مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

با تشدید استثمار وحشیانه پرستاران و کادر درمان و سرکوب اعتراض‌های‌شان از سوی رژیم ولایی، مبارزهٔ پرستاران برای اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه و دستمزد، حذف اضافه‌کار اجباری، برقراری فوق‌العادهٔ خاص برای کادر درمان، اجرای صحیح قانون بهره‌وری، و جز این‌ها نیز در ماه‌های اخیر شدت یافته است. “دبیرکل خانه پرستار” اخیراً از پرونده‌سازی توسط ... مبارزهٔ پرستاران و کادر درمان بر ضد مزدِ زیرِ «خط فقر» و برای «امنیتِ شغلی»

ادامه

بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, عدالت اجتماعی, فقر, کارگری, معیشت, مقاله

دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

با فرا رسیدن زمان تصمیم‌گیری برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، باردیگر مانورها و جوسازی‌هایی مختلف را شاهد هستیم. تردیدی نیست که تعیین دستمزد برای کارگران و زحمتکشان اهمیتی بسیار دارد. بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از اول بهمن‌ماه در مجلس شورای اسلامی آغاز شد. در نشست ۷ بهمن‌ماه مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق کارکنان دولت ... دستمزدهای پایین‌تر از نرخ واقعی تورم و هزینه سبد معیشت: مبارزه برای افزایش دستمزد ادامه دارد!

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, عدالت اجتماعی, غارتگری, کارگری

گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

تداوم کاهش سطح زندگی توده‌های مردم مطابق گزارش مرکز آمار در دی‌ماه سال جاری تورم نقطه‌به‌نقطه خانوارهای کشور ۳۸٫۵ درصد بوده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۳۸ درصد بیشتر از دی‌ماه سال قبل – طی یک سال – هزینه پرداخت کرده‌اند. این درحالی ‌است که درآمدشان به‌هیچ‌وجه مطابق نرخ تورم نبوده است. نرخ رشد ... گزارش‌هایی از پیکار و زندگی مردم

ادامه

آزادی, آزادی‌های دموکراتیک, استثمار, اقتصادی, امنیت شغلی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, روزنامه نگاران, زنان, سیاسی, عدالت اجتماعی, فساد, فقر, قضایی, کارگری, کودکان, کودکان کار, گزارش, مبارزه طبقاتی, معلمان, معیشت, نئولیبرالیسم, همبستگی

گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

اعتصاب و اعتراض‌های کارگران و زحمتکشان در چهار گوشهٔ کشور یکی از ویژگی‌های صحنهٔ سیاسی و مبارزات مردمی علیه دیکتاتوری حاکم در این مقطع زمانی است. اعتصاب کارگران و کارکنان بخش‌های مختلف صنایع نفت، گاز، پتروشیمی در روزهای اخیر اعتصاب کارگران ارکان ثالث شرکت ملی حفاری در حداقل هفت دکل نفتی و اعتصاب‌های کارگران پولاد ... گسترش اعتصاب‌های کارگری؛ مبارزه برای خواست‌های صنفی جدای از پیکار علیه سمت‌گیری اقتصادی – اجتماعی حکومت جمهوری اسلامی نیست

ادامه

استبداد, امپریالیسم, ایران, بازنشستگان, خصوصی‌سازی, طبقه کارگر, معیشت, مقاله, نفتگران

سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

به‌رغم تشدید فشار و تحمیل فقر و محرومیت به بخش بزرگی از جامعه از سوی رژیم فاسد و غارتگر ولایی برای غارت زحمتکشان و تحمیل حالت تدافعی به آنان، روزانه شاهد گسترش اعتراض‌ها و اعتصاب‌های بخش‌های مختلف زحمتکشان هستیم. اعتراض‌های بازنشستگان صندوق‌های مختلف و مبارزه کارگران بخش‌های مختلف صنعت نفت مانند: اعتراض و اعتصاب کارگران ... سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه علیه حقوق و معیشت زحمتکشان

ادامه

اسلام سیاسی, اقتصادی, ایران, بازنشستگان, پرستاری, حقوق بشر, خصوصی‌سازی, زنان, طبقه کارگر, عدالت اجتماعی, غارتگری, فساد, فقر, کارگری, معلمان, معیشت, نفتگران

محمد شریفی‌ مقدم: چگونه می‌توان هزینه‌های درمان مردم را کاهش داد؟

دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: ماهیت سیستم درمانی کشور پزشک سالار است. در این میان پرستاران بسیاری از خدمات را بدون گرفتن تعرفه انجام می‌دهند اما پول آن، به جیب پزشکان سرازیر می‌شود.

 

به گزارش ایلنا، قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۸۶ تصویب شد. ۱۳ سال از زمان تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌گذرد ولی اجرای این قانون همچنان مسکوت است. با اجرای تعرفه‌گذاری، تمام خدمات پرستاری در پرونده بیماران ثبت می‌شود و تعرفه این خدمات از بیماران اخذ می‌شود. اجرای این قانون هزینه درمانی بیماران را کاهش می‌دهد چراکه به جای تعرفه‌های سنگین پزشکی، تعرفه‌های پرستاری از بیماران یا از بیمه‌ها گرفته می‌شود؛ بنابراین تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، هم به نفع پرستاران و نظام درمان است و هم به نفع بیماران و صندوق‌های بیمه‌ای.

 

از طرح خودگردانی تا نظام کارانه

 

محمد شریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار، درباره قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری می‌گوید: سیستم نظام پرداخت در وزارت بهداشت تا قبل از سال ۷۴ «حقوق ثابت» بود و تمام پرسنل مثل رئیس‌بخش، جراح، پرستار و آزمایشگاه همگی حقوق ثابت می‌گرفتند. این سیستم بر اساس شاخص‌هایی مثل داشتن تخصص، ساعات حضور و ساعت کاری بود. تمامی کارکنان ساعت کاری خود را با هدف سلامت و درمان مردم پر می‌کردند.

 

وی در ادامه توضیح داد: طرح نوین «خودگردانی بیمارستان‌ها» با این بهانه که حقوق کم منجر به ارائه خدمات کم کیفیت از سوی پزشکان می‌شود، در سال ۷۴ ارائه شد. این طرح تا حدودی مثل «طرح تحول نظام سلامت» بود و با هدف کمک به بیمارستان‌ها ارائه شد. در حال حاضر، طرح نوین خودگردانی بیمازستان‌ها به طرح «کارانه» معروف است. پیش از این طرح، پزشکان اگر بیماری را جراحی می‌کردند، پولی به عنوان تعرفه از بیمه و بیمار نمی‌گرفتند.

 

««««« حق‌العمل پزشک باعث اختلاف فاحش حقوق پرسنل بیمارستان‌ها شد و اعتراض‌های فراوانی را به همراه داشت. حدود ۷ یا ۸ درصد از تعرفه ۲۰ درصدی غیرپزشکان به پرستاران می‌رسید. »»»»»

 

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: به وسیله طرح خودگردانی بیمارستان‌ها، کارانه را در سیستم‌های دولتی ایجاد کردند و تمامی خدمات پزشکی شامل تعرفه ‌شد. در ابتدای طرح، ۵۰۰ خدمات پزشکی شامل تعرفه می‌شدند. بعدها تعداد خدمات پزشکی تعرفه‌دار افزایش یافت، ابتدا ۱۰۰۰ و سپس ۶۰۰۰ خدمات درمانی شامل تعرفه شدند. تعرفه‌های خدمات درمانی تحت عنوان «حق‌العمل پزشک» است. در این طرح، سقف حق‌العمل پزشکان از خدمات پزشکی ۶۵ درصد بود. حق دانشگاه و بیمارستان از تعرفه خدمات پزشکی به ترتیب ۵ و ۱۰ بود. ۲۰ درصد باقیمانده نیز  نصیب غیرپزشکان یعنی آزمایشگاه، پرستاری، دبیرخانه، نگهبانی و دیگر مشاغل بیمارستان‌ها می‌شد.

 

درآمد دندانگیر و هنگفت پزشکان

 

«««««پرستاران بیشترین حجم خدمات درمانی ارائه شده به بیماران را انجام می‌دهند ولی تعرفه‌ای دریافت نمی‌کنند»» »»»

 

شریفی‌مقدم افزود: با این حساب، پزشکان علاوه بر حقوق خود مبلغی دندان‌گیر نصیبشان می‌شد. قانون احراز هم برای این بود تا پزشکان هیئت علمی رییس بیمارستان‌ها شوند. حق‌العمل پزشک باعث اختلاف فاحش حقوق پرسنل بیمارستان‌ها شد و اعتراض‌های فراوانی را به همراه داشت زیرا فقط حدود ۷ یا ۸ درصد از تعرفه ۲۰ درصدی غیرپزشکان به پرستاران می‌رسید.

 

دبیرکل خانه پرستار تشریح کرد: پرستاران بیشترین حجم خدمات درمانی ارائه شده به بیماران را انجام می‌دهند ولی تعرفه‌ای دریافت نمی‌کنند. خدمات را پرستاران انجام می‌دهند ولی پرونده بیمار، مهر پزشک می‌خورد. پول هم به حساب پزشکان واریز می‌شود.

 

او ادامه داد: ما پرستاران برای احقاق حقوق خود، پیگیری‌های زیادی در نظام پرستاری انجام دادیم. خواهان افزایش درصد سهم پرستارها و پرسنل دیگر بودیم اما مسئولان در پاسخ به پیگیری‌های ما می‌گفتند، دریافتی شما از حق‌العمل پزشک و صدقه‌سری پزشکان است این در حالیست که حداقل چهار نفر از اعضای تیم اتاق عمل پرستاران هستند ولی حقوق گروه پرستاری به حساب پزشک واریز می‌شود.

 

شریفی‌مقدم با تاکید بر اینکه اعتراضات پرستاری سبب ارائه طرح «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» شد، گفت: طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، سال ۸۶ به مجلس ارائه شد ولی ما پرستاران نسبت به درصد حق پرستاری، سال‌ها معترض بودیم. دلایل ارائه شده از سوی ما توجیهی و قانع‌کننده بود. نمایندگان مجلس طرح پیشنهادی تعرفه‌گذاری را تصویب کردند و تبدیل به قانون شد اما این قانون تا امروز اجرا نشده است. سیستم وزارت بهداشت پزشک‌سالار است. مسئولان تصور می‌کنند اگر به پرستاران تعرفه‌ای اختصاص دهند، پزشکان درآمد کمتری خواهند داشت. مسئولان وزارت بهداشت تصور می‌کنند جامعه پرستاری با اجرای این قانون قدرت خواهد گرفت. در واقع، سیستم وزارتخانه همیشه پزشک‌سالار بوده است و از همان ابتدا با تعلق گرفتن حق پرستاری مخالفت کرده است. دستور اجرای این قانون در دولت احمدی‌نژاد به کمیسیون اجتماعی هیئت دولت رفت و رئیس‌جمهور وقت و معاون اول او درباره اجرای این قانون ۶ بار دستور دادند. این موضوع در دولت حسن روحانی هم توسط آقایان جهانگیری و شریعتمدار که معاون اجرایی بود در هیات دولت مطرح شد اما بازهم نتیجه‌ای حاصل نشد.

 

سیستم پزشک سالار، مخالف قدرت گرفتن و استقلال پرستاران است

 

««««« در حال حاضر پرستاران بسیاری از خدمات بیماران را بدون دریافت تعرفه‌ انجام می‌دهند و پول این خدمات به جیب پزشکان می‌رود. »»»»»

 

وی از تلاش‌های خود برای اجرای طرح تعرفه‌گذاری پرستاران گفت:  من در سال ۹۴ قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری بودم و این قانون را به کمیسیون اجتماعی دولت بردم. هر لایحه‌ای که در کمیسیون اجتماعی دولت پذیرفته شود، لازم‌الاجراست و تشریفات آن در هیئت دولت اجرا می‌شود. ما خواهان این هستیم که تعرفه پرستاران یک چهارم تعرفه پزشکان شود که به نفع مردم، بیمه و دولت است. اگر تعرفه پزشکان ۱۰۰ هزار تومان است تعرفه پرستاران ۲۵ هزار تومان ‌شود. در این‌صورت پرستاران هم انگیزه بیشتری برای کار کردن خواهند داشت. وقتی طرح را ارائه دادم، همگی موافق بودند ولی آقای محمد میرزابیگی (معاونت پرستاری وقت) مخالف بود.

 

شریفی مقدم در پایان گفت: «تعارض منافع» و سیستم پزشک‌سالار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسبب اصلیِ اجرا نشدن این قانون است. تعرفه‌گذاری هزینه‌های بیماران را به میزان قابل توجهی کمتر می‌کند. در حال حاضر پرستاران بسیاری از خدمات بیماران را بدون دریافت تعرفه‌ انجام می‌دهند و پول این خدمات به جیب پزشکان می‌رود. در این میان باید گفت که استیلای پزشکان بر نظام درمانی مشکل اصلی است. پزشک‌سالاری  می‌خواهد همیشه پرستاری تحت سیطره آنها و وابسته باشد و متاسفانه در حال حاضر، نظام پرستاری هم تحت نفوذ سیستم پزشک‌سالاری است.

ناکافی بودن تعداد پرستاران، به مرگ تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به کرونا و پرستاران انجامید

دیبرکل خانه پرستار، با انتقاد از نوه تخصیص بودجه پرداخت مالبات کادر درمان، گفت: بسیاری از پرستاران با تعجب می‌پرسند که کدام یک از این هزاران میلیارد تومان‌ها به درستی و بر اساس عدالت توزیع شده است؟

ادامه

اجتماعی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, مصاحبه و گفتگو

نقض منافع زحمتکشان: از قراردادهای موقت گرفته تا نبود ایمنی درمحیط کار

افزایش آمار سوانح و حوادث کار در معدن‌ها و واحدهای صنعتی، ابتلای شمار زیادی از پرستاران به‌بیماری کووید-۱۹ در هنگام انجام وظیفه در بیمارستان‌ها، تفاوت و تبعیض در محیط‌های کار و نبود مزد یکسان برای کار یکسان، اجرایی نشدن طرح مترقی طبقه‌بندی مشاغل و لطمه‌های اساسی به امنیت شغلی کارگران به‌دلیل اجرای برنامه خصوصی‌سازی، به‌موازات ... نقض منافع زحمتکشان: از قراردادهای موقت گرفته تا نبود ایمنی درمحیط کار

ادامه

اقتصادی, ایران, پرستاری, حقوق بشر, سرمایه‌داری, کارگری

تجمع پرستاران بیمارستان روحانی بابل در اعتراض به پایین‌ بودن دستمزد و عدم پرداخت کارانه‌ها

پرستاران می‌گویند: باتوجه به سختی‌های کار در دوران بحران کرونا، دستمزد ما بسیار پایین است؛ در عین حال کارانه‌ها و معوقات مزدی ما با تاخیر پرداخت می‌شود.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر

دبیرکل خانه پرستار؛ مشکل اصلی ما خلف وعده‌هاست/ مشکل دیگر وجود تبعیض ساختاری

البته که پرداخت و تعلق آن به همه پرستاران یک گام مثبت است اما مشکل دیگر و مهمتر پرستاران، وجود تبعیض در نظام سلامت کشور بین پزشکان و پرستاران است. این در حالی است که بار اصلی مراقبت و نگهداری از بیماران برعهده پرستاران است، نه پزشکان.

ادامه

ایران, پرستاری, حقوق بشر, خبر, مصاحبه و گفتگو