زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر در لهستان در فهرست اهداف نظامی مسکو قرار خواهند گرفت. به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت درگیری و جنگ بین روسیه و ناتو، تسلیحات هسته‌ای مستقر ... زاخارووا: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار می‌دهیم

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اروپا, تشنج‌ زایی, جنگ سرد, خبر, روسیه, شرق اروپا, لهستان

وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

وزیر دفاع روسیه امروز سه شنبه گفت: اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه در سال ۲۰۲۲ تاکنون، تقریبا ۵۰۰ هزار سربازش را از دست داده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: سرگئی شایگو در نشست وزارت دفاع روسیه گفت: در کل، تلفات نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه، معادل تقریبا ... وزیر دفاع روسیه: اوکراین تقریبا ۵۰۰ هزار سرباز از دست داده است

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا, غرب, ناتو

آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب گفت که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات در مورد توافق همکاری امنیتی دوجانبه را آغاز و طرح ارسال موشک‌های دوربرد به نیروهای مسلح اوکراین را نهایی کرده‌اند. به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در پیام شبانه اظهار کرد: تیم‌های آمریکا و اوکراین کار روی توافقنامه امنیتی ... آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند

ادامه

آمریکا, آمریکای شمالی, اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, ناتو

«آری به صلح! نه به ناتو!»

هفتهٔ پیش هفتاد و پنجمین سالگرد پایه‌گذاری تشکیلات نظامی-امنیتی «سازمان پیمان اطلس شمالی» یا همان «ناتو» بود. این روزها نظامی‌گرایان و ‏جنگ‌طلبان امروزی، و در پیشاپیش آنها آمریکا، با پرده‌پوشی جنایت‌های گذشته و اکنون ناتو، سه ربع ‏قرن موجودیت این ائتلاف نظامی تجاوزکار را جشن می‌گیرند. هفتاد و پنج سال پیش، در روز ۴ آوریل ... «آری به صلح! نه به ناتو!»

ادامه

آلمان, آمریکا, اتحاد شوروی, استعمار, افغانستان, امپریالیسم, اوکراین, جهان, حقوق بشر, روسیه, ژاپن, سازمان ملل, سوئد, سودان, سوریه, سوسیالیسم, شرق اروپا, صلح, عراق, غرب اروپا, فاشیسم, فنلاند, کمونیسم, گرسنگی, لیبی, مالی, مقاله, نئونازیسم, ناتو, یوگوسلاوی

یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

بنا به گزارش وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور کنترل مناطق دیگری از دونتسک را به دست گرفتند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه از آزادسازی بخش‌هایی از جمهوری دونتسک خبر داد. وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد کهیگان‌های نظامی این کشور شهرک بوگدانوفکا در جمهوری دونتسک ... یک منطقه دیگر دونتسک به تصرف نیروهای روسیه در آمد

ادامه

اوکراین, جنگ نیابتی, جهان, خبر, روسیه, شرق اروپا

«اوو مورالس»: آمریکا با ارسال تسلیحات به‌اوکراین، جنگ و مرگ را ترویج می‌کند

«اوو مورالس» رئیس‌جمهوری سابق بولیوی (۲۰۰۶- ۲۰۱۹) با خشونت آمیز خواندن عملکرد آمریکا در قبال جنگ اوکراین،گفت: دولت ایالات متحده با ارسال تسلیحات به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به اوکراین، جنگ و مرگ را ترویج می‌کند.

 

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری پرنسا لاتینا، رهبر فعلی «جنبش به سوی سوسیالیسم» در بولیوی در صفحه توییتر خود نوشت: آمریکا ۴۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین ارسال می‌کند با وجود اینکه افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی به دلیل درگیری با روسیه باعث بالاترین تورم در ۴۰ سال گذشته در این کشور شده است.

 

مورالس افزود: ایالات متحده به جای صیانت از اقتصاد مردم خود، جنگ و مرگ را ترویج می‌کند.

 

از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، اوو مورالس بارها نقش واشنگتن به عنوان محرک درگیری‌ها میان دو کشور را محکوم کرده و آمریکا را بدترین دشمن گفت‌وگوها و مذاکرات صلح روسیه و اوکراین توصیف کرده است.

 

مورالس در توییتی دیگر، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا را به «استفاده از اوکراین برای حمله نظامی، سیاسی و اقتصادی به مردم روسیه» متهم کرد.

 

نخستین رئیس‌جمهوری بومی بولیوی، نوشت: ما مداخله‌ آمریکا برای مقابله با دو کشور روسیه و اوکراین را محکوم می‌کنیم. وی همچنین هشدار داد اروپا نمی‌تواند به صحنه عملیات آمریکا علیه کشورهای مستقل تبدیل شود.

 

در ادامه این پیام آمده است: جنگ هرگز راه‌حل نیست و بولیوی طالب صلح و ضد امپریالیست است.

 

مورالس پیشتر نیز در واکنش به اظهار نظر جو بایدن در خطاب قرار دادن ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه به عنوان «جنایتکار جنگی»، ایالات متحده را کشوری دانست که موجب بیشترین جنگ‌ها و کشتارها در جهان شده است.

 

وی اعلام کرد آمریکا با فروش تسلیحات نظامی خود به جنگ‌ها دامن می‌زند و به دنبال تصرف منابع طبیعی است و بحران اوکراین نیز از این مساله مستثنی نیست.

 

مورالس از جمله رهبران آمریکای لاتین است که طعم تلخ سیاست‌های آمریکا در کشورش و کودتای طرح‌ریزی شده توسط واشنگتن را چشیده است.

 

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ که در دور نخست مورالس پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد. اتهامی که بعدها، موسسه تحقیقاتی ماساچوست آمریکا آن را رد کرد و براساس گزارش شبکه تلویزیونی «تله‌سور»، با سفر  یکی از حامیان اصلی کودتا به آمریکا پیش از انتخابات بولیوی، گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان آمریکایی افزایش یافت.

 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

مسکو: اوکراین به بهانه‌ای برای ایجاد یک جنگ اعلام نشده علیه روسیه بدل شده است

رئیس شورای امنیت روسیه گفت، غرب از اوکراین به عنوان بهانه‌ای برای ایجاد یک «جنگ اعلام نشده» علیه مسکو استفاده کرده است.

ادامه

امریکا, امریکای شمالی, اوکراین, ایدئولوژیک, تحلیل, جنگ سرد, روسیه, شرق اروپا, غرب, فاشیسم, نئولیبرالیسم