جلبِ همبستگی کارگران دیگر رشته‌ها و مناطق کشور با آن برعهده دارند.

 

پیروز باد مبارزهٌ حق‌طلبانهٌ کارگران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی برای تحقق حقوق صنفی و سیاسی‌!
هرچه محکم‌تر باد پیوند و همبستگی میان جنبش‌های اجتماعی نظیر زنان، جوانان و دانشجویان و جنبش کارگری – سندیکایی در مبارزه علیه استبداد مذهبی!
حزب توده ایران،
اول تیرماه ۱۴۰۰

نامه مردم

حاکمیت پیمانکاران بر نظام طبقاتی نفت

سال گذشته که «عمران روشنی مقدم» کارگر میدان نفتی یادآوران خود را حلق‌آویز کرد، بسیاری به میدان دادن دولت به شرکت‌های پیمانکاری انتقاد کردند و خواهان حذف آنها از مناسبات درون کارگاهی شدند با این حال واکنش‌‌های احساسی پس از مرگ این کارگر هم به حذف پیمانکاران منتهی نشد   به گزارش ایلنا، صدها صنعت ... حاکمیت پیمانکاران بر نظام طبقاتی نفت

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش

پیمانکاران بار و بندیل‌شان را بردارند و از عسلویه بروند!

مدتی‌ است کارگران پیمانکاری صنعت نفت که خواستار حذف پیمانکاری و برابری در حقوق و دستمزدها هستند، در عسلویه دست به اعتراض زده‌اند این کارگران، خواستار حذف شرکت‌های واسطه در صنایع نفت و گاز کشور هستند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, کارگری, گزارش