تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ این کارگران، خواستار پرداخت ۵ ماه حقوق معوقه و سایر مطالبات مرتبط خود هستند.  گذران زندگی با این حقوق‌ها، فلاکت است و معوقه شدن آن مرگ تدریجی است. پیمانکاران واسطه ای بین شهرداری و کارگران برای غارت دستمزد ناچیز آنان هستند. بخش مهمی از دسترنج کارگران نصیب پیمانکاران میشود. اغلب زدوبندهای ... تجمع اعتراضی کارگران پاکبانی و بهداشت شهرداری یاسوج + فیلم

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران آمار مصدومان و متوفیان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. «مهدی فروزش» مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار مصدومان ناشی از حوادث کار در سال ۱۴۰۲ گفت: در سال گذشته در مجموع ۳۰۳۸ نفر در استان تهران دچار حوادث ناشی ... حوادث ناشی از کار در سال گذشته در تهران، ۴۱۴ کشته و ۳۰۳۸ مصدوم بر جای گذاشته است

ادامه

ایران, ایمنی, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, کارگران

تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

شماری از بازنشستگان صندوق فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر با حضور در یک تجمع صنفی، خواستار رسیدگی به مطالبات صنفی خود شدند. به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز یکشنبه (دوم اردیبهشت ماه) جمعی از بازنشستگان صنعت فولاد در تهران ، اصفهان و قائمشهر با حضور مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی محل سکونت خود، خواستار توجه به ... تجمع بازنشستگان فولاد در تهران، اصفهان و قائمشهر

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگران, مبارزه طبقاتی, معیشت

تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

صبح امروز شماری از کارکنان کارخانه کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌ خود اعتراض کرده و مقابل ساختمان فرمانداری شوش تجمع کردند. یکی از کارگران معترض در مورد علت تجمع صبح امروز کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز به خبرنگار ایلنا گفت: مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی و ... تجمع کارگران کاغذسازی پارس و طبیعت سلولز در اعتراض به اخراج ۱۰۰ نفر از همکاران‌شان + فیلم

ادامه

ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, فیلم, کارگری, مبارزه طبقاتی, معیشت, همبستگی

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

یک منبع کارگری در شهرداری دزفول به خبرنگار ایلنا گفت: گروهی از کارگران قرارداد حجمی شهرداری دزفول در ادامه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات معوقه، اعتراض صنفی برگزار کردند. به ادعای این کارگر؛ پرداخت مطالبات سنواتی، تسریع در اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل، به روز شدن حقوق‌ها و تامین امنیت شغلی مجموعه این مطالبات است. وی ... تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دزفول، به نامشخص بودن وضعیت معوقات، اجرانشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل و نبود امنیت شغلی

ادامه

امنیت شغلی, ایران, حقوق بشر, خبر, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, مبارزه طبقاتی, معیشت

هدف واقعی در حاشیه‌‌سازی برای مزد چیست؟

روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه علی خامنه‌ای در دیدار با کارگران عوام‌فریبانه “واگذاری‌های نادرست”، “قاچاق و واردات بی‌رویه” را خنجری بر قلب “تولید” و “اشتغال کارگران” خواند.

نه‌فقط غارت منابع ملی در قالب خصوصی‌سازی، بلکه “واردات بی‌رویه”، تلاش بی‌وقفه برای آزادسازی مزد و ارزان‌تر کردن نیروی کار، آزادسازی کامل اقتصاد و حذف ارز ترجیحی و افزایش لگام‌گسیخته قیمت کالاهای مورد نیاز زحمتکشان نیز نتیجهٔ اجرای سیاست‌های‌ تعدیل ساختاری با آگاهی و حمایت کامل خود خامنه‌ای انجام گرفته‌اند. بنابراین، سخنان ولی ‌فقیه چیزی جز عوام‌فریبی نیست که البته هدف مشخصی را دنبال می‌کند.

 

با رشد اعتراض‌های کارگری، رژیم ولایی با توسل به‌ ایجاد فضای ارعاب و فریب می‌کوشد رهبری تشکل‌های زرد حکومتی را بزرگ‌نمایی کند. در شرایطی که خط فقر حداقلی در اسفندماه پارسال ۱۴ میلیون تومان در ماه بود، کارگزاران وزارت اقتصاد نرخ سبد معیشت خانوار کارگری را ۹ میلیون تومان تعیین کردند و دو گروه کارفرمایی و به‌اصطلاح کارگری در شورای عالی کار نیز به ۹ میلیون تومان رضایت دادند. رهبران تشکل‌های زرد حکومتی در گروه کارگری و به‌اصطلاح به‌نمایندگی از طرف کارگران به ۹ میلیون تومان نیز بسنده نکرده و به‌صورت هماهنگ خواستار صرفاً “سهمی” از ۹ میلیون تومان شدند.

 

در نهایت، روز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ با افزایش ۵۷٫۴ درصدی حداقل مزد موافقت شد. دولت رئیسی به‌منزلهٔ بخشی از یورش به معیشت زحمتکشان در بند ۱-۴ تبصره ۱۲ بودجه ۱۴۰۱، افزایش حقوق “کارگران دولت” را فقط ۱۰ درصد در نظر گرفته بود. بعد از هفته‌ها سفر کارگران دولتی از استان‌های مختلف به تهران و برگزاری تجمع‌های اعتراضی در مقابل مجلس، شورای نگهبان، و ساختمان ریاست جمهوری، شورای نگهبان و مجلس افزایش ۱۰ درصدی مزد کارگران دولتی را رد کردند. کارگران دولتی فکر می‌کردند مشمول افزایش ۵۷٫۴ درصدی مزد خواهند شد، اما بلافاصله بعد از تصویب افزایش ۵۷٫۴ درصدی دستمزد کارگران، اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس و به‌اصطلاح مؤسسه خیریه‌ای به‌بهانه‌های “تورم‌زا” بودن افزایش دستمزد و عدم توانائی کارفرمایان به پرداخت دستمزد خواستار “اصلاح دستمزد مصوب” شورای عالی کار را خواستار شدند و یورشی گسترده‌ به دستمزد کارگران را آغاز کردند.

 

رژیم در ادامه تهدید جنبش اعتراضی زحمتکشان، حقوق فروردین‌ماه کارگران دولتی را به‌صورت علی‌الحساب پرداخت کرد. پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: “درخواست بازنگری در دستمزد مصوب توسط کمیسیون اقتصادی به رئیس مجلس داده شده” است. روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه‌ بار دیگر دولت رئیسی در مصوبه‌ای “کارکنان مشمول قانون کار در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی را مشمول افزایش ۱۰ درصدی کارکنان دولت” کرد.

 

به دنبال این حمله کارگزاران رژیم به معیشت زحمتکشان، کارگران صنعت نفت، وزارت نیرو، مخابرات و سایر نهادهای دولتی و حتا کارگران معادن زیر مجموعه‌ ایمیدرو اعتراض‌های‌شان به یورش جدید رژیم را تشدید کرده‌اند. برای نمونه،‌ تمام کارگران با تأکید بر مشمول بودن بر افزایش مزدی مصوب شورای عالی کار و محروم بودن از “تمام مزایای مزدی” و پاداش‌ها و امتیازات کارمندان و مدیران دولتی، به‌نمایندگی از شش هزار اپراتورهای سراسر کشور، اعضای شورای اپراتوری و پست‌‌های فشار قوی حرکت دولت رئیسی را “خلاف قانون” خواندند. با انتشار نامه‌ای سرگشاده‌ و تأکید بر “ابراهیم‌وار” دم زدن کارگزاران رژیم “از شکستن بت‌های تحقیر و تبعیض” برای “ترمیم معیشت” کارگران، روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه کارگران قرارداد موقت نفت نسبت به افزایش ده درصدی مزد اعتراض شدیدی کرده و اعلام کردند: “از تمام ظرفیت‌های لازم بهره برده و برای به‌جریان انداختن مجدد طرح تبدیل وضعیت، اجرای کامل مصوبه ساماندهی، نظام جبران خدمات و احقاق حقوق حقه کارکنان قرار داد موقت… بر خواهیم داشت.”

 

کارگران و رانندگان اتوبوس‌رانی تهران روزهای ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به افزایش ده درصدی دستمزد اعتصابی گسترده‌ را آغاز کردند. نیروهای امنیتی رژیم با هدف شکستن اعتصاب ۲۰ نفر از رانندگان مبارز را بازداشت کردند. رژیم فاسد ولایی به‌جای عمل به وعده‌هایش به حذف “تمام پیمانکاران” و تصویب “طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت” تا اردیبهشت‌ماه حتی کاهش دستمزد یک‌چهارم خط فقر کارگران را در نظر دارد. سخنان علی‌خامنه‌ای و دیگر مسئولان ارشد نظام جز عوام‌فریبی نام دیگری ندارد. در روزهای اخیر با تشدید اعتراض‌های مردمی علیه گرانی‌ها رژیم می‌کوشد با چنین عوام‌فریبی‌هایی از پیوند اعتصابات کارگری با اعتراض‌های مردمی مانع گردد. باید این مانورهای فریبکارانه را افشا و خنثی ساخت.

ضمیمهٔ کارگری «نامهٔ مردم»

فراخوان عمران خان برای راهپیمایی اعتراضی جدید علیه “دولت تحمیلی”

نخست‌وزیر سابق پاکستان در فراخوانی از حامیانش خواست خودشان را برای راهپیمایی طولانی بعدی به سمت اسلام‌آباد آماده کنند و با حمله به دولت نوپا هم گفت، “دولت تحمیلی قصد دارد با آمریکا بر سر خون کشمیری‌ها مصالحه کرده و اسرائیل را به رسمیت بشناسد.”

ادامه

اعتراضات سیاسی, امریکا, امریکای شمالی, پاکستان, جنوب آسیا, جهان, خبر, کارگری

تجربه‌ی خصوصی‌سازی، سیاست یارانه‌ای و مبارزه با فقر مطلق

استدلال دولت امروز این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث فساد شده است. درست است، برخی دلار گرفتند تا کالای اساسی وارد کنند اما برای سود خود چیزِ دیگری وارد کردند، یا با نرخ ارز دولتی کالا وارد کردند و با نرخ آزاد در بازار فروختند. ما این را قبول داریم؛ اما آیا راه‌حلِ آن ... تجربه‌ی خصوصی‌سازی، سیاست یارانه‌ای و مبارزه با فقر مطلق

ادامه

اختلاف طبقاتی, اقتصادی, ایران, حقوق بشر, کارگری

بیگانگی رژیم ولایی با مشکل معیشتی زحمتکشان به مرگ آبدار اداره آب و فاضلاب چاروسا انجامید

آبدار چاروسایی که دو روز پیش جلوی آب و فاضلاب شهر قلعه رئیسی مرکز بخش چاروسا به دلیل مشکلات معیشتی خودسوزی کرده بود، درگذشت.

ادامه

اختلاف طبقاتی, ایران, حقوق بشر, خبر, عدالت اجتماعی, کارگری