تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی خود، سفره خالی پهن کردند. به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه لرستان در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدی در محدوده محل کار خود سفره خالی پهن کردند. یکی از کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان گفت: علارغم ... تجمع کارگران ابنیه فنی راه آهن لرستان با پهن کردن سفره خالی

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

افزایش شاخص فلاکت: دستکاریِ رژیم در “آمار”ها واقعیت امر را تغییر نمی‌دهد آغاز سال نو در اوضاع‌واحوال ادامه و تشدید بحران‌های اقتصادی و بدون وجود کورسوی امیدی در چشم‌انداز شرایط کار و زندگی زحمتکشان و بهبود آن، شادی نوروز و طراوت بهار را به‌کام آنها تلخ کرده است. ارزیابی‌های جدید از قرار گرفتن ۳۰ درصد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, استبداد, اقتصادی, تحریم, حقوق بشر, دانشجویی, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, صندوق بین‌المللی پول, فقر, قضایی, کارگری, معلمان, معیشت, مقاله

تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

اعتراضات کارگران رسمی این مجموعه در اعتراض به تعرضات معیشتی و عدم پاسخگویی به مطالباتشان ادامه دارد. روز پنجم فروردین این کارگران در شرکت فلات قاره تجمع کردند. اهم مطالبات این کارگران عبارتند از: ➖حذف کامل سقف‌حقوق➖حذف تفکیک نادرست مشاغل در مناطق عملیاتی➖حذف محدودیت حق‌سنوات بازنشستگی➖عودت کسورات مازاد مالیات➖اجرای کامل ماده۱۰ با وجود ظرفیت‌های قانونی و اختیاراتی مانند افزایش ... تجمع کارگران رسمی شاغل در شرکت فلات قاره در خارک

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, نفتگران

بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که رییس جمهور آرژانتین قصد دارد تا ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج کند. به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی بلومبرگ در گزارشی مدعی شد که خاویر میلی، رییس جمهور آرژانتین در اقدامی دیگر با هدف نمایش رویکرد افراطی‌اش که خود آن را «اره برقی» خوانده است، قصد دارد تا ... بلومبرگ: رییس جمهور افراطی آرژانتین ۷۰ هزار کارمند دولتی را اخراج می‌کند!

ادامه

آرژانتین, آمریکای لاتین, اتحادیه اروپا, جهان, فساد, کارگری, نئولیبرالیسم

شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

در سال گذشته وضع معیشت اکثر مردم کشور، یعنی طبقۀ کارگر و دیگر زحمتکشان شاغل در شهرها و روستاها و بازنشستگان، نه‌تنها بهتر نشد، بلکه بدتر هم شد. شواهد حاکی از آن است که این روند امسال نیز ادامه خواهد داشت. همهٔ وعده‌های دولت رئیسی، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، سراپا پوچ بود و اَبَربحران‌های چندوجهی ... شعار واقعی سال ۱۴۰۳خامنه‌ای: تشدید استثمار نیروی کار در راه «حفظ نظام»

ادامه

آمریکا, استبداد, استثمار, اسلام سیاسی, اقتصادی, امپریالیسم, ایران, بانک جهانی, جهان, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, صندوق بین‌المللی پول, کارگری, معیشت, مقاله, نئولیبرالیسم

احیای حقوق سندیکایی، حذف پیمانکارانِ کار، و تأمین امنیت شغلی

پس از نقش‌آفرینی مخرب رهبران تشکل‌های زرد حکومتی در شورای عالی کار و تصویب حداقل مزد برخلافِ خواست کارگران، رژیم ولایی با حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و افزایش ده برابری قیمت آرد، صنایع غذایی و افزایش رسمی قیمت اساسی‌ترین کالاهای مورد نیاز زحمتکشان مانند مرغ، تخم مرغ، روغن نباتی، و لبنیات، هدف کارگزاران رژیم آزادسازی کامل اقتصاد و به گفته اقتصاددانی، خارج کردن بیشتر درآمدهای ارزی کشور بوده است.

 

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، با تأکید بر اینکه “این دولت خود را دولت مردمی می‌داند”، ۱۶ اردیبهشت‌ماه دلیل عمده حذف ارز ترجیحی و افزایش لگام گسیخته قیمت آرد را “قاچاق” دانست و یکی “از اولویت‌های دولت برای از بین بردن فقر” را “اصلاح نظام پرداخت یارانه” عنوان کرد. جالب است که حتی روزنامه‌های اعتماد و همدلی ۱۸ اردیبهشت‌ماه “قاچاق ۳ میلیون تُن آرد” را “ادعایی دروغین” خواندند. رئیس هیئت مدیره “انجمن صنفی آردسازان ایران” به روزنامه‌ اعتماد گفت: “ظرفیت هر کامیون برای جابه‌جایی آرد ۱۰ تُن می‌شود و این میزان آرد باید با ۳۰۰ هزار کامیون قاچاق شده شود و روزانه باید هزار کامیون از مرزها خارج شوند و هیچ‌کس هم جلوی این میزان قاچاق را نگیرد.”

 

بهادری در توجیه سخنان خود به ایسنا گفت: “برای تامین کالاهای اساسی با ارز یارانه‌ای ما حدود ۲۰ میلیارد دلار منابع نیاز داریم. در حالی که در بودجه امسال حدود ۹ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.” بودجه سال ۱۴۰۱ را خود دولت رئیسی نوشته و ۲۰ میلیارد دلار لازم برای کالاهای اساسی را صرفاً ۹ میلیارد دلار “پیش‌بینی” کرده‌ است. این کاهش منابع لازم برای کالاهای اساسی در سال‌های اخیر نیز در حذف تدریجی ارز ترجیحی از دیگر کالاها انجام گرفته است. استاد اقتصاد احسان سلطانی ۲۴ اردیبهشت‌ماه درآمد ارزی سال ۱۳۹۸ کشور را حدود “۷۰-۸۰ میلیارد دلار” عنوان کرد و افزود: “امسال پیش‌بینی درآمدِ ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری را محاسبه کرده‌ایم.” در پاسخ به این سئوال که “این درآمد بالا کجا رفته است؟” سلطانی گفت: به‌نظر من “درآمد ارزی خود را در قالب فرار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی… از کشور خارج کردیم.”

 

با تورم لگام گسیخته، بین ارائه یارانه نقدی یا کالابرگ برای جبران حذف ارز ترجیحی، دولت رئیسی که هدف حذف فقر مطلق در دو هفته آخر اسفندماه ۱۴۰۰ را داشت، تصمیم به پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی گرفته است. با اشاره به کاهش شدید ارزش یارانه ۴۵ هزارتومانی احمدی‌نژاد، سلطانی گفت: “وقتی دولت کالابرگ می‌دهد، دیگر نمی‌تواند یک قطعه مرغ دو کیلویی را هربار نصف کند.” در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا که “آیا یارانه ۴۰۰ هزار تومانی افزایش قیمت‌های ناشی از حذف ارز ترجیحی را پوشش می‌دهد؟ نماینده وزارت اقتصاد گفت: “بله…خانوار برای مصرف کالاهای مورد نظر… پول هم اضافه می‌آورد.”

 

روزنامه شرق، ۲۵ اردیبهشت‌ماه، با اشاره به ماهانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به‌عنوان “سقف دریافتی” یارانه یک خانوار چهار نفره و مقایسه آن با مبلغ لازم برای خرید ۱۹ کالا قلم خوراکی‌های مورد نیاز بعد از افزایش قیمت، ما‌به‌التفاوت محاسبه شده را “بیش از یک میلیون ۸۰۰ هزار تومان” گزارش داد. ایلنا، ۲۶ اردیبهشت‌ماه، از دریافت پیام بسیاری از کارگران و بازنشستگان مبتنی بر “دهک ده درآمدی” مشمول شدن و دریافت نکردن یارانه خبر داد.

 

رهبری تشکل‌های زرد حکومتی علاوه بر رضایت دادن به سبد معیشت ۹ میلیون تومانی محاسبه شده از سوی وزارت اقتصاد، صرفاً خواستار “سهمی” از ۹ میلیون تومان بودند. در توجیه رضایت دادن به مبلغ ۹ میلیون تومان سبد معیشت محاسبه شده توسط وزارت اقتصاد، معاون دبیرکل خانه کارگر روز ۸ اردیبهشت‌ماه گفت: “می‌گفتیم دولت و کارفرما خود با هم سبد حداقل معیشت را محاسبه کنند و با این کار توپ را به زمین حریف می‌انداختیم.” با یورش گستردۀ رژیم ولایی به دستمزد و معیشت زحمتکشان، اکنون برای زحمتکشان مبارزه علیه سیاست تعدیل ساختاری رژیم و به‌منظور دستیابی به حقوق راستین‌شان مبارزه‌ای منسجم و پیگیر و متحد برای احیای حقوق سندیکایی و تشکیل سندیکاهایی مستقل در اولویت قرار دارد.

ضمیمهٔ کارگری «نامهٔ مردم»

تجمع اعتراضی کارگران مجتمع نیشکر کارون با خواست همسان‌سازی حقوق و تبدیل وضعیت از قراردادی موقت به رسمی

کارگران واحد صنعتی مجتمع نیشکر کارون در ادامه اعتراض صنفی خود و همکارانشان، صبح امروز نیز مقابل ساختمان اداری کارخانه تجمع کردند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری

آنچه البته به جایی نرسد فریاد است!

رییس کانون مهندسین جوش ایران با بیان این‌که حوادث زمین‌لرزه‌های رودبار، کرمانشاه و ریزش ساختمان متروپل آبادان ناشی از بی‌توجهی به صنعت جوش بوده است گفت: تا کی می‌خواهیم شاهد از دست دادن عزیزانمان در حوادث ساختمانی باشیم؟

ادامه

اجتماعی, ایران, حقوق بشر, گزارش, محیط زیست

هدف واقعی در حاشیه‌‌سازی برای مزد چیست؟

روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه علی خامنه‌ای در دیدار با کارگران عوام‌فریبانه “واگذاری‌های نادرست”، “قاچاق و واردات بی‌رویه” را خنجری بر قلب “تولید” و “اشتغال کارگران” خواند.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگری, مقاله