«باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

جمهوری باربادوس کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه فلسطین الیوم، جمهوری باربادوس (در حاشیه دریای کارائیب) کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت شناخت. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اقدام ... «باربادوس» کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

ادامه

آمریکا, آمریکای لاتین, باربادوس, جهان, خبر, سازمان ملل, فلسطین

عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

روسای جمهوری کلمبیا و برزیل در بیانیه‌ای مشترک از عزم بوگوتا برای پیوستن به ائتلاف اقتصادهای نوظهور جهان معروف به گروه «بریکس» در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حمایت برزیل از این روند خبر دادند. به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، سران دو کشور به دنبال برگزاری نشستی دو جانبه در بوگوتا ... عزم کلمبیا برای پیوستن به «بریکس» با حمایت برزیل

ادامه

آفریقای جنوبی, آمریکای لاتین, اتیوپی, اقتصادی, امارات, ایران, برزیل, بریکس, بولیوی, جهان, چین, خبر, روسیه, سازمان ملل, عربستان سعودی, کلمبیا, کوبا, مصر, نسل‌کشی, هندوستان, ونزوئلا

ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

اتحاد بولیواری برای مردم آمریکای ما (آلبا -ALBA) با ابراز نگرانی عمیق نسبت به تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه، وضعیت کنونی را ناشی از سکوت شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله غیرقانونی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق دانست. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا، اتحادیه آلبا با انتشار بیانیه‌ای در وب‌گاه رسمی خود، بار دیگر ... ابراز نگرانی عمیق اتحادیه آلبا از تشدید خشونت‌ها در خاورمیانه

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, ایران, تجاوز نظامی, حقوق بشر, سازمان ملل, سوریه, صلح, عربستان سعودی, فلسطین, گزارش, نسل‌کشی

کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

وزیر امور خارجه کوبا تاکید کرد تا وقتی اسرائیل به جنایات خود در منطقه ادامه می‌دهد، اما از پاسخ معاف است، صلح جهانی در خطر قرار دارد. وزارت امور خارجه کوبا تاکید کرد که توقف تشدید خشونت در خاورمیانه لزوما مستلزم آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه و پایان دادن به نسل‌کشی است که ... کوبا خواستار آتش‌بس در غزه و بازگشت آرامش به خاورمیانه شد

ادامه

آمریکای لاتین, اسراییل, بیانیه, تحلیل, جهان, خاورمیانه, سوریه, صلح, فلسطین, کوبا

سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

«ویکتور مانوئل روچا» سفیر پیشین آمریکا در هاوانا به اتهام چهار دهه جاسوسی برای کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، «بث بلوم» قاضی دادگاه فدرال در میامی روز جمعه پس از یک جلسه سه ساعت و نیمه به روچا گفت که «حداکثر مجازات» را برای وی تعیین ... سفیر پیشین آمریکا در کوبا به ۱۵سال زندان محکوم شد

ادامه

آرژانتین, آمریکا, آمریکای شمالی, آمریکای لاتین, بولیوی, جهان, خبر, کوبا

تحلیلگر کوبایی: نشست آلبا نشانه کاهش سلطه آمریکا است

«حسن پرز کاسابونا» مورخ و تحلیلگر کوبایی در انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در قبال آمریکای لاتین گفت: نشست سران آلبا (اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما) نشان می‌دهد که ایالات متحده در جهان چندقطبی یک بازیگر ثانویه است.

 

به گزارش روز شنبه ایرنا، پرز کاسابونا مورخ و تحلیلگر اهل کوبا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: آلبا روابط منطقه‌ای خود را تقویت می‌کند و به آمریکا که در حال تبدیل شدن به یک بازیگر ثانویه در دنیای چندقطبی است، درس همگرایی و یکپارچگی می‌دهد.

 

در حالی که تنها ۱۰ روز تا اجلاس جنجالی سران قاره آمریکا به میزبانی ایالات متحده در لس‌آنجلس باقی مانده است، مقام‌های شماری کشورهای آمریکای لاتین در بیست‌ویکمین اجلاس سران اتحاد چپگرای آلبا در هاوانا پایتخت کوبا  گرد هم آمدند. علاوه بر کوبا به عنوان میزبان این نشست، ونزوئلا و نیکاراگوئه به عنوان کشورهایی که توسط واشنگتن از اجلاس ششم تا دهم ژوئن (۱۶ تا ۲۰ خرداد) سران قاره آمریکا خط خورده‌اند نیز حضور داشتند.

 

به گفته وزارت امور خارجه کوبا، این نشست با هدف به اشتراک گذاشتن راهبردهای توسعه و تجزیه و تحلیل اوضاع سیاسی منطقه برگزار شد.

 

این دکترای علوم تاریخی به اسپوتنیک گفت: امروز نشست آلبا بیش از هر زمان دیگری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که جایگزین مناسبی برای اجلاس شکست‌خورده لس‌آنجلس است.

 

کاسابونا با غیر قابل قبول دانستن نگرش کاخ سفید در حذف کشورها از فهرست مدعوین نشست آتی گفت این برای اولین بار نیست که آمریکا چنین موضعی اتخاذ می‌کند. وی تاکید کرد: وقتی اراده باشد، استکباری به جا نمی‌ماند. در شرایطی که به اختلافات احترام گذاشته شود، فرصت‌های رشد وجود دارد.

 

این کارشناس کوبایی خاطر نشان کرد موفقیت آلبا به آمریکا که با استدلال دفاع از دموکراسی قصد به حاشیه راندن این کشورها دارد این درس را می‌دهد که به عنوان یک بازیگر ثانویه، فرصت‌ها را از دست می‌دهد.

 

کاسابونا با بیان اینکه جایگاه تاریخی کوبا، ونزوئلا یا نیکاراگوئه را نمی‌توان نادیده گرفت، گفت: ایالات متحده باید از خود بپرسد که موضع واقعی‌اش در قبال آمریکائی که تغییر کرده است، چیست.

 

در همین راستا، لئوناردو گونزالس، استاد دپارتمان حقوق دانشگاه نیکاراگوئه نیز گفت: شرکت کنندگان در اجلاس آلبا، مردمی هستند که از حیثیت تاریخی ملت‌های بومی دفاع کرده‌اند و این واقعیت، فرصتی برای غلبه بر سازمان‌های «نئو استعمار و نئو امپریالیستی» است که تنها هدفشان حفظ شرایط استثمار دیگران به منظور احیای سرمایه‌داری و منافع الیگارشی‌ها است.

 

۱۰کشور موسوم به بلوک آلبا با دیروز جمعه صدور بیانیه‌ای، اخراج و رفتار تبعیض‌آمیز در اجلاس سران قاره آمریکا در لس‌آنجلس را محکوم کردند.

 

ساچا یورنتی دبیر اجرایی آلبا در انتقاد از رویه آمریکا گفت: اجلاس سران قاره آمریکا رو به افول است، در حالی که ارزش‌ها و اصول آلبا به قوت خود باقی است، این تفاوت فاحش بین نشستی مانند این و نشستی است که آن‌ها قصد دارند در لس آنجلس تشکیل دهند.

 

نقشی که ایالات متحده تا کنون به عنوان کشور میزبان نهمین اجلاس سران قاره آمریکا (ششم تا دهم ژوئن/ ۱۶ تا ۲۰ خرداد) ایفا کرده است نشانه شکاف روابطی میان این کشور و کشورهای آمریکای لاتین است که از قبل رو به وخامت گذاشته بود.

مسکو: اجلاس سران قاره آمریکا در معرض خطر است

سرویس اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد، از آنجایی که تعدادی از شرکت‌کنندگان نمی‌خواهند که مسئله اوکراین در دستور کار “اجلاس سران قاره آمریکا” قرار گیرد، این اجلاس در “معرض خطر” قرار گرفته است.

ادامه

ارژانتین, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تحلیل, جهان, کوبا, نیکاراگوئه, ونزوئلا

آیا جنبش صلح هنوز باید با ناتو مخالفت کند؟

در گزارش‌های خبری این روزها به ناتو- بازوی جهانی پنتاگون- به دلیل نقشش در جنگ اوکراین، اشاره می‌شود. هم‌اکنون میلیون‌ها نفر در آمریکا ناتو را راهکاری می‌دانند که می‌تواند جنگ اوکراین را پایان دهد و صلح به ارمغان آورد.

ادامه

اتحاد شوروی, اروپا, استعمار, افریقا, افغانستان, امپریالیسم, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, امنیتی, اوکراین, جنگ سرد, چین, روسیه, ژاپن, سوسیالیسم, سومالی, شرق آسیا, شرق اروپا, صلح, غرب, کره جنوبی, کره شمالی, لهستان, مقاله, ناتو, ویتنام, یمن, یوگوسلاوی

«اوو مورالس»: آمریکا با ارسال تسلیحات به‌اوکراین، جنگ و مرگ را ترویج می‌کند

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی (۲۰۰۶- ۲۰۱۹) با خشونت آمیز خواندن عملکرد آمریکا در قبال جنگ اوکراین،گفت: دولت ایالات متحده با ارسال تسلیحات به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به اوکراین، جنگ و مرگ را ترویج می‌کند.

ادامه

اروپا, امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, اوکراین, بولیوی, روسیه, شرق اروپا, صلح, غرب

وزیر دفاع سابق آمریکا طرح ترامپ برای قتل رئیس‌جمهوری ونزوئلا را فاش ساخت

«مارک اسپر» وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب خود فاش کرد که دونالد ترامپ مستاجر وقت کاخ سفید قصد داشت با کمک خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری این کشور را ترور کند.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, امریکای لاتین, تروریسم, جهان, حقوق بشر, خبر, ونزوئلا