نماینده حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا ؛ کاخ سفید خانه “جنایتکاران” است

رئیس‌جمهوری سابق بولیوی در واکنش به اعتراف مشاور امنیت ملی سابق آمریکا به «طراحی» کودتا در کشورهای جهان، آمریکا را «بدترین دشمن دموکراسی» توصیف کرد و نماینده مجلس ونزوئلا این اعتراف را گواه وجود «جنایتکاران» در دولت آمریکا دانست.

 

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در مصاحبه روز سه‌شنبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان ضمن رد اتهام کودتای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در ششم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۶ دی ۹۸) در حمله به ساختمان کنگره گفت: به عنوان فردی که به طراحی کودتاها، نه در کشورمان بلکه در نقاط دیگر، کمک کرده باید بگویم که این اقدام کار زیادی می‌برد. اعتراف بولتون سرو صدای زیادی به پا کرده و واکنش شخصیت‌های مختلف را به دنبال داشته است.

 

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری پیشین بولیوی که طعم کودتای سال ۲۰۱۹ را به خوبی چشیده است در واکنش به اعتراف بولتون در صفحه توییترش نوشت: با وقاحتی که ویژگی راست افراطی ایالات متحده است، جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، از ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ اعتراف می‌کند که به طراحی کودتا در کشورهای مستقل کمک کرده است. این گواه بر این است که ایالات متحده بدترین دشمن دموکراسی و حیات است.

 

واکنش‌ها به اعتراف بولتون با «خانه جنایتکاران» خواندن کاخ سفید

 

در گفت‌وگوی بولتون با سی‌ان‌ان، جیک تاپر مجری برنامه تاکید می‌کند که برای کودتا لازم نیست زرنگ باشید، که بولتون پاسخ داد: من مخالفم. کار زیادی لازم است.

 

«سائول اورتگا» نماینده مجلس ونزوئلا نیز در واکنش با اذعان بولتون به سازماندهی کودتاهای آمریکا در سایر کشورهای جهان به اسپوتنیک گفت: اعتراف جان بولتون نشان داد که در دولت ایالات متحده، جنایتکاران وجود دارند.

 

این نماینده حزب سوسیالیست متحد تاکید کرد: آن‌ها یک باند جنایتکار هستند این همان چیزی است که اعترافات بولتون نشان داد. مانند سایر مقام‌هایی که حتی کتاب‌هایی را منتشر کرده‌اند که در آن‌ها به مسئولیت خود در برنامه‌ریزی ترور، کودتا علیه دموکراسی، نقض حقوق بشر و قاچاق مواد مخدر اذعان کرده‌اند.

 

اورتگا تنها نکته جدید اظهارات بولتون را اینگونه توصیف کرد: اکنون لازم نیست ۵۰ سال منتظر باشیم تا اسناد از طبقه‌بندی خارج شود، اسنادی که در آن‌ها، جنایت‌های دولت‌های مختلف آمریکا ثابت شده است.

 

نماینده ونزوئلا در انتقاد از عملکرد کاخ سفید گفت، آمریکا «ماشینی برای ترویج دروغ‌ها دارد» و اطمینان داد در حالی که دولتمردان آمریکایی خود را به عنوان نمایندگان یک مدل دموکراتیک با ظرفیت پیروی معرفی می‌کنند، هیچ هراسی از حمله به کشورهای دیگر ندارند.

 

وی افزود: آنها سابقه جنایی دارند و کاری که بولتون انجام می دهد این است که توجه را به این واقعیت جلب می کند که او بخشی از آن دسته است و دولت های مختلف ایالات متحده فقط همین هستند، دسته های جنایتکار و بخشی از یک نیروی هژمونیک متجاوز”.

 

«این اعتراف بولتون باید دلیل کافی برای او، ترامپ و کل تیم دولتی‌اش باشد تا به زندان بیفتند و به دست عدالت سپرده شوند.

 

اورتگا با این حال اطمینان داد که سیستم قضایی آمریکا همدست مقامات بوده و به همین دلیل دولتمردان این کشور بدون ترس در حمله به حاکمیت سایر کشورها مشارکت دارند.

 

این نماینده ونزوئلایی مسئولیت «نه تنها کودتا، بلکه جنگ‌ها و بحران‌ها» را متوجه آمریکا دانست و گفت جنگ در اوکراین توسط بخش‌هایی در آمریکا ترویج و تحریک شد که اکنون درآمد بالایی از فروش سلاح، فروش سوخت و سایر تجارت‌های ناشی از این درگیری به دست آورده‌اند.

 

مروری بر تاریخ سیاسی آمریکای لاتین در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که پشت هر جنگ داخلی، کودتا و بحران اجتماعی و سیاسی در این منطقه می‌توان رد پای کاخ سفید را مستقیم و یا غیرمستقیم مشاهده کرد. به این ترتیب، جهان هر چند بدون لحظه ای درنگ به تماشای آشوب‌های آمریکا نشست اما اخبار ساختمان کنگره برای مردم آمریکای لاتین که شاید بیش از هر نقطه دیگر جهان طعم کودتا و بی‌ثباتی اجتماعی و سیاسی را در کشورشان چشیده اند، خیره‌کننده‌تر بود. آنچه بولیوی در سناریوی انتخاباتی در سال ۲۰۱۹ تجربه کرد، درست همان استراتژی اعمال شده برای ایجاد کودتا در ونزوئلا، پاراگوئه، اکوادور، هندوراس و برزیل با هدف تغییر رژیم در چارچوب به اصطلاح کودتای نرم، انقلاب رنگی بود.

کره‌شمالی؛ هدف آمریکا از مداخله در امور کوبا معدوم ساختن دستاوردهای کاسترو و نابودی سوسیالیسم بود

وزیر خارجه کره شمالی در اظهاراتی ایالات متحده را به دخالت در امور داخلی کوبا و تحریک اعتراضات ضد دولتی با هدف سرنگونی دولت این کشور متهم کرد.

ادامه

امریکا, امریکای لاتین, جهان, سوسیالیسم, شرق آسیا, کره شمالی, کوبا, همبستگی

درخواست قانونگذاران آمریکایی از بایدن برای تعطیلی گوانتانامو

ده‌ها قانونگذار دموکرات در کنگره آمریکا، از جمله روسای کمیسون‌های نیروهای مسلح، امور خارجه و اطلاعات، روز پنجشنبه از جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواستند که زندان گوانتانامو در کوبا را “فورا” ببندد.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, حقوق بشر, خبر, کوبا