عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

روسای جمهوری کلمبیا، بولیوی و هندوراس در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، بر تعهد خود به بازگرداندن صلح در غرب آسیا و جلوگیری از جنگ جدیدی در خاورمیانه با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی تاکید کردند و تشکیل جلسه فوری سازمان ملل متحد را خواستار شدند. به گزارش ... درخواست کلمبیا، هندوراس و بولیوی از سازمان ملل برای جلوگیری از جنگی جدید در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, برزیل, بولیوی, تجاوز نظامی, جهان, خاورمیانه, سازمان ملل, صلح, ضد جنگ, غرب آسیا, فلسطین, کلمبیا, گزارش, نسل‌کشی, هندوراس, ونزوئلا

مکزیک اجلاس سران قاره آمریکا به میزبانی واشنگتن را تحریم کرد!

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک دوشنبه شب اعلام کرد که به دلیل محرومیت برخی کشورها در اجلاس سران قاره آمریکا شرکت نخواهد کرد.

 

به گزارش ایرنا از سی ان ان، اوبرادو در با حضور در جمع خبرنگاران گفت: من می خواهم به مردم مکزیک بگویم که به اجلاس سران نخواهم رفت، مارسلو ابرارد، وزیر امور خارجه، نماینده دولت خواهد بود، من شرکت نخواهم کرد. زیرا همه کشورهای قاره آمریکا دعوت نشده اند.

 

رئیس جمهور مکزیک در ادامه خواستار لغو سیاست محرومیت و سلطه شد و علیه نقض حاکمیت و استقلال هر کشوری سخنرانی کرد.

 

اوبرادور همچنین خاطر نشان کرد که هیچ اجلاس سران قاره آمریکا نمی‌تواند برگزار شود مگر اینکه همه کشورهای قاره آمریکا در آن شرکت کنند.

 

رهبر مکزیک تاکید کرد: کشورهای قاره آمریکا باید از الگوی اتحادیه اروپا پیروی کنند و رویارویی، تهدید و محاصره را پشت سر بگذارند.

 

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داد که دولت جو بایدن تصمیم نهایی را برای حذف دولت های کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه از اجلاس سران آمریکا اتخاذ کرده است.

 

براساس این گزارش، بایدن در حالی سه کشور را از این اجلاس محروم کرده که رئیس جمهوری مکزیک تهدید کرده بود اگر همه کشورهای نیمکره غربی به اجلاس سران دعوت نشوند، وی نیز در آن حضور نخواهد یافت.

 

تصمیم آمریکا برای حذف سه کشور به دنبال هفته ها مذاکرات فشرده اتخاذ شده و این خطر را دارد که به تحریم شرم آور اجلاس سران به میزبانی آمریکا منجر شود.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته اقدام مکزیک به منزله ضربه‌ای به تلاش‌های آمریکا است که قصد دارد دولت‌های قاره آمریکا را برای رایزنی در خصوص بحران مهاجرت گرد هم بیاورد.

 

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» لوپز اوبرادور گفت که این نگرانی در مورد فهرست مهمانان بود که باعث شد او از حضور در این مراسم صرفنظر کند. رئیس جمهور مکزیک خواستار حضور کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در این مراسم بود، اما واشنگتن مخالف این مسئله بوده است.

 

سران برخی کشورهای دیگر از جمله گواتمالا، هندوراس و السالوادور نیز در این اجلاس شرکت نخواهند کرد. رئیس‌جمهور مکزیک گفت: «اگر همه کشورها دعوت نشوند نمی‌توان اسم این اجلاس را اجلاس همه کشورها گذاشت.»

 

«خورخه کاستاندا» وزیر خارجه سابق مکزیک که اکنون در «دانشگاه نیویورک» تدریس می‌کند، گفت، در حالی که دولت بایدن اصرار دارد که رئیس جمهور در لس آنجلس چشم انداز خود را برای آینده ای پایدار، انعطاف پذیر و عادلانه برای نیمکره ترسیم کند، اما  دعوای لحظه آخری بر سر فهرست مهمانان مشخص است که آمریکای لاتین در اولویت رئیس جمهور آمریکا نیست.

 

ایالات متحده میزبان این اجلاس برای اولین بار از زمان آغاز به کار آن در سال ۱۹۹۴ در میامی به عنوان بخشی از تلاش برای حمایت از توافقنامه تجارت آزاد از آلاسکا تا پاتاگونیا است.

چرا بایدن به نفت ایران و ونزوئلا نیاز دارد؟

روزنامه فرانسوی «لو فیگارو» نوشت: بعید نیست که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش بهای نفت و کمک به تامین انرژی مورد نیاز اروپا که بدنبال تحریم نفت روسیه با بحران مواجه شده است، تحریم‌های بلند مدت علیه دو کشور تولیدکننده نفت یعنی ایران و ونزوئلا را کاهش دهد.

ادامه

اتحادیه اروپا, اروپا, اسپانیا, اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, اوکراین, ایتالیا, ایران, تحریم, تحلیل, جنگ سرد, جهان, چین, خاورمیانه, دونتسک, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, شمال اروپا, لوگانسک, ونزوئلا

توفان در کوبا؛ یک کشته همراه با خاموشی برق ۵۰ هزار مشترک + فیلم

وقوع توفان استوایی و بارش های شدید ناشی از آن که از روز جمعه آغاز شده و هم اکنون کوبا و ایالت فلوریدا در جنوب آمریکا را در برگرفته، تاکنون منجر به کشته شدن یک نفر و خاموشی ۵۰هزار مشترک برق در کوبا شده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جهان, خبر, فیلم, کوبا, محیط زیست

اضطراب شدید آمریکا ناشی از ترس از دست دادن هژمونی

ایالات متحده معتقد است که موقعیت هژمونیک این کشور تحت تاثیر هجوم چین  قرار گرفته و متزلزل شده، به این سبب ابزارهای مختلفی را برای مهار توسعه چین اتخاذ کرده است.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, اسیا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, جنگ سرد, جهان, چین, شرق آسیا, شرق افریقا, گزارش

بلومبرگ؛ شکاف در دولت آمریکا بر سر تحریم‌های روسیه

یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت، تحریم روسیه بابت درگیری‌های اوکراین شکاف جدیدی در میان دولت آمریکا ایجاد کرده است.

ادامه

اقتصادی, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, اوکراین, ایران, تحریم, جنگ سرد, جهان, خاورمیانه, روسیه, شرق آسیا, شرق اروپا, غرب, کره شمالی, مقاله, هندوستان, ونزوئلا

آمریکا محدودیت‌های پرواز به کوبا را لغو کرد

دولت جو بایدن مجموعه‌ای از محدودیت‌های اعمال شده علیه کوبا را که در زمان ترامپ اعمال شده بودند، لغو کرد؛ از جمله پایان دادن به ممنوعیت فعالیت پروازهای خطوط هوایی ایالات متحده به فرودگاه‌های کوبا به جز هاوانا.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحریم, جهان, خبر, کوبا